MAX VERSTAPPEN SPEELT VLIEGENDE HOLLANDER IN FP3 IN BAHREIN
Het is een slome derde vrije oefening geweest in Bahrein. Pas elf minuten nadat de FP3 bwas begonnen liet Esteban Ocon in de Force India een eerste nietszeggende chrono optekenen: 1'34"415. Dit terwijl in de kwalificaties van straks om 17 uur onze tijd onder de 1'30" wordt gemikt. De verveling werd even onderbroken na 39' "rijden" doordat Romain Grosjean zijn Haas in de vangrails plette.
Langs de radio eerder zijn team dan zichzelf verwensend reed hij op eigen kracht, zonder voorvleugel, naar de pits waar hem een nieuwe werd aangemeten. Na 4' kon weer groen worden gegeven en reed iedereen op supersofts verder de processie die op die van Echternach begint te gelijken.
Kimi Räikkönen bracht er wat animo in met 1'32"785, maar die werd snel met enkele duizendsten van een seconde gekortwiekt door eerst Bottas, dan Vettel en vervolgens Hamilton. Max Verstappen hield de drievoudige wereldkampioen 0,110" achter hem en speelt even "vliegende Hollander". Opmerkelijk is dat Nico Hülkenberg (Renault) even de vierde stek aantikte maar dan toch achter Raikkönen, Massa en Ricciardo bleef gekwoteerd als achtste.
"Onze" Stoffel Vandoorne, gekweld als neofiet in het F1-circus bezette na weerom veel technisch geharrewar de 15de plek en zijn kopman Fernando Alonso bezet de 12de chrono. De Spanjaard is het zat en wil "volmaakte" autocoureur worden door de "500 Mijlen van Indianapolis" te gaan rijden. Die datum valt samen met de GP van Monaco en het zal Jenson Button (sic) zijn die hem vervangt.
Over wat de prachtcoureur Fernando Alonso's beeld als "volmaakt" coureur is, heb ik wat commentaar. In zijn gedachten is dat wereldkampioen F1 zijn (2005-2006), de "500 Mijlen van Indianapolis" winnen en de "24 Uren van Le Mans". Fernando is door Honda's falen lichtelijk mentaal ontredderd. Want een "volmaakt" autocoureur moet dan ook een Parijs-Dakar of een wereldkampioenschap rally kunnen winnen. Bij mijn weten is er daarin niemand geslaagd.
De "volmaakste" autocoureur in dat opzicht is onze landgenoot Jacky Ickx (72) die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, Parijs-Dakar won en posthuum wereldkampioen werd in 1970 toen Jochen Rindt dat jaar in Monza tijdens de trainingen om de GP van Italië om het leven kwam. Ook Graham Hill benadert de "volmaakte" autocoureur" het dichtst. Zijn "röntgenfoto" is weer verschillend tegenover die van Ickx.
Graham Hill kwam op 29 november 1975 - samen met zijn poulain Tony Brise - om het leven in een vliegtuigongeval. Fernando zou beter niet raaskallen, niet naar Indy gaan, maar wel de GP van Monaco rijden. Op de manier zoals hij nu bezig is: als één van de allerbeste autocoureurs ter wereld.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Co-leider met Lewis Hamilton in de stand om het WK na twee races heeft in de eerste vrije oefeningen van de GP van Bahrein de snelste tijd gereden. De Ferrari - wiens onderbodem ter discussie staat - liet een tijd toe van1'32"697. Precies 0,4" sneller dan Daniël Riiciardo. Max Verstappen die derde werd moest 0,469 prijsgeven tegenover de viervoudige Duitse wereldkampioen Vettel. Fernando Alonso (die naar de 500 Mijlen van Indianapolis trekt) werd achtste en onze landgenoot Stoffel Vandoorne in de tweede Mc Laren-Honda dertiende. Straks worden de tweede vrije trainingen over anderhalf uur gereden. Bahrein is de derde race om het WK 2017 en de eerste nachtrace.(wr)
Sebastien Vettel heeft ook de tweede vrije oefeningen de beste chrono neergezet. Na iets minder dan één uur rijden (17.53 u onze tijd) panikeerde de Ferrari-ridder wel even. Hij moest de pits binnen maar raakte terug in "the game" en zijn tijd bleef overeind. Hoe knap Valtteri Bottas met de Mercedes ook reed, net als Daniël Ricciardo in de Red Bull, er was geen kruid tegen gewassen.
