HAMILTON START VOOR 65STE KEER IN POLE IN MONTREAL
Lewis Hamilton had het de vorige dagen al gezegd: "mijn Mercedes is helemaal terug in orde." Over de lange wielbasis beheersen in haarspeldbochten van Monaco sprak hij niet meer. Voor de GP van Canada reed hij opnieuw de "pole-position". Met een chrono van 1'11"459 precies 0,336" voor Sebastien Vettel in de Ferrari. Die was eerst nog snelst in FP3.
Verder wordt de volgorde van de twintig auto's wat afgezaagd: 3. Bottas 4. Räikkönen 5. Verstappen... 12. Alonso 16. Vandoorne. Morgen wordt de GP van Canada over 70 ronden van 4,361 km gereden op het Circuit Gilles Villeneuve op het St.Helena-eiland in Montreal. Lewis Hamilton vetrekt voor de 65ste keer in zijn loopbaan uit "pole". Daarmee evenaart hij de prestaties van Ayrton Senna.(wr)
EERST HAMILTON, DAN RÄIKKÖNEN SNELST VOOR GP VAN CANADA
De eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Canada zagen eerst Lewis Hamilton (Mercedes) snelste voor Vettel (Ferrari), en dan een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari) die Lewis naar de tweede plaats verwees. Kimi's ploegmaat Vettel klokte derde en Max Verstappen (Red Bull) vijfde.
Opmerkelijk in deze twee vrije oefeningen was dat Alonso (Mc Laren-Honda) eerst al na dertien ronden motorpech had in de FP1 maar in de FP2 zevende aftikte. Stoffel Vandoorne, rijdend met dezelfde "krat" werd 's ochtends elfde en in de namiddag begentiende. F1 wordt afgezaagd, alhoewel...onderhuids veel nieuws borrelt. Morgen derde vrije oefeningen en tuffen voor de pole.(wr)
Le Mans - De Japanner Kamui Kobayashi heeft tijdens de testdag gisteren in Le Mans met een Toyota TS050 Hybrid een nooit eerder geziene chrono neergezet: 3'18"132. Ook de tweede en derde tijd ging naar Toyota. Porsche moest genoegen nemen met een vierde en vijfde plaats. Van de zes teams die op 17 en 18 juni a.s. in de 85ste 24 Uren van Le Mans naar de zege dingen is Webb-Kraihamer-Bonanomi in de "ByKolles Racing" in de LMP1 de minst kansrijke. Het drietal was tien seconden trager dan Kobayashi. Er waren 23.000 toeschouwers naar het histotischre tracé van 13,629 km in La Sarthe afgezakt. In de LMP 2 ging de snelste chrono naar een Alpine-Gibson met Panciatici-Ragues-Negrao aan het stuur. Ze reden 3'28"146.
In de LME GTE Pro eistten Fässler-Gavin-Milner in een Corvette C7 de snelste chrono op. Hun tijd was 3'54"701. In de "traagste" klasse, de LM GTE Am, was het de Aston Martin van Dalla Lana - Lamy - Lauda die met 3'58"250 de baas bleef naar het eind van de sessie toe. De hele dag was het duidelijk dat deze twee categorieën heuse rijdende hindernissen waren voor de zes LMP1's. En daarin heeft de "Automobile Club de l'Ouest" enkel vijf auto's die voor de algemene zege rijden. Tenzij DE verrassing zou komen dat - bijvoorbeeld een Alpine - een auto uit de LMP2, voor de algemene zege zou gaan. Quasi onmogellijk, maar zes auto's zien opgeven in een etmaal is puur technisch gezien ook niet onmogelijk.
Het nieuwe technische reglement van de LMP2 maakt dat de topsnelheden zo'n plusminus 11 km/h hoger liggen dan deze van de LMP1's Hybrid's. (Voorbeeld: 341 km/h voor een LMP2 met Dallara-chassis en 330 km/h voor een Toyota TS050 Hybrid. Dus bovenstaande ietwat fantasierijk scenario is niet helemaal om mee te lachen.
