Het zat Hamilton weer niet mee in de GP van Duitsland. Na een herboren auto én nog KERShoudend zette hij vorige vrijdag nog eens een snelste tijd in de vrije oefeningen. In de kwalificaties bracht hij het tot een vijfde startplaats voor teammaat Heikki Kovalainen die zesde werd. In de start liep het weer helemaal mis. In "une touchette" reed hij in de eerste rechts zijn rechterachterband aan diggelen tegen de voorwing van Webber en moest traag een ronde lang de pits vervoegen. De rest was roemloos, buiten de punten. Achttiende. Kovalainen redde de meubelen met een achtste plaats en dus 1 punt. Om de regerende wereldkampioen toch niet alle hoop te ontnemen geven we hem weer in de Mercedes-Benz W25.
Daarmee mocht hij vrijdag op de oude 22 km lange "Ring" met zijn 176 bochten, de tocht overdoen die Manfred von Brauchitsch in 1934 tot winnaar van de toenmalige GP van Duitsland maakte. het was de eerste zogenaamde "Zilverpijl", de zilveren kleur die tot nationale kleur werd verheven en door Adolf Hitler nadien - net zoals de Auto Union's trouwens - verplicht werd getooid met een hakenkruis. Het na-oorlogse Duitsland zat zeer verveeld met de modellen in de verschillende musea. Nu zijn er nog moeilijk te vinden. Want degenen op foto zijn door "fotoshop" verlost van die haakse tekeningen.
Ondertussen vindt er een kentering plaats binnen het WK 2009 dat binnen veertien dagen in Hongarije aan zijn tiende race toe is. Met Mark Webber en Sebastien Vettel in hun Red Bull als één en twee heeft Renault een dubbelslag geslagen. Niet het team dat door Briatore wordt geleid. Daarin is alleen Fernando Alonso door zijn vechterskarakter, zijn nooit opgeven en niets is onmogelijk, de bezieler. Maar Renault als begrip wordt door Red Bull naar voor gedragen. Hetzelfde geldt voor Ferrari met Massa en Raikkonen - ook nog steeds met KERS en Nico Rosberg doet dat met Williams voor Toyota.. Maar de kentering is voelbaar. Ook de verkilling binnen het Brawn GP-team waar duidelijk wordt dat Rubens Barrichello de knecht moet blijven om te zorgen dat Sebastien Vettel of Mark Webber de kloof met Jenson Button niet kunnen overbruggen.
Ze is nog groot, maar veel GP's zoals de deze moeten er niet meer komen. Anders gaat keizer's naam Brawn wel eens op z'n Newey's klinken. Aan de tankbeurt van Barrichello in de tweeëndertigste ronde die 11"4 duurde, zat een reukje. Met een debiet van 12 liter per seconde zou er minstens 120 liter bijgetankt zijn. De cijfers kunnen niet kloppen. Maar echt inzage heeft met natuurlijk niet. Net één seconde te weinig om de Braziliaan zorgeloos naar het einde laten rijden. Maar er schortte iets aan het systeem...Rubens moest nog eens effe binnen komen. Juist genoeg om Jenson voorbij te zien gaan in "Turn 1". Strateeg Ross Brawn krijgt altijd zijn zin. Meestal weet hij ook waarom hij wat wil. Die eigenschap maakt dat men gemakkelijk zijn nukkigheid vergeeft. Maar je moet daar zoals Rubens een brave man voor zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Mercedes viert niet alleen de terugkomst van Hamilton op grid
Als straks de GP van Duitsland F1 op de nieuwe "flauwe" Nürburgring hopelijk een spannend verloop krijgt, is Mc Laren blij dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vijf staat. Met Barrichello en Button erbij geteld zijn dat drie Mercedes-motoren binnen de eerste vijf. Het is geen toeval dat Lewis de top van de grid weer mag/kan vervoegen. Ross Brawn is zijn sponsor Virgin kwijt aan Manor F1. De topman van Brawn ligt daar niet zozeer wakker van . Maar is natuurlijk verstandig genoeg om te weten als zijn team Brawn GP zowel bij de coureurs als bij de piloten wereldkampioen wordt, hij dan volgend jaar ook nog motoren nodig heeft.
