NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
  • RENAULT SHOWT IN MARSEILLE EN OP PAUL RICARD LIEFST 17 HISTORISCHE RENWAGENS
  • MORGEN BEGINT DE GP VAN FRANKRIJK F1, OPNIEUW IN LE CASTELLET
  • FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    03-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG VERSCHALKT HAMILTON MET SNELSTE STERRONDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De pré-seizoentrainingen in Barcelona zijn afgesloten. Net voor lunchtijd verschalkte de Duitser Nico Rosberg met de Mercedes W04 zijn ploegmaat Lewis Hamilton met een chrono van 1'20"130. Weliswaar met zachte banden en weinig bandstof aan boord. Maar Hamilton deed daarvoor net hetzelfde. Mercedes kan gerust naar Australië trekken waar op 17 maart a.s. in Melbourne de eerste GP het seizoen op gang flitst. Maar ook Ferrari kijkt er optimistisch naar uit. Fernando Alonso liet 1'20"494 optekenen, weliswaar ook met zachte banden en weinig brandstofgewicht. Kimi Räikkönen kampte met versnellingsbakproblemen terwijl Jenson Button in zijn Mc Laren met 1'21"444 traag leek. Maar dat is schijn want de Brit torste zware brandstoftanks.(wr/Foto:Mercedes)

    Bijlagen:
    Nico Rosberg diende vandaag zijn repliek aan Hamilton. Mercedes kan het seizoen hoopvol tegemoet zien i3313.jpg (1.3 MB)   

    03-03-2013 om 22:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO VERDONCK MET GULF-MC LAREN IN BLANPAIN-SERIES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het "Gulf Racing UK"-team heeft bevestigd dat het dit seizoen voor de tweede keer zal deelnemen aan de Blancpain Endurance Series. Het is bekend dat daarin grote namen aan de start komen.

    Na een veelbelovend seizoen 2012 treedt het Britse GT-team opnieuw aan met twee Mc Laren's 12C GT3's. Het team mikt op de eerste trede van het podium, dit met zijn nieuw samengestelde team voor de Pro-klasse, nu Rob Bell versterking krijgt van Adam Carroll, mede fabriekscoureur van Mc Laren GT, en van de jonge Belg Nico Verdonck. Het team zal ook in de Pro-Am Cup aan de start verschijnen. In de "line-up" de ervaren en strijdlustige piloten Mike Wainwright, mede-eigenaar van het team, en beroepspiloot Andy Meyrick, die vorig jaar een aantal geselecteerde races voor het team reed.

    Nico Verdonck stapt over naar het Gulf Racing UK-team nadat hij in 2012 de Blancpain Endurance Series betwistte in een 12C GT3. "Het was vorig jaar duidelijk dat de Mc Laren een snelle en betrouwbare auto is. Ik ben blij dat ik weer achter dat stuur mag zitten. Ik kijk ernaar uit om met de hergestructureerde auto van 2013 kan rijden. Verder ben ik heel blij dat ik voor Gulf Racing mag rijden. Het zal een bijzondere ervaring zijn om in de kleuren van dit iconische merk te racen. Gulf Racing heeft een rijke sporttraditie..."zegt Nico nog.

    Dat is waar en zomaar voor het vuistje weg denken we aan de zege van Jacky Ickx met Jackie Oliver in 1969 met een Ford GT40 die eveneens de Gulf-kleuren droeg. Ze allemaal opnoemen die met de blauw-oranje zegevierend onder de zwart-wit-geblokte vlag zijn gereden zou te ver leiden in de context van dit bericht. Maar niemand kan vergeten hoe Jacky Ickx (zesvoudig winnaar in Le Mans) met een "logge" Ford GT40 de sublieme Duitse autocoureur Hans Hermann in een Porsche 917 na 24 uren met 100 meter verschil klopte.

