Cor Bezemer (Man Truck F2000) op 33ste eindplaats in Dakar
Het moet zijn dat de "Dakar" in Argentinië toch vreugde heeft opeleverd voor het grote aantal deelnemers. Publicitair is het voor winnaar VW en recordverdediger Mitsubishi geen vette publicitaire kluif geweest. Je kan nu éénmaal niet een Course de Côte op de Ventoux vervangen door één op de Piottenberg. Maar als je Cor Bezemer hoort is alles fantastisch geweest. het is de 16de keer dat de Antwerpenaar in zo'n monsterrit meedoet. Dit jaar was dat met een Man Truck F2000 met het nummer 528. Na 9547 km keerden Cor Bezemer-Daniël Cnudde-Geert Raes terug in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als 33ste op een totaal van 52 trucks.
Cor Bezemer: " We hebben niet één probleem moeten oplossen, zelfs geen lekke band gehad. Het enige wat ons is overkomen is onze uitschuiver in de twaalfde étappe toen onze Man op zijn zijde ging. Dank zij het Oostenrijkse team van Peter Reif raakten we weer op onze wielen. Zonder hen hadden we de finish niet gehaald. Ik stond sceptisch tegenover die Dakar in Argentinië en Chili. Voor mij was Dakar synoniem met Afrika. Maar uiteindelijk is het een meevaller geworden. Voor de trucks was het parkoers extra moeilijk omdat de auto's en moto's de "weg" al hadden kapot gereden. Soms was er geen doorkomen meer aan. Bezemer-Cnudde-Raes stapelden 95 uur16 minuten en 58 seconden tegen de chrono op. Op dit moment is het groot feest in Buenos Aires. Tango van het hoogste gehalte.(wr/ Foto: Willy Weyens)
Subaru, het Japanse merk van Fuji Heavy Industries dat sinds mensenheugnis vasthoudt aan permanente vierwielaandrijving stelt nu een voorwielaangedreven versie voor van de schitterende Impreza. Die trend is niet nieuw. Eerder stelden fabrikanten van 4 x4 -wagens deze mogelijkheid al "verdoken" op in hun gamma. De reden is nogal logisch: een fikse prijsverlaging als wordt afgestapt van het meestal nutteloze, brandstofwretende AWD (All Wheel Drive) systeem. Men bewaart het uiterlijk, de snoeverij ervan en machogevoel. 't Is zoals een body-builder maar dan met een niet zichtbaar klein piemeltje.
Maar bij Subaru liggen die zaken niet zo. Het zo goed als pretentieloze merk dat heel bescheiden een halve eeuw al toonaagevend is geweest heeft geen bluf nodig. Ze zeggen logisch dat onder druk van de crisis dat alternatief een "must" is geworden. Overigens zijn die twee nieuwe Subaru's Impreza rijkelijk uitgerust met twee, overigens rijk uitgeruste versies: de Impreza 1.5R Comfort manueel of automaat. Met de komst van deze varianten is de 'instapdrempel voor de Impreza-lijn verlaagd tot slechts 15.995 euro.
De koper kan in het geval van deze nieuwe Subaru Impreza 1.5R rekenen op nagenoeg dezelfde rijke uitrusting zoals die ook voor de gelijknamige AWD-uitvoering geldt. De verschillen zijn dat deze variante via de voorwielen wordt aangedreven en daardoor natuurlijk de "dual range" van de hele 4x4-winkel is komen te vervallen en achteraan zijn trommelremmen voorzien. Zoals diverse andere merken biedt Subaru hiermee nu ook de mogelijkheid om op basis van één uitvoering te kiezen uit meerdere aandrijvingsvormen, al naar gelang de klant dat wenst.
Wenst de klant extra economie én een nog gunstigere aanschafprijs, dan kan de nieuwe Impreza 1.5R Comfort een prima uitkomst zijn. Ten opzichte van de al langer leverbare Impreza 1.5R Comfort AWD noteert de voorwielaangedreven variant een 70 kg lager rijklaar gewicht, een bescheidener verbruik met de daaraan verbonden lagere CO2-uitstoot (173 ipv 176 g/km) en dus een nóg aantrekkelijker prijsniveau. Uiteraard kan de koper desondanks rekenen op de bekende Subaru-kenmerken, zoals topkwaliteit, optimale betrouwbaarheid en een onverwoestbare boxermotor die gezien zijn configuratie bijdraagt tot een laag zwaartepunt en dus voortreffelijke rijeigenschappen.
