Walters Auto Cahiers trekt naar wat Mekka voor de moslims is, naar wat Le Mans voor de autopurist is. Veertien dagen zalig niets doen ! Even van de tabellen verdwijnen. Met de oude vrienden klappen, vertoeven aan de boorden van La Sarthe, even uitblazen in St.Jean-de-Monts aan de Atlantische kust. Oesters, champagne, mooie vrouwen ! Niet de pitpoezen van de F1, maar die gewelfde schoonheden die Cx-waarden verbeteren, druppelvormen maken. Nog steeds geen betere stroomlijn dan die van de regendruppels.
Le Mans, waar landgenoten als Jacky Ickx, Paul Frère, Olivier Gendebien, Willy Mairesse en andere Lucien Bianchis historische wapenfeiten in het asfalt griften. Sinds 1923 is in Le Mans een industriële krachtmeting aan de gang. De lAutomobile Club de lOuest wil die confrontatie met de toekomst in de 78ste 24 Uren van Le Mans dit jaar accentueren door op 12 juni om 12.10 uur een soort Clean Weekend naar het grote voorbeeld van Clean Week 2020 in Zolder te houden.
Tien autos zullen op het 13,629 km lange circuit een knipoog naar morgen geven. Het zijn de Porsche 911 GT3 R Hybrid, de Audi e-tron, de Peugeot RCZ Hybrid4, de elektrische Ferrari 599, de onvermijdelijke Tesla, de waterstof Mazda RX-8 RE, een waterstof BMW, de VW Scirocco op aardgas, de elektrische SECMA F16 en de elektrische Andros waarmee Nicolas Prost de eerste races voor EVs op sneeuw won.
Voor 2011 voorziet het ACO-reglement in downsizingmotoren die minder CO2 uitstoten en hybrides zullen deel gaan uitmaken van het nieuwe decor. Een zege met nieuwe technologieën wordt vanaf 2012 wellicht een werkelijkheid. Le Mans blijft samen met Indianapolis met alle controverse vandien de heilige plaats in autoland. Zondagnamiddag om 15 uur weten we wie de editie 2010 heeft gewonnen. Dan is het eerste deel van een lang verlof voorbij. Vorig jaar legde Nico Verdonck in La Sarthe de basis voor zijn kampioenstitel in de "Formula Le Mans", door Oreca in het leven geroepen. Dit jaar zal Bas Leinders trachten een kroon op zijn mooie autosportloopbaan te zetten in een Ford GT1...
Daarna herneemt Walters Auto Cahiers zijn berichtgeving over de toekomst die meer dan 100 jaar geleden ontstond. Toen in de pionierstijd van de auto iedereen elektrisch dacht. Olie heeft daar anders over beslist. De komende weken is aardolie verdrongen door champagne waarvan het globale verbruik tijdens les 24 heures nooit echt is gemeten. Zeker het energetisch rendement niet. Dank U bezoekers van dit rare blog om veertien dagen de andere seniorenblogs met een bezoek te vereren. (wr)
We reden duizend kilometer met de Mazda CX-7 die eind vorig jaar een optische opsmukbeurt kreeg door een lager front met nieuwe mistlampen en een sportiever, zeg maar agressiever, radiatorrooster meekreeg. Vanuit die zoekende snoet loopt de gordellijn sierlijk op naar een dikke kont waarin het volgens de achterpassagiers geknuffeld zitten is. Uitmuntend gesneden lederen zetels zijn lendenomvattend zodat zelfs in snel genomen bochten de inzittenden geen zweverig gevoel krijgen. Beenruimte zat. De auto is natuurlijk wel 4700 mm lang en de ronduit imposante carrosserie is over een wielbasis van 2750 mm gelegd. Daardoor blijft de overbouw voor- en achteraan wel redelijk groot.