De nacht zal gevaarlijk zijn in de 24 Uren van Le Mans. Want van de 165 "coureurs" die deelnemen is minstens tweederde traag en onbekwaam. Gentlemen-drivers zien vooral zichzelf graag, maar zouden in feite niet mogen toegelaten worden om tussen echte piloten te rijden. Maar moest de ACO die zifting maken, dan was het deelnemersveld maar pover in aantal auto's. Dus neemt men het gevaar van de schildpadden die de hazen in de weg kruipen er maar bij. Toch wordt het een positief duel Toyota - Porsche in Le Mans. Iedereen is benieuwd of Toyota na vele pogingen Mazda als wnnaar in 1991 dit jaar kan opvolgen als tweede Japanse merk dat in La Sarthe wint.(wr)
TONY KANAAN VERVANGT BOURDAIS IN DE 24 UREN VAN LE MANS
De Fransman Sebastien Bourdais die tijdens de kwalificaties voor de 500 Mijlen van Indianapolis zwaar crashte, kan niet deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans op 17 en 18 juni a.s. HIj wordt vervangen door Tony Kanaan (42). Deze werd in 2014 Indykampioen en won in 2013 de 500 Mijlen van Indianapolis. Kanaan rijdt in een Ford GT40 met Joey Hand en Dirk Müller. (wr)
VETTEL LAAT FERRARI NA 16 JAAR WEER WINNEN IN MONACO
Het was sinds 2001 geleden dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher nog een Ferrari liet winnen in de GP van Monaco. Nu heeft viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel het "Steigerend Paard" opnieuw naar het hoogste schavotje gereden. Kimi Räikkönen reed vanuit de pole-position de tweede Ferrari 36 ronden vakkundig aan de leiding, met in zijn schaduw de latere winnaar. Die legt hier natuurlijk een basis naar een vijfde wereldtitel. Al is dit nog voorbarig.
Lewis Hamilton startte vanop de dertiende positie en knalde zogoed als direct in de start Stoffel Vandoorne op de twaalfde plaats uit de weg. Lewis trapte zoveel mogelijk het gas in en finishte uiteindelijk zevende achter Carlos Sainz in de Toro Rosso. Die ondervond nog sterke druk van de Brit. Maar de drievoudige Britse wereldkampioen liet langs de radio weten dat hij geen risico's meer nam.
Mc Laren-Honda heeft zich opmerkelijk laten zien in de miljardairsstad. Nadat Nico Hülkenberg in de Renault met een doorflopte motor moest opgeven en olie op de baan spoot - de 16de ronde - kwam de eerste gele vlag. Drie ronden later hernam de race met groen en stond Lewis Hamilton al in de WK-punten, op de tiende plaats.
In de 60ste ronde vlamde de arrogante Jenson Button met zijn Mc Laren-Honda (gestart uit de pits) vanuit een onbeduidende positie de Duitser Pascal Wehrlein in zijn Sauber tegen de muur. De Sauber lag op de linkerwielen tegen de muur en het duurde lang eer de bescheiden Pascal uit de cockpit kon worden gehaald. Hij was met het hoofd tegen de muur geplet.
Geel, Safety Car, vijf ronden lang. Maar Vettel bracht er geduld voor op. De vraag "is Pascal in orde", bevestigde zijn bezorgdheid. Button's Mc Laren-wrak werd buiten de tunnel uit het rijveld getrokken.
Het treintje Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Sainz en Hamilton trok zich voor één ronde terug op "groen". In de 66ste ronde zorgde Stoffel Vandoorne opnieuw voor geel door zijn Mc Laren-Honda in St.Devote tegen de bandenmuur te plaatsen. Het duurde twee ronden eer de vlakbije hijskraan de oranje bolide uit de weg had getild. De race was over.
Mc Laren-Honda's geloofsbrieven in Monaco vermelden een onbeduidende Jenson Button en een pekelzondaar Stoffel Vandoorne met een crash zaterdag en een crash zondag terwijl hij in de punten reed. Vettel verstevigt zijn leidersplaats voor de wereldtitel en telt 129 punten tegenover Lewis Hamilton met 104. De volgende, zevende race voor het WK, is op 11 juni in het Canadese Montreal. Daar is meer plaats, maar de valstrikken zijn er niet minder om.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
SATO WINT, ALONSO NA PRACHTPRESTATIE VERRADEN DOOR HONDAMOTOR
De 500 Mijlen van Indianpolis, de 101ste editie, is snel verteld. Fernando Alonso reed er lang...aan de leiding nadat polesitter Scott Dixon in een ongeval betrokken geraakte en moest opgeven. Even leek het erop dat Fernando Alonso als rookie zijn naam in de geschiedenisboeken zou bijschrijven. Maar Indianpolis betekent herrie, ongevallen, terugvallen in positities en de beproeving van concentratie en afstand. Want 500 Mijlen is anders dan in de F1 langs beau-monde-zwembaden rijden. Dat is 300 km en maximum drie uren tegen een veel lager gemiddelde dan op de "BrickYard".
