BOTTAS WINT, VETTEL VERSTEVIGT LEIDERSPLAATS IN WK-STAND
Trainingssnelste Valtteri Bottas lanceerde zijn Mercedes perfect in de start, bleef Sebastien Vettel voor, en zou van start tot finish - de bandenwissel in 2"4 niet meegeteteld - de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring domineren. Nochtans was Vettel (Ferrari) altijd in zijn schaduw. Het minste foutje van de Fin zou Vettel de zege in handen spelen. Maar die fout bleef uit, Bottas oogstte de 25 punten en Vettel stak er 18 op zak. Waarmee hij zijn leidersschap in de voorlopige WK-stand licht verstevigt tegenover zijn titelrivaal Lewis Hamilton.
Die laatste vertrok wegens een motorenwissel vanaf de achtste plaats en reed een voorbeeldige inhaalrace die hem uiteindelijk de vierde plaats opleverde. Genoeg om de aansluiting bij Vettel in de WK-stand niet te verliezen. Méér kon van de drievoudige wereldkampioen niet worden verwacht. Er werd keihard gereden en opgemerkte namen in die sneltrein waren natuurlijk Kimi Räikkönen (Ferrari) maar ook Felipe Massa (Williams) die voor het veertigjarige bestaan van het merk vakwerk leverde.
Stoffel Vandoorne finishte twaalfde, grijs rijdend buiten de punten, en in vraag voor een zogezegde genegeerde blauwe vlag. Maar in ieder geval beter dan teamgenoot Fernando Alonso die al na twee ronden en een spin de pits in kon. Max Verstappen zegde een koppelingsprobleem te hebben in de start. Zoiets is altijd mogelijk maar het betekent spijtig genoeg de vijfde opgave van de 19-jarige uitzinnig populaire Nederlander. De vete tussen Vettel en Hamilton van Azerbeidjan is bijgelegd en het kampioenschap kan verder fair worden gespeeld. Volgende week al in de GP van Engeland in Silverstone. De tiende race in het WK 2017.
Theoretisch mengt Valtteris Bottas door zijn zege in Oostenrijk zich opnieuw in het drietal dat de weredtitel als inzet heeft. Sebastien Vettel telt nu 171 punten tegenover Lewis Hamilton 151. Die 20 eenheden verschil zijn minder dan een zege (25), maar de 136 punten die Valtteri Bottas telt zijn er 45 minder dan Vettel, dus bijna twee overwinningen van hem verwijderd. Mocht Bottas erin slagen ploegmaat Hamilton van de tweede plaats te rijden, rijst zéér de vraag wat Mercedes gaat doen. Lewis Hamilton is hongerig naar een vierde wereldtitel. Vettel zelfs naar een vijfde....? (Walter Rombauts)
Sebastien Vettel reed vanochtend de snelste tijd in de derde vrije oefeningen in Spielberg met het oog op de GP van Oostenrijk. De remproblemen van Lewis Hamilton in de Mercedes maakte hem dat iets makkelijker. In de kwalificaties van daarjuist haalde Hülkenberg (Renault) de Q3 net niet, terwijl zijn ploegmaat Jolyon Palmer op de zeventiende plaats bleef steken in de Q1...
Noch Fernando Alonso, noch Stoffel Vandoorne konden een Mc Laren-Honda in de Q3 brengen en de auto's situeren zich zo ongeveer aan de spits van wat we iets onrespectvol de figuranten noemen. De Westvlaming Vandoorne is in Wokin in ieder geval onderwerp van gesprek. Het management verwachtte iets meer van onze landgenoot...
De Q3 zag Valtteri Bottas zijn tweede pole-position behalen, de 163ste voor Mercedes. Sebastien Vettel in de Ferrari kon zijn ochtendprestatie van de FP3 niet herhalen, en nam genoegen met de tweede chrono. Lewis Hamilton klokte derde, maar ziet zich morgen wegens een wissel van de versnellingsbak vijf plaatsen achteruit gezet. Dus kan Lewis opnieuw voor een spectaculaire in haalrace zorgen. De start voor de GP van Oostenrijk is om 14 uur. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton 9 punten achter Sebastien Vettel.(wr)
Met 1'05"975 zette de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton direct de toon in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk in Spielberg. De 19-jarige Max Verstappen pleegde een ernstige aanval op de tijd van de Mercedes-rijder: 1'06"165 op supersofts en goed voor de tweede plaats. Toen de Red Bull-coureur meende Hamilton's snelste tijd te kunnen ontnemen moest hij de limieten zover verleggen dat hij zichzelf in moeilijkheden bracht door enkele slippertjes. In de FP1 behield hij evenwel de tweede plaats voor Valtteri Bottas (Mercedes) en Sebastien Vettel (Ferrari) die hoopvol vierde klokte.
In de tweede vrije oefeningen reed Lewis Hamilton opnieuw comfortabel de beste tijd, dit keer wel op de hielen gezeten door een gemotiveerde Vettel. Max Verstappen moest dit anderhalf uur in Valtteri Bottas (Mercedes) zijn meerdere erkennen en nam genoegen met een vierde plaats. Kon Stoffel Vandoorne in FP1 de zevende plek waarmaken in de Mc Laren-Honda, dan deemsterde hij in de FP2 weer weg naar de 12de plaats. In die zin dat teambaas Eric Boullier het niet meer kan zwijgen dat Mc Laren "iets" meer van Vandoorne had verwacht. Fernando Alonso plaatste de auto op de achtste chrono.
