Als China een politieke/religieuze stabiliteit kan bereiken in de komende jaren dan zal het immense land kunnen functioneren als reddingsboei voor de hele industriële wereld. Ook natuurlijk voor de autowereld. Onlangs opende Volkswagen daar zijn 19de en 20ste productie-eenheid. Overigens zijn zowat alle autoconstructeurs ter plekke aan het produceren. Een markt van 1,3 miljard mensen, daar kan je niet naast kijken. In ons land werden de eerste zes maanden van 2014 zo'n 270.000 meer auto's geassembleerd dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar.
Audi Vorst functioneert perfect en is benieuwd welk volgend model ze zullen krijgen toegewezen van ter vervanging of naast de A1. De werknemers van Volvo Gent kunnen, samen met hun Zweedse collega's, op hun twee oren slapen. Volvo Gent produceerde in de eerste semester 17.000 succesvolle XC60 meer en daarvan gaan er naar China. Ma ar voor wat Volvo betreft is de echte eigenaar - het Chinese industrieconcern Geely - zinnens om tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's te fabriceren voor de thuismarkt. Weliswaar met de Zweeds-Belgische kwaliteit geïntegreerd.
Het is geen toeval dat de twee CEO's van de twee nieuwe Volvo-factory's in China Belgen zijn. Gent en Zweden blijven dus voor de Europese- en Amerikaanse bevoorrading zorgen. In Europa is dat bedenkelijk, want de crisis die in 2008 uitbrak en nog ononderbroken voortduurt, is niet van die aard dat mensen in alle lidstaten nieuwe auto's willen/kunnen kopen. Onze werkloosheid is dramatisch en doet denken aan 80 jaar geleden, toen een dictator opstond met de zo gekende weerzinwekkende gevolgen.
Hoe belangrijk de Chinese markt wel is mag blijken uit het feit dat in het "World Touring Cars Championship" (WTCC) bij Citroën, zelfs negenvoudig rallywereldkampioen, Sebastien Loeb, pleitte om voor vier races een Chinese coureur aan te trekken: Ma, zo heet hij. Hij reed/rijdt vier races in landen waar het Citroën-imago zo sterk mogelijk wordt opgekrikt. Zo won hij (liet men hem winnen) in de race van Moskou onlangs en natuurlijk speelt hij een vooraanstaande rol in alle races in China. Ook deze in Macao is voor Ma en Citroën belangrijk en het onderdeel van de noodlijdende PSA-groep hoopt mede door de sportpromotie naar de jongeren toe, er 100.000 eenheden aan de man te brengen.
Ook Peugeot hoopt te delen in de koek. De familie Peugeot was de laatste in de wereld die een bedrijf (PSA) van die allure privé in handen had. Maar met een verlies van vorig jaar van 5000 miljard, kon niet anders dan toegelaten worden dat GM voor 7% participatie nam. GM moeit zich echter niet met de strategie van het Franse monument. Er worden voorlopig alleen gezamelijke onderdelen gebruikt om de productiekosten te drukken.
Elon Musk beroerde de wereld in 2007 door de volledig elektrische Tesla uit te brengen. Een roadster op basis van een Lotus-chassis en met een Lithium-Ion-batterij waarmee zo'n 415 km kon worden gereden eer ze leeg was. De auto kostte bij ons €117.000 en was in een stilstaande start sneller weg dan de beste Porsche omdat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel levert. Ondertussen produceert Tesla succesvol de "600" en heeft in alle prestigieuze steden van de wereld zijn "dealership". Maar zoals bekend is de elektrische auto gedeeltelijk bijzaak geworden voor de ingenieuze Musk.
Hij werkt nu aan herbruikbare raketten die als shuttle kunnen/zullen functioneren naar de ruimtestations. Maar...hij denkt ook aan China als hij tegen 2020 vele 500.000 elektrische auto's die hij in de "Gigafactory" gaat bouwen aan de man te brengen. Momenteel moet zijn wereldproductie zo ongeveer uitkomen op plusminus 35.000 eenheden (2014). Californië, vanwaar hij begon, en de rest van de USA en Europa zijn nog slechts speeltuinen voor hem. Behalve die ene plaats, Frémont in Californië waar hij in een Gigafactory 5 à 6 miljard dollar gaat investeren die 6.500 arbeidsplaatsen zal creêren.
