In de jaren '50 en '60 vormden de onverharde wegen in Centraal Europa de beste testtracks voor autofabrikanten om hun vooral technische mogelijkheden ten tonele te voeren. De slogan "winnen op zondag, verkopen op maandag" was na de oorlogsjaren een feit. De proef was drama in de puurste zin van het woord. Namen hebben zich als parels op het palmares gezet. Naast Pat Moss - zus van...- Eric Carlsson, Pascal Ickx en Eugen Böhringer is die van John Claes wellicht de meest dramatische op de lijst. De in Engeland geboren Belg (11-8-1916) bleef 52 uur aan het stuur in een Lancia om te winnen ! Het exploot om die rally alleen te rijden en te winnen heeft niemand ooit kunnen nadoen. Reglementair zou dat ook niet meer mogelijk zijn. John Claes was gezien in hoog gezelschap.
Vriend en ploegmaat van...Juan Manuel Fangio, Stirling Moss en...Jacques Swaters. Met wie hij in het le Mans rampenjaar 1955 als derde werd afgevlagd in een Jaguar D. Dit alles is nu genoeg als inleiding dat op 9 september 2012 in Francorchamps weer een aflevering van deze rally start. Hij is voorbehouden aan auto's die zijn gebouwd voor 31 december 1968. Een week later, na 2300 km te hebben verorberd, komen de moderne ridders van de straat aan in Rome. Comfortabeler wellicht dan hun beroemde voorgangers die na 5000 km haast gebroken uit hun kratten kropen of er werden uitgetild. Ambassadeur voor ons land is Patrick Malherbe die via info@brusselsclassic.be of ook wel via 32475545001 bereikbaar is voor wie zich geroepen voelt een historisch autosportluik opnieuw te doen herleven.(T&F:wr)