Gelukkig wordt de GP van Oostenrijk opgeluisterd door een parade van legendarische auto's die in de 24 Uren van Le Mans het mooi weer maakten. Dat geeft wat afwisseling, want het bandenspelletje tussen softs, supersofts en ultrasoft begint na een poos te vervelen. Dit weekend zal het opnieuw een "koerske" worden tussen Mercedes, Ferrari en misschien Red Bull als scheidsrechter. Gekende "stuff" dus. Een herhaling van Azerbeidjan in Baku tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel is zogoed als uitgesloten. Beide heren twitterden onder elkaar en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verontschuldigde zich publiekelijk tegenover zijn titelrivaal. Onder "de groten", is daarmee alles gezegd. Zoals tussen Sagan en Cavendish in de Ronde van Frankrijk.
Morgenochtend om 11 uur worden de derde vrije trainingen gereden en om 14 uur de kwalificaties voor de "pole". Zondag is er om 14 uur de start voor 71 ronden van 4,326 km. Het is zonnig en droog in Spielberg. Geen onweer aangekondigd. Tenzij er één ontstaat op de piste, waar op het eerste gezicht rust heerst, maar de bliksems ieder moment kunnen ontladen in grillige situaties en als donderslagen bij heldere hemel de GP kunnen beïnvloeden. Het gaat nog steeds om een vierde wereldtitel voor Hamilton, een vijfde voor Vettel. Blijf daar maar rustig onder...(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Vorige week is één van de meest respectabele autosportingenieurs van ons heengegaan. Het gaat om Julien Mampaey die in de geschiedenis van de 24 Uren van Francorchamps grote Duitse BMW-tuners als Schnitzer en Eggenberger te slim af was. In de jaren '70 en '80 beheersten de touringcars de Ardense klassieker. Julien werd geboren in Boom op 29 januari 1944 en overleed in Mechelen op 27 juni 2017. Hij was oprichter van de Juma-garages.
Julien Mampaey reed aanvankelijk als Excelsiorlid klimkoersen met een eigen BMW 2002. Zijn spontaniteit overklaste zijn resultaten en hij keek reikhalzend uit naar het tunen van motoren en de auto's in het algemeen. Toen hij de BMW's van Eddy Joosen onder zijn hoede nam kondigde zich aan de horizon in Francorchamps een nooit geëvenaarde periode van succes aan. Tussen 1977 en 1984 finishte een "Juma" acht keer tweede.
Maar belangrijker nog was dat Belgisch autosportmonument, Eddy Joosen en de Fransman Jean Claude Andruet de BMW 530 IUS naar een eerste overwinning stuurden in de 24 Uren van Francorchamps. De drang om te winnen in wat de tegenhanger van Le Mans is voor toerismewagens, was zo groot dat Juma altijd vooraan snorde. "Dit laatste woord is een vergissing", zou Julien de journalist op de vingers tikken. "Onze motoren snorren niet. Die strooien een "sound" over het circuit." In 1981 kreeg zijn motorengezang concurrentie. Een Mazda RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) wonnen met een rotary-engine, die dat jaar luider zong.
In 1982 telde de etmaalrace van Spa weerom voor het Europese Toerwagen Kampioenschap. Eddy Joosen, Hans Heyer en Armin Hahne stuurden de BMW 528i als eerste over de eindstreep. Juma groeide tot een Europees begrip. Julien Mampaey zelf bleef de bescheidenheid zelve. Lang voor hij in 1983 zijn eerste BMW Juma 635CSi zag winnen met Hans Heyer, Thierry Tassin en Armin Hahne, groeide al een opvolger voor hem op in eigen gezin. Zoon Bart die na Formule 1 bij BMW, het WTCC met Andy Priaulx, nu het mooie weer maakt in het Deutsche Tourwagen Meistershaft (DTM). Met BMW natuurlijk.
Want als Julien Mampaey in 1986 iets moe gewonnen was, werd hij ingelijfd in de crew van RBM (Racing Bart Mampaey) en zag hij zijn zoon een vierde zege breien aan de Juma-succesreeks. Dat was in 1998 met een BMW 320i die werd gereden door Marc Duez, Alain Cudini en Eric Van de Poele.
Julien is met een stille sound na 73 jaar van ons heengegaan. Hij blijft eeuwig verbonden met de heroïsche duels met o.a. de Ford Capri en Mazda's in de groene uitloper van de Eifel. De 24 Uren van Francorchamps zijn voor altijd door hem meegeschreven. Julien zal nooit worden vergeten. Want hoe grillig een leven ook kan verlopen, wie iemand was kan nooit vergaan.(Walter Rombauts/Foto's:Juma en wr)
ZATERDAG CIRCUS-EXPLOSIE VAN FUN IN VW CUP IN FRANCORCHAMPS !
Vanaf morgen eigenlijk beginnen de vrije oefeningen voor de twintigste "25 Hours VW Fun Cup" in het historische Francorchamps. Het evenement wordt sinds 2012 georganiseerd door Kronos Events. Deze editie wist de Belgische toerwagen-organisator als nieuwe sponsor "Circus Casino & Sport" binnen te halen, zoals die ook op de achterwerken van sommige tourrenners prijkt. Een stunt op zich, mogelijk omdat Tom Boonen zijn debuut als autosporter maakt in de VW Cup...?
In ieder geval is het interessant eens te overlopen hoe de VW Fun Cup in 1997 bestaansrecht verwierf. De competitie verliep vanaf het prille begin met identieke auto's, de Kevers die net als de Citroën 2 pk onsterfelijk bleken. De VW Kevers hebben een tweeliter Volkswagenmotor van 175 pk, een sequentiële versnellingsbak en door zijn buizenchassis levert die coctail de meest funny racewagen die zowel de amateur als de geroutineerde bestuurder maximaal raceplezier verschaft.
De onderliggende drang van Volkswagen was de autosport toegankelijker te maken, maar ook en vooral een geslaagde mix te bieden van "Fun" en competitie "Cup". Sinds 2012 brengt Kronos Events de VW Fun Cup op het hoogste niveau, met telkenjare de "25 Hours VW Fun Cup" in Francorchamps als onmiskenbaar hoogtepunt.