Toen de Brabançonne gisteren speelde als prins Philip de European Brussels Motor Show omstreeks 16 uur inhuldigde was de hutsepot van lichte bedrijfswagens, vrije-tijdsvoertuigen, cabrio's, squads en niet te vergeten de indrukwekkende motorfietsen al gaar. Vrolijk België verstarde even. Frans, Vlaams en Duits (allen Engelstalig) droomden nog één minuutje van die "grandeur" die zo mooi was en had kunnen blijven. Maar we hebben het te grabbel gegooid.
Vandaag en dit tot 25 januari 2009 is het grote publiek massaal welkom. Voor wie op zoek is naar een personenwagen, die zal wat aandachtiger moeten kijken. Maar ze staan er. Het verlieslatende en in verkoop staande Saab aanleunend tegen de beloftevolle Insignia van Opel. Aan deze auto zullen weldra elektrische eigenschappen worden toegedicht zodat zijn futuristisch karakter naar de nabije verbijsterende werkelijkheid groeit. Brussel is voor minstens één keer nog een swingende stad. Op de Heyzel, getekend Febiac. Met klasse. De verkoopscijfers van dit salon zullen de barometer zijn voor onze economie. In zoverre we daar nog kunnen van spreken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Hamilton en Kovalainen onthullen de nieuwe Mc Laren MP4-24
Volgende maandag worden de nieuwe Renault F1en Williams F1 in hun respectievelijke bases voorgesteld. Gisteren was dat het geval voor Mc Laren in Woking. Daar trokken regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn ploegmaat Heikki Kovalainen het doek vanover de nieuwe MP4-24 weg. Wat te zien was kennen we al. Een eenvoudiger stroomlijn, brede voorvleugel en smalle achtervleugel en plaats voor het KERS-systeem in geval het nodig zou zijn...Opmerkelijk aan de MP4-24 is dat de auto pas vanaf september tot heuse ontwikkeling kwam. Dat is een bijzonder korte tijd. Maandag en dinsdag zal Pedro de la Rosa in de "Autodromo do Algarve" in Portugal de eerste openbare testen afleggen met de auto alvorens Lewis Hamilton (woensdag) en Heikki Kovalainen (donderdag) de bolide elks een dag voor het eerst vanachter het stuurtje zullen beleven. "Voor een wereldkampioen is de komst van een nieuwe auto een heel emotioneel moment", wist Hamilton de pers te vertellen. Heikki Koalainen, die eveneens een statement verplicht was zei "dat hij zeer goed besefte in welke bevoorrechte positie hij zich wel bevinbdt en heel goed nota nam hoe hard men in Woking, Brixworth en Stuttgart heeft gewerkt. Wat hem noopt het beste van zichzelf te geven vanaf de eerste race op 29 maart 2009 in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mc Laren)
Toyota TF109 moet na zeven jaar voor eerste GP-zege zorgen
Na de Ferrari F60 vorige maandag is vandaag de nieuwe Toyota TF109 aan de pers voorgesteld. Een auto die dit seizoen zal worden bestuurd door Jarno Trulli en Timo Glock. Zoals de FIA het heeft voorgeschreven heeft Toyota's nieuwste een 1800 mm brede voorvleugel en een 750 mm brede achterspoiler. Voor we het vergeten is de motor RVX-09 die ook in combinatie met KERS kan worden gebruikt nog steeds een 2,4 lter V8 waarvan het toerental evenwel zoals bij de anderen is gelimiteerd tot 18.000 t/m. Dat is 1000 t/m minder. Daardoor hoopt men een motor drie GP's aan de praat te houden. Voor één seizoen kan een coureur nu beschikken over acht motoren. Normaliter moet dat de globale kost drukken.
Panasonic blijft de hoofdsponsor van het team en op 19 januari a.s. worden de eerste oefenritten voorzien in het Algarve Motor Park in Portugal, waar gisteren ook Ferrari al met KERS-ontgoocheling reed. Chairman van het team, de Japanner Tadashi Yamashina zegde op de presentatie "dat het doel tijdens het achtste F1 seizoen van Toyota nu is van de eerste race te winnen" (sic !). In de voorbije zeven seizoenen sprokkelde Toyota 2 podiums, één start vanaf de eerste rij en finishte 12 keer in de punten. Na Ferrari en Toyota is het morgen vrijdag de beurt aan Mc Laren om zijn nieuwe racewagen met vereenvoudigde aerodynamika voor te stellen.