Op de vierde plaats bufferde een toch wel sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) de rest van het veld af. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moest tegen de achterkant van de Ferrari aankijken. Hij sakkerde ook op Nico Hülkenberg die met de Renault de zesde wijzerstand wilskrachtig vast hield en daardoor niet de ideale lijn volgde die Hamilton voor zich had uitgetekend. Volgens de Brit reed de Duitser te traag. Daarin schuilt natuurlijk gevaar. In 1982 is Gilles Villeneuve (Ferrari) in Zolder verongelukt nadat hij eens over de Sacramentsheuvel op een te traag rijdende Jochen Mass stuitte... Het "incident" wordt onderzocht.
Omstreeks 17.25 uur onze tijd, viel de nacht over Sakhir en verlichtten duizenden "floodlights" het 5,412 km lange circuit waarop zondag 57 ronden zijn af te leggen. Gelukkig verduisterde de nacht ook een beetje het drama dat zich verder afspeelt bij Mc Laren-Honda. Voor Fernando Alonso en ook voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne.
Die kreeg tussen FP1 en FP2 een nieuwe motor ingebouwd en mocht dan nog enkele ronden voortsukkelen. Morgenochtend de derde en laatste vrije trainingen over één uur en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. De race is geaccentueerd rond Hamilton en Vettel, want die staan beiden met gelijke punten aan de leiding voor het WK. Het kan ook het verhaal van het been worden waarmee de derde hond gaat lopen....Kanshebbers op die rol ? Valtteri Bottas, Daniël Ricciardo, Max Verstappen en waarom ook niet eens Nico Hülkenberg noemen die de Renault goed de sporen gaf ? Morgen opnieuw Bahrein.(wr)
HAMILTON WINT VOOR VETTEL GP VAN CHINA, STAAN GELIJK IN WK
De GP van China is een ongemeen boeiende race geworden. Lewis Hamilton, zesde maal daar in pole-position gestart, werd direct achtervolgd door Sebastien Vettel. Op de nog half natte baan volgden snel Bottas, Ricciardo en Räikkönen. In de tweede ronde al gaf Sergio Perez de nieuwkomer bij Williams al een tikje rechtsachter, waardoor Lance Stroll een virtuele safety car uitlokte. Niemand mag die tijd een ander voorbij rijden.
In de vierde van 56 ronden knalde Giovinazzi zijn Sauber tegen de muur op de rechte lijn en veroorzaakte daarmee een echte Safety Car en reden alle auto's de pits binnen en wisselden uiteraard rubbers. In die operatie verloor Sebastien Vettel in de Ferraristand zes plaatsen. Een vanaf de zestiende positie gestarte Max Verstappen kreeg om dezelfde reden een "boost"in het Red Bull-huisje van ruim tien plaatsen en nestelde zich op de vierde plaats.
Daarna was de race goed gelanceerd. Met Vettel in de Ferrari die eerst van Max Verstappen, vervolgens ploegmaat Räikkönen en Daniërl Riiciardo rijdend gehakt maakte. Het rommelde. Ook in het midden van het veld. Nadat in de zeventiende ronde Stoffel Vandoorne met benzine-toevoerproblemen moest opgeven met de Mc Laren Honda reed Fernando Alonso in de tweede rampwagen op de zesde plaats, dus in de WK-punten. Na een bitsig, zéér opgemerkt duel met een sterke Carlos Sainz jr (Toro Rosso), moest de tweevoudige Spaanse wereldkampioen in de 35ste ronde ook de Mc Laren-Honda langs de kant laten. Toegejuichd door duizenden fans, al wandelend naar de pits, verbeet hij zijn ontgoocheling.
