Het is simpel. De na-oorlogse F1 heeft zijn tijd gehad. Wat vorige week is gebeurd in Abu Dhabi is zo corrupt dat het in woorden te vervatten is voor wie de families kent. Wat Lewis Hamilton is aangedaan raakt aan racisme. Een kleurling, voor alle duidelijkheid niet gelijkaardig aan de Black Lives Matter's waarvoor hij - extreem - opkwam, die zich boven de zevenvoudige Duitse wereldkampioen Michaël Schumacher zou stellen met acht wereldtitels... ? Het roept rechtse vragen op. Anderzijds beleefde de 36-jarige Brit datgene wat hij in 2008 Felipe Massa aandeed, doordat Timo Glock even het gaspedaal losliet in de mistige gutsende regen in Interlagos opdat Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes dat ene punt zou scoren om Massa - die al wereldkampioen uitgeroepen was - te verslaan.
Toen was Ron Dennis teammanager van Mc Laren. Ron Dennis heeft ook Lewis opgevoed, gemaakt, gekneed, lijk vader Jos Verstappen met toelating van moeder Sophie Kumpen, Max gekneed heeft tot wat hij is geworden. De moeilijke mens die Ron Dennis altijd is geweest heeft de compensatie gecreëerd om een jongen vanuit een achtergestelde buurt in Londen - Stevevenage - tot kampioen te maken. Daarmee vader Hamilton vergoedend die drie jobs tegelijk deed om Lewis kartingkosten te kunnen betalen. Max Verstappen (24) komt uit een rijkeluisfamilie. De grootvader was/is de bekende machtige bouwfirma Kumpen zoals er ooit een grote bouwondernemer Blaton is geweest...
Jos Verstappen is ploegmaat geweest van Michaël Schumacher, da's niet niks. Maar in die kringen zijn kleurlingen - toegegeven dat Lewis zich extreem gedraagt - niet écht gezien. Net als minder kapitaalkrachtigen geweerd worden in elitaire middens. Om het met de woorden van wijlen Ferdinand Piëch te zeggen "Auto Macht Geld". In die volgorde. Mocht Lewis Hamilton stoppen, dan steekt hij een middenvinger op naar de hele autowereld. Zelfs naar zijn eigen ster Mercedes die toch sinds 2014 de achtste wereldtitel bij de constructeurs behaalde. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile moest zich schamen voor wat koersdirecteur Michaël Masi zondag heeft gedirigeerd. Zo'n doorzichtig omgekocht scenario dat Singapore 2008 doet herinneren met de "crashgate" van Nelson Piquet jr op bevel van Renault-teammanager Flavio Briatore om Fernando Alonso de GP achter de Safety Car te doen winnen. Sommigen worden er rijk van en behoren dan tot de elite. (Walter Rombauts)
|