In 1998 vormde het Circuit van Spa-Francorchamps voor de eerste keer het decor voor een race over 24 Uren van de VW Fun Cup. Een jaar later werd de dubbele race rond de klok met één uur uitgebreid en de 25 Hours VW Fun Cup werd zo de langste race ter wereld ! Het hoogtepunt van de European VW Fun Cup ontvangt 120 teams en meer dan 550 rijders uit meer dan twintig landen. Naast het sportieve aspect vormt de 25 Hours VW Fun Cup ook een familie-evenement met talrijke animaties voor groot en klein. Een triomf voor Kronos Events, voor Volkswagen, maar ook voor en van de Belgian VW Club.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en VW)
Terwijl de GP van Oostenrijk Formule 1 volgend weekend alle aandacht naar zich toetrekt, gaat er in Francorchamps voor de 20ste keer de 25 Hours VW Fun Cup door. Kronos Events staat borg voor de organisatie en noteert met 119 inschrijvingen een vol huis van 6 tot 9 juli op het mooiste circuit ter wereld.
Een hoogtepunt op zich is de aanwezigheid van Jacky Ickx (72) wiens vijf kinderen mee aan de feestdis zitten. Te weten, Larissa, Vanina, Romain, Clément en Joy. Voor de jongeren onder ons moet worden herinnerd dat Jacky Ickx de beste Belgische autorenner ooit is. Zesmaal heeft hij de 24 Uren van Le Mans gewonnen, één keer was hij vice-wereldkampioen, toen Jochen Rindt in 1970, posthuum wereldkampioen werd met 5 punten voorsprong op Ickx die acht GP's en ontelbare andere races won.
Als attractie voert Kronos Events ook Tom Boonen op in een heus autocoureursteam met Anthony Kumpen, Bert Longin en Ruben Van Gucht. Het spreekt voor zich dat "Tommeke" voor de show en de vleierij komt en dat een legertje andere échte autocoureurs hem in de schaduw zullen rijden. We doen lukraak een greep uit dat indrukwekkende lijstje:
Eric Van de Poele, Nico Verdonck, Ghislain de Mevius, Maxime Soulet, Pierre-Yves Corthals, Fabrizio Gollin (dubbele winnaar van de 24 Uren van Spa") en niet te vergeten Stéphane Lémeret, Jean-Pierre Van de Wauwer en Fréderi Bouvy. Het lijstje is niet eindeloos, want zojuist zijn Belgische kanjers genoemd. De VW-stoet wordt verder bevolkt met "zonen van" en "kenissen van"... In ieder geval gaat iedereen zijn kans met als enig oogmerk de eindzege.
Voor het grote publiek is deze 25 Hours VW Fun Cup een ontspanningsweekend. Voor de deelnemers is het de langste race ter wereld die ontsnapt aan vaudeville-toestanden als in de F1 waar eergisteren Sebastien Vettel zich bij de FIA verontschuldigde en daardoor een zware sanctie ontliep.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en Fiat)
Héél vaak is de eerste bocht in de GP van Canada bepalend geweest voor het verdere verloop van de race. Polesitter Lewis Hamilton flitste als eerste weg van de startgrid, in de rug gesprongen door Max Verstappen die als een tijger de vijfde startplaats wisselde voor een tweede race-plaats ! Natuurlijk kon de tiener drievoudig wereldkampioen Hamilton niet bedreigen. Die liep uit en zou van start tot finish leiden en winnen. Voor de zesde keer in Montreal.
De eerste bocht voerde een botsing Massa-Sainz op en Sebastien Vettel's voorvleugel sneuvelde in duistere omstandigheden. De viervoudige wereldkampioen moest zijn Ferrari de pits binnenrijden. En weer vertrekken als laatste aan een inhaalrace die hij schitterend volbracht tot de vierde plaats, daarbij het podium missend ten voordele van Daniël Ricciardo (Red Bull) en natuurlijk ook de kostelijke punten voor een mogelijke vijfde wereldtitel.
In de elfde van zeventig ronden viel Max Verstappen uit. Officieel door mechanische pech, en de tiener lokte daarmee wel een Virtuele Safety Car (VSC) uit, waarna het weer voor iedereen groen racen werd. Max was boos. Heel begrijpelijk na een buitenaardse sprong in de start. Ondertussen vloog Hamilton gezwind in zijn Mercedes verder, haalde Fernando Alonso met de kreupele Mc Laren-Honda de tiende plaats, en meteen mogelijk een eerste WK-punt. Maar ook dat mocht niet zijn. Fernando moest met de finish in zicht opgeven. Ook het eerste punt. Stoffel Vandoorne reed lang twaalfde maar sukkelde uiteindelijk definitief naar de achterhoede. Met een veertiende plaats als "beloning".
Kimi Räikkönen (Ferrari) reed weer zijn race als groot autocoureur, maar kreeg met de remonterende Vettel in zijn spiegels een verdoken bericht vanaf de commandoradio dat het podium op het spel stond en hij best Sebastien Vettel doorliet. Met een voorgewende verremming - Canada is remmenvretend - liet hij zijn kopman voorbij. Maar te laat om Sebastien Vettel nog op het podium te zien. De Duitser stootte op een kibbelend duo Perez en Ocon (beiden Forca India) waardoor hij veel tijd verloor en zich ook eens verremde. Genoeg allemaal om Daniël Ricciardo niet van het podium te halen. Valtteri Bottas (Mercedes) reed braaf op de tweede plaats.
