KWALIFICATIES WORDEN BELACHELIJK DOOR GRIDPENALTY'S
Het begint stilaan nutteloos te worden om je tijdens de kwalificaties voor een GP de ziel uit het lijf te rijden. Dat komt omdat de uitslag van vooral de Q3 - snelste tien - telkens wordt vervormd door de gridpenalty's die goeie coureurs met goede tijden in de achterhoede laten starten. Slachtoffers van de dwaze maatregel zijn o.a. Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer omdat ze hun elektromotor moesten vervangen. Max Verstappen verhuist ook van een eerste rijstart naast Lewis Hamilton met één keer vijftien en één keer vijf plaatsen terug. Hij start op de zevende rij.
Omdat stilaan niemand nog weet hoe en wat geven we hier de "definitieve" startgrid voor de GP van Italië die straks om 14 uur wordt gereden. Fernando Alonso staat achteraan en lacht er al mee, een cynische lach die de Mc Laren- en Honda-bonzen eerder angst moet inboezelmen. De Spanjaar is het moe. Van perszijde zijn ook vele journalisten het beu omdat zijn nu al in pyjama voor hun scherm afwachten of er toch weer geen wissel is als gevolg van een nog snel vervangen onderdeel tegen de start. Ah ja, door het gefoefel met de gridpenalty's start Stoffel Vandoorne achtste, terwijl hij de tiende tijd klokte in de Q3...(Walter Rombauts)
Iedereen hield zijn hart vast, maar de start verliep zonder incidenten. Maar in de tweede ronde raakten Massa en Verstappen elkaar al - schuld wijst naar de Braziliaan - en de Nederlander kon met een kapot rechterwiel en voorvleugel nog net de pits in. Daarna begon hij aan een indrukwekkende inhaalrace die hem op de tiende plaats bracht en dus 1 WK-punt oplevert. De jonge garde als Lance Stroll en Esteban Ocon ondervonden snel dat vooruitgeschoven worden op de startgrid niet opweegt tegen de ervarenheid van gewichtiger namen. Ze sijpelden weg na de vier groten: leider Hamilton, zijn schaduw Bottas, Ferrari-ridder Vettel en zijn secondant Räikkönen.
De Australiër Daniël Ricciardo in zijn Red Bull kende zich een glansrol toe en schaduwde de vier koplopers. Toen er 40 van de 53 ronden (306,120 km)) waren gereden legde hij zowaar een bom onder de finale. De vier, Hamilton, Bottas, Vettel en Räikkönen reden op softs en Ricciardo waagde een gok door de laatste dertien ronden op supersofts te rijden. Daarmee werd hij de snelste man in het veld en pakte eerst Räikkönen om dan gestadig in te lopen op Vettel die zowaar zijn derde plaats en de daaraan verbonden 15 punten in gevaar zag komen. Maar de zwartwitgeblokte vlag viel op tijd en de Red Bullman finishte op de vierde plaats.
Landgenoot Stoffel Vandoorne reed lang op de zéér verdienstelijke tiende plaats maar in de 37ste ronde begaf de Mc Laren-Honda andermaal, net als die van Fernando Alonso. Schrijnende toestand bij één van de meest historische merken van het veld. Ook een beetje penibel voor het zeventig jarige bestaan van Ferrari (1947 - 2017). Sebastien Vettel, vier wereldtitels waard, moest zijn leidersplaats zien afnemen door Lewis Hamilton die nu 3 punten voorstaat. De volgende GP is die van Singapore, een nachtrace. Maar donker en licht maken geen verschil uit voor de zilverpijlen. Ze domineren bijna ergerlijk iedere race en in de zeven GP's die resten zal dat wellicht niet anders zijn.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 15'32"310/100ste (243,266 km/h gemiddeld)
HAMILTON BREEKT RECORD VAN SCHUMACHER MET 69STE POLE
Toen de kwalificaties begonnen regende het in Monza. Zeg maar pijpenstelen. Romain Grosjean (Haas) ging de baan op en twee minuten later crashte hij. Rode vlag en nog 13'31" te rijden in Q1. De discussie rijden of niet rijden in de regen kwam op gang... De koersdirectie liet een Safety Car rondtoeren en ieder kwartier werd het hervatten van de kwalificatie weer uitgesteld. Tot - eindelijk - na tweeënhalf uur Q1 dan toch verder ging. Op een natte baan. Met Hamilton op de eerste plaats en achteraan de gekende staart afvallers met Erisson (Sauber), Wehrlein (Sauber) en jammer voor Haas dit keer ook Magnussen.
In de Q2 maakte onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) een sterke indruk door zowaar bij de snelste tien te geraken - even zelfs zevende - en in de Q3 te geraken. Even leek het erop dat het Nederlandse fenomeen Max Verstappen de wet ging spellen op het nat. Dan weer zijn ploegmaat Ricciardo. Maar in de laatste minuut kwam de Mercedes van Lewis Hamilton, als een feniks uit het watergrijs oprijzend, de twee Red Bull-boy's een mep uitdelen. Met een scherpste wijzerstand uiteraard. De 69ste pole in zijn loopbaan. Daarmee breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Sebastien Vettel (Ferrari) geraakte maar aan de achtste tijd. Dat kan morgen zijn leidersplaats in gevaar brengen als Hamilton met evenveel brio blijft rijden. Want de viervoudige Duitse wereldkampioen heeft met 220 punten nog maar 7 eenheden voorsprong op de Brit. Op de derde plaats bengelt daar dan nog die Valtteri Bottas met 179 punten en ook in een Mercedes... De GP van Italië op het iconische circuit van Monza wordt beslist spannend. De kwalificaties hebben ook enkele jongeren uit de regendamp gehaald. In willekeurige volgorde zijn het Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda), Esteban Ocon (Force India) en Lance Stroll (Williams). Ze bleken in moeilijke omstandigheden uit het goede hout te zijn gesneden. Door de gridstraffen die rijders morgen moeten invullen start onze belg op de achtste plaats.(wr)