Met 1'19"149 zette de drievoudige Britse wereldkampioen Lewis Hamilton de puntjes op de wijzers van de chrono's. Nipt, dat moet gezegd, want viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari was de "polesitter" waard. De Q3 werd oranjegekleurd doordat Fernando Alonso erin sloeg bij de eerste tien te zijn. De Spanjaarden werden bijna gek. De lokale "matador" pikte een zevende startplaats in !
Valtteri Bottas (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Ferrari) lieten zich ook opmerken met derde en vierde tijd. Alle chrono's werden gereden op softrubbers van Pirelli. Morgen zal de bandenstrategie mee winst en verlies bepalen. Pirelli stelt "hard", "medium" en "soft" ter beschikking. Met de zachte banden rijdt men het snelst, maar ook het kortst omdat ze snel verslijten. De hardste gaan het langs mee maar doet de auto aan snelheid inboeten.
Onze Stoffel Vandoorne was er al in Q1 uitgebonjourd en het is voor deze Belg toch wel triest. Het schrille contrast van Max Verstappen's bliksemstart vorig jaar, kan niemand ontgaan. Toch blijft de Westvlaming getrouw zijn rondjes draaien in de hoop op iedere keer een betere auto. Liefst morgen al voor de GP van Spanje die om 14 uur op start wordt geflitst.(wr)
RÄIKKÖNEN - FERRARI - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP3 IN SPANJE
Er waren maar elf minuten nodig om de Fin Kimi Räikkönen in zijn Ferrari als een kanonbal naar de snelste chrono te zien vliegen. Ploegmaat Sebastien Vettel, zette zich er vlak achter. Lewis Hamilton bleef in FP3 onder de verwachtingen met een derde tijd en ploegmaat Valtteri Bottas verloor 50' in de pits (motor- en elektroproblemen) en had dus slecht tien minuten over om een goede wijzerstand te zetten. In die korte tijdspanne lukte het hem op softs de vierde snelste te worden. Stoffel Vandoorne tikte de 19de tijd aan. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties om uit te maken wie op de "pole-position" start morgen voor 66 ronden van 4,655 km.(wr)
Zowel de eerste als de tweede vrije oefeningen met het oog op de GP van Spanje die zondag wordt gereden zijn gedomineerd door Mercedes: lees Hamilton. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de dertiende plaats, terwijl Fernando Alonso al in de tweede ronde van FP1 de auto aan de kant moest zetten. Morgenochtend om 11 uur gaan de derde vrije oefeningen door met om 14 uur de kwalificaties voor de "pole".(wr)
FAMILIE RACEDAGEN VOOR MAX VERSTAPPEN IN ZANDVOORT
Op 20 en 21 mei gaat F1-wonderkind Max Verstappen in het historische Zandvoort op stap met zo'n 100.000 verwachte familieleden uit heel Nederland en België. Max zal een demonstratie geven met een Red Bull. De auto waarin hij vorig jaar zijn eerste GP - die van Spanje - mee won. In dit drukst bezochte weekend van de TCR Benelux-kalender wordt ook een nieuw tweetal toegevoegd: Simon Knap (28) en Rob Severs (29).
Het Hollandse duo bestuurt een fonkelnieuwe Seat Leon TCR met 350 pk viercilinder onder de motorkap. De auto komt natuurlijk van Bas Koeten Racing. Hoogtepunt van deze driedaagse zijn natuurlijk de dagelijks drie F1-demonstraties die Max Verstappen zal opvoeren voor zijn olijke fans. De adrenaline zal nog meer rondspuiten indien Max dit weekeinde in de GP van Spanje opnieuw een huzarenstukje kan opvoeren.
Vrijdagochtend 12 mei begint die eerste GP op Europese bodem met de FP1 - de eerste vrije oefeningen. Pirelli stelt drie harde bandentypes ter beschikking. Een beslissing die sommige coureurs zoals Daniël Ricciardo niet als de beste ziet. Dus afspraak dit weekend in Barcelona en het weekeinde nadien in Zandvoort.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events)
Met wat de Spanjaard Fernando Alonso op 28 mei a.s. tijdens de "500 Mijlen van Indianapolis" zal beleven is F1 "een thriller" noemen sterk overdreven. Al reed de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) tijdens zijn testen twee vogels naar de eeuwigheid, de hoofdvogel afschieten voor eigen publiek in Barcelona in de eerste Europese race van het seizoen, de vierde op rij, zal met de Mc Laren-Honda niet lukken. Natuurlijk stijgt de populariteit van Fernando in eigen land maar ook in de wereldgangen. Maar Indy...
De neus van de racewagen onder de achtervleugel van je voorganger schuiven, de millimeter dichtbije muur...Het is anders dan in de F1 waar op een vliegveld breed tracé wordt gereden. Monaco niet te na gesproken uiteraard. Vrijdagochtend beginnen in Barcelona op het Circuit van Catlunya de eerste vrije trainingen.
