SEBASTIEN BUEMI SNELST MET TOYOTA IN TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. - De Zwitser Sebastien Buemi heeft in de Toyota TS050 nummer 8 op "La Journée Test" in Le Mans met 3'19"440 de snelste tijd gezet. Sneller dan Fernando Alonso. De Toyota # plaatste zich tweede. Op de derde plaats zien we de Rebellion 13 Gibson die wordt bestuurd in de etmaal race op 15 en 16 juni door...Bruno Senna, André Lotterer en Neel Jani. In de LMP2 spelde Oreca-Gibson de wet. Maar wel op ruim 2" van de Toyota's Hybrid's die geen concurrentie hebben dit jaar. Rebellion is de eersteniet-hybridwagen in Le Mans. De verwachte waterstofauto is er ook niet. Maar wel de zoon van Niki Lauda, Mathias, die in een Aston Martin bij de GT's rijdt.
's morgens om 11 uur was er al een stilgevallen concurrent in de Indianapolisbocht en tien minuten later moest de Jumbo-auto van het team van Nederlander Fritz Van Eerd ook alweer met een takelwagen op het asfalt worden gezet. Dat het Fernando Alonso allemaal niet zoveel kan schelen na zijn mislukking in Indianapolis komt omdat Mc Laren hem heeft beloofd volgend jaar deel te nemen, met hem uiteraard, aan de "24 Uren van Le Mans". Maar in Le Mans rijdt hij wel om de titel van WEC te grijpen. Morgen meer over een dag vol verwachtingen van 62 teams zich zullen trachten zich te kwalificeren in de week voor de race om 55 plaatsen op de startgrid te vullen. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
Le Mans. - De populaire Deutsche Tourwagen Meistershaft, afgekort DTM heeft sinds het afscheid van Mercedes een nieuw reglement. Het telt eigenlijk maar voor drie merken: Audi, Aston Martin en BMW. De nieuwe norm is een viercilinder turbomotor van 220 kW (300 pk) die dwars- of langsliggend is ingebouwd. Langs- of dwarsliggend bepalen mede de aerodynamika van de hele auto. Toegevoegd is een "Drag Reduction System" (DRS) zoals in de Formule 1. Zogenaamd om inhaalmaneuvers frequenter te maken. Wel heeft de DTM één grote achtervleugel, maar het dwars opstellen ervan of plat opstellen geeft in het eerste geval meer downforce en in het tweede geval zo'n 10 à 12 km/h meer topsnelheid. Door de V8 krachtbronnen te vervangen door viercilinders is er wel 35 kg aan gewicht gewonnen, in de totale constructie van de auto ongeveer 50 kg waardoor het gewicht nu op 986 kg komt te liggen zonder de coureur.
Een viercilindermotor die maar om de 90° een arbeidslag geeft is natuurlijk hoekig draaiender dan een V6 die om de 45° krukasgraden een erbeidsslag geeft en de hele auto "in rust" brengt. Minder torsiekrachten dan nu met de viercilinders het geval is. Er zijn al motoren kapot getrild, meest bij Audi, minst bij BMW omdat die nogal wat meer positieve ervaring hebben in het verleden met "hoekige" viiercilinders. Ik ga hierover nog wat meer vertellen, maar ben nu in Le Mans voor "Journée Test" zondag die 55 beschikbare teams van 60 naar een startplaats laat dingen. Er is vooralsnog geen renwagen op waterstof bij. Volgend jaar misschien.