Timo Glock die één van de hoofdrolspelers was in de unieke WK finale vorig jaar in Sao Paulo op de omloop van Interlagos, die tot de eerste WK-titel van Lewis Hamilton leidde, meende op de persconferentie "dat hij zich snel thuis zal voelen in de TF109. IK heb veel keren moeten wisselen van autoconcept in mijn loopbaan", zei de 26 jarige Duitser. "Na Champcar en de GP2 was het de F1 in zijn vorige gedaante. Ik vertrouw erop dat ik met de nieuwe configuratie en slicks snel zal wennen en in de voorste gelederen zal figureren."(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
De "European Brussels Motor Show" zal geen Salon als een ander worden. Lichte vrachtwagens, doorspekt met SUV's, Breaks en Cabrio's, maken er een hutsepotje van. Die toch nog lekkere en stevige kost wodt gekruid met een piste voor terreinauto's waarop hun eigenschappen kunnen worden "getest". We missen een beetje de speelse wereld van de "plug-ins" en - nabije - toekomstauto's die vonken slaan door hun elektrische aandrijving. Nàtuurlijk staan er, maar ze vallen in de plooien van een verwaterde show.Om toch maar zeker die 300.000 bezoekers vanaf 17 januari t/m 25 januari te lokken verlaagde prestigieuze organisator Febiac de prijs van 12,5 naar 10. De crisis is voelbaar, niemand voelt zich nog happy en zeker van zijn zaak. Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen. Van het "landje-van-beloften" na WO II op een halve eeuw naar de complete ontreddering van datzelfde land, méér nog, van het hele Oude Continent ! En het was al zo oud na al die oorlogswonden die wezenlijk nooit echt zijn geheeld. Hutsepot in Brussel.
Er zal wel een glaasje champagne vloeien op de persdag vrijdag 16 januari 2009. Maar ook cava, minder grote flatscreens bij Hyundai, minder pitpoezen bij Mercedes en meer media. Want dat is het goede nieuws voor de organisatoren en alle betrokken constructeurs: iedereen is journalist, iedereen is fotograaf, artiest, kunstenaar, trendwatcher, ervaringsdeskundige, futuroloog en voorspeller van niet veel goeds. Daar zit nu het venijn. Er is een spreekwoord dat zegt "als niets meer kan, kan opnieuw àlles". Het verdoken optimisme in die uitlating werd vorige week bij de uitreiking van de prestigieuze prijs "Fleetmanager of the Year 2009" aan Stijn Blanckaert van Citroën met veel bravour beklemtoond door Philippe Quatennes, uitgever van o.a. "Fleet". Hij legde de klemtoon dat in 2008 uiteindelijk een recordverkoop in ons land plaatsvond. Hij pleitte voor optimisme. Ook al zijn de standen soberder, blijft DAF weg wegens economische redenen en is de hele winkel met minder franje omfloerst. Het is het Grote Symbolische Moment van Bezinning.
Bij Opel kan het publiek flirten met die kloeke Insignia. Bij Chevrolet met de nieuwe Cruze. Bij Mercedes en hun vrachtwagens met de meest vooruitstrevende technieken in dat speciale vakgebied. Daarin zijn maar enkele journalisten bekwaamd. Tussen die giganten van Nissan, Hyundai, Renault en Mann lopen is als zich suf wandelen in Tokio, New York of Shangai. Torenhoog steken de mastodonten van de weg boven de vaak belachelijke "Sportly Utility Vehicle's" uit. Je moet die benaming eens goed analyseren. Oorlogsgeboren Hummer staat te koop, Saab ook en Saturn die de Astra infiltreert in Amerika ook. Cadillac verkoopt nog 3500 voertuigen doorheen Europa, van Pontiac zullen nog enkele modellen overblijven. Van de nu 6600 GM-dealers tegen 2012 nog 4700. De tijd dat de dealers op kosten van de fabriek naar de meisjes van plezier gingen is lang geleden. Arrogantie en hoogmoed hebben onze autoindustrie kapot gemaakt. Want ook dat moet gezegd: iedereen is Schumacher, Hamilton, Carlos Sainz of Sebastien Loeb. Iedereen raast over de straat en door de stad. Met van die "bakken" die bestemd zijn voor de woestijnen, de daken van de wereld, maar niet om in het Krabbenstraatje in Antwerpen waar Jan zonder Vrees is geboren. Neen, niet de hertog van Bourgondië, maar die magische figuur uit het boek van Charles De Kinder.