Alonso heeft het goed gedaan en als de Honda-motor het weer eens liet afweten is dat "shame" voor de Japanse constructeur. Zoals ook de niet onschuldige en vooral arrogante Jenson Button (wereldkampioen 2009) moest ondervinden. Kommer en kwel heerst er bij Mc Laren. En die man belabberd nog een schitterende Stoffel Vandoorne. Die zevende reed en in zijn onschuld in St. Devote (ken je heiligen ?) de tweede oranje Mc Laren in de bandenmuur reed. In Indianapolis, waar mensen nog de grond kussen, heeft Fernando Alonso een staande ovatie gekregen. Verdiend. De winnaar Takumo Sato is de eerste Japanner die de Indy 500 wint, ironisch genoeg met een Honda....(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - SNELSTE MAN OOIT IN MONACO
De vaak bekritiseerde, immer onderschatte Fin Kimi Räikkönen heeft met 1'12"296 in de Ferrari de snelste tijd ooit gereden in Monaco. De wereldkampioen 2007 - ook met Ferrari toen - zette zich in "pole" voor zijn ploegmaat Sebastien Vettel.
De kwalificaties verliepen ongewoon. Althans met zekerheid voor de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die met de hakken over de sloot in Q2 geraakte. In de Q1 vielen bijna traditioneel Ericsson, Wehrlein, Stroll, Palmer en Ocon af. In de Q2 kreeg Lewis Hamilton zijn lange Mercedes niet vlot. Hij botste bijna op de vangrails bij Massenet, miste een chicane en schoof links en rechts nog wat uit. Lewis haalde de Q3 niet en stond eerst op de veertiende plaats. Maar door gridpenaltys van Vandoorne (botsing met Massa in Spanje) en de crash in Monaco gaat onze landgenoot van de tiende plaats naar de dertiende.
Doordat Jenson Button een motorpenalty kreeg van 15 plaatsen, start de flegmatieke Brit op de laatste plaats. Door de penalty's van Vandoorne en Button, schuift Hamilton dus twee plaatsen vooruit. Van de veertiende naar de twaalfde. Stoffel Vandoorne was in de Q2 goed op weg met eerst een zesde tijd, maar toen hij zevende reed crashte hij aan het zwembad, precies op die plaats waar zogoed als alle nieuwelingen in Monaco al gecrasht zijn. Zijn tijd was goed om door te stoten naar de Q3 en op de tiende plaats te staan. Maar verder meerijden voor een betere plaats kon niet want hij had geen auto meer.
Voor morgen is het duidelijk: Ferrari beneemt de eerste startrij, Bottas staat met de Mercedes op de derde plaats, met Max Verstappen (Red Bull) op de vierde en dus beiden op de zogenoemde tweede rij. Ferrari, Mercedes, Red Bull vormen het dynamietvat. Lewis Hamilton is zich als drievoudig wereldkampioen verplicht om een heroïsche inhaalrace op het toneel te zetten. Hij heeft 78 ronden de tijd. De miljardairsstad zal er van daveren.(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - SNELSTE MAN OOIT IN MONACO
De vaak bekritiseerde, immer onderschatte Fin Kimi Räikkönen heeft met 1'12"296 in de Ferrari de snelste tijd ooit gereden in Monaco. De wereldkampioen 2007 - met Ferrari toen - zette zich in "pole" voor zijn ploegmaat Sebastien Vettel.
De kwalificaties verliepen ongewoon. Althans met zekerheid voor de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die zijn "lange" Mercedes niet vlot kreeg. Hij botste bijna op de vangrails aan de casino, miste een chicane en deed nog enkele wankele maneuvers. Lewis Hamilton haalde Q3 niet. Stoffel Vandoorne daarentegen stootte met de Mc Laren-Honda wél door naar de Q3. Korte tijd reed hij zelfs op de zesde plaats. Daarna, zevende, parkeerde hij de Mc Laren-Honda aan het zwembad tegen de vangrails.
Dé plaats bij uitstek waar iedere nieuweling in Monaco kennis mee moet maken. Stoffel Vandoorne reed in de Mc Laren-Honda nochtans in de Q3 kort op de zesde plaats. Gezien Stoffel geen tijd neerzette in de Q3 kwalificeerde hij zich tiende, maar krijgt wel een gridpenalty van drie plaatsen. In ieder geval haalde Lewis Hamilton de Q3 niet.