Vrijen met China is veel belangrijker. Om meerdere redenen overigens. Vooral Europa is door de onwil/domheid om tot geen degelijke laad-infrastructuur te komen kompleet mislukt in wat de elektrische auto aangaat. Dat tracht men nu - met min of meer succes - te overbruggen met hybride-auto's. Laat ons daarbij niet vergeten dat Toyota met de Prius daar de absolute pioner is geweest. Naar mijn gevoel volgt in verstandelijke volgorde Volvo en Mercedes. Audi is op sportief vlak dan weer de eerste die met een hybride-LMP1 de 24 Uren van Le Mans won in 2013.
Waarom er meerdere redenen zijn om met China te flirten is simpel. Het geheim van een grote actieradius, dus standtijd van de batterij, zit hem in de gebruikte materialen. De geraffineerdste behoren tot de groep van de zeldzame aardmetalen. Nu wil het toeval dat China er daarvan 97% van in zijn bodem, rotsen en rivierbodems heeft zitten. China gebruikt dat gegeven een tikkeltje als politiek wapen tegenover de rest van de wereld. Alleen degenen die bij hen komen fabriceren kunnen er in genoegzame hoeveelheid van krijgen. Dus zij die bij hen komen investeren. Amerika zit er zeer mee verveeld. In die mate zelfs dat voor sommige materialen wordt overwogen oude, toen niet meer rendabele mijnen opnieuw verder te ontginnnen. Zelfs tegen meer dan de hoge kost waarvoor ze zijn gesloten.
Elon Musk gaat de wereld veroveren, zoveel is zeker. Het is niet toevallig dat hij de achternaam van Nicolas Tesla - uitvinder van de wisselstroom en alles wat draadloos is - als merknaam voor zijn EV's bezigde. Nicolas Tesla was een tijdgenoot van Edison die Amerikaan was en ten opzichte van de Kroaat werd bevoordeeld. Pas nu in de 21ste eeuw doen veel draadloze toepassingen inzien dat Nicolas Tesla in één adem mag worden genoemd met de grootste wetenschappers sinds de technologische revolutie.
In ieder geval speelt China, door de gelukkig stijgende welvaart van alsmaar meerdere burgers (bijlange na niet allemaal, 't is een beetje Braziliaans-) een reddingsboei voor de Westerse industrie, de autoindustrie in het bijzonder. 't Zal Porsche, Ferrari, Aston Martin, Bentley of andere Maserati's een zorg wezen dat in de EU de min- of meer gegoede burgers worden gepluimd door belastingshongerige overheden. De Chinezen vullen die leemte meer dan gedacht op. Daaraan houdt Europa zich als een strohalm aan vast. (Walter Rombauts)
Racisme is iets dat door de Fédération Internationale de l' Automobile altijd is geweerd als de pest. En de embryonale gevallen waarin het de kop opstak werden direct krachtdadig de kop ingedrukt. Daarmee is het des te ongepaster dat de Brit Lewis Hamilton gaat zinspelen op de Duitse nationaliteit van nog steeds WK-leider Nico Rosberg. Die gaat volgende week in Hockenheim waar de GP van Duitsland wordt gereden inderdaad en terecht een warme ontvangst krijgen. Een Duitser met een Duitse racewagen - Mercedes - aan de leiding in het WK en nog steeds kansrijk om zijn eerste WK binnen te halen. Het voorbeeld volgend van zijn Finse vader die in 1982 wereldkampioen F1 werd.
