Het gezwets over "ecodriving" is weer volop aan de gang. Touring legde er onlangs nog accenten op en firmaatjes van alle slag werpen zich op de commercialisering ervan. Ongetwijfeld met de beste bedoeling de eigen geldbeugel te vullen. Nu is ecodriving geen loos iets. Het vlug opschakelen naar een hogere versnelling, dus niet in hoge toeren gaan, levert een extra brandstofbesparing op. Ook vooruitziend het gaspedaal lossen maakt dat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en "hups" daar heb je weer een 0-verbruik ! Het zijn dus geen loze dingen. Maar...
De doorsnee automobilist is niet in staat precies op tijd te schakelen, juist gedoseerd gas te geven en vooruitziend inschattingsvermogen aan de dag te leggen zodat hij ook op tijd "uitbolt" en niet bruusk moet remmen voor een obstakel of een onverwacht maneuver van andere verkeersdeelnemers. Dus is uitgaande van deze wetenschap "ecodriving" in de puurste zin van het woord een droomscenario dat concreet niet wordt ingevuld. Nochtans bestaat er een radicale oplossing: de automatische versnellingsbak die nu in moderne auto's zes, even en weldra negen gangen zal tellen. Hij wordt elektronisch bestuurd, schakelt precies op tijd op en terug, zoekt zo snel mogelijk de overdrive-verhoudingen op en doet zeer weinig verbruiken zonder dat het rijplezier wordt aangetast.
Natuurlijk horen we de sportievelingen (wat is dat eigenlijk ?) al zeggen dat het rijplezier weg is. Direct voer ik daar tegenaan dat men met bijvoorbeeld een gerobotisseerde versnellingsbak (-zoals Peugeot er een sublieme heeft) de "bak" in automaat of handbediend kan zetten. Bovendien kan die gecombineerd worden met peddeltjes of knopjes aan het stuur zoals in de Formule 1. Dan blijft de passie intact. Maar het brandstofverbruik uiteindelijk niet. Geen enkele bestuurder kan juister, ecologischer én economischer rijden dan de uitgekiende techniek van een moderne superautomaat. Recent reed ik met een "dikke" Mercedes, met zevengangige automaat. Een auto van twee ton, gezwind als geen ander. Verbruik: 5,5 liter op 100 km. Daarom zeg ik overtuigd als geen ander. Geef je over aan het comfort en de zuinigheid van een automaat. Een goeie weliswaar.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
NISSAN MOTORISEERT LMP2's NAAR DE SPITS EN...LE MANS
TDS Racing Team (Beche - Thiriet) pakte in de "Zes Uren van Le Castellet" de zege. De tweede plaats ging naar " Sebastien Loeb Racing Team" (Sarrazin-Minassian-Marroc). Deze race was de opener voor de "European Le Mans Series" waarvan nu al is geweten dat de competitie nog drie races rijk is omdat de manche in Zolder niet doorgaat. Op zichzelf allemaal niets bijzonders ware het niet dat beide bolide's een Nissan V8 motor hebben. Dezelfde krachtbron als waarmee 11 van de 18 LMP2 prototype's zijn uitgerust in de "24 Uren van Le Mans" die op 16 en 17 juni 2012 in La Sarthe worden gereden. De LMP2's zijn daar in de meerderheid en kunnen voor verrassingen zorgen in het algemene klassement.