Sebastien Vettel blijft met zijn vierde plaats leider in de voorlopige stand om het WK. Met 141 en Lewis Hamilton tweede met 129 punten. Dat wil zeggen dat de Brit die zich met Senna vergelijkt tot op 12 punten is genaderd. Het WK blijft dus spannend. Lewis Hamilton heeft met 65 pole-position's de statistische waarde van de in 1994 in Imola verongelukte Ayrton Senna da Silva geëvenaard. Hij heeft daarvoor een "helm van Senna" als geschenk gekregen. Ondergetekende ervaart daarbij een gevoel van heiligschennis. Want de Braziliaan was naast één van de grootste autocoureurs allertijden, vooral een sereen groot mens. Daarom zal Senna altijd op Hamilton voorliggen.
In Canada werd ook andermaal de "ontslagen" Bernie Ecclestone (86) genegeerd. Het doet de "ouwe rakkers" zoals ik pijn. Bernie had geweldige fouten, een beetje à la Trump. Bernie Ecclestone heeft echter de Formule 1 gemaakt tot wat het nu is en...niet zal blijven. De Formule 1 zal van een historisch industrieel gegeven gedurende 66 jaar evolueren naar een kermis. De grote baas van Liberty Media en de grote baas van Red Bull, Dieter Mateschitz, hebben samen gezeten. Miljardairs gezellig onder elkaar. Om te bespreken hoe de F1 na het vervallen van de "Concorde Akkoorden" in 2020 er zal uitzien.
Simpeler motoren, coureurs die terug harlekijnen worden, toeschouwers die brood en spelen vreten, de "merchandising" tot successen opjagen. Bernie Ecclestone heeft dat ook allemaal gedaan. Maar altijd in samenspraak met de Fédération International de l'Automobile (FIA). Geen "baas" van de F1 maar wel historisch "eigenaar" van de F1. Eén van de redenen waarom de President Jean Todt in Canada was. Hopelijk behoedt hij de Formule 1 voor pretparktoestanden. Hoewel van hem - en vele constructeurs als Renault, Ferrari, Jaguar, Mercedes - geweten is dat ze aan een Formula E denken als de Concorde-akkoorden geschiedenis zullen zijn.
Ondertussen feliciteren we Lewis Hamilton, de oorgeringde, de getatoueerde kampioen die het vanuit Londense achtergestelde wijken tot stuurfenomeen bracht. Op zijn manier is hij groot, heeft hij het gemaakt. Toch blijft de zweem van showman de puriteit, de verslaafdheid aan het zich met zichzelf meten, overheersen. Maar daarom is onze wereld ook helemaal anders dan toen Juan Manuel Fangio vijf keer wereldkampioen werd, toen Jim Clark in de Lotus de Ford Cosworthmotor historische allures gaf. Of voor Graham Hill (viermaal wereldkampioen) met zijn pupil Tony Brise in een vliegtuigje uit de lucht op de grond doodvielen. Hierbij maken we zelfs een notaatje aan Alonso over.
Er wordt gesuggereerd dat Alonso de "kompleetste" aller autocoureurs zou zijn. Omdat hij naast wereldkampioen in de F1 (2005-2006) ook de 500 Mijlen van Indianpolis kon/wilde winnen. Goeie, degelijke, geweldig autocoureur Fernando, laat het U duidelijk zijn: Graham Hill won én wereldtitels in de F1, én de 500 Mijlen van Indianapolis én de 24 Uren van Le Mans. Dat was een heus volmaakt coureur. Je vriendelijkheid heb je wel van hem geërfd, maar de rest ?
Tot slot is er onze eigenste Jacky Ickx. Eénmaal vice-wereldkampioen omdat Jochen Rindt postuum wereldkampioen was. Zesmaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans, van Parijs-Dakar, en inderdaad niet van de 500 Mijlen van Indianpolis. Het ging allemaal door mijn hoofd, als ik zag dat er van twintig auto's op de grid zestien de aankomst bereikten. Zal Liberty Media constructeurs kunnen bekoren om de F1-geshiedenis verder te zetten ? Het antwoord kennen we al. Het zal hun worst wezen. Desnoods alleman met dezelfde motor, liefst met naaimachine-allure maar wel met gebrul van de Amerikaanse dragsters. De historische Formule 1 is in gevaar, zoniet al gedood. Alleen is de silhouette ervan nog niet zichtbaar omgevallen. Schijndood laat ons zeggen. De FIA moet daar iets aan doen...(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes, Renault)
HAMILTON START VOOR 65STE KEER IN POLE IN MONTREAL
Lewis Hamilton had het de vorige dagen al gezegd: "mijn Mercedes is helemaal terug in orde." Over de lange wielbasis beheersen in haarspeldbochten van Monaco sprak hij niet meer. Voor de GP van Canada reed hij opnieuw de "pole-position". Met een chrono van 1'11"459 precies 0,336" voor Sebastien Vettel in de Ferrari. Die was eerst nog snelst in FP3.
Verder wordt de volgorde van de twintig auto's wat afgezaagd: 3. Bottas 4. Räikkönen 5. Verstappen... 12. Alonso 16. Vandoorne. Morgen wordt de GP van Canada over 70 ronden van 4,361 km gereden op het Circuit Gilles Villeneuve op het St.Helena-eiland in Montreal. Lewis Hamilton vetrekt voor de 65ste keer in zijn loopbaan uit "pole". Daarmee evenaart hij de prestaties van Ayrton Senna.(wr)
EERST HAMILTON, DAN RÄIKKÖNEN SNELST VOOR GP VAN CANADA
De eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Canada zagen eerst Lewis Hamilton (Mercedes) snelste voor Vettel (Ferrari), en dan een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari) die Lewis naar de tweede plaats verwees. Kimi's ploegmaat Vettel klokte derde en Max Verstappen (Red Bull) vijfde.