"Nico Rosberg heeft geen enkele binding met Duitsland", zegde Hamilton na de GP van Engeland die hij won. Zijn ploegmaat scoorde geen enkel punt omdat de Mercedes Power Unit er dit keer de brui aan gaf. Daardoor maakte de gekleurde (?) Brit - nooit heeft iemand hem zomaar opgevat - zijn achterstand van meer dan een zege verschil op Rosberg goed tot een verschil van slechts 4 eenheden (165 tegen 161). In Hockenheim de volgens Hamilton betwiste thuishaven van Nico Rosberg wil hij de Duitser een pandoering geven. "Het zou fantastisch zijn daar te winnen en de leiding te nemen in de voorlopige stand van het WK. Rosberg is geen Duitser, het is een Monegask, hij brengt merendeel van zijn tijd door in het Prinsdom...(sic). Tot daar Hamilton die hatelijke gevoelens tegenover de veel lossere, toegankelijker en vijftalige ploegmaat niet kan verstoppen.
Dat is een vervelend gegeven. Niet alleen binnen het team, maar ook naar de buitenwereld toe. Het gegeven - racisme en nationalisme - rakelt weerom een triest verleden op. Voor de tweede wereldoorlog reden Auto Union's en Mercedessen in odracht van Adolf Hitler met een hakenkruis op hun bolides. Formule 1 is een natiegebonden zaak, een prestigekwestie als land. Nu is dat vandaag nog het geval. Er zijn ook voorbeelden uit het recente verleden dia aantonen dat - duidelijk bijvoorbeeld - de Franse President François Mittérand zijn vriend Guy Ligier hielp bij zijn F1-activiteiten. We laten in het midden of dat het gebeurde via de eigen spaarvarkens slachten dan wel met overheidsgeld.
Collega Alain Van den Abbeele schreef onlangs een zéér goed gedocumenteerd boek over die periode waarin Hitler ook de F1 als uitdrager van zijn gedachtengoed zag. Het boek heet "Courir pour Hitler" en het is voor de autosportpurist waardevol het te bezitten. Met de rijkelijke stijl die hij als uitmuntend radiojournalist altijd al had beschrijft hij haarfijn de achtergronden. Wat ik een beetje mis is dat de bloedrode draad van het hakenkruis, een luis meedroeg: Alfa Romeo en o.a. Tazio Nuvolari, de "duivel van Nantua", die soms de grote Duitse autocoureurs als Bernd Rosemeyer, Hans Stück sr. en andere Rudolf Caracciola in regel versloeg. De vergelijking van de machtige Auto Union's en Mercedes' en het Italiaanse "Alfaatje" van Nuvolari is deze van de olifant en de muis.
Toch bracht de Italiaan Tazio Nuvolari het hele Nazirijk een keer in verlegenheid. Voor "Alzheimer Light" bij me toeslaat, meen ik dat het in de GP van Duitsland 1935 moet zijn geweest. Natuurlijk nog op de ouwe, met niets te vergelijken, Nürburgring. De Duitsers waren zo zelfverzekerd, dat het zelfs in hun meest briljante geesten - die hadden ze ook - niet kon opkomen dat een Auto Union of Mercedes zou kunnen worden verslagen. Wie daar wel voor zorgde was Tazio Nuvolari - die ooit in een race zijn eigen gebraden bil door de uitlaat langs hem heen rook. Hij won die race. Maar ook die GP van Duitsland 1935 !!!! Daarmee de koersdirectie in verlegenheid brengend, want er bleek geen Italiaanse hymne te vinden tussen de 78-toerenplaten...om tijdens de podiumceremonie te spelen...
Rudolf Caracciola was de laatste in 1939, het jaar voor de tweede wereldbrand, die de GP van Duitsland won met een hakenkruis op zijn auto. Na de oorlog werd deze periode in verzwegenheid gehuld. Wie miniatuurautootjes collectioneert kon bij het Italiaanse Brumm, uniek bedrijfje gelegen aan het Como-meer in Italië, de Auto Union's en Mercedessen met hakenkruis erop zoals in het echt kopen. Vandaag maakt Brumm die nog, en met hen ook andere miniatuurmerken, maar zonder hakenkruis. Ook in de musea staan die historische racewagens nu zonder hakenkruis. Foto's ervan mét, worden zeldzamer. De betrokken autoconstructeurs danken "photo-shop" dat het gehate teken kan worden weggewerkt. In sommige privé-archieven zijn er natuurlijk nog wel te vinden die de realiteit niet verhullen.