Daarin moet om diverse redenen Renault - belangrijke verkoopsmarkt voor de Franse constructeur - worden in het oog gehouden. De Duitser Nico Hülkenberg brengt de auto steeds dichter bij de snelle, snelste chrono's. Ferrari, Mercedes en Red Bull, zullen de toon zetten. In coureurs vertaald Vettel, Räikkönen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniël Ricciardo en Max Verstappen zijn de hoofdrolspelers. Wie zich uit een figurantenrol bij Mc Laren-Honda, Williams en Force India zal wringen is een intigrerend gegeven. Afspraak dus onder de Catalaanse zon vrijdagochtend 10 uur.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
ALONSO HEEFT ZIJN INDYCAR VAN ANDRETTI AUTOSPORT VOORGESTELD
Samen met Zak Brawn van Mc Laren heeft Andretti Autosport vandaag de Indycar voorgesteld waarmee de Spanjaard Fernando Alonso de komende 500 Mijlen van Indianapolis zal rijden. Alonso's bolide draagt het nummer 29. De "14" uit de F1 kan hij niet opeisen omdat die is toegekend aan de viervoudige winnaar van de Indy 500, A.J.Foyt. Althans rijden nu zijn coureurs met dat nummer.
Daarvoor moet Alonso de GP van Monaco overslaan. Aldaar wordt hij vervangen door Jenson Button die de Mc Laren-Honda naast Stoffel Vandoorne zal besturen. Opmerkelijk is dat de Britse wereldkampioen 2009 nog geen enkele geweten training heeft gedaan met het oog op die Monegaskse race, de vijfde van het WK 2017.
De auto's in de Indycar hebben een Dallara-chassis en ook een Hondamotor. De auto van Alonso is in Papaya Oranje gekleurd, om eer te bewijzen aan de stichter van het merk, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Die verongelukte tijdens privé-trainingen op 2 juni 1970 op 34-jarige leeftijd. Hoewel hij slechts vier GP's won (USA 1959, Argentinië 1960, Monaco 1962 en België 1968) werd hij samen met Jack Brabham, Graham Hill, Stirling Moss en John Surtees tot de grootsten van dat tijdperk gerekend.
Het van Mc Laren en Honda "gegunde" uitstapje van Alonso in Indianapolis is minstens riskant te noemen al geloven de meeste van zijn naaste vrienden dat hij er een goede beurt zal maken. De 500 Mijlen van Indianapolis zijn sinds 1911 net als de 24 Uren van Le Mans, de twee race-evenementen die een echte autocoureur wil winnen. De race op het 4 km lange ovaal in Amerika wordt tegen ongeveer 360 km/h gemiddeld afgehaspeld. De "brickyard" vergeeft geen enkele fout en de muur die op enkele centimeters uitnodigt kan dodelijk zijn. De piloot moet een groot hart hebben en feilloos de ideale lijn berijden.
Dat moet in Le Mans ook, maar daar is het altijd een wereldwijd industrieel treffen van autogiganten en hun toeleveranciers geweest. Dit jaar 17 en 18 juni andermaal Porsche tegen Toyota. In de moderne geschiedenis van de etmaalrace wordt de auto gedeeld door drie coureurs. Een derde van de 180 starters kan dan ook als minstens amateurs worden genoemd. In Indy is het alleen de piloot die naar zichzelf in de spiegel kijkt en zich bezint. Vooral of hij zichzelf niets voorliegt in de ambitie daar te winnen. Boeiend.(Walter Rombauts/foto:AA)
Valtteri Bottas nam een kanonstart die de twee Ferrari's op de eerste rij verastten. In de remstrook na 1.025 meter (de langste van het seizoen), ging Bottas Vettel nog voorbij alsof die stilstond. Dan waren er achtenveertig ronden saaiheid. In de finale was het een scherpe aanval van Vettel (Ferrrari) naar het eind van de race toe. Maar "nieuwkomer" Valtteri Bottas verzilverde toch zijn ambities in een eerste GP-zege. Vettel verloor met 0,6". Stoffel Vandoorne die laatst startte werd veertiende terwijl ploegmaat Fernando Alonso nog voor de start moest opgeven.(wr)
VETTEL - FERRARI - BLIJFT BAAS IN SOCHI, VANDOORNE ZEVENTIENDE
De kwalificaties om de GP van Rusland zijn snel verteld. In de Q1 viel Stoffel Vandoorne door die manke Mc Laren-Honda op de zeventiende plaats. Maar door de bestraffing voor de nieuwe motor moet hij...vijftien plaatsen terug. Hij start vanop de laatste plaats want er zijn er maar twintig. Jolyon Palmer knalde zijn Renault tegen de bandenmuur. Ook de Duitse overroepen Pascal Wehrlein ging rond in zijn Sauber door een geblokkeerde achteras. Althans was dat zijn commentaar.
Fernando Alonso had zich zowaar uit de klauwen van de trage chrono's weten te rijden en nam de Mc Laren-Honda mee in de Q2. De auto beledigde hem opnieuw want het stuurgenie geraakte niet verder dan een vijftiende plaats en het voor de rest vergeten. Magnussen (Haas), Sainz jr (Toro Rosso), Kvyat (Toro Rosso) en Stroll (Williams) gingen hem in die volgorde vooraf.