    Nico Verdonck wil ook nog iets kwijt over zijn teamgenoten: "Het is fantastisch de kans te krijgen om voor Gulf Racing te rijden, en te racen met twee andere uitmuntende beroepscoureurs van Mc Laren GT. Ik ben ervan overtuigd dat onze gecombineerde ervaring en snelheid ons in staat zullen stellen maximale prestaties uit de 12C GT3 te halen. Naar mijn mening hebben we alle ingrediënten in huis om sterk te presteren en aanspraak te maken op overwinningen en het kampioenschap. Ik popel al om weer achter het stuur te kruipen en ik kijk uit naar de eerste wedstrijd in Monza."

    De redactie van "Walter's Auto Cahiers", dewelke in het verleden indringende gesprekken had met de ex-F3000 rijder (toen 18 jaar jong), voegt een sluimerende wens toe die niet expliciet wordt uitgesproken in het voorgaande koele bericht. De - terechte - achterliggende droom van Nico Verdonck is verder de weg naar de 24 Uren van Le Mans plaveien. Het feit dat hij Kampioen in de Formula Le Mans is geweest, heeft die wens nog versterkt. Als dat mirakel door verbetenheid en opperste stuurkunst wordt bereikt is dat terecht.

    "Walter's Auto Cahiers" durft nog verder te dromen. Stel eens dat Gulf Racing eens een Belgisch team op een auto zet in La Sarthe. Bas Leinders reed vorig jaar zijn beste Le Mans ooit. Dus hoort Bas erbij. Stéphane Lémeret of Maxime Martin ook bijvoorbeeld. En Nico Verdonck. Mc Laren won al eens in de 24 Uren van Le Mans. Dus is het met een goed budget - dat daar zeker beschikbaar is - mogelijk een spraakmakende stunt in een race die winnaars levenslang tot monumenten maakt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: WR en Gulf Racing)

    De Blancpain Endurance Series Calender:

    01 / 14 april 2013 / Monza / Italië
    02 / 02 juni 2013 / Silverstone / Engeland
    03 / 30 juni 2013 / Paul Ricard / Frankrijk
    04 / 25 - 28 Juli 2013 / Spa-Francorchamps / België
    05 / 22 september 2013 / Nürburgring / Duitsland
     


    03-03-2013 om 20:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAREN VAES, CHARLOTTE MAES EN SARAH GANSER IN BRCC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mijn geheugen zijn er bijna duizend dames actief geweest in de autosport. Ongeveer driekwart daarvan als pilote, één kwart als navigator. Mijn nieuwe buurvrouw Karen is acht jaar actief geweest als navigator/co-pilote in zowel het Nationale Belgische Rallykampioenschap als de regionale (VAS en ASAF). Uit hoofde van discretie ga ik haar goede resultaten aan de zijde van een ook nogal goed rallyrijder niet in detail vermelden. In weerwil van een ferme koprol in een zekere rally is ze er niet gehavend uitgekomen. Althans zo te zien.  Maar het is een leuk gegeven: dames in wat tot voor enkele jaren een pure mannenwereld was.

    "Niet waar!!!" valt Yvette Fontaine me direct in de rede. "Ik heb al die mannen in de jaren '70 in mijn Ford Escort een neus gezet !" Het is waar, Freddy Semoulin, Alain Dex, Claude Bourgoignie en Jean-Claude Frank, de eerste twee in een Escort, het tweede groepje in een Ford Capri. Yvette wist soms van geen wijken. Ze werd overigens in 1969 Kampioen van België bij de piloten. Yvette Fontaine is een vrouw die haar mannetje stond. Ze was niet alleen. "Christine" zoals Christine Beckers zich als "schuilnaam" liet aanmeten eindigde met een Inaltera tiende in de 24 Uren van Le Mans.

    Zo kunnen we nog een poos doorgaan. De meest tot verbeelding sprekende vrouw in de F1 is voor mij Maria Thérèresa Defillipis die een Maserati 250F - zoals Fangio - bestuurde. In mijn voorliefde die ik als jong knaapje voor haar had meende ik altijd dat ze één WK-punt had behaald. Maar ik kan het niet in mijn archieven weervinden. Volgens mijn geheugen is ze samen met Lella Lombardi de enige die in de Formule 1 voorkomt en die 1 punt scoorde. Door een ongeval van Rolf Stommelen, waarbij een brandweerman en een fotograaf om het leven kwam, werd de race vervroegd afgevlagd en de punten dus gehalveerd. Er moeten vijf dames in de F1 hebben gereden. Maar in alle bescheidenheid: ik vind er maar twee. Met Marie-Claude Beaumont - later journaliste en altijd in ruzie met Alain Prost - en Michèle Mouton uit de rallywereld wil ik de nostalgie stoppen.