Opmerkelijk in deze twee vrije oefeningen was dat Alonso (Mc Laren-Honda) eerst al na dertien ronden motorpech had in de FP1 maar in de FP2 zevende aftikte. Stoffel Vandoorne, rijdend met dezelfde "krat" werd 's ochtends elfde en in de namiddag begentiende. F1 wordt afgezaagd, alhoewel...onderhuids veel nieuws borrelt. Morgen derde vrije oefeningen en tuffen voor de pole.(wr)
Le Mans - De Japanner Kamui Kobayashi heeft tijdens de testdag gisteren in Le Mans met een Toyota TS050 Hybrid een nooit eerder geziene chrono neergezet: 3'18"132. Ook de tweede en derde tijd ging naar Toyota. Porsche moest genoegen nemen met een vierde en vijfde plaats. Van de zes teams die op 17 en 18 juni a.s. in de 85ste 24 Uren van Le Mans naar de zege dingen is Webb-Kraihamer-Bonanomi in de "ByKolles Racing" in de LMP1 de minst kansrijke. Het drietal was tien seconden trager dan Kobayashi. Er waren 23.000 toeschouwers naar het histotischre tracé van 13,629 km in La Sarthe afgezakt. In de LMP 2 ging de snelste chrono naar een Alpine-Gibson met Panciatici-Ragues-Negrao aan het stuur. Ze reden 3'28"146.
In de LME GTE Pro eistten Fässler-Gavin-Milner in een Corvette C7 de snelste chrono op. Hun tijd was 3'54"701. In de "traagste" klasse, de LM GTE Am, was het de Aston Martin van Dalla Lana - Lamy - Lauda die met 3'58"250 de baas bleef naar het eind van de sessie toe. De hele dag was het duidelijk dat deze twee categorieën heuse rijdende hindernissen waren voor de zes LMP1's. En daarin heeft de "Automobile Club de l'Ouest" enkel vijf auto's die voor de algemene zege rijden. Tenzij DE verrassing zou komen dat - bijvoorbeeld een Alpine - een auto uit de LMP2, voor de algemene zege zou gaan. Quasi onmogellijk, maar zes auto's zien opgeven in een etmaal is puur technisch gezien ook niet onmogelijk.
Het nieuwe technische reglement van de LMP2 maakt dat de topsnelheden zo'n plusminus 11 km/h hoger liggen dan deze van de LMP1's Hybrid's. (Voorbeeld: 341 km/h voor een LMP2 met Dallara-chassis en 330 km/h voor een Toyota TS050 Hybrid. Dus bovenstaande ietwat fantasierijk scenario is niet helemaal om mee te lachen.
De nacht zal gevaarlijk zijn in de 24 Uren van Le Mans. Want van de 165 "coureurs" die deelnemen is minstens tweederde traag en onbekwaam. Gentlemen-drivers zien vooral zichzelf graag, maar zouden in feite niet mogen toegelaten worden om tussen echte piloten te rijden. Maar moest de ACO die zifting maken, dan was het deelnemersveld maar pover in aantal auto's. Dus neemt men het gevaar van de schildpadden die de hazen in de weg kruipen er maar bij. Toch wordt het een positief duel Toyota - Porsche in Le Mans. Iedereen is benieuwd of Toyota na vele pogingen Mazda als wnnaar in 1991 dit jaar kan opvolgen als tweede Japanse merk dat in La Sarthe wint.(wr)
TONY KANAAN VERVANGT BOURDAIS IN DE 24 UREN VAN LE MANS
De Fransman Sebastien Bourdais die tijdens de kwalificaties voor de 500 Mijlen van Indianapolis zwaar crashte, kan niet deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans op 17 en 18 juni a.s. HIj wordt vervangen door Tony Kanaan (42). Deze werd in 2014 Indykampioen en won in 2013 de 500 Mijlen van Indianapolis. Kanaan rijdt in een Ford GT40 met Joey Hand en Dirk Müller. (wr)
VETTEL LAAT FERRARI NA 16 JAAR WEER WINNEN IN MONACO
Het was sinds 2001 geleden dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher nog een Ferrari liet winnen in de GP van Monaco. Nu heeft viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel het "Steigerend Paard" opnieuw naar het hoogste schavotje gereden. Kimi Räikkönen reed vanuit de pole-position de tweede Ferrari 36 ronden vakkundig aan de leiding, met in zijn schaduw de latere winnaar. Die legt hier natuurlijk een basis naar een vijfde wereldtitel. Al is dit nog voorbarig.
Lewis Hamilton startte vanop de dertiende positie en knalde zogoed als direct in de start Stoffel Vandoorne op de twaalfde plaats uit de weg. Lewis trapte zoveel mogelijk het gas in en finishte uiteindelijk zevende achter Carlos Sainz in de Toro Rosso. Die ondervond nog sterke druk van de Brit. Maar de drievoudige Britse wereldkampioen liet langs de radio weten dat hij geen risico's meer nam.
Mc Laren-Honda heeft zich opmerkelijk laten zien in de miljardairsstad. Nadat Nico Hülkenberg in de Renault met een doorflopte motor moest opgeven en olie op de baan spoot - de 16de ronde - kwam de eerste gele vlag. Drie ronden later hernam de race met groen en stond Lewis Hamilton al in de WK-punten, op de tiende plaats.
In de 60ste ronde vlamde de arrogante Jenson Button met zijn Mc Laren-Honda (gestart uit de pits) vanuit een onbeduidende positie de Duitser Pascal Wehrlein in zijn Sauber tegen de muur. De Sauber lag op de linkerwielen tegen de muur en het duurde lang eer de bescheiden Pascal uit de cockpit kon worden gehaald. Hij was met het hoofd tegen de muur geplet.