Het is verbijsterend hoe iets dat nu meer dan 80 jaar geleden in een niet te bevatten gruwelijkheid heeft kunnen plaatsvinden, hier en daar terug de kop opsteekt. Al was het maar de opmerking van Lewis Hamilton over Nico Rosberg en Mercedes. Dat Mercedes geen Duitser in dienst heeft maar een Monegask. De afkeer van de wereldkampioen 2008 (met een licht omfloerste titel in Interlagos, Brazilië, met Felipe Massa als "slachtoffer"...) tegenover Nico Rosberg kan niet duidelijker worden geïllustreerd.
Deining binnen de Joodse gemeenschap ontstond de vorige dagen niet alleen over het hernemen van een regelrechte oorlog tussen de Israëliërs en de Palestijnen, maar ook over een uitspraak die Bernie Ecclestone in een interview in de Britse krant "The Times" deed. Op de vraag wat hij dacht over dictators, zoals Napoleon en andere Stalin's antwoordde hij "dat Hitler iemand was die iets kon doorduwen, afmaken". Gelukkig eindigde hij die enkele zinnen met "maar het was een slechte dictator want hij verloor."
Ook deze eerder ongelukkige uitspraak verdween snel in de overtreffende actualiteit van vandaag. Maar de Grote Manitou komt meer en meer in het nieuws omdat hijzelf op zijn 83ste nog zal trachten de toekomst van de F1 eigenhandig te bepalen. Volgens Bernie wordt 2016 het einde of een nieuwe geboorte van de F1 zoals die volgens hem moet zijn. Het is moeilijk aan te voeren dat "dictator" Bernie Ecclestone niet zou weten hoe die F1 er moet uitzien. Hij heeft die sport 64 jaar lang daadwerkelijk gestalte gegeven. Hij alleen, met harde hand.
Als afsluitertje voor Lewis' van Mercedes is er het gegeven dat de Duitse Suzie Wolff vrijdagochtend in Hockenheim in de eerste vrije trainingen haar rondjes zal draaien in een Williams-Mercedes. Voor eigen Duits publiek. Zonder haken en ogen vanwege Williams wellicht meer dan vier rondjes dan in Silverstone. Zonder te rijden voor Angela Merkel, de "Tatcher" van Duitsland. Ze kan praten met Poetin en Obama, en behoedt ons achter de schermen mogelijk voor erger. Europa, met enkel zijn kromme geweren, zien we niet met "de rustige standvastigheid" van een Van Rompuy de op ontploffen staande wereld in toom houden.
Voor Lewis wordt Nico Rosberg binnen Mercedes bevoordeeld. Dat gevoel zal nooit ophouden. Zeker niet omdat monument Niki Lauda binnen Mercedes als op zijn rommelzolder rondloopt. Pratend met letterlijk iedereen op de grid, in de pits, in de paddock, in interviews, vrij en compleet ongebonden in 't Duits met Nico. Kan het nog duidelijker ? Maar Lewis zou die haatgevoelens moeten intomen. Hij maakt er zich ontieglijk onpopulair door. Waarom Adolf Hitler destijds het hakenkruis heeft gekozen als symbool en het mooie ervan heeft verkracht, daarop geven mijn geschiedenisboeken geen duidelijk antwoord. Persoonlijk heb ik het "hakenkruis" in Indië leren kennen als "zonnewiel" en heb het gezien op kapelletjes, tempelgraven en religieuze gebouwen.
Eigenlijk heet het Swastika en is in gebruik in het Boeddhisme. Maar het was vooral het heiligste symbool in het Hindoeïsme en Jaïnisme. Daar denkt vandaag geen mens meer aan. Het houdt praktisch nog alleen een synoniem met het nazisme in. Daarom vermijdt men het om het uit te beelden. Of hoe schoonheid tot lelijkheid kan worden verwrongen. 20 juli 2014: GP van Duitsland Formule 1 in Hockenheim. Voor 160.000 toeschouwers in het stadion en ongeveer 1 miljard wereldwijd via TV. En tot slot is er nog meer ergernis voor Lewis. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft zichzelf weergevonden volgens Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10-Renault. Hij is een moeilijk ventje. En Duitser, zoals zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ook Duitser is.(Walter Rombauts)