FORMULE 1 2016 DREIGT KOPIE TE WORDEN VAN VORIG JAAR
Hoewel Vettel in de eerste natte voorseizoens-trainingen met de Ferrari snelste leek, zegt de viervoudige wereldkampioen, te vrezen dat het seizoen 2016 een afgietsel zal worden van dat van vorig jaar. Hoogstwaarschijnlijk kan Ferrari aanklampen bij de Mercedessen, maar de hegemonie van de Ster zal niet worden doorbroken. Dat is de mening van één van de beste autocoureurs ter wereld die zelf vier jaar in de Red Bull-Renault iedereen, tot de razernij toe, het nakijken gaf. Pirelli haalde uit de 382 ronden die werden gereden weerom veel data om de nieuwe regebanden te mixen.
Op 22 januari stelt het nieuwe Amerikaanse Haasteam zijn auto voor. Tegen alle gewoontegetrouwe glitter in gebeurtt dat in de pitlane van het Circuit van Catalonye in Barcelona. Stilaan komen de trainingen op gang en brouwt Pirelli weer nieuwe "compounds" die op het eerste gezicht de "selfies" van een race om meer photoshop zullen doen vragen. Er gebeurt van alles, Bernie Ecclestone, heeft het nog in de hand. Maar eeuwig leven doet die man ook niet. Bij het daarbij opdoemende vraagteken hoort stilte. Tot de V6 Turbo Hybrid's in Australië aanslaan voor de eerste GP.(wr)
De Mazda RX Vision die op het jongste Salon van Tokio werd voorgesteld is bekroond met de titel van "Conceptcar van het Jaar". Ikuo Maeda, Kevin Ruce, Julien Montousse en Norihito Iwao, tekenden voor de fascinerende vormgeving en namen gezamelijk de prijs in ontvangst (zie bijlage). Dat de lage motorkap mogelijk is komt door de "rotary-engine" - erfenis van Felix Wankel - die heel compacte inbouwmaten toelaat. Daardoor wordt ook de aandacht weer op die krachtbron gelegd. Vorige weken schreef ik nog dat de eindontwikkeling van de Otto- en Dieselmotor in zicht is en de puur elektrische auto die interne verbrandingsmachines naar het museum zal verwijzen. Tot een visoen mij ongelijk gaf.
Stel dat - zoals Mazda tegen 2020 wil doen - de rotary engine seriematig op waterstof draait, zoals je ook een andere verbrandingsmotor dat kan laten doen, dan creëer je een concurrent van de elektrische auto die kan tellen. Want tegen die tijd zijn we nog niet echt uit onze batterijenproblematiek. Een Tesla haalt wel 511 km als ie verstandig wordt gereden, maar die accu's en de infrastructuur voor het opladen, blijven zorgen baren. Voorlopig toch zeker. Rond die waterstof rijst maar één essentiële vraag. Als ze wordt aangemaakt via zon, wind of water-energie is het prima. Op fossiele wijze is het onzin en wegwerpmateriaal. Dus waterstof heeft nog zeker niet afgedaan in de nabije toekomst.
De rotatiemotor op zich, die veel minder bewegende onderdelen heeft dan een klassieke verbrandingsmotor, is geniaal maar sukkelde in het verleden met afdichtingsproblemen tussen rotor en stator. Daarvan kwam het hoge brandstofverbruik in g/kW/h gezien. Ondertussen is die afdichting héél veel verbeterd, zodat dit nadeel grotendeels wegvalt. Overigens mag niet worden vergeten dat het met deze motor is dat de eerste en tot vandaag toe enige Japanse auto - de Mazda 787B - de "24 Uren van Le Mans 1991" won. Volker Weidler, Bertrand Gachot en Johnny Herbert reden hem. In een tweede Mazda 787B werd ons Belgisch stuurgenie Pierre Dieudonné achtste.
Om maar te zeggen dat die Mazda RX Vision die prijs als schoonheids-ideaal won, maar er onderhuids nieuw technisch vernuft borrelt. Nog steeds met Mazda's klassieke motor voorin en achterwiel-formule. Of zoals de MX-5 die nu 25 jaar bestaat, de meest klassieke roadster is en meteen ook de best verkochte ter wereld. Overigens is zo'n MX-5 een collector's-item. Zoals overigens meerdere Mazda's al zijn geworden. Zoals de RX-7 waarin Tom Walkinshaw en - weerom - Pierre Dieudonné de "24 Uren van Francorchamps 1981" wonnen. "Vision" is niet een toevallige naam die het management uit Hiroshima en Leverkusen kozen.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)