Natuurlijk gaat principieel de eindoverwinning tussen Audi met zijn twee "gewone" diesels en zijn twee "bovennatuurlijke" hybrid-diesels met vierwielaandrijving en de twee Toyota's 030 Hybrid's met benzinemotoren. Maar precies omdat de etmaalrace zo onvoorspelbaar is en de atmosferische V8-motoren van Nissan zo betrouwbaar zijn, zou het kunnen geschieden dat zo'n LMP2 zich in de spits opdringt. Op 3 juni a.s. krijgen we daarvan al een voorproefje tijdens "La journée de Test au Mans" waarin alle deelnemers kennis maken met het circuit anno 2012 en de chrono's meer vertellen dan de teambazen lief is.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
HIRVONEN GEDEKLASSEERD, MADS OSTBERG WINNAAR MET FORD
Omdat tijdens de technische controle bleek dat de koppeling van de Citroën DS3 en ook de turbo niet reglementair zouden zijn, is Mikko Hirvonen gedeklasseerd. Winnaar van de Rally van Portugal wordt daardoor de jonge Noor Mads Ostberg (24) in een Ford die daarmee zijn eerste WRC-rally wint. Door de deklassering blijft Sebastien Loeb leider in de tussenstand om de wereldtitel. Maar Citroën heeft al laten weten in beroep te gaan. Tweede en derde worden door de beslissing Evgeny Novikov en Petter Solberg, beiden eveneens in een Ford.(wr)
HIRVONEN (CITROEN) LEIDT IN WK NA ZEGE IN PORTUGAL
Mikko Hirvonen heeft met het Citroën World Championships Team zijn eerste overwinning binnen. Dat gebeurde in de Rally van Portugal, vierde manche van het WRC. Daarmee is hij meteen leider met 75 punten in de tussenstand, ten nadele van achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb die 66 eenheden totaliseert. Loeb en navigator Elena crashten tijdens de eerste dag. Daarna nam Ford met Latvala en Solberg de leiding over, maar ook deze heren stuurden de auto naast de geplande weg. Ook moest Thierry Neuville in de vijfde "speciale" opgeven. In de stand om de wereldtitel scoort hij na vier rally's 2 punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)
Na de crash van Loeb - Elena tijdens de startdag van de Rally van Portugal - 4de WK-rally - is het aan ploegmaats Mikko Hirvonen - Lehtinen om de Citroën DS3 aan de top van het klassement te houden. Hij kreeg daarbij wel wat hulp van Jari-Matta Latvala en Peter Solberg, die beiden hun Ford's van de baan reden. De rally karakteriseert zich dit jaar door bijzonder slijkerige wegen, modderpoelen door de overvloedige regenval. Er werd gestart in Lissabon en de aankomst ligt morgen in de Algarve. Na zes klassementsproeven leidt Hirvonen en onze landgenoot Thierry Neuville deed andermaal wat van hem werd verwacht: voeling houden met de snelsten. Maar na de vijfde klassementsproef gisteren moest hij opgeven met zijn Citroën DS3.(wr/Foto's:Willy Weyens)
In de jaren '50 en '60 vormden de onverharde wegen in Centraal Europa de beste testtracks voor autofabrikanten om hun vooral technische mogelijkheden ten tonele te voeren. De slogan "winnen op zondag, verkopen op maandag" was na de oorlogsjaren een feit. De proef was drama in de puurste zin van het woord. Namen hebben zich als parels op het palmares gezet. Naast Pat Moss - zus van...- Eric Carlsson, Pascal Ickx en Eugen Böhringer is die van John Claes wellicht de meest dramatische op de lijst. De in Engeland geboren Belg (11-8-1916) bleef 52 uur aan het stuur in een Lancia om te winnen ! Het exploot om die rally alleen te rijden en te winnen heeft niemand ooit kunnen nadoen. Reglementair zou dat ook niet meer mogelijk zijn. John Claes was gezien in hoog gezelschap.
Vriend en ploegmaat van...Juan Manuel Fangio, Stirling Moss en...Jacques Swaters. Met wie hij in het le Mans rampenjaar 1955 als derde werd afgevlagd in een Jaguar D. Dit alles is nu genoeg als inleiding dat op 9 september 2012 in Francorchamps weer een aflevering van deze rally start. Hij is voorbehouden aan auto's die zijn gebouwd voor 31 december 1968. Een week later, na 2300 km te hebben verorberd, komen de moderne ridders van de straat aan in Rome. Comfortabeler wellicht dan hun beroemde voorgangers die na 5000 km haast gebroken uit hun kratten kropen of er werden uitgetild. Ambassadeur voor ons land is Patrick Malherbe die via info@brusselsclassic.be of ook wel via 32475545001 bereikbaar is voor wie zich geroepen voelt een historisch autosportluik opnieuw te doen herleven.(T&F:wr)
Het Franse duo Bernard Darniche (!) en Joseph Lambert hebben de Opel Ampera vorige zondag als winnaar Monte Carlo binnengereden. Die "Rally van Monte Carlo voor elektrische voertuigen en deze op alternatieve energieën is voor de 13de keer georganiseerd. Vier Ampera's finishten binnen de eerste tien. Een bizar gegeven op een moment dat zowel de productie van de Ampera en de Chevrolet Volt "even" stilgelegd is wegens onvoldoende vraag. Het mag ook geen vertekend beeld geven dat de Opel Ampera de puur elektrische auto's als een Renault Fluence Z.E., een Mitsubishi iMiEV op een Tesla Roadster zou hebben verslagen. De zojuist genoemde stekker-automobielen hebben een uitstoot ZERO. Dat is niet het geval voor de Opel Ampera die voor zijn "extended range" tot iets meer dan 500 km beroep doet op een kleine verbrandingsmotor die 17 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoot.