    Want we leven in "modern times", straffer dan Chaplin of Jacques Tati het ooit ironisch hebben kunnen voorspellen. Zo ook in het Belgian Race Car Championship (BRCC) waarin dit jaar liefst drie dames in de Uithoudingsraces uitkomen. Zo wil het Skylimit Yokohama-team van Andy Jaenen en Jo Lammens de kans geven aan de snelle meisjes. Eén van de zwart-rode Porsche's zal in de "Endurance" in handen komen van de 22-jarige Limburgse Karen Vaes, de 20-jarige Charlotte Maes uit St.Niklaas en de bijna 18-jarige Akense en dus Duitse Sarah Ganser.

    Naar mijn gevoel zou het leuk geweest zijn dat de drie taalgemeenschappen, Duits, Frans, Nederlands die in ons land bestaan waren vertegenwoordigd en onderling alles in het Engels afhaspelden. Grapje ? Niet écht. Team-eigenaar Andy Jaenen - ook de bezielende kracht achter de Skylimit Drifting School (waar achter de coulissen of achter het stuur de legendarische Jan Wouters niet kàn ontbreken...Yokohama en Jan. Twee banden op één buik. En dat mag !

    Enfin, Andy Jaenen commentarieert: "Het is niet de eerste keer dat ik meisjes in de autosport begeleid" (niet als "verleid") uitspreken. "Destijds heb ik in de 24 Uren van Zolder nog een BMW Hartge gedeeld met Alexandra van de Velde en Vanina Ickx (dochter van...) en ook Kelly Jamers heb ik vier jaar met raad en daad bijgestaan nadat ze via haar vader Jo de smaak al te pakken had. Zowel Karen, Charlotte als Sarah heb ik "ontdekt" tijdens een selectie "driften". Alleen Charlotte had wat ervaring opgedaan in de Smart Cup en de VW Fun Cup - nu voorlopig afgevoerd wegens gebrek aan sponsoring.

    Karen eindigde derde in de amateurklasse "driften" en omdat ze wat kilometers verorberde bleef ze de beste van de driftschool. Daardoor krijgt ze de kans om met een Porsche de baan op te gaan. Alle drie hadden honger naar meer - passie of geld ? - en zo is het idee ontstaan om hen samen te laten uitkomen in de BRCC-Endurance. Lovenswaardig, en het geeft Kronos Events, dirigent van het BRCC met kopman Mark Van Dalen, een aantrekkelijk tintje. Mogelijk schrijven kranten er daardoor iets meer over. Want in de gazetten is autosport tot een absoluut dieptepunt gezakt. Toen Nissan vorig jaar met de Deltawing met 1.6 Turbo-motor héél Le Mans in rep en roer bracht, was er in de Belgische kranten nauwelijks iets van te merken. Gert Vermersch, Marc Cornelissen en natuurlijk Peter Baert behoren bij de kenners, de puristen, al moeten ze de grillen van hoofdredacteurs volgen. Vliegt een auto in brand, dan is dat groot nieuws. Verloopt de race wat monotoon (wat autosport voor de leek ook echt is) dan lopen de vervelingsdruppels van de artikels af. De motivatie om deze jonge dames in de BRCC Endurance te brengen zou zijn dat "vrouwen minder moeite hebben met het loslaten van hun ego". Daarover heb ik ervaringsgewijs mijn twijfels.

