BOTTAS WINT, VETTEL VERSTEVIGT LEIDERSPLAATS IN WK-STAND
Trainingssnelste Valtteri Bottas lanceerde zijn Mercedes perfect in de start, bleef Sebastien Vettel voor, en zou van start tot finish - de bandenwissel in 2"4 niet meegeteteld - de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring domineren. Nochtans was Vettel (Ferrari) altijd in zijn schaduw. Het minste foutje van de Fin zou Vettel de zege in handen spelen. Maar die fout bleef uit, Bottas oogstte de 25 punten en Vettel stak er 18 op zak. Waarmee hij zijn leidersschap in de voorlopige WK-stand licht verstevigt tegenover zijn titelrivaal Lewis Hamilton.
Die laatste vertrok wegens een motorenwissel vanaf de achtste plaats en reed een voorbeeldige inhaalrace die hem uiteindelijk de vierde plaats opleverde. Genoeg om de aansluiting bij Vettel in de WK-stand niet te verliezen. Méér kon van de drievoudige wereldkampioen niet worden verwacht. Er werd keihard gereden en opgemerkte namen in die sneltrein waren natuurlijk Kimi Räikkönen (Ferrari) maar ook Felipe Massa (Williams) die voor het veertigjarige bestaan van het merk vakwerk leverde.
Stoffel Vandoorne finishte twaalfde, grijs rijdend buiten de punten, en in vraag voor een zogezegde genegeerde blauwe vlag. Maar in ieder geval beter dan teamgenoot Fernando Alonso die al na twee ronden en een spin de pits in kon. Max Verstappen zegde een koppelingsprobleem te hebben in de start. Zoiets is altijd mogelijk maar het betekent spijtig genoeg de vijfde opgave van de 19-jarige uitzinnig populaire Nederlander. De vete tussen Vettel en Hamilton van Azerbeidjan is bijgelegd en het kampioenschap kan verder fair worden gespeeld. Volgende week al in de GP van Engeland in Silverstone. De tiende race in het WK 2017.
Theoretisch mengt Valtteris Bottas door zijn zege in Oostenrijk zich opnieuw in het drietal dat de weredtitel als inzet heeft. Sebastien Vettel telt nu 171 punten tegenover Lewis Hamilton 151. Die 20 eenheden verschil zijn minder dan een zege (25), maar de 136 punten die Valtteri Bottas telt zijn er 45 minder dan Vettel, dus bijna twee overwinningen van hem verwijderd. Mocht Bottas erin slagen ploegmaat Hamilton van de tweede plaats te rijden, rijst zéér de vraag wat Mercedes gaat doen. Lewis Hamilton is hongerig naar een vierde wereldtitel. Vettel zelfs naar een vijfde....? (Walter Rombauts)
Sebastien Vettel reed vanochtend de snelste tijd in de derde vrije oefeningen in Spielberg met het oog op de GP van Oostenrijk. De remproblemen van Lewis Hamilton in de Mercedes maakte hem dat iets makkelijker. In de kwalificaties van daarjuist haalde Hülkenberg (Renault) de Q3 net niet, terwijl zijn ploegmaat Jolyon Palmer op de zeventiende plaats bleef steken in de Q1...
Noch Fernando Alonso, noch Stoffel Vandoorne konden een Mc Laren-Honda in de Q3 brengen en de auto's situeren zich zo ongeveer aan de spits van wat we iets onrespectvol de figuranten noemen. De Westvlaming Vandoorne is in Wokin in ieder geval onderwerp van gesprek. Het management verwachtte iets meer van onze landgenoot...
De Q3 zag Valtteri Bottas zijn tweede pole-position behalen, de 163ste voor Mercedes. Sebastien Vettel in de Ferrari kon zijn ochtendprestatie van de FP3 niet herhalen, en nam genoegen met de tweede chrono. Lewis Hamilton klokte derde, maar ziet zich morgen wegens een wissel van de versnellingsbak vijf plaatsen achteruit gezet. Dus kan Lewis opnieuw voor een spectaculaire in haalrace zorgen. De start voor de GP van Oostenrijk is om 14 uur. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton 9 punten achter Sebastien Vettel.(wr)
Met 1'05"975 zette de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton direct de toon in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk in Spielberg. De 19-jarige Max Verstappen pleegde een ernstige aanval op de tijd van de Mercedes-rijder: 1'06"165 op supersofts en goed voor de tweede plaats. Toen de Red Bull-coureur meende Hamilton's snelste tijd te kunnen ontnemen moest hij de limieten zover verleggen dat hij zichzelf in moeilijkheden bracht door enkele slippertjes. In de FP1 behield hij evenwel de tweede plaats voor Valtteri Bottas (Mercedes) en Sebastien Vettel (Ferrari) die hoopvol vierde klokte.