Maar doordat de grondspeling (onbelast) 208 mm is blijven de aanrij- en afrijhoeken voldoende groot om in het terrein niet neusvast te geraken. Bovendien grijpen de imposante banden (235/60 R 18, 235/55 R 19) zowel asfalt als onverhard zo hard in de klauwen van de permanente 4WD dat de CX-7 zich als een lenig luipaard door het hobbeligste terrein wiegt. Geen brutaliteit, wel flexibiliteit in alle richtingen. Zeker van de 2,2 liter Turbo Diesel die door een fikse langeslag-karakteristiek (86 x 94 mm) een maximum koppel van 400 Nm bij 2000 t/m verzekert. Waarborg voor een laag verbruik en weg- en terreinsoepelheid. Wie nu en dan eens in toeren gaat en dat combineert met snel een tandje hoger komt aan een maximumverbruik van 8,4 l/100 km aan gasolie.
Het geheim zit natuurlijk in de overdrivewaarden van de zesversnellingsbak. Constructief heeft de vierde al een lichte (0,926:1) overdriveverhouding.. Dat scheelt al, maar ligt nog dicht tegen een 1 op 1 overbrenging. Besparend wordt het pas in vijfde (0,853:1) en té gek in zesde versnelling (0,711) wanneer de motor ruim een kwart minder toeren maakt dan de aangedreven wielen! Het terreinbeest verliest dan alle agressiviteit, verandert in een stille rijkelijke koets, die tegen 120 km/h op de autoweg 2150 t/m draait. Gekoppeld aan een maximale actieve en passieve geborgenheid op veiligheidsniveau de CX7 let op alles verandert het rijdend fort van in het terrein in een sprookjesburcht op de snelweg.
Die wordt geregeerd door elektronica zoals alleen de modernste tovenaars van Mazda die kunnen afleveren. Ze laten de bestuurder de indruk te heersen over techniek en weg. In werkelijkheid stuurt de bezitter de auto en rekent de CX-7 hem in alles voor. Corrigeert overmoed waar nodig, zonder dat de piloot het gevoel heeft buiten spel te worden gezet. Waarschuwt ook elektronisch voor dwaze dingen als het impulsief wisselen van rijstrook als links of rechts van de CX-7 UFOs komen aanstormen. Parkeerhulp rondom die voor alles en nog wat waarschuwt. Een camera die op het dashboard toont wat er zich achter de auto bevindt Een encyclopedie dik is er van te vertellen. En dat is dan nog maar de flauwe kul. Want de essenties zitten nog dieper.
Zoals die inspuiting van AdBlue, een product van Total, dat op basis van amoniak in de uitlaatgassen wordt gespoten. Om de 20.000 km moet die aparte tank worden gevuld. Dat is de moeite en niet duur. Het heeft als resultaat dat de milieuhaat die terreinautos wordt toegeschreven wegvalt omdat de echt giftige NOx (stikstofoxyden) uit de emissies worden geneutraliseerd. Zo was op de voorbije Clean Week 2020 in Zolder de Mazda CX-7 één van de vele uitblinkers in milieuvriendelijkheid naast de concurrentiële producten die alleen maar een magere uitstoot aan CO2 in het vaandel voerden. Nu is die CX-7 geen heiligenbeeldje wat die koolstofdioxyde betreft: 199 g/km. Voor de klasse van voertuig naar de gunstige kant, maar moeilijk te verkopen aan milieupuristen. Daarom voert Mazda ter verdediging aan dat de driewegskatalysator met enkelvoudige nanotechnologie sneller opwarmt na een koudstart en dus veel rapper begint aan de zuivering van de emissies in de motor.
Door het gebruik van die nanotechnologie wordt het gebruik van de edelmetalen in de katalysator teruggedrongen. Wat dan ook weer geen geringe bijdrage aan de milieuvriendelijkheid is. Zo kan je doorgaan over die CX-7. Na duizend kilometer was de liefde voor terreinautos weer aanwezig. Voor iemand die graag met zijn poep in sportwagens laag over de weg schuurt een zeer opmerkelijk gegeven. Maar die Mazda CX-7 heeft die karaktertrek gewijzigd. Waarmee alle hariografie nu stopt. De bijbelse boeken zijn al voorheen geschreven. De perfectie in het product kan je alleen door zelfstudie ontdekken.Wie doordenkt, weet dat de drang naar inzicht nooit een einde neemt voor het vlees zich van de beenderen scheidt. In autoland is dat niet anders.(Tekst en foto:Walter Rombauts)