RICCIARDO WINT IN STIJL GP VAN CHINA, MAX VERKNALT RACE VAN VETTEL
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in een Red Bull-Renault de GP van China gewonnen. Het is zijn zesde GP-zege. Trainingssnelste Sebastien Vettel (Ferrari) startte snelst, achtervolgt door Bottas (Mercedes) en Räikkönen (Ferrari). De WK-leider Vettel liep gestaag uit op de Fin in de sterwagen, maar iets voor half wedstrijd (35ste ronde, twee Toro Rosso's botsten tegen elkaar) kwam de safetycar op de baan en hergroepeerde het veld zich. In de nieuwe restart bleef Bottas aan de leiding met Vettel in de achteruitkijkspiegel als een rode lap. Lewis Hamilton reed niet echt vooraan, werd voorbijgestoken door Max Verstappen. De Nederlander ging daarna Sebastien Vettel aanvallen en duwde de viervoudige Duitse wereldkampioen in een spin waarbij de Ferrari héél lichte schade opliep, maar geen steigerend paard meer voor de zege kon zijn.
Vorige week in Bahrein, Verstappen - Hamilton, deze week Verstappen - Vettel. Terecht 10" straftijd, feitelijk te weinig voor de aangerichte schade aan Vettel's WK-tocht. Hopelijk wordt Max Verstappen door Dr. Helmut Marko van Red Bull nu toch eens en voor altijd terecht gewezen. Zijn talent wordt door iedereen bewonderd, zijn overmoedigheid en eigendunk verafschuwd. Het ging zo slecht met Vettel dat Fernando Alonso hem ook nog voorbij reed. Niet zonder Vettel's Ferrari een tik te geven tegen het rechtervoorwiel. Allemaal spijtig en wrang voor Sebastien Vettel die een mogelijke derde seizoenszege in de verdoemenis zag gaan. In het WK behoudt hij wel de leiding, maar Hamilton wint enkele punten op hem. Stoffel Vandoorne werd dertiende, buiten de punten.(Walter Rombauts)
VETTEL PAKT ZIJN 52ste POLE VOOR GP VAN CHINA, VOOR...RÄIKKÖNEN !
Nadat Vettel de derde vrije oefeningen op zijn naam schreef waarin Ricciardo zijn Renault-motor in de Red Bull opblies, zette de viervoudige Duitse wereldkampioen zich op op de "pole". Niet met alle gemak want ploegmaat Kimi Räikkönen maakte eerst aanspraak op die plaats. In een ultieme ronde pikte Vettel hem die af met 1'31"095 tegenover de Fin met dezelfde Ferrari in 1'31"182. Net als vorige week in Bahrein staan de rode bolides op de eerste rij, voor Valtteri Bottas (Mercedes) die radeloze ploegmaat Hamilton voorafgaat.
Opmerkelijk is dat Romain Grosjean (Haas) de vijfde plaats pakt voor viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Die vertrekt vanop een zesde plaats. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) vertrekt vanuit de dertiende positie. In de Q2 raakte hij niet verder dan veertiende, maar door het gridkansspel start hij een plaats eerder. Sebastien Vettel won al de eerste twee GP's van het seizoen en staat aan de leiding in de voorlopige leiding voor het WK. De GP van China is bij ons morgenochtend te zien om 08.10 onze tijd.(wr)
HAMILTON SNELST IN EERSTE OEFENINGEN VOOR GP VAN CHINA
Met nieuwe achtervleugels uit te proberen heeft Lewis Hamilton in zijn Mercedes met 1'33"999 de snelste tijd gezet in Shangai. Daar wordt zondag de derde GP van het seizoen gereden en vandaag hebben de eerste vrije oefeningen plaatst. Veel zaaks betekent deze tijd niet, want al is WK-aanvoerder Sebestien Vettel in zijn Ferrari slechts zesde, de Ferrari's staan op punt. Kimi Rïkkönen klokte de tweede tijd, andermaal veelbelovend van hem. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne geraakte niet verder dan de achttiende chrono op de twintig deelnemers.(Walter Rombauts)
HAMILTON OOK SNELST IN TWEEDE VRIJE OEFENINGEN IN CHINA
"De eerste keer vond ik die titanenbeugel van "Halo" een misbaksel op een F1-wagen. Nu ben ik eraan gewend omdat ze die 12 kg meer aan gewicht redelijk elegant in de auto hebben verwerkt. Maar de huidige auto's zijn te zwaar, te log. Ik hoop dat Liberty Media (lees: Ross Brawn) daar tegen 2021 rekening zal mee houden in de nieuwe reglementen", zei Lewis Hamilton één van de vorige dagen terloops. Inderdaad zal dan "de nieuwe Formule 1 worden geboren". Dan behoren de Concorde-akkoorden tot de historie. Of de F1 dan ook nog zal worden "geconsumeerd" zoals vandaag zoals Ross Brawn hoopt is een andere vraag... Geen gridgirls meer, alleen in Monaco...Me too-lijsten, voor dames én heren. We gaan andere tijden in. De erfzonde wordt heruitgevonden.
Viervoudig wereldkampioen had zijn mening er zomaar uitgeflapt. In zijn binnenste kan het hem geen moer schelen dat hij eigenlijk in een auto zit met een voorloorlogse tweedelige ruit door de middenstijl die de "Halo" vormt. Wat Hamilton écht beroert is zijn kans om een vijfde wereldtitel te behalen en naast Jean-Manuel Fangio te pronken. Daar werkte hij althans aan in de tweede vrije oefeningen voor de GP van China met het doel Sebastien Vettel in de leiding voor de wereldtitel te verdringen. 1'33"482 was zijn voorstel daarvoor. Weinig sneller dan Kimi Räikkönen - andermaal briljant - maar toch, die Ferrari's werken op hem als een rode lap op een stier. Enige kalmte herwon hij toen hij zag dat Vettel "slechts" vierde was...Morgen zijn er de derde vrije oefeningen én de kwalificatie. Zondag de race, de derde al van het seizoen. Nu al spannend.
Als epiloog op dit verslagje moet worden vermeld dat Stoffel Vandoorne veertiende werd. Tijdens een wielwissel werd een wiel niet goed vastgezet en de Westvlaming werd de zandbak in gedwongen. Hij redde echter op magistrale wijze de Mc Laren-Renault om de muur in te rijden. Groots. Kwalitatiever echter dan Mc Laren zelf dat, nu ze een goede Renaultmotor hebben, er opneiuw eigenlijk niet veel van bakt. Een beetje zoals Renault met Hülkenberg en Sainz jr. ook niet uit het lauwe middenveld geraken en aansluiting hebben met Mercedes en Ferrari. Red Bull daarentegen zal wel van zich laten spreken zondag. Max Verstappen reed de vijfde tijd en vond het goed als resultaat. Hamilton en Max hebben elkaar de hand geschud. Lewis vergaf hem vorige weekend waarna hij de Belgische Nederlander geen scheldnaam meer geeft. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)