Bijgevolg is de Ampera een zeer vooruitstrevende Plug-in-Hybrid. Maar dat Opel uitpakt met een zege in de Rally van Monte Carlo is niet verwonderlijk. Gezien General Motors opnieuw de hakbijl wenst te zetten in twee fabrieken (Bochum-Opel en Ellesmere Port-Vauxhall). Dit omwille van overcapaciteit. Worden de twee eenheden de weg van Antwerpen opgestuurd dan zou de overcapaciteit met 30% kunnen worden teruggedrongen. Voor twee jaar bedong Opel tegeover GM nochtans een werkzekerheid tot 2014 mits een besparing van 265 miljoen. Nu General Motors een participatie nam van 7% in PSA Peugeot-Citroën verhoogt de Opel-affaire ook de druk op de Franse groep die eigenlijk ook kamp met overcapaciteit. Hopelijk kunnen sociale bloedbaden worden voorkomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)
Volkswagen heeft Toyota in de wereldverkoop voorbij gestoken door voor het eerst meer dan 8 miljoen auto's te maken en te verkopen. Het tweede is al straffer dan het eerste. Ferdinand Piëch heeft zich bovendien voorgenomen tegen 2018 meer auto's te produceren dan General Motors. Niet alleen VW wint aan belang in groeiende economieën als China, Rusland, India en Brazilië, maar alle Duitse merken winnen veld in die groeilanden. Het is een goeie zaak voor Duitsland dat er daar zoveel wordt verkocht terwijl hier, in Europa, alles is ingezakt. Het roept gelijk een triest beeld op van de Europese situatie. Veertig jaar lang hebben overheden allerhande burgers wijsgemaakt dat landen ver weg allemaal apenlanden waren. In werkelijkheid is het al minstens dertig jaar andersom. De juist genoemde groeilanden maken dat "dikke bakken" ginder nog wel van de hand gaan. Zoals de nieuwste Mercedes 65 AMG, met V12 Biturbomotor...
Maleisië, waar zondag de gelijknamige GP Formule 1 doorgaat, is ook zo'n land waarvan vaak wordt gedacht dat het bevolkt is met onnozelaars. Wie Sepang bezoekt nabij Kuala Lumpur ziet daar het 5,543 lange circuit met, na Barcelona, 660 meter de langste rechte lijn na de start voor bocht "1". Een uitdaging voor ingenieurs én coureurs. Petronas is de allesoverheersende sponsor en doet de menseneters vergeten die nog in de jungles van Maleisië huizen. Bij een voorstelling van de eerste Maleisische auto, de Proton, zijn autojournalisten bij hen op bezoek geweest. Ze zijn er levend en wel, zelfs goed doorvoed, van weergekeerd. Het waren zelfs beleefde mensen, die hun ongeëvenaarde waarzeggers de pennenridders lieten doorlichten. Niet om te weten of ze met teveel haken en ogen in elkaar zaten - wat op de maag zou liggen - maar wel om donders te laten voelen, hoe ze in elkaar zaten. Freud in de jungle zou je zeggen.
Wat de waarzegger zei was verbijsterend. Hoe hij dat allemaal kon weten, daar raakte niemand wijs uit. Vooral over de vrouwen. Plezierig en onplezierig, helemaal zoals ze zijn. De Maleisische dames - die mogen gezien zijn - denken manvriendelijker. Fundamenteel feminisme kennen ze niet echt. Ze willen nog behagen, niet bemeesteren. Ze worden evengoed belaagd door God en de Duivel (-niet de Duvel, want die is zaligmakend), heen en weer geslingerd tussen goed en kwaad, het is des mensen, maar ze zijn wars van drugs. Wie zich daaraan waagt en wordt betrapt die hangt letterlijk en figuurlijk. Geen immigratieland dus. Overigens zijn de meeste kannibalen geëmigreerd. Naar grote autoconcerns waar ze werken in witte boord en met propere handen. Gedaan met vingers aflikken van lijkenvlees. Er gewoon overstappen, naar Bocuse vliegen en tafelen dat het een lust is. Neen, de kannibalen hadden het wel begrepen. Naar groeilanden uitwijken en niet de fout maken van de vroegere tempeliers die tijdens hun bachanalen bij voorkeur jonge kinderen als delicatesse aten...
Dat is allemaal ver af van de tweede race om het WK F1 2012. Nochtans is die wereld van geld en glitter doordrenkt van de schone madammen. Ze hangen als geoliede tandwielen om en in de pits in de hoop een glitterboy te vangen. Kwestie van welgesteld niet levenslang in de fabriek of kantoor te geraken. Maar de jongens in de F1 knijpen minder de katjes in het donker. Ze pakken ze bij zonlicht. Zoals Hamilton terug bij zijn vriendin is, of vice-versa. Het heeft van hem een ander mens gemaakt verklaarde hij onlangs in De Morgen aan Jo Bossuyt. Vorige zondagavond liep hij nochtans gefrustreerd, net niet wenend, weg van zijn feestende spitsbroeders. Winnaar rijpe Jenson Button en lachebek Sebastien Vettel, die onder elkaar helemaal - nog - geen moeite hadden met de stand van zaken. Hamilton liet al weten op regelmaat rijdend de titel trachten te bemachtigen.