De Q3 - beslissende 12' voor de pole - lieten lang de fel en onterecht bekritiseerde Kimi Räikkönen als snelste op de tabellen zien: 1'33"263, alles en iedereen op ultrasofts. Die extra gripbanden schaatsten over het Sochi asfalt dat glijdt als de sneeuw daar op de bergen aan de Zwarte zee. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in de Mercedessen reden zich de geest uit de motor maar beiden moesten het afleggen tegen een in de laatste minuut bazigsnelste Sebastien Vettel (Ferrari). Zijn tijd: 1'33"174.
Zo liggen de kaarten morgen voor de vierde race van het WK F1 2017. Er moeten 53 ronden van 5,848 km worden afgelegd. Gedurende die afstand kunnen alle wonderen en alle drama's gebeuren die het WK 2017 toch wel ongemeen boeiend maken. Los van alle sportpolitieke onderliggende spanningen.(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - BLIJFT SNELST IN FP3 IN RUSLAND
Zoals gisteren in FP2 is de Duitser Sebastien Vettel in de Ferrari met 1'34"001 snelste gebleven in de derde vrije oefeningen om de GP van Rusland. Eerdere gegadigden voor de snelste tijd waren in willekeurige volgorde Max Verstappen, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen. Maar de tweede steigering van "Gina", Vettel's Ferrari zoals hij hem noemt, zette de viervoudige wereldkampioen aan de top van de "timetables".
Enige onrust is ondertussen wel te merken in het Mercedes-kamp. Teamleider Toto Wolff en adviseur Niki Lauda kijken wat beteuterd naar het spektakel dat Ferrari in het feeërieke Kaukasusgebergte opvoert. Bernie Ecclestone was al eens gedag komen zeggen, Jean Todt ook, maar Vladimir Poetin wordt pas morgen verwacht. Als ie dan al zou komen, want zijn vriend Bernie is niet meer de baas, maar wel het Amerikaanse Liberty Media. Het is dan mogelijk een "trompeuse" keuze te komen in deze verwarde tijden.
Maar er wordt nog gezocht naar een andere geheimnis van het - plotse ? - succes van Ferrari t.o.v. Mercedes. De "W08" van het stermerk heeft dit seizoen de langste wielbasis van het hele lot auto's. Normaal maakt een langere wielbasis een auto stabieler, maar ook gecompliceerder om hem in korte bochten vlot te doen "happen".
Mercedes-ingenieurs zijn er ook van uitgegaan dat de lange wielbasis een lange onderbodem toelaat. Die is dan weer de bron om een maximale "downforce" te oogsten. Het is samen met een 5 kg hoger gewicht, dat Mercedes' rijders Hamilton en Bottas het moeilijjker hebben dan de kortere Ferrari's.
Straks in de kwalificaties zullen we zien of deze technische invalshoek van autobouw steek houdt. Alle auto's zijn dit seizoen breder, maar niet allen hebben een zo lange wielbasis. Omdat ook de Mercedes breder is doet het geheel wat "zwaarder" aan. Meningen erover lopen uiteen. Niet over Mc Laren-Honda waar "drama" voortduurt. Niet zoals bij Ferrari al zesenzestig jaar, maar neen, zéér acuut vandaag.
Het drama van de Spanjaard Fernando Alonso en onze landgenoot Stoffel Vandoorne zet Honda in een kwalijk daglicht dat enige negatieve impact kan hebben op de dagdagelijkse verkoop. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is wel wat achterhaald, maar een Steigerend Paard (Ferrari) of een "Wegwijzende Ster" (Mercedes) spreken op 1 mei wel meer mensen aan dan een auto waarin ezelskrachten in plaats van paardenkrachten zitten. Straks weten we voor de "pole" wie uit dit labyrint morgen glunderend op de eerste plaats staat.(Walter Rombauts)
VETTEL SPRINGT OVER FERRARIPAARD VAN RAÏKKÖNEN IN FP2
Een half uur lang van de tweede vrije oefeningen (FP2) voor de GP van Rusland in Sochi heeft de Fin Kimi Räikkönen zijn beste ochtendtijd in stand kunnen houden. Dan steigerde ploegmaat Sebastien Vettel over het Ferraripaard van zijn ploegmaat met 1'34"20, terwijl Kimi - wereldkampioen 2007 - met 1'34"383 zijn landgenoot Valtteri Bottas in de Mercedes W08 achter hem kon houden. Die hield dan weer de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton achter zich terwijl Max Verstappen hem opjoeg vanop een vijfde plaats. "Fast Max" kon de FP2 niet uitrijden omdat de motor van zijn Red Bull alle fut verloor en aan de kant moest.