Geel, Safety Car, vijf ronden lang. Maar Vettel bracht er geduld voor op. De vraag "is Pascal in orde", bevestigde zijn bezorgdheid. Button's Mc Laren-wrak werd buiten de tunnel uit het rijveld getrokken.
Het treintje Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Sainz en Hamilton trok zich voor één ronde terug op "groen". In de 66ste ronde zorgde Stoffel Vandoorne opnieuw voor geel door zijn Mc Laren-Honda in St.Devote tegen de bandenmuur te plaatsen. Het duurde twee ronden eer de vlakbije hijskraan de oranje bolide uit de weg had getild. De race was over.
Mc Laren-Honda's geloofsbrieven in Monaco vermelden een onbeduidende Jenson Button en een pekelzondaar Stoffel Vandoorne met een crash zaterdag en een crash zondag terwijl hij in de punten reed. Vettel verstevigt zijn leidersplaats voor de wereldtitel en telt 129 punten tegenover Lewis Hamilton met 104. De volgende, zevende race voor het WK, is op 11 juni in het Canadese Montreal. Daar is meer plaats, maar de valstrikken zijn er niet minder om.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
SATO WINT, ALONSO NA PRACHTPRESTATIE VERRADEN DOOR HONDAMOTOR
De 500 Mijlen van Indianpolis, de 101ste editie, is snel verteld. Fernando Alonso reed er lang...aan de leiding nadat polesitter Scott Dixon in een ongeval betrokken geraakte en moest opgeven. Even leek het erop dat Fernando Alonso als rookie zijn naam in de geschiedenisboeken zou bijschrijven. Maar Indianpolis betekent herrie, ongevallen, terugvallen in positities en de beproeving van concentratie en afstand. Want 500 Mijlen is anders dan in de F1 langs beau-monde-zwembaden rijden. Dat is 300 km en maximum drie uren tegen een veel lager gemiddelde dan op de "BrickYard".
Alonso heeft het goed gedaan en als de Honda-motor het weer eens liet afweten is dat "shame" voor de Japanse constructeur. Zoals ook de niet onschuldige en vooral arrogante Jenson Button (wereldkampioen 2009) moest ondervinden. Kommer en kwel heerst er bij Mc Laren. En die man belabberd nog een schitterende Stoffel Vandoorne. Die zevende reed en in zijn onschuld in St. Devote (ken je heiligen ?) de tweede oranje Mc Laren in de bandenmuur reed. In Indianapolis, waar mensen nog de grond kussen, heeft Fernando Alonso een staande ovatie gekregen. Verdiend. De winnaar Takumo Sato is de eerste Japanner die de Indy 500 wint, ironisch genoeg met een Honda....(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - SNELSTE MAN OOIT IN MONACO
De vaak bekritiseerde, immer onderschatte Fin Kimi Räikkönen heeft met 1'12"296 in de Ferrari de snelste tijd ooit gereden in Monaco. De wereldkampioen 2007 - ook met Ferrari toen - zette zich in "pole" voor zijn ploegmaat Sebastien Vettel.
De kwalificaties verliepen ongewoon. Althans met zekerheid voor de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die met de hakken over de sloot in Q2 geraakte. In de Q1 vielen bijna traditioneel Ericsson, Wehrlein, Stroll, Palmer en Ocon af. In de Q2 kreeg Lewis Hamilton zijn lange Mercedes niet vlot. Hij botste bijna op de vangrails bij Massenet, miste een chicane en schoof links en rechts nog wat uit. Lewis haalde de Q3 niet en stond eerst op de veertiende plaats. Maar door gridpenaltys van Vandoorne (botsing met Massa in Spanje) en de crash in Monaco gaat onze landgenoot van de tiende plaats naar de dertiende.
Doordat Jenson Button een motorpenalty kreeg van 15 plaatsen, start de flegmatieke Brit op de laatste plaats. Door de penalty's van Vandoorne en Button, schuift Hamilton dus twee plaatsen vooruit. Van de veertiende naar de twaalfde. Stoffel Vandoorne was in de Q2 goed op weg met eerst een zesde tijd, maar toen hij zevende reed crashte hij aan het zwembad, precies op die plaats waar zogoed als alle nieuwelingen in Monaco al gecrasht zijn. Zijn tijd was goed om door te stoten naar de Q3 en op de tiende plaats te staan. Maar verder meerijden voor een betere plaats kon niet want hij had geen auto meer.
Voor morgen is het duidelijk: Ferrari beneemt de eerste startrij, Bottas staat met de Mercedes op de derde plaats, met Max Verstappen (Red Bull) op de vierde en dus beiden op de zogenoemde tweede rij. Ferrari, Mercedes, Red Bull vormen het dynamietvat. Lewis Hamilton is zich als drievoudig wereldkampioen verplicht om een heroïsche inhaalrace op het toneel te zetten. Hij heeft 78 ronden de tijd. De miljardairsstad zal er van daveren.(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - SNELSTE MAN OOIT IN MONACO
De vaak bekritiseerde, immer onderschatte Fin Kimi Räikkönen heeft met 1'12"296 in de Ferrari de snelste tijd ooit gereden in Monaco. De wereldkampioen 2007 - met Ferrari toen - zette zich in "pole" voor zijn ploegmaat Sebastien Vettel.
De kwalificaties verliepen ongewoon. Althans met zekerheid voor de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die zijn "lange" Mercedes niet vlot kreeg. Hij botste bijna op de vangrails aan de casino, miste een chicane en deed nog enkele wankele maneuvers. Lewis Hamilton haalde Q3 niet. Stoffel Vandoorne daarentegen stootte met de Mc Laren-Honda wél door naar de Q3. Korte tijd reed hij zelfs op de zesde plaats. Daarna, zevende, parkeerde hij de Mc Laren-Honda aan het zwembad tegen de vangrails.
