HET VERDRIET VAN MAX VERSTAPPEN EN DE WERELDVREEMDHEID ERVAN
Limburger Max Verstappen heeft uit de reglement-ongeletterdheid van koersdirecteur Michaël Masi de wereldtitel 2021 toegeschoven gekregen. Max is daar uiteraard gelukkig om maar heeft toch verdriet. Is het zoals het "Verdriet van België" zoals Hugo Claus meesterwerk ? Neen, het is Hollands verdriet en hij heeft het uitgelegd. "Pijn, nog altijd pijn, toen ik in het ziekenhuis was ter controle nadat Lewis Hamilton mij d'r tegen 300 km/h uitgetikt had...en na zijn overwinning feestte alsof er niets was gebeurd..." Diezelfde Lewis Hamilton is donderdag tot ridder geslagen in Buckingham Palace, kwestie van naast Jackie Stewart, Jack Brabham en Stirling Moss nog een "Sir" in de autosport bij te hebben. En een zoethoudertje, tesamen met de achtste wereldtitel bij de Constructeurs voor Mercedes sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid motoren werden ingevoerd.
Iemand zou eens aan de 24-jarige, ongetwijfeld getalenteerd rijkemanskind, moeten uitleggen dat toen op 1 mei 1994 in Imola de Heer Ayrton Senna (Heer=straffer dan Sir) zich doodreed in de Tamburellobocht tegen 315 km/h op vijftien meter naar 0 km/h tegen een betonnen muur (G65) Michaël Schumacher evengoed uitbundig zijn overwinning vierde op het podium van de GP van San Marino. Met naast hem Nicola Larini, tweede, die iets ingetogener was. De "show must go on" zo luidt dat en soms is het meer dan dat. Toen in 1955 in de 24 Uren van Le Mans Pierre Levegh met zijn Mercedes in de bomvolle tribune 82 doden maakte, ging de race gewoon verder.
Niet uit gemis aan respect, maar om paniek onder de toeschouwers te voorkomen. De "l' Automobile Club de l'Ouest" wilde geen Heyzeldrama's. De race werd gewonnen door Mike Hawthorn - Ivor Bueb in een Jaguar D en het feest kon niet op.... Mike Hawthorn werd wereldkampioen met Ferrari in 1958 en verongelukte zich op de openbare weg op 22 januari 1959 in een Jaguar...Op 29 december a.s. zullen we ons herinneren hoe de toen 45 jarige Duitser Michaël Schumacher (zeven keer wereldkampioen) in een dwaas ski-ongeval in 2013 zich voor het verdere leven als plant veroordeelde. Iedereen wenst hem opnieuw onder de levenden te zien. Ook ondergetekende die hem als journalist moest ervaren, al was hij niet de prettigste zoals Jos Verstappen ook niet toen hij bij Benetton er de ploegmaat van was.
Maar een wiel op Hamilton's hoofd zetten - dat is gered door Halo - in Monza en weg wandelen is ook niet het grootste teken van menselijkheid. Moet de wereld geen Eindejaarsfeesten houden omdat Michaël Schumacher - door Jean Todt een genius genoemd - zoveel ongeluk is overkomen ? Het geldt voor iedereen: het is goed eens in het eigen hart te kijken voor het slapen gaan. Waaruit blijkt dat ik compleet wereldvreemd ben en de nieuwe wereldkampioen overschot van gelijk heeft. Dus weg verdriet van Max. Hoe dan ook een Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, ook aan Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe President van de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs. Het wetgevende orgaan in de autosport én autowereld. Het ware misschien beter Ross Brawn geweest... Kwestie van kennis van zaken. Maar in vijf talen, en zeker in het Engels, mogen de domste dingen worden gezegd. Dat is altijd juist. Zelfs Kafka wist dat. Frans, Spaans, Italiaans of Duits is voor idioten. De meerderheid dus. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Mercedes)
Het "World Motor Sport Council", het technisch regelgevend orgaan binnen de FIA, heeft aangekondigd dat de huidige interne verbrandingsmotoren behouden blijven maar in 2026 op synthetische brandstof, dus met zero-uitstoot zullen draaien. De ingewikkelde MGU-H "elektriciteitscentrale" zal worden vereenvoudigd zo luidt het, maar het vermogen daarvan zal wel worden opgevoerd tot 350 kW (560 pk). Daarmee wil de FIA de "vergroening" van de F1 illustreren, in concreto een maat voor niets. De achterliggende bedoeling is nieuwe constructeurs aan te trekken en volgens geruchten zou ook VW en misschien ook Porsche daarin belang stellen.