Alle snelle tijden werden op de klok geprikt met ultra-softrubbers van Pirelli die voor morgen en zondag ook supersofts en mediums ter beschikking heeft. Omdat de omloop van Sochi zo bandvriendelijk is zal de bandenstrategie zondag bijzonder ingewikkeld zijn. De iets meer dan 300 km ronden met één wissel is zogoed als uitgesloten. Het bandvriendelijk karakter van het asfalt daar heeft ook als nadeel dat gemakkelijk tractie wordt verloren. Achteraan in de snedige bochten, vooraan in de lange, zéér snelle bochten. Het ziet ernaar uit dat de FP3 van morgen en de kwalificaties van morgennamiddag een "onderonsje" zullen worden van Ferrari en Mercedes. Hoewel die sakkerse Max met die Red Bull toch niet is te onderschatten.
Ferrari won dit seizoen twee van de drie GP's. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is in de Ferrari aan de leiding en neemt verbeten een optie op een vijfde titel. Lewis Hamilton, tweede in de voorlopige stand, jaagt een vierde titel na. Ieder coureur heeft zo zijn eigen doelstellingen. Valtteri Bottas een eerste GP winnen en trachten Mercedes te dwingen tot het vernieuwen van zijn contract eind dit seizoen. Max Verstappen gewoonweg winnen. Stoffel Vandoorne, zestiende vandaag, hoopt de race minstens te kunnen starten en liefst uit te rijden. Tja, dan is er nog die Fernando Alonso, twaalfde vandaag, die dit jaar de GP van Monaco laat vallen om zijn nek te gaan riskeren in de 500 Mijlen van Indianapolis...waar tegen plusminus 370 km/h wordt geraced. Hopelijk doet de Spanjaard dit alles niet onbezonnen. Morgen begint de dag met de derde vrije oefeningen in het Russische Sochi.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
Anderhalf uur rijden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Rusland heeft zeven keer de chrono scherper gezet. Nadat Valtteri Bottas zich in de kijker reed, gaf Vettel met de Ferrari na 25' snorren een antwoord met 1'38"709. De wijzerstand volstond niet want de Finse Mercedes rijder zette eerste 1'36"998 en daarna 1'36"119 na ruim een half uur zoeken naar de ultieme ideale lijn op het 5,848 km lange circuit van Sochi dat een zo bandensparend kille asfalt heeft (36°C) dat het oog weinig grip biedt. De Rus Sirotkin die vanochtend de Renault van Nico Hülkenberg mocht gebruiken, bracht er niets van terecht. Na twee ronden verdween hij voor zijn eigen publiek.
Na 65' FP1 zette Ferraririjder Kimi Räikkönen orde op zaken met 1'36"074 en bleef voor de rest van de sessie aan de top van de tabellen. Ploegmaat Sebastien Vettel poogde nog sneller te gaan, maar lukt eerder in harlekijnslippertjes dan in prikkende wijzerstanden. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne kreeg weer motorproblemen, vermogenverlies, en strandde op de zeventiende plaats. Even, om 11.06, werd de rode vlag gegeven omdat Esteban Ocon's Force India zijn roze motorkap, inclusief haaienvin verloren had en die lag midden op de baan. Het toeval dat twee Finnen, Räikkönen en Bottas, op de eerste twee plaatsen staan heeft niets met vodkagebruik te maken. Eerder met staalkoud autorijden.(Walter Rombauts)
Op 2 april 2017 was het precies 10 jaar geleden dat Mazda Motor Belux (MMB) werd opgericht als filiaal van Mazda Motor Europe voor de verkoop en distributie van wagens en onderdelen in België en Luxemburg. Voordien was deze activiteit in handen van de privé-invoerder Beherman Group.
Op 10 jaar tijd is MMB erin geslaagd het marktaandeel te laten groeien van 0,8% naar 1,36% of 7.342 auto's, de Luxemburgse markt - goed voor nog eens ongeveer 600 wagens - niet inbegrepen. Uiteraard is de lancering van het fel gesmaakte Kodo-design dat is gekoppeld aan de vooruitstrevende SKYACTIV-technologie daar niet vreemd aan.
De design én de avant-garde technologie deden Mazda meerdere keren in de prijzen vallen. Recentelijk nog met de Red Dot Award voor de Mazda MX-5 RF. De SKYACTIV-technologie combineert goeie prestaties met een lage uitstoot (rightsizing i.p.v.downsizing). Mazda is daarmee een technologisch buitenbeentje dat wellicht in 2020 spierballengerol zal laten zien met een seriewagen op waterstof die de elektrische evenknieën mogelijk in vraag kan stellen.
