Het gezwets over "ecodriving" is weer volop aan de gang. Touring legde er onlangs nog accenten op en firmaatjes van alle slag werpen zich op de commercialisering ervan. Ongetwijfeld met de beste bedoeling de eigen geldbeugel te vullen. Nu is ecodriving geen loos iets. Het vlug opschakelen naar een hogere versnelling, dus niet in hoge toeren gaan, levert een extra brandstofbesparing op. Ook vooruitziend het gaspedaal lossen maakt dat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en "hups" daar heb je weer een 0-verbruik ! Het zijn dus geen loze dingen. Maar...
De doorsnee automobilist is niet in staat precies op tijd te schakelen, juist gedoseerd gas te geven en vooruitziend inschattingsvermogen aan de dag te leggen zodat hij ook op tijd "uitbolt" en niet bruusk moet remmen voor een obstakel of een onverwacht maneuver van andere verkeersdeelnemers. Dus is uitgaande van deze wetenschap "ecodriving" in de puurste zin van het woord een droomscenario dat concreet niet wordt ingevuld. Nochtans bestaat er een radicale oplossing: de automatische versnellingsbak die nu in moderne auto's zes, even en weldra negen gangen zal tellen. Hij wordt elektronisch bestuurd, schakelt precies op tijd op en terug, zoekt zo snel mogelijk de overdrive-verhoudingen op en doet zeer weinig verbruiken zonder dat het rijplezier wordt aangetast.
Natuurlijk horen we de sportievelingen (wat is dat eigenlijk ?) al zeggen dat het rijplezier weg is. Direct voer ik daar tegenaan dat men met bijvoorbeeld een gerobotisseerde versnellingsbak (-zoals Peugeot er een sublieme heeft) de "bak" in automaat of handbediend kan zetten. Bovendien kan die gecombineerd worden met peddeltjes of knopjes aan het stuur zoals in de Formule 1. Dan blijft de passie intact. Maar het brandstofverbruik uiteindelijk niet. Geen enkele bestuurder kan juister, ecologischer én economischer rijden dan de uitgekiende techniek van een moderne superautomaat. Recent reed ik met een "dikke" Mercedes, met zevengangige automaat. Een auto van twee ton, gezwind als geen ander. Verbruik: 5,5 liter op 100 km. Daarom zeg ik overtuigd als geen ander. Geef je over aan het comfort en de zuinigheid van een automaat. Een goeie weliswaar.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
NISSAN MOTORISEERT LMP2's NAAR DE SPITS EN...LE MANS
TDS Racing Team (Beche - Thiriet) pakte in de "Zes Uren van Le Castellet" de zege. De tweede plaats ging naar " Sebastien Loeb Racing Team" (Sarrazin-Minassian-Marroc). Deze race was de opener voor de "European Le Mans Series" waarvan nu al is geweten dat de competitie nog drie races rijk is omdat de manche in Zolder niet doorgaat. Op zichzelf allemaal niets bijzonders ware het niet dat beide bolide's een Nissan V8 motor hebben. Dezelfde krachtbron als waarmee 11 van de 18 LMP2 prototype's zijn uitgerust in de "24 Uren van Le Mans" die op 16 en 17 juni 2012 in La Sarthe worden gereden. De LMP2's zijn daar in de meerderheid en kunnen voor verrassingen zorgen in het algemene klassement.
Natuurlijk gaat principieel de eindoverwinning tussen Audi met zijn twee "gewone" diesels en zijn twee "bovennatuurlijke" hybrid-diesels met vierwielaandrijving en de twee Toyota's 030 Hybrid's met benzinemotoren. Maar precies omdat de etmaalrace zo onvoorspelbaar is en de atmosferische V8-motoren van Nissan zo betrouwbaar zijn, zou het kunnen geschieden dat zo'n LMP2 zich in de spits opdringt. Op 3 juni a.s. krijgen we daarvan al een voorproefje tijdens "La journée de Test au Mans" waarin alle deelnemers kennis maken met het circuit anno 2012 en de chrono's meer vertellen dan de teambazen lief is.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
HIRVONEN GEDEKLASSEERD, MADS OSTBERG WINNAAR MET FORD
Omdat tijdens de technische controle bleek dat de koppeling van de Citroën DS3 en ook de turbo niet reglementair zouden zijn, is Mikko Hirvonen gedeklasseerd. Winnaar van de Rally van Portugal wordt daardoor de jonge Noor Mads Ostberg (24) in een Ford die daarmee zijn eerste WRC-rally wint. Door de deklassering blijft Sebastien Loeb leider in de tussenstand om de wereldtitel. Maar Citroën heeft al laten weten in beroep te gaan. Tweede en derde worden door de beslissing Evgeny Novikov en Petter Solberg, beiden eveneens in een Ford.(wr)