In de tweede vrije oefeningen reed Lewis Hamilton opnieuw comfortabel de beste tijd, dit keer wel op de hielen gezeten door een gemotiveerde Vettel. Max Verstappen moest dit anderhalf uur in Valtteri Bottas (Mercedes) zijn meerdere erkennen en nam genoegen met een vierde plaats. Kon Stoffel Vandoorne in FP1 de zevende plek waarmaken in de Mc Laren-Honda, dan deemsterde hij in de FP2 weer weg naar de 12de plaats. In die zin dat teambaas Eric Boullier het niet meer kan zwijgen dat Mc Laren "iets" meer van Vandoorne had verwacht. Fernando Alonso plaatste de auto op de achtste chrono.
Gelukkig wordt de GP van Oostenrijk opgeluisterd door een parade van legendarische auto's die in de 24 Uren van Le Mans het mooi weer maakten. Dat geeft wat afwisseling, want het bandenspelletje tussen softs, supersofts en ultrasoft begint na een poos te vervelen. Dit weekend zal het opnieuw een "koerske" worden tussen Mercedes, Ferrari en misschien Red Bull als scheidsrechter. Gekende "stuff" dus. Een herhaling van Azerbeidjan in Baku tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel is zogoed als uitgesloten. Beide heren twitterden onder elkaar en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verontschuldigde zich publiekelijk tegenover zijn titelrivaal. Onder "de groten", is daarmee alles gezegd. Zoals tussen Sagan en Cavendish in de Ronde van Frankrijk.
Morgenochtend om 11 uur worden de derde vrije trainingen gereden en om 14 uur de kwalificaties voor de "pole". Zondag is er om 14 uur de start voor 71 ronden van 4,326 km. Het is zonnig en droog in Spielberg. Geen onweer aangekondigd. Tenzij er één ontstaat op de piste, waar op het eerste gezicht rust heerst, maar de bliksems ieder moment kunnen ontladen in grillige situaties en als donderslagen bij heldere hemel de GP kunnen beïnvloeden. Het gaat nog steeds om een vierde wereldtitel voor Hamilton, een vijfde voor Vettel. Blijf daar maar rustig onder...(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Vorige week is één van de meest respectabele autosportingenieurs van ons heengegaan. Het gaat om Julien Mampaey die in de geschiedenis van de 24 Uren van Francorchamps grote Duitse BMW-tuners als Schnitzer en Eggenberger te slim af was. In de jaren '70 en '80 beheersten de touringcars de Ardense klassieker. Julien werd geboren in Boom op 29 januari 1944 en overleed in Mechelen op 27 juni 2017. Hij was oprichter van de Juma-garages.
Julien Mampaey reed aanvankelijk als Excelsiorlid klimkoersen met een eigen BMW 2002. Zijn spontaniteit overklaste zijn resultaten en hij keek reikhalzend uit naar het tunen van motoren en de auto's in het algemeen. Toen hij de BMW's van Eddy Joosen onder zijn hoede nam kondigde zich aan de horizon in Francorchamps een nooit geëvenaarde periode van succes aan. Tussen 1977 en 1984 finishte een "Juma" acht keer tweede.
Maar belangrijker nog was dat Belgisch autosportmonument, Eddy Joosen en de Fransman Jean Claude Andruet de BMW 530 IUS naar een eerste overwinning stuurden in de 24 Uren van Francorchamps. De drang om te winnen in wat de tegenhanger van Le Mans is voor toerismewagens, was zo groot dat Juma altijd vooraan snorde. "Dit laatste woord is een vergissing", zou Julien de journalist op de vingers tikken. "Onze motoren snorren niet. Die strooien een "sound" over het circuit." In 1981 kreeg zijn motorengezang concurrentie. Een Mazda RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) wonnen met een rotary-engine, die dat jaar luider zong.
In 1982 telde de etmaalrace van Spa weerom voor het Europese Toerwagen Kampioenschap. Eddy Joosen, Hans Heyer en Armin Hahne stuurden de BMW 528i als eerste over de eindstreep. Juma groeide tot een Europees begrip. Julien Mampaey zelf bleef de bescheidenheid zelve. Lang voor hij in 1983 zijn eerste BMW Juma 635CSi zag winnen met Hans Heyer, Thierry Tassin en Armin Hahne, groeide al een opvolger voor hem op in eigen gezin. Zoon Bart die na Formule 1 bij BMW, het WTCC met Andy Priaulx, nu het mooie weer maakt in het Deutsche Tourwagen Meistershaft (DTM). Met BMW natuurlijk.
Want als Julien Mampaey in 1986 iets moe gewonnen was, werd hij ingelijfd in de crew van RBM (Racing Bart Mampaey) en zag hij zijn zoon een vierde zege breien aan de Juma-succesreeks. Dat was in 1998 met een BMW 320i die werd gereden door Marc Duez, Alain Cudini en Eric Van de Poele.