Het fiscale jaar dat afliep einde maart 2017 werd overigens afgesloten met een retailvolume van 7.982 eenheden, wat niet alleen 110% van het objectief was, maar jaar op jaar alweer een stijging van 14% impliceert. Ondertussen is ook het Mazda-dealernet sterk geëvolueerd, met o.a. nieuwe verkoopspunten en een nieuwe "visual identity" die een sterkere uitstraling verzekert. Belangrijk is dat Mazda Motor Belux 41 personen tewerk stelt in de vestiging in Willebroek en is gevrestigd op dezelfde locatie als Mazda Logistics Europe, de Europese logistieke hub.(wr)
Vrijdagochtend starten de eerste vrije oefeningen om de vierde F1 WK-race van het seizoen. Het is de GP van Rusland in de Sochi Autodrom. In de voorlopige stand om de werelditel leidt Sebastien Vettel in zijn Ferrari met 68 punten tot grote ergernis van Mercedes wiens nummer één, Lewis Hamilton, tweede staat met 61 eenheden. Derde is Valtteri Bottas met 38 punten. Ferrari heeft dus twee van de drie gereden races gewonnen. Het is bekend dat de bandenstrategie doorslaggevend is voor de resultaten. Supersofts, softs, mediums en hards.
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, adviseur bij Renault zoals Niki Lauda bij Mercedes, is met een oud idee van Force India op de proppen gekomen. Het is een verzoek een complete vrije bandenkeuze toe te laten. Extreem zelfs de rechterwielen "hard", de linker "soft", of een voortrein met zachte en een achteras met mediums (toegelaten door FIA-sportreglement). Je kan de combinaties zo gek niet bedenken of de coureur zou er gebruik mogen van maken. Nario Isola van Pirelli wordt gek van de voorstellen, want nu is het al een heksentoer om iedere race drie van de vijf "compounds" ter beschikking te hebben.
Prost's voorstel wordt eigenlijk door Pirelli afgeschoten en ook enigszins door de ingenieurs. Die zeggen ronduit dat verschillende rubbersamenstellingen op één auto de kist onstabiel maken, de zo moeilijk te bereiken balans al helemaal niet te halen is. Prost's idee is echter dat iemand die het waagt op harde rubbers te rijden mogelijk de hele race-afstand - telkens iets meer dan 300 km - ermee af te leggen. Die gok zou winstgevend kunnen zijn tegenover hen die mediums, softs of supersofts zouden gaan wisselen. Er is iets voor te zeggen.
Harde rubbers van vandaag zijn 2" trager per ronde maar leggen minstens 60% van de race-afstand af. Mediums geraken aan 30% en Supersofts slechts aan 15% van de wedstrijdkilometers. Toch is de idee dat de coureur die "Russische roulette" naar zijn hand en zinnen kan zetten, een pikante toevoeging aan zijn rijvaardigheid. Hij moet letterlijke hoeder zijn over de staat van zijn banden. Niet schrikken, het komt in deze GP van Rusland nog niet echt aan bod.
Net zo min als Fernando Alonso naar Renault zou verhuizen in 2018. De terecht gefrustreerde Spanjaard won de wereldtitel in 2005 en 2006 met Renault (de tweede titel met een reukje aan door de "crashgate" in Singapore - apart verhaal). Maar dat is al tien jaar geleden en in die tijd is de wereld én de Formule 1 veranderd. Zelfs zo dat de nieuwe eigenaar van de F1 voor volgend jaar heeft aangekondigd dat de namen en nummers van de coureurs levensgroot zichtbaar moeten zijn. Naar "IndyCar"-voorbeeld zal ook een ledverlichting updates en de plaats van de renner op ieder moment aangeven.
Fernando Alonso kiest mogelijk op tijd voor Amerika waar hij op 28 mei 2017 in het Andretti-team deelneemt aan de sinds 1911 fabuleuze 500 Mijlen van Indianapolis". Direct na zijn thuis-GP in Barcelona op 14 mei a.s. vliegt hij naar ginder. Maar hij zal op 3 mei al privé-testen hebben om de auto en het ovaal gewoon te worden. Met respect voor de hypergetalenteerde Spaanse coureur hoop ik dat hij daar niet in een echte "crashgate" geraakt, de rol die Nelson Piquet als figurant en op bevel van Flavio Briatore moest spelen in Singapore... Vrijdag moet hij eerst de GP van Rusland beginnen. Met een Mc Laren-Honda die tijdens de Bahrein-testen een beter karakter liet zien. Ook Stoffel Vandoorne is erdoor begeesterd.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL ONTWRICHT MERCEDES-STRATEGIE EN WINT GP VAN BAHREIN VOOR FERRARI
Trainingssnelste Valtteri Bottas mocht even voor het eerst een GP leiden bij de start. Direct gevolgd door...Sebastien Vettel in de Ferrari en Lewis Hamilton in de Mercedes. Dit drietal liep uit op de rest van het veld. Daarin was geen Stoffel Vandoorne te zien. Diens motor van de Mc Laren-Honda was al stuk nog voor hij de start kon nemen. Max Verstappen daarentegen reed vierde en maakte in de elfde ronde een pitstop. Hij sneed overmoedig met nogal koele banden de eerstvolgende bocht aan, de Red Bull ging in onderstuur rechtdoor de muur in...Daarmee was ook Max zijn rolletje uitgespeeld. Officieel Hollands heet het dat zijn remmen niet functioneerden. Illusies van Valtteri, Stoffel en Max werden vroeg genekt.