    Maar dames blijven leuk, op voorwaarde dat ze gezelligheid kennen, niet noodzakelijk Gucci-modellen moeten zijn en de kunst van levensgenieten verstaan. Zowel mannen als vrouwen behoren in die bijna koninklijke kunst tot een minderheid. Laat staan het over "de innerlijk schone" mens te hebben. Die is quasi onvindbaar. Voor zover het me toegestaan is Diogenes te citeren: die liep op een klaarlichte, zonnige dag over de straat met een kaars in zijn hand. Medeburgers - die wisten dat de wijsgeer in een ton woonde - vroegen hem "waarom loopt gij met licht rond terwijl het een heldere dag is. "Ik zoek een mens", antwoordde hij eenvoudig. De geschiedenis geeft niet genoeg geheimnis prijs om te weten of hij naar een man of een vrouw zocht.

    Volgens mij zijn zag hij ze als gelijkwaardig als rechtgeaardheid hun leidraad was. Ik kan dat niet aan de sexy Danica Patrick vragen die als eerste dame in de eerste Nascarrace de "pole" pakte. De race liep spijtig genoeg dramatisch af, waardoor haar prestatie niet echt onder de spots kwam. Het antwoord op voorgaande zwetserige filosofie is gemakkelijk te vinden. Een spiegel als instrument geeft uzelf perfect het antwoord. Of tot welke mijmering de komst van drie jonge meiden in één van de mooiste sporten die er bestaan, aanleiding kan geven. Ze zijn van harte succes toegewenst, zodat ze zich bij de encyclopedische namen van de pure autosport kunnen voegen. Ze worden dan één van de duizend over zegge honderd jaar autosport. Niet slecht dames ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:BRCC/Kronos Events)

    Bijlagen:
    Het BRCC-kampioenschap kondigt zich boeiend aan i2313.jpg (838.1 KB)   

    02-03-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES OPNIEUW IN HET ZONNETJE IN BARCELONA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het WK Formule 1 begint binnen veertien dagen. Gisteren werd op een droge omloop met wat zonnewarmte gereden, met bovenaan de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes W04 als snelste. Zijn tijd was 1'21"534 en Jean-Eric Vergne in de Toro Rosso-Ferrari werd tweede met 1'24"036. Het verschil tussen die twee tijden toont aan dat de voorseizoentrainingen geen voorspelling toelaten over het verloop van het WK F1 2013. Onder zondvloedachtige omstandigheden reed de Australiër Mark Webber in de nieuwe Red Bull BR9-Renault de snelste tijd. 1"6 sneller dan zijn kopman Sebatien Vettel, ondertussen drievoudig wereldkampioen.

    Vandaag verbeterde hij zijn tijd nog tot 1'20"557, één seconde sneller dan eender wie. Wel was deze chrono verklaarbaar: de zachtste banden en zo weinig mogelijk brandstof aan boord. Maar toch. De komst van de "leerjongen" van Ron Denis destijds bij Mc Laren, en nu Mercedes-sterman, geeft een ander beeld dan het gesukkel met Michaël Schumacher. Die heeft uiteraard zijn verdienste - zeven wereldtitels - maar hij had nooit mogen een "come-back" maken. Ouderen kunnen het nooit van jonge leeuwen winnen. Dat is een natuurwet, net zoals de jager weet wat goed is voor hem en niet op de welpen schiet. Hyperknappe Webber kan vuursteen Sebastian Vettel niet verhinderen te knetteren.

    De leeftijdskloof geldt. Als we het tenminste over vakmensen hebben. Onbenullen komen daarin niet aan de bak. Kimi Räikkönen valt daar zowat tussenin. Zwijgzaam, razendsnel als het moet, defensief rijdend, hongerig naar een tweede wereldtitel, is en blijft hij bij de favorieten. Hij is star in de omgang met de pers. "Ik heb geen antwoord op vragen die te dom zijn om een antwoord op te bedenken", is zijn motto. Maar eens "behind the wheel" ondergaat hij een metamorfose. Daarover zei Jackie Stewart in 1973 in een interview met de Gazet van Antwerpen eens "When I'm sitting behind the steering wheel, I'm the Boss and nobody else". In Niki Lauda's hoofd leefde dezelfde gedachtengang. Om maar te zeggen.