De andere Fin, Valtteri Bottas, beheerste de Mercedes W08 beter maar geraakte niet verder dan de derde plaats, met morgen onder zijn achtervleugel Max Verstappen (Red Bull) die andermaal sneller was dan zijn ploegmaat Daniël Ricciardo. Op Hamilton na reden de anderen rond als opvullende figuranten. Lewis maakt daarop een uitzondering omdat hij het als drievoudig wereldkampioen aan zichzelf verplicht is om morgen vanaf de veertiende startplaats enig mirakel op te voeren in de miljardairstad.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
VETTEL - FERRARI - KOP EN NEK BOVEN IEDEREEN IN FP3
De derde vrije oefeningen om de GP van Monaco F1 heeft een dominantie getoond van de Duitser Sebastien Vettel in de Ferrari. De Fin Kimi Räikkönen bufferde zijn ploegmaat mooi af op de tweede plaats voor de eerste Mercedes, deze van Valtteri Bottas. Lewis Hamilton voelde zich niet in zijn sas en nam even genoegen met de vijfde plaats achter Max Verstappen (Red Bull).
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda klokte de tiende tijd en rijdt zich daarmee in de kijker van de teambonzen. Naar het einde toe van één uur snorren in de FP3 crashte Esteban Ocon nog aan de "Swimming Pool".
Hij kwam ongedeerd uit de Forca India, maar de mecaniciens zullen hard moeten werken om de auto klaar te krijgen voor de kwalificaties die om 14 uur beginnen. Voor de "pole" die in de nauwe straten van Monaco belangrijker is dan waar ook.(Walter Rombauts)
De Fransman Sebastien Bourdais, viervoudig Indy-kampioen, craschte tegen meer dan 300 km/h tijdens de kwalificaties voor de 500 Mijlen van Indianapolis. Hij werd direct geopereerd in het "Indiana University Health Methodist Hospital" aan zijn gebroken rechterheup. Vorige woensdag verliet hij het hospitaal en is al intens aan een revalidatieprogramma bezig. Spijtig genoeg zal hij niet paraat zijn voor de deelname aan de 24 Uren van Le Mans waarvoor hij was ingeschreven. Volgende week zondag gaat in zijn geboortestad Le Mans "la journée test" door met het oog op de wedstrijd van 17-18 juni 2017.(wr)
SEBASTIEN VETTEL - FERRARI - IN FP2 SNELSTE TIJD OOIT IN MONACO
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco zijn intrigerend verlopen. Nog maar net bezig zette de Rus Daniil Kvyat zijn Toro Rosso met 1'13"331 aan de top van de tabellen. Meteen dus nog straffer dan Hamilton in FP1 en dus de snelste man ooit in Monaco.
Een kwartuur later vond de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull het welletjes en scherpte de chrono van Kvyat met - 0,051" aan. Daardoor was hij op zijn beurt de snelste ooit in het Prinsdom. Sebastien Vettel leek aanvankelijk wat sukkelen, vond zijn ritme niet, verremde zich opnieuw bij het uitkomen van de tunnel...twijfel.
Tot één ronde later een surrealistische chrono van 1'12"720 op de tabellen kwam en hij de absolute snelste ronde in Monte Carlo reed. De geschiedenis zal nog een staartje krijgen. Zaterdag in de derde vrije oefeningen en in de namiddag tijdens de kwalificaties. Maar vandaag, met morgen een vrijdag zonder F1-activiteiten, is de Duitse viervoudige wereldkampioen de op handen gedragen held. Zijn ploegmaat Kimi Räikkönen pakte de derde tijd en Daniil Kvyat in de Toro Rosso de vierde.
In dit zonnige spektakel in Monaco reden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in hun Mercedes gefrustreerd rond. Lewis Hamilton's frustratie was zichtbaar en deze eerste "straatrace" van het seizoen duidt op de mogelijkheid dat de ingenieurs bij het bedenken van de W08 niet aan haarspeldbochten hebben gedacht. De Mercedes heeft de langste wielbasis en dat vertaalde zich tijdens deze FP2 in wringerig bochtenwerk dat goede chrono's in de weg stond.