Julien is met een stille sound na 73 jaar van ons heengegaan. Hij blijft eeuwig verbonden met de heroïsche duels met o.a. de Ford Capri en Mazda's in de groene uitloper van de Eifel. De 24 Uren van Francorchamps zijn voor altijd door hem meegeschreven. Julien zal nooit worden vergeten. Want hoe grillig een leven ook kan verlopen, wie iemand was kan nooit vergaan.(Walter Rombauts/Foto's:Juma en wr)
ZATERDAG CIRCUS-EXPLOSIE VAN FUN IN VW CUP IN FRANCORCHAMPS !
Vanaf morgen eigenlijk beginnen de vrije oefeningen voor de twintigste "25 Hours VW Fun Cup" in het historische Francorchamps. Het evenement wordt sinds 2012 georganiseerd door Kronos Events. Deze editie wist de Belgische toerwagen-organisator als nieuwe sponsor "Circus Casino & Sport" binnen te halen, zoals die ook op de achterwerken van sommige tourrenners prijkt. Een stunt op zich, mogelijk omdat Tom Boonen zijn debuut als autosporter maakt in de VW Cup...?
In ieder geval is het interessant eens te overlopen hoe de VW Fun Cup in 1997 bestaansrecht verwierf. De competitie verliep vanaf het prille begin met identieke auto's, de Kevers die net als de Citroën 2 pk onsterfelijk bleken. De VW Kevers hebben een tweeliter Volkswagenmotor van 175 pk, een sequentiële versnellingsbak en door zijn buizenchassis levert die coctail de meest funny racewagen die zowel de amateur als de geroutineerde bestuurder maximaal raceplezier verschaft.
De onderliggende drang van Volkswagen was de autosport toegankelijker te maken, maar ook en vooral een geslaagde mix te bieden van "Fun" en competitie "Cup". Sinds 2012 brengt Kronos Events de VW Fun Cup op het hoogste niveau, met telkenjare de "25 Hours VW Fun Cup" in Francorchamps als onmiskenbaar hoogtepunt.
In 1998 vormde het Circuit van Spa-Francorchamps voor de eerste keer het decor voor een race over 24 Uren van de VW Fun Cup. Een jaar later werd de dubbele race rond de klok met één uur uitgebreid en de 25 Hours VW Fun Cup werd zo de langste race ter wereld ! Het hoogtepunt van de European VW Fun Cup ontvangt 120 teams en meer dan 550 rijders uit meer dan twintig landen. Naast het sportieve aspect vormt de 25 Hours VW Fun Cup ook een familie-evenement met talrijke animaties voor groot en klein. Een triomf voor Kronos Events, voor Volkswagen, maar ook voor en van de Belgian VW Club.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en VW)
Terwijl de GP van Oostenrijk Formule 1 volgend weekend alle aandacht naar zich toetrekt, gaat er in Francorchamps voor de 20ste keer de 25 Hours VW Fun Cup door. Kronos Events staat borg voor de organisatie en noteert met 119 inschrijvingen een vol huis van 6 tot 9 juli op het mooiste circuit ter wereld.
Een hoogtepunt op zich is de aanwezigheid van Jacky Ickx (72) wiens vijf kinderen mee aan de feestdis zitten. Te weten, Larissa, Vanina, Romain, Clément en Joy. Voor de jongeren onder ons moet worden herinnerd dat Jacky Ickx de beste Belgische autorenner ooit is. Zesmaal heeft hij de 24 Uren van Le Mans gewonnen, één keer was hij vice-wereldkampioen, toen Jochen Rindt in 1970, posthuum wereldkampioen werd met 5 punten voorsprong op Ickx die acht GP's en ontelbare andere races won.
Als attractie voert Kronos Events ook Tom Boonen op in een heus autocoureursteam met Anthony Kumpen, Bert Longin en Ruben Van Gucht. Het spreekt voor zich dat "Tommeke" voor de show en de vleierij komt en dat een legertje andere échte autocoureurs hem in de schaduw zullen rijden. We doen lukraak een greep uit dat indrukwekkende lijstje:
Eric Van de Poele, Nico Verdonck, Ghislain de Mevius, Maxime Soulet, Pierre-Yves Corthals, Fabrizio Gollin (dubbele winnaar van de 24 Uren van Spa") en niet te vergeten Stéphane Lémeret, Jean-Pierre Van de Wauwer en Fréderi Bouvy. Het lijstje is niet eindeloos, want zojuist zijn Belgische kanjers genoemd. De VW-stoet wordt verder bevolkt met "zonen van" en "kenissen van"... In ieder geval gaat iedereen zijn kans met als enig oogmerk de eindzege.
Voor het grote publiek is deze 25 Hours VW Fun Cup een ontspanningsweekend. Voor de deelnemers is het de langste race ter wereld die ontsnapt aan vaudeville-toestanden als in de F1 waar eergisteren Sebastien Vettel zich bij de FIA verontschuldigde en daardoor een zware sanctie ontliep.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en Fiat)