Porsche heeft overigens in Chili een fabriek waar hard wordt gewerkt aan de synthetische brandstof, naast waterstof, dewelke de huidige straatwagens met de nu gehate uitstoot van klassieke verbrandingsmotoren van verdwijnen zouden kunnen worden gered. Daarmee zou ook een tegenzet gerealiseerd worden naar de elektrische auto van vandaag waarvan iedereen weet dat er niet genoeg duurzame elektriciteit voor zal kunnen worden geproduceerd. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Daimler Media)
VERSTAPPEN DEED WAT HAMILTON IN 2008 FELIPE MASSA AANDEED
Het is simpel. De na-oorlogse F1 heeft zijn tijd gehad. Wat vorige week is gebeurd in Abu Dhabi is zo corrupt dat het in woorden te vervatten is voor wie de families kent. Wat Lewis Hamilton is aangedaan raakt aan racisme. Een kleurling, voor alle duidelijkheid niet gelijkaardig aan de Black Lives Matter's waarvoor hij - extreem - opkwam, die zich boven de zevenvoudige Duitse wereldkampioen Michaël Schumacher zou stellen met acht wereldtitels... ? Het roept rechtse vragen op. Anderzijds beleefde de 36-jarige Brit datgene wat hij in 2008 Felipe Massa aandeed, doordat Timo Glock even het gaspedaal losliet in de mistige gutsende regen in Interlagos opdat Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes dat ene punt zou scoren om Massa - die al wereldkampioen uitgeroepen was - te verslaan.
Toen was Ron Dennis teammanager van Mc Laren. Ron Dennis heeft ook Lewis opgevoed, gemaakt, gekneed, lijk vader Jos Verstappen met toelating van moeder Sophie Kumpen, Max gekneed heeft tot wat hij is geworden. De moeilijke mens die Ron Dennis altijd is geweest heeft de compensatie gecreëerd om een jongen vanuit een achtergestelde buurt in Londen - Stevevenage - tot kampioen te maken. Daarmee vader Hamilton vergoedend die drie jobs tegelijk deed om Lewis kartingkosten te kunnen betalen. Max Verstappen (24) komt uit een rijkeluisfamilie. De grootvader was/is de bekende machtige bouwfirma Kumpen zoals er ooit een grote bouwondernemer Blaton is geweest...
Jos Verstappen is ploegmaat geweest van Michaël Schumacher, da's niet niks. Maar in die kringen zijn kleurlingen - toegegeven dat Lewis zich extreem gedraagt - niet écht gezien. Net als minder kapitaalkrachtigen geweerd worden in elitaire middens. Om het met de woorden van wijlen Ferdinand Piëch te zeggen "Auto Macht Geld". In die volgorde. Mocht Lewis Hamilton stoppen, dan steekt hij een middenvinger op naar de hele autowereld. Zelfs naar zijn eigen ster Mercedes die toch sinds 2014 de achtste wereldtitel bij de constructeurs behaalde. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile moest zich schamen voor wat koersdirecteur Michaël Masi zondag heeft gedirigeerd. Zo'n doorzichtig omgekocht scenario dat Singapore 2008 doet herinneren met de "crashgate" van Nelson Piquet jr op bevel van Renault-teammanager Flavio Briatore om Fernando Alonso de GP achter de Safety Car te doen winnen. Sommigen worden er rijk van en behoren dan tot de elite. (Walter Rombauts)