Dat de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso zo snel was, is mede te wijten aan de korte wielbasis van de Toro Rosso. Ook Carlos Sainz in de andere Toro Rosso pakte de vijfde tijd. Geen toeval. De Toro Rosso's hebben de tweede kortste wielbasis van het lot. Red Bull de vierde kortste. De wielbasis - centerafstand tussen voor- en achterwielen - speelt hier in Monaco beslist een nefaste rol voor Mercedes.
De Canadees Lance Stroll (18) van Williams ging iets meer dan een half uur voor het einde uit de baan in Massenet. Gevolg rode vlag, vijf minuten alleman de pits in, en dan een restart. Stroll begint herinneringen op te roepen aan doe Venezolaan Pastor Maldonado die ook vaker tegen bandenmuren, barrières en bomen hing dan op de baan. Pastor had de olie-industrie als sponsor, Lance een rijke vader. Geen van beiden een waarborg ook een goed autocoureur te zijn. Onze Stoffel Vandoorne daarentegen deed het goed met de elfde plaats voor Jenson Button.
De wereldkampioen 2009 vroeg een gegeven moment aan zijn crew hoe je de knop van de DRS-beeps kon bedienen. Jenson is maar zes maanden uit die racekar. Maar Alzheimer loert voor hem al om de hoek. Gelukkig moet hij nog niet de weg vragen in het labyrint van verraderlijke bochten als St.Devote, Mirabeau, de Nieuwe Chicane, de tunnelingang en La Rascasse. Iedereen is benieuwd wat hij er zaterdag zal van bakken. Zonder displezier. Maar Jenson Button heeft zijn taak als reserve-piloot iets te licht ingeschat.
Zaterdagochtend om 10 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties om de "pole". Dan is er een nieuwe snelste man ooit in Monaco. Zonder daarmee zekerheid te hebben om zondag te winnen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
HAMILTON SNELST VOOR VETTEL IN FP1 VOOR GP VAN MONACO
Aan de tijden te zien heeft de langere wielbasis van de Mercedes W08 - de langste van de groep - geen parten gespeeld voor Lewis Hamilton. Op enige torsie van de auto in de haarpin van Löws na was niets te merken van hinder. Zeker niet nadat de drievoudige wereldkampioen na 48' rijden in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd vastprikte op de tabellen. Gevolgd door een verbeten Vettel in de Ferrari die onder druk van zowaar Max Verstappen (Red Bull) op het laatst nog zijn rempunt miste in de Nieuwe chicane. De 1'13"425 die Hamilton neerzette is de snelste tijd ooit gereden in Monaco.
De Belgische Nederlander Max Verstappen was direct op de baan en tikte even een snelste tijd aan. Na 9 ronden beschadigde hij in overmoed de bodem van de Red Bull en de mecaniciens moesten zwoegen in de pits om auto en coureur weer op de baan te krijgen. Max dankte voor al dat werk met een derde beste tijd, dit voor Valtteri Bottas en ploegmaat Daniël Ricciardo. Na de eerste vrije oefeningen bleken vijf wagens binnen 0,5" te zitten. Spanning alom, maar wel lichte dominantie van Mercedes door Lewis Hamilton's rijkunst.
Stoffel Vandoorne bezet de 12de plaats in de Mc Laren-Honda en dat is verdienstelijk. Zijn occasionele ploegmaat Jenson Button (invaller voor Alonso) kon niet schitteren. Wereldkampioen in 2009 met Brawn GP vergist hij zich nog steeds op die lauweren te kunnen rusten. Hij bleef ondermaats t.a.v. Stoffel Vandoorne. Om zijn gezicht te redden zou JB straks in de tweede vrije oefeningen best eens een stout staaltje opvoeren. Sommigen wachten daarop, maar insiders weten beter. Jenson Button's "heilige vuur" (als het ooit al heeft gebrand...) is gedoofd. De rijsimulator is minder hard dan de echte 3,337 km van het Prinsdom waar zondag 78 worden gerond om te weten wie de winnaar is.
Wie wil kan zogoed als direct daarna de Spanjaard Fernando Alonso in de "500 Mijlen van Indianapolis" aan het werk zien. Hij heeft er in ieder geval vriend en vijand verbaasd, maar voor een "pole" daar was het nog iets te vroeg. Ook op de "Indianapolis Motor Speedway" is de Hondamotor van Alonso vervangen. De Spanjaard haalde er zijn schouders voor op en zei lakoniek "ik ben dat gewoon geworden..."