Dat allemaal om te zeggen dat de welvaartswereld verschoven, weggeschoven is, van Europa naar nieuwe werelden waar tot voor kort mensen als apen werden beschouwd. Zij zijn het dus die nu de luxewagens kopen. Waar het geen zonde is in een Ferrari, Bentley of Mercedes AMG te rijden. Waar haat en nijd evengoed bestaan, maar waar presterende individuën niet op worden afgestraft. Hun verdiend geld is van hen. Tot nu toe moeten ze geen banken redden en geen tot 65% van inkomen afgeven. Daarom zie je bij ons lageloonkost ontstaan (bv:Duitsland en Griekenland) en zie je minder en minder prestigieuze automobielen bij ons. Meer kleine autootjes.
Tuffertjes die alle waardigheid wegnemen, niet meer uitstotend maar verstotend. Daarmee ineens ook de economie, want wie onophoudelijk wordt bedreigd in zijn bestaan houdt de knip op de geldbeugel. Voor het geval daar nog iets mocht inzitten. Tot wat lektuur over een AMG-mobiel leidt. Om de conclusie te maken dat Duitsland er een goede zaak mee doet. Kwestie van de kwaliteit die altijd als model heeft gestaan, nu te kunnen verkopen aan de - destijds - veronderstelde "apen". Ferrari's, Porsche's, houterige Rolls' en flexibele Bentley's zijn eigenlijk ook drugs. Maar je kan je er alleen financieel aan verhangen. Zondag is de onberekenbare GP van Maleisië en alle wereldkampioenen hebben al gezegd er grote winstkansen te hebben.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's AMG)
AMPERA IN RALLY VAN MONTE CARLO VOOR CO2-ARME AUTO'S
De geruchtmakende Opel Ampera neemt op 22 maart a.s. deel aan de "Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën". Die proef is sinds de bewustwording dat we van olie afmoeten, een klassieker geworden op de FIA-kalender van de specialiteit. Net als de Zolderse Clean Week 2020 een beeld geeft van wat de varianten kunnen zijn die naar minder masochisme leiden aan de benzine- en dieselpompen. De rally start vanuit het sprookjesachtige Annecy-le-Vieux, Clermont-Ferrand en Lugano om samen in Monaco een gezamelijk parkoers af te haspelen. Er is een puur elektrische klasse, waarin Tesla al eens de wet spelde, maar ook andere categorieën zoals diesels, hybride's en alle denkbare combinaties van mogelijke brandstoffen.
De Opel Ampera kan niet in de puur elektrische klasse rijden omdat het in wezen een Plug-In-Hybrid is. De prestigieuze auto kan 60 à 65 km op ZERO-uitstoot rijden en dan is de Lithium-Ion-batterij leeg. Een kleine benzine-verbrandingsmotor gaat dan als generator fungeren en die laadt de batterij weer op. Het Otto-motortje heeft geen enkel rechtstreeks verband met de wielaandrijving maar spuwt 17 g/100 km uit aan koolstofdioxyde (CO2) en moet daardoor in de CO2-arme klasse (tot maximum 115 g/100 km) rijden. In ieder geval krijgt Opel de kans om eens echt uit te pakken met de "Extended Range" waarover de meningen zo zijn verdeeld maar het succes ook zo duidelijk is. Met een Opel Ampera en zijn dubbelganger de Chevrolet Volt kan je zorgeloos 500 km afleggen.(wr/Foto:Opel)
Deze foto kan je niemand onthouden. Links, Michaël Schumacher (43) zeven wereldtitels zwaar. (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004) Met Ross Brawn als grote drijvende ingenieur achter zijn auto's bij Benetton én bij Ferrari. Rechts, Sebastien Vettel (24), twee wereldtitels zwaar, met als eveneens fenomenaal ingenieur Adrian Newey achter zijn Red Bull-bolide. Het zijn allebei Duitsers. De "ouwe vos" wacht ongeduldig op de dag dat hij zich in de achteruitkijkspiegeltje van de "jonge knul" laat zien. Op dat duel zit iedereen te wachten. Of het er ooit van komt is zeer onzeker. Het konden wel vader en zoon zijn. Op die goeie ouwerwetse vaderdag van 19 maart is daarvan dromen toegelaten. Hoe dan ook, dit is een uniek document.