Dé plaats bij uitstek waar iedere nieuweling in Monaco kennis mee moet maken. Stoffel Vandoorne reed in de Mc Laren-Honda nochtans in de Q3 kort op de zesde plaats. Gezien Stoffel geen tijd neerzette in de Q3 kwalificeerde hij zich tiende, maar krijgt wel een gridpenalty van drie plaatsen. In ieder geval haalde Lewis Hamilton de Q3 niet.
De andere Fin, Valtteri Bottas, beheerste de Mercedes W08 beter maar geraakte niet verder dan de derde plaats, met morgen onder zijn achtervleugel Max Verstappen (Red Bull) die andermaal sneller was dan zijn ploegmaat Daniël Ricciardo. Op Hamilton na reden de anderen rond als opvullende figuranten. Lewis maakt daarop een uitzondering omdat hij het als drievoudig wereldkampioen aan zichzelf verplicht is om morgen vanaf de veertiende startplaats enig mirakel op te voeren in de miljardairstad.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
VETTEL - FERRARI - KOP EN NEK BOVEN IEDEREEN IN FP3
De derde vrije oefeningen om de GP van Monaco F1 heeft een dominantie getoond van de Duitser Sebastien Vettel in de Ferrari. De Fin Kimi Räikkönen bufferde zijn ploegmaat mooi af op de tweede plaats voor de eerste Mercedes, deze van Valtteri Bottas. Lewis Hamilton voelde zich niet in zijn sas en nam even genoegen met de vijfde plaats achter Max Verstappen (Red Bull).
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda klokte de tiende tijd en rijdt zich daarmee in de kijker van de teambonzen. Naar het einde toe van één uur snorren in de FP3 crashte Esteban Ocon nog aan de "Swimming Pool".
Hij kwam ongedeerd uit de Forca India, maar de mecaniciens zullen hard moeten werken om de auto klaar te krijgen voor de kwalificaties die om 14 uur beginnen. Voor de "pole" die in de nauwe straten van Monaco belangrijker is dan waar ook.(Walter Rombauts)
De Fransman Sebastien Bourdais, viervoudig Indy-kampioen, craschte tegen meer dan 300 km/h tijdens de kwalificaties voor de 500 Mijlen van Indianapolis. Hij werd direct geopereerd in het "Indiana University Health Methodist Hospital" aan zijn gebroken rechterheup. Vorige woensdag verliet hij het hospitaal en is al intens aan een revalidatieprogramma bezig. Spijtig genoeg zal hij niet paraat zijn voor de deelname aan de 24 Uren van Le Mans waarvoor hij was ingeschreven. Volgende week zondag gaat in zijn geboortestad Le Mans "la journée test" door met het oog op de wedstrijd van 17-18 juni 2017.(wr)
SEBASTIEN VETTEL - FERRARI - IN FP2 SNELSTE TIJD OOIT IN MONACO
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco zijn intrigerend verlopen. Nog maar net bezig zette de Rus Daniil Kvyat zijn Toro Rosso met 1'13"331 aan de top van de tabellen. Meteen dus nog straffer dan Hamilton in FP1 en dus de snelste man ooit in Monaco.
Een kwartuur later vond de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull het welletjes en scherpte de chrono van Kvyat met - 0,051" aan. Daardoor was hij op zijn beurt de snelste ooit in het Prinsdom. Sebastien Vettel leek aanvankelijk wat sukkelen, vond zijn ritme niet, verremde zich opnieuw bij het uitkomen van de tunnel...twijfel.
Tot één ronde later een surrealistische chrono van 1'12"720 op de tabellen kwam en hij de absolute snelste ronde in Monte Carlo reed. De geschiedenis zal nog een staartje krijgen. Zaterdag in de derde vrije oefeningen en in de namiddag tijdens de kwalificaties. Maar vandaag, met morgen een vrijdag zonder F1-activiteiten, is de Duitse viervoudige wereldkampioen de op handen gedragen held. Zijn ploegmaat Kimi Räikkönen pakte de derde tijd en Daniil Kvyat in de Toro Rosso de vierde.
In dit zonnige spektakel in Monaco reden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in hun Mercedes gefrustreerd rond. Lewis Hamilton's frustratie was zichtbaar en deze eerste "straatrace" van het seizoen duidt op de mogelijkheid dat de ingenieurs bij het bedenken van de W08 niet aan haarspeldbochten hebben gedacht. De Mercedes heeft de langste wielbasis en dat vertaalde zich tijdens deze FP2 in wringerig bochtenwerk dat goede chrono's in de weg stond.
Dat de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso zo snel was, is mede te wijten aan de korte wielbasis van de Toro Rosso. Ook Carlos Sainz in de andere Toro Rosso pakte de vijfde tijd. Geen toeval. De Toro Rosso's hebben de tweede kortste wielbasis van het lot. Red Bull de vierde kortste. De wielbasis - centerafstand tussen voor- en achterwielen - speelt hier in Monaco beslist een nefaste rol voor Mercedes.
De Canadees Lance Stroll (18) van Williams ging iets meer dan een half uur voor het einde uit de baan in Massenet. Gevolg rode vlag, vijf minuten alleman de pits in, en dan een restart. Stroll begint herinneringen op te roepen aan doe Venezolaan Pastor Maldonado die ook vaker tegen bandenmuren, barrières en bomen hing dan op de baan. Pastor had de olie-industrie als sponsor, Lance een rijke vader. Geen van beiden een waarborg ook een goed autocoureur te zijn. Onze Stoffel Vandoorne daarentegen deed het goed met de elfde plaats voor Jenson Button.