    Mark Webber rijdt op 15 maart de eerste vrije oefeningen op het stratencircuit van het Albert Park in Melbourne. Net als de 23 andere coureurs zal hij de juiste bandenkeuzes moeten maken. Want meer dan ooit is het duidelijk dat de compounds die Pirelli ter beschikking stelt, het verloop van dit WK zullen bepalen. Coureurs die respect hebben voor hun rubbers zullen hoog scoren. Mogelijk voor een zege en bijna zeker voor een podium. Mark Webber rijdt voor eigen volk. De verwachte 80.000 toeschouwers-ter-plekke zullen hysterisch rechtveren als de "man-uit-één-stuk"
    voorbij flitst. Cadeau's van ploegmaat Webber moet hij zeker niet verwachten, maar we hebben in de F1-historie nog races gekend waarin een plaatselijke halfgod als het ware naar de zege werd gedragen door het enthousiasme van het eigen volk.

    De grote, beloftevolle "onbekenden" in het nieuwe seizoen zijn Ferrari met tweevoudig kampioen Fernando Alonso en Felipe Massa. Vervolgens - en uiteraard - Mc Laren- met Jenson Button, Lotus met de onvoorspelbare Kimi Räikkönen en de van adrenaline barstende Romain Grosjean. Lotus is er in vermogen op vooruit gegaan zegt teamleider Eric Bouillon, en een nu opgewekte Fernando Alonso, ook twee keer wereldkampioen, zegt dat de Ferrari er 200% is op vooruitgegaan. Allemaal gissingen. Op 17 maart starten 24 auto's in Melbourne op het in 1996 in gebruik genomen circuit dat 5,303 km lang is en 16 vinnige bochten heeft. Na 58 keren rond de klok in wijzerzin krijgt het nieuwe seizoen echt gestalte en zijn voor de eerste keer dit jaar in de F1 de kaarten echt geschud en verdeeld.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's Mercedes)


    Bijlagen:
    Nico Rosberg, ploegmaat van Hamilton, zal dit seizoen verbeten moeten vechten om aandacht naar zich te trekken i2313.jpg (1.7 MB)   

    02-03-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT ZOE STRAKS IN HET STRAATBEELD
    Renault "ZOE" luidt bij Renault een tijdperk in van voor iedereen betaalbare elektrische mobiliteit. Het is weerom een belangrijke stap voor de elektrische auto, die even stilstaand lijkt, maa in concreto traag maar zeker opgang maakt. De ZOE oogt leuk, is compact en verenigt alle momentele kennis op gebied van EV's. De prijzen van de verschillende versies zijn nog niet bekend - wellicht na het Salon van Genève - maar alle eigenschappen en de benadering van elektrisch rijden wél.

    Het design-avontuur rond de Renault ZOE begon eind 2008, het jaar dat de verschrikkelijke financiële crisis begon. Spijtig genoeg is die vandaag nog lang niet voorbij. Eind 2008 kondigde Carlos Ghosn na het wereldeconomische forum om een gamma van vier elektrische wagens te commercialiseren. Het kernmodel - project X10 - was een compacte berline die volledig als elektrische wagen zou worden ontwikkeld voor een grootschalige commercialisering. Het lastenboek werd op 21 januari 2009,voorgesteld. Dat omschreef een "guitig" en geruststellend design voor een innovatieve en verantwoordelijke "100 % elektrische auto".

    De eerste schetsen waren bijzonder radicale creaties. De start van het elektrische tijdperk deed iedere designer ervan dromen de auto als verschijning opnieuw uit te vinden. Langzaam maar zeker evolueerden de schetsen echter naar een rationelere benadering. De overstap van verbrandingsmotoren naar elektromotoren eistte al een grote mentaliteitsverandering van de klanten, dus mocht de styling daar niet nog een schepje bovenop doen. ZOE moest - net als de LEAF van Nissan - een unieke auto worden, maar met lijnen en proporties die aansloten bij de vormelijke coventies in de autosector om de overstap van verbrandingsmotoren te vergemakkelijken. Er werd een designwedstrijd uitgeschreven en die is gewonnen door Jean Sémériva. Naar verluidt zouden zuiverheid en emotie centraal hebben gestaan in zijn digitale schetsen. 