De Fransman Sebastien Bourdais, meervoudig INdykampioen, crashte op het 4 km lange ovaal tegen 300 km/h en werd zwaar gekwetst. Na een langdurige operatie aan het bekken zei Bourdais dat hij zo snel mogelijk zal terugkomen. Dat zal in ieder geval zeker na de "24 Uren van Le Mans" zijn. Die worden op 17 en 18 juni in La Sarthe gereden. Bourdais zal er niet bij zijn.
Wie er wel bij is, is onze landgenoot Stéphane Lémeret - vorige week nog winnaar in Zandvoort - die een Porsche deelt met Bruno Senna. Stéphane Lémeret, nog steeds te bescheiden, is een piloot-journalist à la Pierre Dieudonné en wijlen Paul Frère. Bescheidener in palmares weliswaar, maar alleszins een échte autocoureur. Net als zijn ploegmaat Bruno Senna vakkundig zijn plaats kennend in de hiërachie van de autosport.
Nu GP van Monaco, dan de 500 Mijlen van Indianpolis en daarna, dicht tegen de kortste nacht en langste dag, de "24 Uren van Le Mans waar een duel Porsche-Toyota het hoogst op de affiche staat.(Walter Rombauts)
Renault e.dams is weergekeerd op de eerste rij van de Formula E die dit keer voor de GP van Monaco Formule 1 werd gereden. De Zwitser Sebastien Buemi domineerde zowel de trainingen als de twee races. Zoals vaak eerder was Lucas Di Grassi (ABT Schaeffler Audi Sport) zijn meest te duchten concurrent. Ploegmaat Nico Prost remonteerde in de wedstrijd mooi van een negentiende naar een negende plaats en eindigde zo ook in de punten.
De Formula "E" of "e" kent een stijgende belangstelling. In 2018 zal een nieuw technisch reglement worden toegpast. Speciaal gericht op batterijen met een langere standtijd zal de piloot wellicht een race geheel kunnen rijden, zonder zoals nu ietwat belachelijk, van auto te moeten wisselen. Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgekocht, stijgt de belangstelling voor de Formula "e".
Zo diende Jaguar zich al aan, toont Mercedes en zelfs Ferrari heeft belangstelling. Eén en ander daarvan heeft te maken met het aflopen van de Concorde-overeenkomsten in 2020. Audi daarentegen zag in de Formula "e" een welkome reddingsboei nadat ze door het dieselschandaal in de 24 Uren van Le Mans niet meer verder konden. De eer werd doorgegeven aan Porsche.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
HAMILTON WINT, VETTEL BLIJFT LEIDER NA SPANNENDE GP VAN SPANJE
Met de "pole", de "zege" en de "snelste" wedstrijdronde in 1'23"593 heeft de Brit Lewis Hamilton wat men noemt een volmaakt weekend bezorgd. Zonder gehakketak begon de GP van Spanje echter niet. In de start, in de eerste bocht rechts, knalden Max Verstappen en Kimi Räikkönen al tegeneen en was de race voor hen al gedaan. Oorzaak: volgens geanalyseerde beelden zou Valtteri Bottas vanuit de binnenkant van de eerste rechtse bocht hen tegen elkaar hebben geduwd...
Vettel leidde, Hamilton klampte aan, links en rechts vielen nog wat klappen zoals Stoffel Vandoorne tegen Felipe Massa aanstormde. Felipe kwaad, de Belg out. Ondertussen vormde er zich een verdienstelijk treintje nadat Valtteri Bottas met motorpech ook al verdween. Sergio Perez (Force India), Esteban Ocon (Force India), Nico Hülkenberg (Renault) en de jongde Duitser Pascal Wehrlein (Sauber) reden zich binnen de ereplaatsen. Door een stommiteit in de pitstraat kreeg laatstgenoemde nog een tijdstraf van 5" maar oogstte wel de eerste 4 WK-punten voor Sauber.
In de 44ste van de 66 ronden nam Lewis Hamilton (Mercedes) de leiding over van Sebastien Vettel (Ferrari). Toen werd duidelijk dat Mercedes met een "soft-medium-soft"-strategie het ging winnen van Ferrari die Vettel een "soft-soft-medium"-volgorde liet volgen.
Sebastien Vettel kon het misschien nog redden met een pitstop voor softs want hij lag op 14 ronden van het einde maar 2,3" achter Hamilton. Maar terwijl Hamilton's medium's ook aan het verslijten waren, aarzelde men te lang bij Ferrari en was de race gereden. Met een comfortabele derde plaats voor Daniël Riiciardo die daarmee zijn eerste podium van het seizoen behaalt.