Porsche's Cayenne Audi's met heel veel g/km uitstoot aan koolstofdioxyde bekampen elkaar. Ze gaan de weg op van de Hummers en andere idiote Range Rover's. Je hoort bijzonder weinig over het milieu dit jaar. 't Lijkt allemaal wel stilgelegd. De wereld is bevroren. Ontdooiing kan alleen komen uit de warmte die brandstofcellen uitstoten, die litium-ion batterijen tot voorwerp van koeling maken. Tot elektromotoren weer stilte in de steden hebben gebracht en warmte van mensen onderling weer voelbaar kan worden. Het is dàt optimisme dat in Brussel te zien zal zijn. In duizenden details, maar je moet er wel op letten. Daarom wordt de "European Brussels Motor Show" een knal-evenement. Een onuitputtelijke bron van nieuwigheden, niet noodzakelijk spectaculair, maar veelzeggend. Zoals de verkoop van Mini het voorbije jaar met 105% steeg, Dacia met 80%, de Peugeot 207 de best verkochte is in ons land en Ferrari ook meer verkocht. Citroën's Berlingo is opnieuw "Best Selling Van of the Year" en Mazda heeft "The Pick-Up of the Year". Deugdelijke tekenen aan de wand dat het niet allemaal kommer en kwel moet zijn.
Kanselier Angela Merkel heeft 50 miljard Euro toegzegd om Duitsland niet te laten wegzinken uit het wereldbeeld. Wie een nieuwe auto koopt krijgt 2500 tegemoetkoming. BMW maakt zich op voor de Grote Parade naar de Toekomst met waterstofauto's, Mercedes laat Smart's tanken aan elektrische bevoorradingspunten, de Formule 1 ontvangt - met tegenzin - KERS, een elektrisch systeem dat bewegingsenergie regenereert. In België heeft men het nog over de vraag of parkeerboetes wettig zijn of niet. Of een mens mag werken zo lang hij wil of niet. Of er "uberhaüpt" werk is...? Of de gevangenispoorten moeten worden opengezet om misdadigers naar het Walhalla van het Profitariaat te begeleiden. Gas geven zal binnen kort alleen Rusland nog kunnen. Om zoveel redenen is Brussel een hutsepot. Maar hij zal smaken. In 1991 had de auto-industrie het nog over "zure regen". Nu over de Global Warming. Opgewarmde kost dus. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)
Gisteren heeft Ferrari op zijn testcircuit Mugello het nieuwe F1-wapen voorgesteld aan de internationale pers. Dat het daar gebeurde komt omdat het team na de voorstelling ter plekke verdere testen heeft gepland. Felipe Massa reed de "shake down" en de auto maakte - vanzelfsprekend - indruk. De brede, 7 cm lagere voorvleugel, oogde als een snor voor de brede slicks. Profielloze banden die achteraan, imposant breed, de smalle en hogere achtervleugel accentueren. Al bij al zal de anvankelijk rare look van de "nieuwe F1" wel meevallen. Op het Salon van Birmingham heeft Ron Dennis van Mc Laren al laten weten zelfs als "purist" achter iedere verandering ten gunste van het show-element in de F1 te staan. Inclusief het medaille-systeem van Bernie, eventueel omgekeerde startgrid, punten verbonden aan de kwalificaties en andere intrinsiek veranderde wijze van het bepalen van die startgrid. Over KERS struikelen de meesten voor 2009 en het is zeer de vraag of het voor 2010 op punt geraakt. Red Bull is van die zorg al vanaf want Renault heeft besloten het systeem toe te leveren. Iets wat de Franse constructeur op zijn beurt weer van een derde zal betrekken. Er zijn een drietal firma's die zich als "specialist terzake" profileren. Ze kunnen later het hele veld bevoorraden.