De door de Automobile Club de l'Ouest (ACO) uitgenodigde teams zijn per definitie zeker van deel te nemen aan de trainingen voor de pole binnen een kleine veertien dagen. Natuurlijk is Toyota favoriet voor de eindoverwinning. Als er geen concurrentie is wordt het gemakkelijker. En de Engelsen zijn niet strijdvaardig genoeg om de eerste op waterstof rijdende LMPH2 in te zetten. Die zou stand 56 hebben kunnen bemannen. Morgen pitwalk, zondag eerste analyse van wat op 15 en 16 juni 24 uren lang de auto-industriële wereld in spanning zal houden. (Walter Rombauts)
Vandaag wordt Niki Lauda met en door vele Formule 1 vrienden begraven in Wenen. Het is niet zozeer een drievoudig wereldkampioen (1975,1976 en 1984) die deze planeet verlaat, het is bovenal een groot mens die de Formule 1 verweesd achterlaat. Hij is in één naam tenoemen met Senna, Villeneuve, Fangio, Graham Hill, Jo Siffert en Jochen Rindt en Stirling Moss. Maar hij was ook een gedurfde ondernemer in de luchtvaart. Met hem als piloot vliegen was een feest. De journalisten die hij graag had en waaronder ik mezelf mocht rekenen, mochten dan in de stuurcabine van de "737" een poos vertoeven. Hij zat achter "het stuur" op een monumentale manier. Met zijn toen nog rode Parmalatpet op, altijd gekscherend, goedlachs. Altijd authentiek. Altijd zichzelf. Voor héél velen een benijdenswaardige levenshouding.
Bernie Ecclestone (88) voor wie Lauda in de Brabham-jaren heeft gereden en dus beiden dikke vrienden waren, heeft laten weten niet op de begrafenis aanwezig te zullen zijn. "Ik wil Niki niet dood zien. Voor mij zal hij altijd leven." Daarmee brengt de bezieler van de na-oorlogse F1 een ode aan Niki Lauda. Diens geschiedenis, verteld, verfilmd en in miljoenen persartikels vertaald, is uniek in de Formule 1. Zijn karakter vanaf zijn beginjaren om door te zetten naar de top was zo sterk dat hij alle tegenslagen, ook privé, tot zelfs de dood op 1 augustus 1976 op de Nürburgring ervoor moesten wijken. Recent, op zeventig jarige leeftijd, heeft de opperchemie van het heelal beslist dat zijn fascinerend leven voltooid was. Zelf had hij respect voor het mysterie, van uit een man en een vrouw ontstaan - bestaan en dan weer niet meer bestaan tenzij in de vorm van stof of as. Over alles wat we nooit zullen kunnen doorgronden, dacht hij diep na. Aan mij is het te zeggen RIP Grote Mijnheer.
Volgende zondag neemt zoon Mathias deel aan de testdag voor de 24 Uren van Le Mans. Hij doet dat met twee ploegmaten, P.Dalla Lana en Pedro Lamy in een Aston Martin #98. Pedro Lamy heeft ook in de F1 gereden en er is hem ook een verschrikkelijk ongeval overkomen dat hem jaren revalidatie heeft gekost eer hij terug kon racen. Het "geval" Robert Kubica is er een lachertje tegen. Die Pedro Lamy en Mathias Lauda zullen trachten in de 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni een ereronde te rijden voor "vader" Niki. Hopelijk eindigen ze hoog in de GT-klasse. Waarna god Niki Lauda zou zeggen dat het goed was. Zijn arm rond je leggen, zijn schouderklopjes, ze werden door iedereen warm ontvangen. Zoals Ecclestone zei "Niki zal altijd blijven leven voor ons." En dat is zo. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari, WR)
ZONDAG FORD FIESTA SPRINT CUP 2019 IN ZOLDER SUPERPRIX
Volgend weekend staat de Ford Fiesta Sprint Cup in het omkaderingsprogramma van de Zolder Superprix. Titelhouder Ayrton Redant die het Dealership-kampioenschap met Fordstore Feyaerts won, neemt het op tegen vierentwinitg andere piloten die de startgrid bevolken. Omdat de Fiesta's elkaar tegenpool zijn is close-racing vanzelfsprekend en primeert stuurmanskunst. De meute zorgt voor veel spektakel en is dus een aanrader.(wr)