Toyota TF109 moet na zeven jaar voor eerste GP-zege zorgen
Na de Ferrari F60 vorige maandag is vandaag de nieuwe Toyota TF109 aan de pers voorgesteld. Een auto die dit seizoen zal worden bestuurd door Jarno Trulli en Timo Glock. Zoals de FIA het heeft voorgeschreven heeft Toyota's nieuwste een 1800 mm brede voorvleugel en een 750 mm brede achterspoiler. Voor we het vergeten is de motor RVX-09 die ook in combinatie met KERS kan worden gebruikt nog steeds een 2,4 lter V8 waarvan het toerental evenwel zoals bij de anderen is gelimiteerd tot 18.000 t/m. Dat is 1000 t/m minder. Daardoor hoopt men een motor drie GP's aan de praat te houden. Voor één seizoen kan een coureur nu beschikken over acht motoren. Normaliter moet dat de globale kost drukken.
Panasonic blijft de hoofdsponsor van het team en op 19 januari a.s. worden de eerste oefenritten voorzien in het Algarve Motor Park in Portugal, waar gisteren ook Ferrari al met KERS-ontgoocheling reed. Chairman van het team, de Japanner Tadashi Yamashina zegde op de presentatie "dat het doel tijdens het achtste F1 seizoen van Toyota nu is van de eerste race te winnen" (sic !). In de voorbije zeven seizoenen sprokkelde Toyota 2 podiums, één start vanaf de eerste rij en finishte 12 keer in de punten. Na Ferrari en Toyota is het morgen vrijdag de beurt aan Mc Laren om zijn nieuwe racewagen met vereenvoudigde aerodynamika voor te stellen.
Timo Glock die één van de hoofdrolspelers was in de unieke WK finale vorig jaar in Sao Paulo op de omloop van Interlagos, die tot de eerste WK-titel van Lewis Hamilton leidde, meende op de persconferentie "dat hij zich snel thuis zal voelen in de TF109. IK heb veel keren moeten wisselen van autoconcept in mijn loopbaan", zei de 26 jarige Duitser. "Na Champcar en de GP2 was het de F1 in zijn vorige gedaante. Ik vertrouw erop dat ik met de nieuwe configuratie en slicks snel zal wennen en in de voorste gelederen zal figureren."(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)