In de stand voor de wereldtitel blijft viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met 104 punten leider voor 98 voor Hamilton en 63 voor Bottas. De volgnde race is de GP van Monaco op 28 mei. Daar wordt de Spanjaard Fernando Alonso bij Mc Laren vervangen door Jenson Button (wereldkampioen 2009). De Spanjaard rijdt dan de "500 Mijlen van Indianapolis". Hopelijk komt hij heelhuids weer.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
Met 1'19"149 zette de drievoudige Britse wereldkampioen Lewis Hamilton de puntjes op de wijzers van de chrono's. Nipt, dat moet gezegd, want viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari was de "polesitter" waard. De Q3 werd oranjegekleurd doordat Fernando Alonso erin sloeg bij de eerste tien te zijn. De Spanjaarden werden bijna gek. De lokale "matador" pikte een zevende startplaats in !
Valtteri Bottas (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Ferrari) lieten zich ook opmerken met derde en vierde tijd. Alle chrono's werden gereden op softrubbers van Pirelli. Morgen zal de bandenstrategie mee winst en verlies bepalen. Pirelli stelt "hard", "medium" en "soft" ter beschikking. Met de zachte banden rijdt men het snelst, maar ook het kortst omdat ze snel verslijten. De hardste gaan het langs mee maar doet de auto aan snelheid inboeten.
Onze Stoffel Vandoorne was er al in Q1 uitgebonjourd en het is voor deze Belg toch wel triest. Het schrille contrast van Max Verstappen's bliksemstart vorig jaar, kan niemand ontgaan. Toch blijft de Westvlaming getrouw zijn rondjes draaien in de hoop op iedere keer een betere auto. Liefst morgen al voor de GP van Spanje die om 14 uur op start wordt geflitst.(wr)
RÄIKKÖNEN - FERRARI - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP3 IN SPANJE
Er waren maar elf minuten nodig om de Fin Kimi Räikkönen in zijn Ferrari als een kanonbal naar de snelste chrono te zien vliegen. Ploegmaat Sebastien Vettel, zette zich er vlak achter. Lewis Hamilton bleef in FP3 onder de verwachtingen met een derde tijd en ploegmaat Valtteri Bottas verloor 50' in de pits (motor- en elektroproblemen) en had dus slecht tien minuten over om een goede wijzerstand te zetten. In die korte tijdspanne lukte het hem op softs de vierde snelste te worden. Stoffel Vandoorne tikte de 19de tijd aan. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties om uit te maken wie op de "pole-position" start morgen voor 66 ronden van 4,655 km.(wr)
Zowel de eerste als de tweede vrije oefeningen met het oog op de GP van Spanje die zondag wordt gereden zijn gedomineerd door Mercedes: lees Hamilton. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de dertiende plaats, terwijl Fernando Alonso al in de tweede ronde van FP1 de auto aan de kant moest zetten. Morgenochtend om 11 uur gaan de derde vrije oefeningen door met om 14 uur de kwalificaties voor de "pole".(wr)
FAMILIE RACEDAGEN VOOR MAX VERSTAPPEN IN ZANDVOORT
Op 20 en 21 mei gaat F1-wonderkind Max Verstappen in het historische Zandvoort op stap met zo'n 100.000 verwachte familieleden uit heel Nederland en België. Max zal een demonstratie geven met een Red Bull. De auto waarin hij vorig jaar zijn eerste GP - die van Spanje - mee won. In dit drukst bezochte weekend van de TCR Benelux-kalender wordt ook een nieuw tweetal toegevoegd: Simon Knap (28) en Rob Severs (29).
Het Hollandse duo bestuurt een fonkelnieuwe Seat Leon TCR met 350 pk viercilinder onder de motorkap. De auto komt natuurlijk van Bas Koeten Racing. Hoogtepunt van deze driedaagse zijn natuurlijk de dagelijks drie F1-demonstraties die Max Verstappen zal opvoeren voor zijn olijke fans. De adrenaline zal nog meer rondspuiten indien Max dit weekeinde in de GP van Spanje opnieuw een huzarenstukje kan opvoeren.