De wereldkampioen 2009 vroeg een gegeven moment aan zijn crew hoe je de knop van de DRS-beeps kon bedienen. Jenson is maar zes maanden uit die racekar. Maar Alzheimer loert voor hem al om de hoek. Gelukkig moet hij nog niet de weg vragen in het labyrint van verraderlijke bochten als St.Devote, Mirabeau, de Nieuwe Chicane, de tunnelingang en La Rascasse. Iedereen is benieuwd wat hij er zaterdag zal van bakken. Zonder displezier. Maar Jenson Button heeft zijn taak als reserve-piloot iets te licht ingeschat.
Zaterdagochtend om 10 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties om de "pole". Dan is er een nieuwe snelste man ooit in Monaco. Zonder daarmee zekerheid te hebben om zondag te winnen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
HAMILTON SNELST VOOR VETTEL IN FP1 VOOR GP VAN MONACO
Aan de tijden te zien heeft de langere wielbasis van de Mercedes W08 - de langste van de groep - geen parten gespeeld voor Lewis Hamilton. Op enige torsie van de auto in de haarpin van Löws na was niets te merken van hinder. Zeker niet nadat de drievoudige wereldkampioen na 48' rijden in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd vastprikte op de tabellen. Gevolgd door een verbeten Vettel in de Ferrari die onder druk van zowaar Max Verstappen (Red Bull) op het laatst nog zijn rempunt miste in de Nieuwe chicane. De 1'13"425 die Hamilton neerzette is de snelste tijd ooit gereden in Monaco.
De Belgische Nederlander Max Verstappen was direct op de baan en tikte even een snelste tijd aan. Na 9 ronden beschadigde hij in overmoed de bodem van de Red Bull en de mecaniciens moesten zwoegen in de pits om auto en coureur weer op de baan te krijgen. Max dankte voor al dat werk met een derde beste tijd, dit voor Valtteri Bottas en ploegmaat Daniël Ricciardo. Na de eerste vrije oefeningen bleken vijf wagens binnen 0,5" te zitten. Spanning alom, maar wel lichte dominantie van Mercedes door Lewis Hamilton's rijkunst.
Stoffel Vandoorne bezet de 12de plaats in de Mc Laren-Honda en dat is verdienstelijk. Zijn occasionele ploegmaat Jenson Button (invaller voor Alonso) kon niet schitteren. Wereldkampioen in 2009 met Brawn GP vergist hij zich nog steeds op die lauweren te kunnen rusten. Hij bleef ondermaats t.a.v. Stoffel Vandoorne. Om zijn gezicht te redden zou JB straks in de tweede vrije oefeningen best eens een stout staaltje opvoeren. Sommigen wachten daarop, maar insiders weten beter. Jenson Button's "heilige vuur" (als het ooit al heeft gebrand...) is gedoofd. De rijsimulator is minder hard dan de echte 3,337 km van het Prinsdom waar zondag 78 worden gerond om te weten wie de winnaar is.
Wie wil kan zogoed als direct daarna de Spanjaard Fernando Alonso in de "500 Mijlen van Indianapolis" aan het werk zien. Hij heeft er in ieder geval vriend en vijand verbaasd, maar voor een "pole" daar was het nog iets te vroeg. Ook op de "Indianapolis Motor Speedway" is de Hondamotor van Alonso vervangen. De Spanjaard haalde er zijn schouders voor op en zei lakoniek "ik ben dat gewoon geworden..."
De Fransman Sebastien Bourdais, meervoudig INdykampioen, crashte op het 4 km lange ovaal tegen 300 km/h en werd zwaar gekwetst. Na een langdurige operatie aan het bekken zei Bourdais dat hij zo snel mogelijk zal terugkomen. Dat zal in ieder geval zeker na de "24 Uren van Le Mans" zijn. Die worden op 17 en 18 juni in La Sarthe gereden. Bourdais zal er niet bij zijn.
Wie er wel bij is, is onze landgenoot Stéphane Lémeret - vorige week nog winnaar in Zandvoort - die een Porsche deelt met Bruno Senna. Stéphane Lémeret, nog steeds te bescheiden, is een piloot-journalist à la Pierre Dieudonné en wijlen Paul Frère. Bescheidener in palmares weliswaar, maar alleszins een échte autocoureur. Net als zijn ploegmaat Bruno Senna vakkundig zijn plaats kennend in de hiërachie van de autosport.
Nu GP van Monaco, dan de 500 Mijlen van Indianpolis en daarna, dicht tegen de kortste nacht en langste dag, de "24 Uren van Le Mans waar een duel Porsche-Toyota het hoogst op de affiche staat.(Walter Rombauts)
Renault e.dams is weergekeerd op de eerste rij van de Formula E die dit keer voor de GP van Monaco Formule 1 werd gereden. De Zwitser Sebastien Buemi domineerde zowel de trainingen als de twee races. Zoals vaak eerder was Lucas Di Grassi (ABT Schaeffler Audi Sport) zijn meest te duchten concurrent. Ploegmaat Nico Prost remonteerde in de wedstrijd mooi van een negentiende naar een negende plaats en eindigde zo ook in de punten.
De Formula "E" of "e" kent een stijgende belangstelling. In 2018 zal een nieuw technisch reglement worden toegpast. Speciaal gericht op batterijen met een langere standtijd zal de piloot wellicht een race geheel kunnen rijden, zonder zoals nu ietwat belachelijk, van auto te moeten wisselen. Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgekocht, stijgt de belangstelling voor de Formula "e".
Zo diende Jaguar zich al aan, toont Mercedes en zelfs Ferrari heeft belangstelling. Eén en ander daarvan heeft te maken met het aflopen van de Concorde-overeenkomsten in 2020. Audi daarentegen zag in de Formula "e" een welkome reddingsboei nadat ze door het dieselschandaal in de 24 Uren van Le Mans niet meer verder konden. De eer werd doorgegeven aan Porsche.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)