Terug naar de Ferrari F60. De nummerwijziging is af te leiden van het feit dat Ferrari - en laat ons dan even aan de enige echte "Il Commendatore" denken - zestig jaar (!) betrokken is in de Formule 1 sinds die in 1950 als enig echt WK Autorijden door de FIA is ingesteld. Tijdens het zes maanden durende ontwikkelingsproces van de F60 kreeg de auto het codenummer "660". Stefano Domenicali onderlijnde nog eens de achtergronden die hebben aangezet tot de door de FIA opgedrongen aerodynamische wijzigingen. "Het is hun bedoeling", zo zei hij, "dat het quasi uniforme bodywork leidt tot meerdere inhaalmaneuvers. Het spektakel moet ermee worden opgevoerd." Een uitleg in de lijn van Ron Dennis waarbij de vraag rijst of de "Formule One Team Association" de initiële kostenreducering al is vergeten...Luca di Montezemola was daarvoor in Mugello te gelukkig en fier om zich over zo'n pietluttige vraag uit te laten.
Door de veranderde aerodynamika is heel het concept van ophanging, respectievelijke afvering en schokdemping moeten herzien worden. Dat heeft dan weer geleid tot een complete nieuwe lay-out van de éénzittercomponenten die naar een nieuwe gewichtsbalans snakten. De nieuwe design laat ook de mogelijkheid open om op ieder gewenst ogenblik het KERS-systeem te integreren en staat ook in functie van de slicks die na elf jaar weer hun intrede doen. Die zorgen voor een grotere adhesie en het basiscompound ervan is zo geconcipieerd dat een langere standtijd bij hogere rubbertemperatuur is gewaarborgd. De verwarmingshoezen die aanvankelijk verboden waren voor de nieuwe banden zijn nu door de FIA een jaartje langer toegelaten.
Ten slotte altijd weer die KERS op de F1-taart dit en de komende jaren. Het Kinetic Energy Recovery System van Ferrari is ontworpen door Magneti Marelli en is onder het achterste deel van de carrosserie gemonteerd. De software om dit onderdeel te laten functioneren wordt echter in Maranello zelf ontwikkeld en verder-ontwikkeld. Ferrari is de eerste in een reeks van tien presentaties teneinde de aanloop te nemen naar 29 maart 2009 als met de GP van Australië in Melbourne de eerste concrete antwoorden komen op tientallen open liggende vragen. De volgende presentatie is die van Toyota; overmorgen 15 januari 2009. Na zeven jaar zonder overwinning in weerwil van gigantische investeringen vindt het Japanse management dat men niet het voorbeeld van Honda moet volgen. Een keuze tussen passie, hoogmoed en wijsheid. Harakiri is overigens officieel gebannen uit de Japanse grondwet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)
Stijn Blankaert (Citroën) is Fleet Manager of the Year 2009
Brussel. - Met een nooit eerder geziene klasse heeft Philippe Quatennes, bezieler van Fleetmagazine, in het Brusselse "Théâtre National" de Fleet Manager of the Year 2009 bekendgemaakt. Zoals ieder jaar is die uitslag gebaseerd op een keuze die 27.000 wagenparkbeheerders en lezers van het magazine FLEET bekendmaken. Ze doen dat via een stemformulier dat ieder jaar het septembernummer van het hoogst actuele blad vergezelt.
De lezers daarvan hebben de fleetmanager Stijn Blankaert van Citroën als beste Manager of the Year 2009 uitgekozen. Citroën is in de voorbije jaren auteur van een stevige opmars in de vlootmarkt van de autowereld. Op zowat vier jaar tijd groeide het marktaandeel van de Franse constructeur met enkele procenten en voor 2009 ambieert het merk met de "Double Chevron" zelfs voor een "double digit"-marktaandeel.
Deze sterke prestatie is duidelijk niet ontsnapt aan de aandacht van de autosector. Stijn Blankaert, de kersverse laureaat gaat vier genomineerden vooraf: Kris Verleye (BMWMini), Wim Rommel (Mercedes-Benz), titelverdediger Alain Frenay (D'Ieteren) en Paul-Hervé Polet (Peugeot). Citroe¨n won in 2008 al de titel "Lease-auto van het jaar", waarin de zelfs door de Duitsers als sublieme aangestipte C5 een cruciale rol speelde. De huldiging van Stijn Blankaert ging gepaard met leuke én bloedstollende videobeelden van o.a. Jeffrey Van Hooydonk in een Subaru WRX Sti op de omloop van Zolder en korte humoristische interviews van Philippe Quatennes die bewees hoe hij op iets meer dan tien jaar van Effective Media een vooraanstaand begrip wist te maken. Onder de genodigden bevonden zich de belangrijkste vertegenwoordigers van de betrokken merken, maar ook enkele autocoureurs van formaat zoals Nico Verdonck.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Citroën)