Vrijdagochtend 12 mei begint die eerste GP op Europese bodem met de FP1 - de eerste vrije oefeningen. Pirelli stelt drie harde bandentypes ter beschikking. Een beslissing die sommige coureurs zoals Daniël Ricciardo niet als de beste ziet. Dus afspraak dit weekend in Barcelona en het weekeinde nadien in Zandvoort.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events)
Met wat de Spanjaard Fernando Alonso op 28 mei a.s. tijdens de "500 Mijlen van Indianapolis" zal beleven is F1 "een thriller" noemen sterk overdreven. Al reed de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) tijdens zijn testen twee vogels naar de eeuwigheid, de hoofdvogel afschieten voor eigen publiek in Barcelona in de eerste Europese race van het seizoen, de vierde op rij, zal met de Mc Laren-Honda niet lukken. Natuurlijk stijgt de populariteit van Fernando in eigen land maar ook in de wereldgangen. Maar Indy...
De neus van de racewagen onder de achtervleugel van je voorganger schuiven, de millimeter dichtbije muur...Het is anders dan in de F1 waar op een vliegveld breed tracé wordt gereden. Monaco niet te na gesproken uiteraard. Vrijdagochtend beginnen in Barcelona op het Circuit van Catlunya de eerste vrije trainingen.
Daarin moet om diverse redenen Renault - belangrijke verkoopsmarkt voor de Franse constructeur - worden in het oog gehouden. De Duitser Nico Hülkenberg brengt de auto steeds dichter bij de snelle, snelste chrono's. Ferrari, Mercedes en Red Bull, zullen de toon zetten. In coureurs vertaald Vettel, Räikkönen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniël Ricciardo en Max Verstappen zijn de hoofdrolspelers. Wie zich uit een figurantenrol bij Mc Laren-Honda, Williams en Force India zal wringen is een intigrerend gegeven. Afspraak dus onder de Catalaanse zon vrijdagochtend 10 uur.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
ALONSO HEEFT ZIJN INDYCAR VAN ANDRETTI AUTOSPORT VOORGESTELD
Samen met Zak Brawn van Mc Laren heeft Andretti Autosport vandaag de Indycar voorgesteld waarmee de Spanjaard Fernando Alonso de komende 500 Mijlen van Indianapolis zal rijden. Alonso's bolide draagt het nummer 29. De "14" uit de F1 kan hij niet opeisen omdat die is toegekend aan de viervoudige winnaar van de Indy 500, A.J.Foyt. Althans rijden nu zijn coureurs met dat nummer.
Daarvoor moet Alonso de GP van Monaco overslaan. Aldaar wordt hij vervangen door Jenson Button die de Mc Laren-Honda naast Stoffel Vandoorne zal besturen. Opmerkelijk is dat de Britse wereldkampioen 2009 nog geen enkele geweten training heeft gedaan met het oog op die Monegaskse race, de vijfde van het WK 2017.
De auto's in de Indycar hebben een Dallara-chassis en ook een Hondamotor. De auto van Alonso is in Papaya Oranje gekleurd, om eer te bewijzen aan de stichter van het merk, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Die verongelukte tijdens privé-trainingen op 2 juni 1970 op 34-jarige leeftijd. Hoewel hij slechts vier GP's won (USA 1959, Argentinië 1960, Monaco 1962 en België 1968) werd hij samen met Jack Brabham, Graham Hill, Stirling Moss en John Surtees tot de grootsten van dat tijdperk gerekend.
Het van Mc Laren en Honda "gegunde" uitstapje van Alonso in Indianapolis is minstens riskant te noemen al geloven de meeste van zijn naaste vrienden dat hij er een goede beurt zal maken. De 500 Mijlen van Indianapolis zijn sinds 1911 net als de 24 Uren van Le Mans, de twee race-evenementen die een echte autocoureur wil winnen. De race op het 4 km lange ovaal in Amerika wordt tegen ongeveer 360 km/h gemiddeld afgehaspeld. De "brickyard" vergeeft geen enkele fout en de muur die op enkele centimeters uitnodigt kan dodelijk zijn. De piloot moet een groot hart hebben en feilloos de ideale lijn berijden.
Dat moet in Le Mans ook, maar daar is het altijd een wereldwijd industrieel treffen van autogiganten en hun toeleveranciers geweest. Dit jaar 17 en 18 juni andermaal Porsche tegen Toyota. In de moderne geschiedenis van de etmaalrace wordt de auto gedeeld door drie coureurs. Een derde van de 180 starters kan dan ook als minstens amateurs worden genoemd. In Indy is het alleen de piloot die naar zichzelf in de spiegel kijkt en zich bezint. Vooral of hij zichzelf niets voorliegt in de ambitie daar te winnen. Boeiend.(Walter Rombauts/foto:AA)