Walters Auto Cahiers trekt naar wat Mekka voor de moslims is, naar wat Le Mans voor de autopurist is. Veertien dagen zalig niets doen ! Even van de tabellen verdwijnen. Met de oude vrienden klappen, vertoeven aan de boorden van La Sarthe, even uitblazen in St.Jean-de-Monts aan de Atlantische kust. Oesters, champagne, mooie vrouwen ! Niet de pitpoezen van de F1, maar die gewelfde schoonheden die Cx-waarden verbeteren, druppelvormen maken. Nog steeds geen betere stroomlijn dan die van de regendruppels.
Le Mans, waar landgenoten als Jacky Ickx, Paul Frère, Olivier Gendebien, Willy Mairesse en andere Lucien Bianchis historische wapenfeiten in het asfalt griften. Sinds 1923 is in Le Mans een industriële krachtmeting aan de gang. De lAutomobile Club de lOuest wil die confrontatie met de toekomst in de 78ste 24 Uren van Le Mans dit jaar accentueren door op 12 juni om 12.10 uur een soort Clean Weekend naar het grote voorbeeld van Clean Week 2020 in Zolder te houden.
Tien autos zullen op het 13,629 km lange circuit een knipoog naar morgen geven. Het zijn de Porsche 911 GT3 R Hybrid, de Audi e-tron, de Peugeot RCZ Hybrid4, de elektrische Ferrari 599, de onvermijdelijke Tesla, de waterstof Mazda RX-8 RE, een waterstof BMW, de VW Scirocco op aardgas, de elektrische SECMA F16 en de elektrische Andros waarmee Nicolas Prost de eerste races voor EVs op sneeuw won.
Voor 2011 voorziet het ACO-reglement in downsizingmotoren die minder CO2 uitstoten en hybrides zullen deel gaan uitmaken van het nieuwe decor. Een zege met nieuwe technologieën wordt vanaf 2012 wellicht een werkelijkheid. Le Mans blijft samen met Indianapolis met alle controverse vandien de heilige plaats in autoland. Zondagnamiddag om 15 uur weten we wie de editie 2010 heeft gewonnen. Dan is het eerste deel van een lang verlof voorbij. Vorig jaar legde Nico Verdonck in La Sarthe de basis voor zijn kampioenstitel in de "Formula Le Mans", door Oreca in het leven geroepen. Dit jaar zal Bas Leinders trachten een kroon op zijn mooie autosportloopbaan te zetten in een Ford GT1...
Daarna herneemt Walters Auto Cahiers zijn berichtgeving over de toekomst die meer dan 100 jaar geleden ontstond. Toen in de pionierstijd van de auto iedereen elektrisch dacht. Olie heeft daar anders over beslist. De komende weken is aardolie verdrongen door champagne waarvan het globale verbruik tijdens les 24 heures nooit echt is gemeten. Zeker het energetisch rendement niet. Dank U bezoekers van dit rare blog om veertien dagen de andere seniorenblogs met een bezoek te vereren. (wr)
|