    Puurheid loopt in oogstrelende lijnen over heel de carrosserie terwijl dynamische uitstraling gebundeld is in een hoge gordellijn, het geheel overkoepelt een wielbasis van 2588 mm. "Waar de ene lijn stopt, begint er een andere" zegt de ontwerper. Daarbij moet wel even worden geslikt van men moet geen student in logica om dat niet vanzelfsprekend te vinden. Wat  Jean Sémévira bedoelt is dat hij als een druppel water die - losstaand van alles - als eindeloze vormgeving in de ruimte hangt. Met zo'n uitspraken uit de autoindustrie kan men tientallen boekdelen vullen. Wat er van de ZOE aan is, is dat de gebundelde vormgeving elegant is en in niets doet vermoeden dat het om een puur elektrische auto gaat. Gewoon een indrukwekkende verschijning.

    De ZOE heeft een blauw getinte voorruit en ook de voorste lichtblokken hebben die kleur. Doordat ook de ruiten rondom blauw zijn getint - op het hele gamma - is snel de ZOE als elektrisch voertuig te herkennen. De transparante achterlichten mrt concntrische blauwe randen, een unicum voor een seriemodel, worden pas rood wanneer er wordt geremd of wanneer de lichten worden ontstoken. Het geeft een effect alsof de hele koetswerkkleur over de auto uniformer is.

    In 2009 kwam Laurens Van Den Acker in dienst. Hij voegde een belangrijke toets toe aan het project door de nieuwe merkidentiteit in de voorkant te integreren. ZOE kreeg daardoor erg fijne, langgerekte bi-halogeenkoplampen en een grote logo dat in fel contrast staat met de zwarte achtergrond van het radiatorrooster. Zijn grote glimlachende luchtinlaat, geflankeerd door twee uitsparingen die de daglichten herbergen, geeft ZOE een guitige en charmante uitstraling. Op 28 juli 2009 presenteerde Jean Sémériva zijn creatie in de grote zaal van het Technocentre in Gyancourt aan het directieteam. Dat was meteen enthousiast. De creatie draagt de "signature" van Jean Sémériva. Er is namelijk een afdruk van zijn duim in reliëf op de buitenhandgreep van de achterdeuren, die de in achterstijl zijn ingewerkt. De klantentests gingen van start in maart 2010. Het prototype dat voor die gelegenheid werd voorgesteld, leek in alle opzichten op het model dat eind 2012 op de markt werd gebracht. De aspirant-klanten waren in ieder geval bijzonder enthousiast.

    Het interieurdesign van de ZOE werd toevertrouwd aan Dominique Marzolf. In zijn eerste tekeningen kwam diezelfde zuiverheid naar boven als in de ontwerpeb van Sémériva. De dashboardoppervlakten leken uit één stuk gehouwen en de lijn zijn sober en gestrekt. De sierstrip op het dashboard was ook in die optiek getekend en verwees met zijn design naar een windmolenwiek. Dat witte sierelement wijdde een voor de autobouw nieuw, zacht aanvoelend materiaal in dat zijn oorsprong vond in de woonwereld. De zuivere en ontspannende sfeer binnenin wordt onderstreept door een reeks lichte interueruitvoeringen (versies "Life" en "Zen", gekoppeld aan toptechnologie. Het 7-duims scherm van de Renault R-Link-console, die voor het dahsboard zijn geplaatst en het TFT-scherm (Thin Film Transistor) van het dashboard zelf zetten de techniciteit van de ZOE kracht bij. De ZOE werd in avant-première op het Salon van Gnève voorgesteld en verschijnt straks  net als de Renault Twingo, Nissan LEAF en andere Peugeot's Ion, Citroën ZERO's en Mitsubishi's iMiEV in het straatbeeld. Wie vandaag al wat oplet ziet er al meer dan wordt gedacht. (wr/Foto's:Renault)
















    27-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE SNELST IN MOTORLAND ARAGON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stoffel Vandoorne is titelhouder in de Formula Renault 2.0. In die hoedanigheid werd hij vorig weekeinde - vanaf vrijdag - uitgenodigd op de collectieve testsessie van de Formula Renault 3,5 die op het Circuit van Motorland Aragon werd gehouden. Door dit seizoen uit te komen in de Renault Formula 3,5 en meteen in de eerste sessie de snelste te zijn in een veld van 26 jonge leeuwn, klopt Stoffel Vandoorne aan de Formule 1-poort aan. Er moet worden bijgezegd dat 's zaterdags zijn tegenstrevers geen kans kregen de chrono aan te vechten omdat het Spaanse circuit onberijdbaar was geworden door sneeuw en ijs.