Dus is die pientere Norbert Haug, Mc Larenbaas waar het op praktische zaken aankomt, zo lansgszij Ross gaan hangen en heeft zoiets gezegd als "Zeg Grote Jongen, kan je ons niet eens vertellen hoe we onze MP24-4 zo snel laten rijden als jouw Brawn's. Voor jou is de titel toch al binnen en wij voelen ons daar achteraan maar ongelukkig rondklussen. Overigens, we kunnen elkaar gebruiken...Plots verscheen die Mc Laren-Mercedes daar dan met een nieuwe frontwing, een nieuwe dubbele diffuser en...Lewis Hamilton klokte even de snelste tijd op vrijdag, ook op zaterdag en vertrekt straks vanaf de vijfde plaats.
Dat is één reden waarom Mercedes tevreden kan zijn. De andere is dat Force India-Mercedes doorgedrongen is tot het middenveld. Wegens geklungel van Renault, Ferrari, Toyota en BMW. Met voorbehoud voor de Red Bull's-Renault die echt voor de Franse constructeur - maar eerder voor een inflattoire Flavio Briatore - het laatste schaamplapje ophouden. Dus reden voor Mercedes om het beste te hopen voor de race op de 5,148 km lange Scalextric waar per ronde 2,4 kg "fuel" wordt verbrand in de 2,4 liter V8 motoren. Pikant detail is dat alle twintig deelnemers zouden zijn gewogen tegen 605 kg (driver and fuel included...).
Mercedes heeft nog een reden om te vieren. De GP van Duitsland was iets dat in augustus gebeurde. Vijftig jaar geleden ter gelegenheid van zo'n evenement voor 300.000 toeschouwers die de groene hel in de Eifel afzoomdem, stelde Mercedes zijn eerste "safety body" voor aan de wereld. Een onvervormbare passagierskooi in de series "220", "220 S" en "220 SE's" Voor en achterzones van de carrosserie veerden bij botsing voor- of achteraan als een harmonika in en absorbeerden de schokenergie, zodat die zo goed als uitgewerkt is tegen dat ze het passagierscompartiment bereikte. Minder doden, minder gewonden. 't Schuilt ook in de sport. Ayrton Senna was de laatste die dood uit de Williams-Renault werd gehaald op 1 mei 1994 in Imola. Sindsdien hebben we crashes gezien (o.a. Kubica) die toen geen enkele overlevingskans hadden geboden. Ook dat is Formule 1.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Omdat een methaanmolecule meer waterstof bevat en minder koolstof dan de moleculen waaruit benzine is samengesteld, leidt het verbruik van aardgas tot mindere ontwikkeling van CO2 of debroeikasgas-effecten. Door in de steden het aandrijven door bussen op aardgas te laten geschieden i.p.v. diesels vermindert de uitstoot van roetdeeltjes, niet-methanische koolwaterstoffen als benzeen, formaldehyde, acetaldehyde en na dit Hitchcockvoer ook de stikstofoxyden in de laaghangende vervuilende luchtlagen.
Het Compressed Natural Gas zoals dat nu modern wordt genoemd is in gasvorm opgeslagen tegen 200 bar of meer en daarom zijn de tanks robuust gemaakt. Daardoor nemen ze een nie onbelangrijk eigen geicht in de wagen in, ruimte en is de actieradius beperkter. Toch moet gezegd dat met name Opel in die technieken met zevenmijlslaarzen de toekomst tegemoet snelt. De motortechnieken die steeds beter worden doen minder verbruiken en verminderen bijgevolg weer de CO2. In de onafwenbaarheid van de elektrische auto - Chevrolet Volt schijnt op schema vooruit te zijn - is de CNG-auto een volwaardige tussenstap die profiteert van de flexibiiteit tussen benzine en aardgas. Net zoals LPG dat in de hoek blijft geduwd worden.(wr)