Wat ze ondereen zeggen ? De jongste : "Ik heb je altijd bewonderd. En nu rijd ik voor je." De oudste: "Goed makker, ik hoop je ooit nog eens in te halen..." Waarop "junghans" niet anders kan dan zijn gave witte slagtanden blootlachen. In de race zie je die nooit. Dan blijven ze verbeten op elkaar. Want Sebastien Vettel wil een hattrick. Wereldkampioen in 2010 en 2011, en ja waarom niet, ook in 2012. Samen mijmeren ze over Fangio, en ook over Senna die Schumacher op die fatale 1 mei 1994 uit zijn gezichtsveld zag wegschuiven uit het leven in de Tamburellobocht in Imola. Voor de oudere "vaders" onder ons blijft Juan Manuel Fangio de grootste.
Bescheidenheid was zijn handelsmerk. Alleen Sir Stirling Moss kan er echt àlles over vertellen. Hij reed er jaren gedwongen achter, zoals Rubens Barichello achter Schumacher. Dat heet strategie, zoals nu Webber achter Vettel. 't Heeft allemaal zijn prijs, zo'n vadertjedag. Voor het gemak geven we het Argentijnse monument ook nog mee. Dan hebben we 14 wereldtitels in de weegschaal in minstens vijf generaties. Alain Prost, Niki Lauda en andere Ayrton Senna's moeten voor de hemelpoorten nog wat wachten, want zij reden allemaal in een tijd dat een autocoureur eigenlijk op vijf jaar oud was. Nu gaan ze langer mee. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Via een beschikking die vandaag werd uitgesproken door Mevrouw de Voorzitter van de Rechtbank van Koophandel te Bergen, zetelend in kortgeding, werd de vordering die door "Speedworld" werd ingesteld tegen de RACB, ontvankelijk maar ongegrond verklaard.
De beslissing van de RACB om elke sportieve erkenning aan de groep Speedworld in te trekken, blijft dus van kracht.
Mevrouw de Voorzitter was meerbepaald van oordeel dat Speedworld niet de bekwaamheid vertoont om in 2012 in alle veiligheid wedstrijden te kunnen organiseren, des temeer omdat de groep verscheurd blijft door interne twisten.
De RACB zal zich nu verder toespitsen op het herstel van de door hen veroorzaakte schade en zal het circuitseizoen terug opstarten. De promotoren en organisatoren voor 2012 zullen binnenkort worden aangeduid, na een laatste overleg met de kandidaten en de circuits.
Alle actoren van de autosport moeten nu worden gemobiliseerd om dit circuitseizoen, ondanks de vertraging, te laten slagen.
Dindo Capello-Tom Kristensen-Allan Mc Nish hebben in een Audi R18 TDI de"12 Uren van Sebring" gewonnen. De tweede was ook een Audi, bestuurd door Loïc Duval-Timo Bernhard-Romain Dumas. Deze race in Florida is de opener van het nieuwbakken World Endurance Championship dat met de 24 Uren van Le Mans op 16 en 17 juni zijn hoogtepunt kent. Bertrand Baguette moes door een motorprobleem aan de OAK-Pescarolo opgeven. Onze knappe vertegenwoordiger van het RACB National Team kijkt al uit naar de "Zes Uren van Spa" die een maand voor de klassieker worden gereden in Francorchamps. Daar ontmoeten ook Toyota en Audi elkaar voor het eerst. Bertrand Baguette neemt zowel deel aan Le Mans als aan de 500 Mijlen van Indianpolis....!!!(wr/Foto:RACB)
Met Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) als ongenaakbaar winnaar van de GP van Australië, Sebastien Vettel Red Bull-Renault) als tweede en een ontgoochelde Lewis Hamilton als derde, stonden er drie wereldkampioenen op het podium in de eerste GP van twintig die het WK Formule 1 dit jaar telt. Mark Webber werd verdienstelijk vierde en Fernando Alonso bewees met een vijfde plaats in een onmogelijke Ferrari F2012 dat zijn twee wereldtitels in 2005 en 2006 geen toevallige treffers waren. De andermaal onfortuinlijke Felipe Massa botste dit keer met zijn landgenoot Bruno Senna (Williams-Renault) en beiden konden het voor bekeken houden.
Kimi Raikkönen (Lotus-Renault) remonteerde 11 plaatsen in de race en finishte zevende. Hij werd wereldkampioen in 2007 met Ferrari. Zijn ploegmaat Romain Grosjean nam een goede start, reed in de spits maar werd ook aangereden waardoor een reële kans voor hem en Lotus op een podium verdween. In ieder geval heeft de Fransman Grosjean bewezen dat hij zijn plaatsje in de F1-zon verdient. Zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumachter nam een goede start maar had na 12 ronden officieel versnellingsbakproblemen en Nico Rosberg eindigde twaalfde.