    De Renault Formula 3,5 is gewoonweg de voorlaatste sport op de smalle, wankele ladder om in de F1-hemel(?) te komen. Het cynische vraagteken achter die Formule 1-hemel staat er opdat degenen die ballen aan hun lijf hebben, degenen die een bijna masochistische zelfdiscpiline hebben en uiterlijk toch zwierig en galant zijn, dan in een ander universum terechtkomen. Buitenaards leven, zonder terugweg. Stoffel wordt ingezet door Fortec Motorsports. Daar wordt zijn naam al in hoofdletters geschreven. Stoffel zelf blijft er bescheiden onder.

    "Dit is allemaal goed voor het zelfvertrouwen" lacht hij pure lach van jonge mensen, onbezorgd. Nu al geborgen in de cocoon van de éénzitterij. "Vrijdagochtend regende het in Spanje, waardoor we verschillende bandentypes moesten proberen. Op het einde van de ochtendsessie, toen de omloop eindelijk was opgedroogd, reed ik de snelste tijd. Ik besteedde er niet veel belang aan, omdat de omstandigheden speciaal waren. Mijn snelste tijd in de namiddag vind ik veel belangrijker. Ik reed een tijdje met "oude" banden en liet daarna vers rubber monteren. Ik ben heel tevreden dat ik sneller was dan kanjers als Da Costa en Move, al was het verschil maar 15 hondersten van een seconde..."

    Zaterdag was een dansdag want wegens het winterweer werd alles geannuleerd. Morgen, dinsdag 26 februari, komt Stoffel aan in Woking. Als "broekventje" zal hij er bij Mc Laren de conditietrainers van het historische Britse raceteam ontmoeten. Stilaan komt de jongensdroom tot tastbare werkelijkheid. Als Stoffel het dit seizoen uitmuntend doet - en dat is haast zeker - en hij zou per toeval eens omkijken naar de afgelgde weg, dan zal hij vaststellen dat er geen weg terug meer is en alleen een oersnelle versnelling vooruit naar misschien wel de oerknal van de Formule 1. Dat jong en oud in dit pietluttige land - van welke taalrol dan ook - er zich degelijk van bewust is dat Stoffel een Bertrand Baguette, een Jérôme D'Ambrosio kan worden. Of een Thierry Boutsen of een Bertrand Gachot, zonder verstrikt te geraken in de financieel-politiek belangen in de teams.

    De Belgische industrie, die volgens politici zo sterk is, mag de steun aan Stoffel niet ontzeggen. Als een Roland Dûchatelet jongens achter een bal lopend kan betalen, waarom kan Melexis geen zak geld achter de rug van Stoffel leggen ? Als steunkussen naar het extra-terestre worden...Halfgeleiders voor de auto-industrie liggen dichter bij autosport dan op een voetbalveld. Maar iedere fabrikant doet met zijn geld wat ie wil. Tenzij een zekere Elio Di Rupo er zijn oog heeft laten op vallen...voor dat een concrete belofte die Stoffel is, in de steek wordt gelaten zoals het geval is geweest voor een Bas Leinders, een Jeffrey Van Hooydonk, een Marc Goossens, een Eric Van de Poele, eigenlijk ook Jérôme D'Ambrosio, en waarom ook niet een Nico Verdonck. Deze laatste is ooit op 18-jarige leeftijd in de F3000 geraakt. België haalde voor hen allen zijn neus op en keek de andere kant uit. Liever macho's achter ballen zien lopen, dan "jonkheren" in een kometenstelsel brengen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:RACB National Team)


    25-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!