In de 12de van 57 ronden wisselde ook Vettel van banden. Supersofts. Goed voor oerendharde rondetijden, maar kortere roltijd dan de "softs" die volgens de computerdata van Mercedes voor het asfalt van het 5,412 km lange woestijncircuit in Sakhir het beste compromis waren. Lewis Hamilton had daar zijn twijfels over. De Brit moest op dertien ronden van het einde nog 18" goedmaken op Sebastien Vettel. Lewis reed een mirakeltempo, wrong zich door het verkeer van gedubbelden, wat ook Vettel al had gedaan, en aan het begin van de rechte lijn Vettel's rode "Gina" zoals de Duitser de Ferrari doopte, kon zien. 6"7 was zijn achterstand nog in de laatste ronde.... Lewis kreeg ook een straftijd van 5" opgelegd wegens abnormaal traag rijden bij het ingaan van de pits voor Ricciardo.
Sebastien Vettel reed naar zijn tweede seizoenzege en neemt de leiding in de tussenstand voor het WK. Het is de 44ste GP-zege van de viervoudige wereldkampioen en de 226ste voor Ferrari. In de voorlaatste ronde gaf ook de motor van Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda de geest. De eens zo historische, succesvolle renstal is aan een zielig vertoon bezig. De ongelukkigste in het drama is Fernando Alonso.
Die zou als "afleiding", "lichte compensatie" van Mc Laren de "500 Mijlen van Indianapolis" mogen gaan rijden. En zich in de GP van Monaco vervangen zien door de gepensioneerde Jenson Button. Christian Horner van Red Bull kon de verbijstering pas de baas als hij getweet had dat de Spanjaard best eerst een psychiater contacteerde. Horner heeft in die zin gelijk dat het waanzin is aan dat Amerikaans avontuur te beginnen.
De essentiële geschiedenis van de GP van Bahrein is dat Ferrari er voor de tweede keer dit seizoen in slaagde de bandenstrategie van Mercedes te ontwrichten en daarmee te winnen. De race was ongemeen boeiend, rijk aan voorvallen - lees ongevalletjes - en de nieuwe F1 in jaar 1 na Ecclestone belooft tot chagrijn van de "ouwe rakkers", de nostalgisten, een héél spannend spektakel te worden. De vierde race gaat over veertien dagen door met de GP van Rusland in Sochi.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
Met 0,023" heeft de Fin Valtteri Bottas zijn ploegmaat, drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton, verslagen voor de pole-position voor de GP van Bahrein. Onverwacht beet de Ferrari van Vettel en de Red Bull van Daniël Riciardo in het woestijnzand. De andere Fin, Ferrari-ridder Kimi Raïkkönen, moest genoegen nemen met een vijfde tijd maar kent wel het plezier "de nagel van zijn doodskist" Max Verstappen achter te hem te sturen.
De Q3 werd mooi afgerond doordat Nico Hülkenberg de Renault op de zevende chrono plofte en dat ook Jolyon Palmer de tweede Renault als tiende plaatste. Beide Renault's rukken dus op om met hun geel-zwarte kleure het zilveren, rode en blauwe startveld intenser te schakeren. Winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 met Porsche 919 Hybrid, de Duitser Nico Hülkenberg dient zich aan voor een podiumplaats. Vooral omdat de zes startende auto's voor hem explosief geladen zijn en voor schadelijk vuurwerk kunnen zorgen. De druk onder hun gezessen is groot !
Dat maakt dat de Fransman Romain Grosjean zijn Haas-Ferrari wat rustiger kan laveren en er zorg kan voor dragen dat de mooie Amerikaanse auto niet opnieuw tegen de muur wordt geplakt. Al had Fernando Alonso er in Q2 genoeg van en stapte hij op de 15de plek uit de Mc Laren-Honda, ook van hem kan een sterke race worden verwacht.
Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne werd 17de van de 20 startende bolides die in de configuratie van 2017 (bredere banden, meer mechanische grip en bredere zijkanten) sneller zijn in de bochten en trager op de rechte lijnen. Maar voor de meesten ervan toch nog goed voor om en bij 326 km/h... Hoe dit kruitvat morgen zal exploderen is niet te voorspellen. Wel zal andermaal het strategiespel met supersoft, soft en mediumrubbers van Pirelli, bepalen wie na tweederde van de 57 ronden zicht krijgt op de zege in de derde race om het WK Formule 1.
Het eerste na de eerste 66 historische jaren waarin Bernie Ecclestone de renstallen van armoezaaiers tot multimiljardairs bracht. "I'm the boss" was zijn woord. Dat is hij nu door de nieuwe eigenaars Liberty Media niet meer. Met Amerikaan Chase Casey als ceo. Ootmoedig zegde vorige dagen de nu 86 jarige kwajongen Bernie dat hij soms wel ietwat te ver ging met zijn financiële eisen ten aanzien van de organisatoren. Ook voor de sjeiks van Bahrein. Toch is de legendarische Brit dààr. In geval hij hen nog met iets zou kunnen helpen liet hij zich ontvallen... 2017 is het jaar "1" van de nieuwe Formule 1.