Een nogal roemloos weekeinde dus voor Mercedes na hooggespannen verwachtingen. In het duel Renault-Mercedes als motoristen maakt de zege van Button dat het toch een "Stermotor" is die het eerste pleit heeft gewonnen. Als men echter de individuele wereldtitels gaat tellen op dat podium is de stand 2 - 2. Twee voor Vettel (2010 en 2011) en één voor Hamilton (2008) en één voor Button (2009). Dus Renault versus Mercedes gelijk na een eerste GP. Renault is altijd wat speciaal geweest als motorist. Het merk stond 194 keer "in pole" en won 142 GP's... Vandaag werd Sir Frank Williams, teambaas, diep in zijn ziel getroffen.
Bruno Senna's (zijn oom Ayrton reed ook in een Williams-Renault V10 op 1 mei 1994 in Imola...) knappe race werd verprutst door Massa die instabiliteit van zijn Ferrari inriep als verontschuldiging. En met schitterende punten in het vooruitzicht knalde de Venezolaan Pastor Maldonado naar de finish toe op de vangrails. Een zekere retour van Williams werd daarmee vergald. Volgende GP is die van Maleisië, volgende zondag. Daarin zien we het duel verder gaan. Ferrari rijdt er wellicht opnieuw voor spek en bonen bij. Het even arrogante als bijna potsierlijke merk mag zich gelukkig prijzen een vechter als Alonso in zijn team te hebben. Hij is de enige die het ontij voor het merk-in-het-rood kan veranderen. Mocht ik Domenicali heten, ik zou zéér goed naar hem luisteren...Ook al zegt de Spanjaard het in wat hakkelig Frans of Engels. Fernando wéét precies waar het om gaat. In de F1 is dat goud waard.(wr/Foto's: Mc Laren, Mercedes en Renault)
De Rally van Mexico, derde manche om het "World Rally Championship", werd Citroën 1 en 2. Winnaar werd Sebastien Loeb en tweede werd Hirvonen. Allebei in de Citroën DS3 WRC's. Onze landgenoten Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) konden hun vaardigheden goed demonstreren want ze wonnen voor de eerste keer een speciale proef in het WRC.(wr)
Australiër Mark Webber rijdt morgen de eerste GP van het seizoen voor eigen publiek. In de laatste oefeningen reed hij de vijfde tijd. Het moet enorm moeilijk zijn om te weten dat je plaats door jongere coureurs wordt geviseerd en toch zo goed mogelijk te rijden om voor Red Bull zoveel mogelijk punten te scoren voor de Wereldtitel bij de Constructeurs. Die overigens in het bezit is van Red Bull en dus ook van Renault omdat de RB8 wordt aangedreven door een 2,4 liter V8 motor vanuit Viry-Châtillon, nabij Parijs. Mark Webber heeft een ijzeren zelfdiscipline en die wordt nog gevoed door zijn echtgenote die gevoelig ouder is dan hij. In dit geval is dat een positieve zaak menen hersenspindokters.
Hamilton werd al genoemd als mogelijke opvolger van Webber. Teambaas Christian Horner moet dat hebben ontkend. Hij zou er lakoniek hebben aan toegevoegd "dat de levensstijl van de Brit helemaal niet past in het geordende kader van Red Bull." Dus zijn de kandidaten veelvuldig. Vooral naar de jongeren kan worden gevist. Grosjean (Lotus-Renault) maakt indruk. Maar ook Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes), onze eigenste Jérôme D'Ambrosio die als derde rijder bij Lotus-Renault is, wordt in gedachten gehouden. Voor tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zal het vooral iemand moeten zijn die hem - snotneus nog - als kopman erkent en hem niet aanvalt.
Want de Duitser wil een hattrick waarmaken in de Formule 1. Aan Webber heeft hij dit jaar nog een héél goeie secondant. De botsing van twee jaar geleden in Turkije tussen hen beiden kan niet opnieuw. Mark Webber krijgt iedere keer de kans zich voordoet, de eer die hij verdient en toekomt. Vettel zal de eerste zijn om vrije baan te geven als er met zijn Red Bull iets misloopt. Als het op nipte WK-punten aankomt, zal Christian Horner beslissen...Globaal genomen kondigt het WK Formule 1 2012 zich spannender aan dan ooit. Zes wereldkampioenen staan aan de start. Michaël Schumacher, Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, Kimi Raikkônen en Sebastien Vettel. Dat is een kwart van het veld.
