Le Mans. - De populaire Deutsche Tourwagen Meistershaft, afgekort DTM heeft sinds het afscheid van Mercedes een nieuw reglement. Het telt eigenlijk maar voor drie merken: Audi, Aston Martin en BMW. De nieuwe norm is een viercilinder turbomotor van 220 kW (300 pk) die dwars- of langsliggend is ingebouwd. Langs- of dwarsliggend bepalen mede de aerodynamika van de hele auto. Toegevoegd is een "Drag Reduction System" (DRS) zoals in de Formule 1. Zogenaamd om inhaalmaneuvers frequenter te maken. Wel heeft de DTM één grote achtervleugel, maar het dwars opstellen ervan of plat opstellen geeft in het eerste geval meer downforce en in het tweede geval zo'n 10 à 12 km/h meer topsnelheid. Door de V8 krachtbronnen te vervangen door viercilinders is er wel 35 kg aan gewicht gewonnen, in de totale constructie van de auto ongeveer 50 kg waardoor het gewicht nu op 986 kg komt te liggen zonder de coureur.
Een viercilindermotor die maar om de 90° een arbeidslag geeft is natuurlijk hoekig draaiender dan een V6 die om de 45° krukasgraden een erbeidsslag geeft en de hele auto "in rust" brengt. Minder torsiekrachten dan nu met de viercilinders het geval is. Er zijn al motoren kapot getrild, meest bij Audi, minst bij BMW omdat die nogal wat meer positieve ervaring hebben in het verleden met "hoekige" viiercilinders. Ik ga hierover nog wat meer vertellen, maar ben nu in Le Mans voor "Journée Test" zondag die 55 beschikbare teams van 60 naar een startplaats laat dingen. Er is vooralsnog geen renwagen op waterstof bij. Volgend jaar misschien.
De door de Automobile Club de l'Ouest (ACO) uitgenodigde teams zijn per definitie zeker van deel te nemen aan de trainingen voor de pole binnen een kleine veertien dagen. Natuurlijk is Toyota favoriet voor de eindoverwinning. Als er geen concurrentie is wordt het gemakkelijker. En de Engelsen zijn niet strijdvaardig genoeg om de eerste op waterstof rijdende LMPH2 in te zetten. Die zou stand 56 hebben kunnen bemannen. Morgen pitwalk, zondag eerste analyse van wat op 15 en 16 juni 24 uren lang de auto-industriële wereld in spanning zal houden. (Walter Rombauts)
|