Valtteri Bottas zal morgen trachten in zijn Mercedes zijn eerste GP te winnen. Lauda, Prost, Ecclestone, vader en zoon Rosberg, Alesi kijken met heel de wereld samen toe. Hun leven is voltooid en de geheimenissen ervan blijven voor altijd verborgen achter hun meestal geamuseerde glimlach. Zoals bij de Japanners. Maar daar is om het drama Honda het land van de glimlach verdwenen. Morgen krijgen Mc Laren-Honda op zijn minst de kans zich door de diensten van Alonso en Vandoorne te herpakken en minstens een grijns te tonen. Wie op de top van het podium zal juichen is met geen enkele waarzegging te voorspellen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
MAX VERSTAPPEN SPEELT VLIEGENDE HOLLANDER IN FP3 IN BAHREIN
Het is een slome derde vrije oefening geweest in Bahrein. Pas elf minuten nadat de FP3 bwas begonnen liet Esteban Ocon in de Force India een eerste nietszeggende chrono optekenen: 1'34"415. Dit terwijl in de kwalificaties van straks om 17 uur onze tijd onder de 1'30" wordt gemikt. De verveling werd even onderbroken na 39' "rijden" doordat Romain Grosjean zijn Haas in de vangrails plette.
Langs de radio eerder zijn team dan zichzelf verwensend reed hij op eigen kracht, zonder voorvleugel, naar de pits waar hem een nieuwe werd aangemeten. Na 4' kon weer groen worden gegeven en reed iedereen op supersofts verder de processie die op die van Echternach begint te gelijken.
Kimi Räikkönen bracht er wat animo in met 1'32"785, maar die werd snel met enkele duizendsten van een seconde gekortwiekt door eerst Bottas, dan Vettel en vervolgens Hamilton. Max Verstappen hield de drievoudige wereldkampioen 0,110" achter hem en speelt even "vliegende Hollander". Opmerkelijk is dat Nico Hülkenberg (Renault) even de vierde stek aantikte maar dan toch achter Raikkönen, Massa en Ricciardo bleef gekwoteerd als achtste.
"Onze" Stoffel Vandoorne, gekweld als neofiet in het F1-circus bezette na weerom veel technisch geharrewar de 15de plek en zijn kopman Fernando Alonso bezet de 12de chrono. De Spanjaard is het zat en wil "volmaakte" autocoureur worden door de "500 Mijlen van Indianapolis" te gaan rijden. Die datum valt samen met de GP van Monaco en het zal Jenson Button (sic) zijn die hem vervangt.
Over wat de prachtcoureur Fernando Alonso's beeld als "volmaakt" coureur is, heb ik wat commentaar. In zijn gedachten is dat wereldkampioen F1 zijn (2005-2006), de "500 Mijlen van Indianapolis" winnen en de "24 Uren van Le Mans". Fernando is door Honda's falen lichtelijk mentaal ontredderd. Want een "volmaakt" autocoureur moet dan ook een Parijs-Dakar of een wereldkampioenschap rally kunnen winnen. Bij mijn weten is er daarin niemand geslaagd.
De "volmaakste" autocoureur in dat opzicht is onze landgenoot Jacky Ickx (72) die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, Parijs-Dakar won en posthuum wereldkampioen werd in 1970 toen Jochen Rindt dat jaar in Monza tijdens de trainingen om de GP van Italië om het leven kwam. Ook Graham Hill benadert de "volmaakte" autocoureur" het dichtst. Zijn "röntgenfoto" is weer verschillend tegenover die van Ickx.
Graham Hill kwam op 29 november 1975 - samen met zijn poulain Tony Brise - om het leven in een vliegtuigongeval. Fernando zou beter niet raaskallen, niet naar Indy gaan, maar wel de GP van Monaco rijden. Op de manier zoals hij nu bezig is: als één van de allerbeste autocoureurs ter wereld.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Co-leider met Lewis Hamilton in de stand om het WK na twee races heeft in de eerste vrije oefeningen van de GP van Bahrein de snelste tijd gereden. De Ferrari - wiens onderbodem ter discussie staat - liet een tijd toe van1'32"697. Precies 0,4" sneller dan Daniël Riiciardo. Max Verstappen die derde werd moest 0,469 prijsgeven tegenover de viervoudige Duitse wereldkampioen Vettel. Fernando Alonso (die naar de 500 Mijlen van Indianapolis trekt) werd achtste en onze landgenoot Stoffel Vandoorne in de tweede Mc Laren-Honda dertiende. Straks worden de tweede vrije trainingen over anderhalf uur gereden. Bahrein is de derde race om het WK 2017 en de eerste nachtrace.(wr)
Sebastien Vettel heeft ook de tweede vrije oefeningen de beste chrono neergezet. Na iets minder dan één uur rijden (17.53 u onze tijd) panikeerde de Ferrari-ridder wel even. Hij moest de pits binnen maar raakte terug in "the game" en zijn tijd bleef overeind. Hoe knap Valtteri Bottas met de Mercedes ook reed, net als Daniël Ricciardo in de Red Bull, er was geen kruid tegen gewassen.