De teams waarvan wordt verwacht dat ze elkaar waard zijn, zijn Red Bull RB8, Mc Laren-Mercedes, Lotus Mercedes zelf met de W03 en Force India-Mercedes. Ferrari staat nergens en dat is goed omdat het voor drama zorgt. Dat wat Italianen zo smaken. Vallen en opstaan, steigerende paarden en vallende sterren. Schoner kan het plateau van dit jaar er niet uitzien. Morgenochtend vroeg, onze tijd, is er een aardbeving op wielen in het Albert Park in Melbourne. Ook op de tribunes spuwt het publiek de ene vulkaan magma na de andere uit. Het lawaai ervan klingt als Mark Webber. Het gaat over in een sound, een symphonie als je wil. Omdat Webber naast een groot autocoureur ook een schone mens is. Geen garantie op een zege, maar wel mooi meegenomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: van Mark Webber)
Het is een spannende strijd om de pole geweest daarstraks. Met een superieure, gebeten, Lewis Hamilton met 1'24"922 op de eerste plaats. In zijn kielzog met 1'25"074 Jenson Button. Dus twee Mc Laren-Mercedes' op de eerste rij. De grote verrassing kwam van Romain Grosjean die met de Lotus-Renault derde werd voor een schitterende Michaël Schumacher op de vierde plaats. Mark Webber ging zelfs ploegmaat Vettel vooraf. Zodoende staan de beide Red Bull's op de derde lijn. Alonso strandde door een spin op de twaalfde plaats en Massa op de zestiende. Naar het schijnt kan die zijn valies al pakken bij Ferrari. Montezemolo is het beu. Herrie is er ook al. Een klacht van Lotus tegen het uitlaatsysteem van Mercedes. De GP van Australië F1 - morgenochtend 6 uur onze tijd - luidt een spannender kampioenschap dan ooit in. Vooral één van motoristen: Renault tegen Mercedes met Ferrari als hobbyist.(wr/Foto:Mercedes)
MERCEDES AMG HEFT SLUIER OP VAN NIEUWE ONTWIKKELING
Met het elektrische aandrijfsysteem SLS AMG E-Cell tilt Mercedes AMG GmbH een beetje de sluier op van een nieuwste - verrassende - ontwikkeling. Het systeem is in de loop van 2010 op punt gesteld door Mercedes-AMG en "Mercedes AMG High Perfomance Powertrains" in Brixworth. Vier gesynchroniseerde motoren zijn tegen de wielen aan gemonteerd en geven samen een maximaal vermogen van 392 kW (533 pk) en een maximum koppel van...880 Nm, cijfers die de ambities van de SLS AMG E-Cell onderstrepen. De transmissietunnel van de monocoque is in koolstofvezel en die tunnel herbergt ook de hoogspanningsbatterijen op een centraal veilige plaats tegen botsenergie. (-zoals ook Volvo eerder toonde)
De zeer lichte composietmaterialen zijn overgenomen uit de Formule 1. De auto zal in beperkte serie worden gemaakt en in 2013 op de markt komen. Deze superkrachtige, elektrisch aangedreven bolide, zal de uitzonderlijke innoviteit van AMG illustreren. Per wiel is er dus een elektromotor maar ook heeft ieder wiel een eigen transmissie en dat alles loopt uiteraard perfect synchroon zodat geen bandensleet door "gewring" ondereen ontstaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/h geschiedt in 4". Daarmee rivaliseert de elektrische SLS een beetje met de SLS AMG V8 die 420 kW (571 pk) uit zijn 6,3 liter V8 perst en vanuit stilstand 100 km/h bereikt in 3"8. Moet er nog meer gezegd ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
SCHUMACHER VERSCHALKT HULKENBERG MET SNELSTE CHRONO
In de laatste ronde van de tweede vrije sessie om de GP van Australië F1 verschalkte zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher met de Mercedes W03 Nico Hulkenberg met een scherpste tijd in 1'29"183. Insiders schrijven de prestatie van Schumi toe aan de reglementaire F-luchtbuis die Mercedes toepast. Maar dat is een vertekend beeld omdat in de eerste vrije training Button en Hamilton de Mc Laren's op één en twee plaatsten. Schumacher reed toen al de derde snelste tijd. In de tweede training regende het en namen de favorieten duidelijk geen risico's op schade. Tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel plakte o.a. daarom op de tiende plaats. Pas in het laatste kwartier droogde de baan op en ging iedereen op slicks nog op zoek naar een goede tijd. Alonso trachtte met intermediairbanden over de vele waterplassen te schaatsen, maar klokte pas verdienstelijk vierde.(wr/Foto's:Mercedes)
Wie verzamelaar is van miniatuurautootjes vindt bij Ixomodels ongetwijfeld iets van zijn gading. Alles transacties verlopen correct maar...toch goed opletten. De British Racing Green Bentley Sport 3.0 liter die in 1927 met Davis - Benjafield de "24 Uren van Le Mans" won moet volgens Ixomodels geen stuurwiel hebben. Althans is dat niet aanwezig op het vanuit Hong-Kong geleverde 1/43ste model. Het kan niet zijn dat beide heren 2.369,807 km aflegden in dat etmaal tegen 98,740 km/h gemiddeld en dat met de natte vinger hebben gedaan. De Bentley's die overigens in die jaren na de Chenard Walker in 1923 zijn gaan domineren hadden wel degelijk een "steering wheel". Zeker als je ter aankomst 349 km voorsprong op de tweede had. Mailen naar Ixo is makkelijk, maar ze zitten er daar wel mee. Antwoord blijft uit. Misschien inspiratie voor Spark of Minichamps om een geheel nieuwe reeks "Le Mans Winners" te maken. Stuurloze auto's winnen nooit in Le Mans.
Overigens doet dat eraan denken dat Toyota met een op de Prius-techniek gebaseerde Hybrid komt en daarmee tienvoudig winnaar Audi het vuur aan de schenen wil leggen. Audi die met een vierwielaangedreven hybride komt waarbij de energierecuperatie tijdens de vertragingen door een vliegwiel geschied zoals in de Porsche 911 GT3 R Hybrid. De voornaamste eigenschap van die techniek is dat héél veel elektrische energie in heel korte tijd wordt opgeslagen - in een soort condensator - en dan weer met het volle pond wordt afgegeven. Weliswaar maar een achttal seconden, maar hevig. Bepaald die hevigheid mede goed verdelen op de voorwielen stelt een probleem. Als het koppel dat door de banden op het asfalt moet worden overgezet hoog is kan dat voor een instabiliteit in de besturing zorgen. De ideale lijn in het gedrang brengen...Zoals toen Saab nog bestond een 130 pk turbo leuk was om te rijden, maar de 180 pk het snoetje lichtte en even heel onstabiel werd.
Michelin bevoorraadt zowel Audi als Toyota. Onpartijdig. De bandenreus is zelf benieuwd welk van de twee technieken - de klassieke Priusopvatting of de Audi-aanpak - het meest clement kan zijn voor de banden. Zo voelt iedereen dat Le Mans er weer aankomt. Dit weekeinde bijt Sebring de spits af van het World Endurance Championship en in de 1000 km van Francorchamps, één maand voor Le Mans, staan de twee werelden tegenover elkaar. Een ingangs-examen voor een overwinning in Le Mans. Voor Audi (LMP1) al tien jaar historisch, voor Toyota opnieuw (LMP1) gedurfd, net als voor Nissan (LMP2-foto bovenaan en in bijlage). Allebei zouden ze zo graag eens Mazda nadoen die in 1991 geschiedenis schreef met een zege door Gachot-Weidler-Herbert met nog wel een "rotary-engine". Een oude Wankel van Felix Wankel als je wil, verder gecultiveerd door Kenichi Yamamoto van Mazda in Hiroshima. Eerst R&D-baas en later President van de Mazda Motor Corporation. Geen wankele man en dito motor, en die Mazda 787B - zo vertelde Bertrand Gachot ons toch - kon niet zonder stuur. We zenden een petitie naar Ixo-models. Beleefd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mazda, Nissan en wr)
Gisteren ontving artistiek directeur van het NTGent, Mijnheer Wim Opbrouck, de sleutels van een Peugeot Ion. Dat is de puur elektrische auto van het Franse merk die geen schadelijke uitlaatgassen in het milieu blaast. Hij rijdt als een gewone auto. Zowel in rijgedrag als in comfort gezien. Op de auto prijkt een tekening van de hand van de veelgeprezen acteur Gert Dooreman.. Directrice Communicatie van Peugeot-België-Luxemburg, Mevrouw Adelheid Terryn is heel trots op de samenwerking. Vooral omdat het gaat om vijf Gentse kunsthuizen die hun ecologische voetafdruk wil verkleind zien. Wie d'r meer wil over weten tikt http://greentrackgent.wordpress.com in en de hele informatiewinkel gaat open.
De Peugeot Ion die vooral ontworpen is voor gebruik in de stad, richt zich in de eerste plaats tot overheden en ondernemingen. Rijden met de Ion kan als rustgevend worden ervaren omdat alle storend lawaai wegvalt. Hoogstens een licht gezoem kan worden gehoord en natuurlijk op autowegen tegen 120 km/h het "beuken" van de wind op de panoramische voorruit. In de Europese gemengde cyclus heeft de Ion een rijbereik van 150 km. Als de Lithium-Ion accu leeg is kan er best een nachtje worden over geslapen om 's morgens weer met een volle batterij te vertrekken. Wie snel toch wat energie wil opslaan moet weten dat het aan een snellader voor 80% kan in een half uur. Volgens Peugeot kan de Ion met een gebruikskost van 1,5 tot 2 per 100 km voorleggen een onklopbare factuur voorleggen, ware het niet dat de aankoopprijs van de elektrische voltreffer particulieren blijft afschrikken.(wr/Foto:Peugeot)