Op de vierde plaats bufferde een toch wel sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) de rest van het veld af. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moest tegen de achterkant van de Ferrari aankijken. Hij sakkerde ook op Nico Hülkenberg die met de Renault de zesde wijzerstand wilskrachtig vast hield en daardoor niet de ideale lijn volgde die Hamilton voor zich had uitgetekend. Volgens de Brit reed de Duitser te traag. Daarin schuilt natuurlijk gevaar. In 1982 is Gilles Villeneuve (Ferrari) in Zolder verongelukt nadat hij eens over de Sacramentsheuvel op een te traag rijdende Jochen Mass stuitte... Het "incident" wordt onderzocht.
Omstreeks 17.25 uur onze tijd, viel de nacht over Sakhir en verlichtten duizenden "floodlights" het 5,412 km lange circuit waarop zondag 57 ronden zijn af te leggen. Gelukkig verduisterde de nacht ook een beetje het drama dat zich verder afspeelt bij Mc Laren-Honda. Voor Fernando Alonso en ook voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne.
Die kreeg tussen FP1 en FP2 een nieuwe motor ingebouwd en mocht dan nog enkele ronden voortsukkelen. Morgenochtend de derde en laatste vrije trainingen over één uur en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. De race is geaccentueerd rond Hamilton en Vettel, want die staan beiden met gelijke punten aan de leiding voor het WK. Het kan ook het verhaal van het been worden waarmee de derde hond gaat lopen....Kanshebbers op die rol ? Valtteri Bottas, Daniël Ricciardo, Max Verstappen en waarom ook niet eens Nico Hülkenberg noemen die de Renault goed de sporen gaf ? Morgen opnieuw Bahrein.(wr)
HAMILTON WINT VOOR VETTEL GP VAN CHINA, STAAN GELIJK IN WK
De GP van China is een ongemeen boeiende race geworden. Lewis Hamilton, zesde maal daar in pole-position gestart, werd direct achtervolgd door Sebastien Vettel. Op de nog half natte baan volgden snel Bottas, Ricciardo en Räikkönen. In de tweede ronde al gaf Sergio Perez de nieuwkomer bij Williams al een tikje rechtsachter, waardoor Lance Stroll een virtuele safety car uitlokte. Niemand mag die tijd een ander voorbij rijden.
In de vierde van 56 ronden knalde Giovinazzi zijn Sauber tegen de muur op de rechte lijn en veroorzaakte daarmee een echte Safety Car en reden alle auto's de pits binnen en wisselden uiteraard rubbers. In die operatie verloor Sebastien Vettel in de Ferraristand zes plaatsen. Een vanaf de zestiende positie gestarte Max Verstappen kreeg om dezelfde reden een "boost"in het Red Bull-huisje van ruim tien plaatsen en nestelde zich op de vierde plaats.
Daarna was de race goed gelanceerd. Met Vettel in de Ferrari die eerst van Max Verstappen, vervolgens ploegmaat Räikkönen en Daniërl Riiciardo rijdend gehakt maakte. Het rommelde. Ook in het midden van het veld. Nadat in de zeventiende ronde Stoffel Vandoorne met benzine-toevoerproblemen moest opgeven met de Mc Laren Honda reed Fernando Alonso in de tweede rampwagen op de zesde plaats, dus in de WK-punten. Na een bitsig, zéér opgemerkt duel met een sterke Carlos Sainz jr (Toro Rosso), moest de tweevoudige Spaanse wereldkampioen in de 35ste ronde ook de Mc Laren-Honda langs de kant laten. Toegejuichd door duizenden fans, al wandelend naar de pits, verbeet hij zijn ontgoocheling.
De slotfase van de race werd getekend door een duel op de snede van een mes tussen een teruggekomen Daniël Ricciardo die Max Verstappen mediums voelde verslijten. Max sloeg de aanval af, maar werd door de koersdirectie nauwlettend gadegeslaan op mogelijke fouten. Eén klein remfoutje was er - kan niet worden bestraft - en in de laatste poging van Ricciardo om Max van het podium te houden, verremde deze zich ernstiger. De Belgische Nederlander stond op het podium !
Doordat Vettel won in Australië en Hamilton in China staan ze nu na twee races samen met 43 punten aan de leiding voor het WK.(Walter Rombauts/Mercedes/Renault)
LEWIS HAMILTON IN POLE VOOR VETTEL IN GP VAN CHINA
Het is de zesde keer dat Lewis Hamilton in de GP van China de "pole" pakt. Deze keer was het nipt voor de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Mercedes-ploegmaat Valtteri Bottas nam de derde plaats voor Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg plaatste de Renault netjes zevende. Max Verstappen had problemen en haalde de Q2 niet, evenmin als Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda. Fernando Alonso in dezelfde krat haalde de Q2 wel, maar daar bleef het bij. Voor hem is het stilaan einde verhaal.(wr)