De slotfase van de race werd getekend door een duel op de snede van een mes tussen een teruggekomen Daniël Ricciardo die Max Verstappen mediums voelde verslijten. Max sloeg de aanval af, maar werd door de koersdirectie nauwlettend gadegeslaan op mogelijke fouten. Eén klein remfoutje was er - kan niet worden bestraft - en in de laatste poging van Ricciardo om Max van het podium te houden, verremde deze zich ernstiger. De Belgische Nederlander stond op het podium !
Doordat Vettel won in Australië en Hamilton in China staan ze nu na twee races samen met 43 punten aan de leiding voor het WK.(Walter Rombauts/Mercedes/Renault)
LEWIS HAMILTON IN POLE VOOR VETTEL IN GP VAN CHINA
Het is de zesde keer dat Lewis Hamilton in de GP van China de "pole" pakt. Deze keer was het nipt voor de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Mercedes-ploegmaat Valtteri Bottas nam de derde plaats voor Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg plaatste de Renault netjes zevende. Max Verstappen had problemen en haalde de Q2 niet, evenmin als Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda. Fernando Alonso in dezelfde krat haalde de Q2 wel, maar daar bleef het bij. Voor hem is het stilaan einde verhaal.(wr)
Waar er gisteren door de slechte weersomstandigheden niet kon worden gereden, was vanaadg vppr de "Free Practice 3" wel het geval. Er was direkt druk verkeer op de baan en de Fin Valtteri Bottas verloor een wing van de Mercedes, wat voor een gevaarlijjke situatie zorgde. Vandoorne bracht de Mc Laren op de negentiende en voorlaatste plaats. Nu beginnen de kwalificaties om de pole-position.(wr)
Koersdirecteur Charlie Whiting besloot de "Second Free Practice" FP2 te annuleren wegens hardnekkige dichte mist. In die omstandigheden kan de trauma-helikopter niet opstijgen en zou een gewonde coureur niet naar een ziekenhuis kunnen worden gevlogen. Voor morgen is beter weer voorspeld zodat de FP3 en de Kwalificaties zoals gepland kunnen doorgaan. Er wordt geen extra "practice" ingelegd om de verloren vrijdagtijd in te halen.(wr)
Door de slechte weersomstandigheden en dan vooral de dichte mist kon de medische helikopter niet uitrukken mocht er een ongeval gebeuren. Op vijf minuten na werd de hele "Free Practice 1" geannuleerd. In die enkele minuten zette Mx Verstappen in de Red Bull de snelste tijd voor Massa met Williams. De "groten" - Vettel, Räikkönen, Hamilton en Vettel - reden niet buiten en hebben bijgevolg geen tijd. Vijf minuten voor het einde zorgde Nico Hülkenberg nog voor een virtuele safety, warmee de hele FP1 meteen werd beëindigd. De FP2 werd uitgesteld tot minstens de mist weg is zodat de helikopter zou kunnen vliegen in geval van nood.(wr)
De deelnemers aan de European VW Fun Cup staan te trappelen van ongeduld. Dit weekeinde kunnen ze eindelijk opnieuw de adrenaline ervaren tijdens de Trofee van de Hoge Venen, de eerste manche van de European VW Fun Cup 2017. Acht uur lang - het startschot weerklinkt zondagochtend om 9.30 - strijden negentig VW Fun Cup-VW's tegen elkaar op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps.
Dit nieuwe seizoen oogt op meerdere gebieden bijzonder boeiend. Na twee opeenvolgende titels wordt Allure Team opnieuw één van de te kloppen teams met zijn #277. Achter het stuur vallen er echter enkele veranderingen te noteren: Cédric Bollen en Guillaume Mondron zijn er nog steeds bij, maar ze worden voortaan versterkt door Sebastien Kluyskens en Fred Bouvy ( in de Trofee van de Hoge Venen en tijdens twee andere races) of Kevin Caprasse (tijdens vier wedstrijden).
Tegenover de #277 staat een concurrentie die sterker is dan ooit. Socardenne by Milo heeft duidelijke ambities, mede dankzij de komst van de dubbele regerende kampioen Frédéric Caprasse in zijn rangen voor de openingsmanche. De man uit Tenneville wordt de teamgenoot van de snelle Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo op de #280. Ook Comtoyou wil de vaste waarden het vuur aan de schenen leggen. Met Sam Dejonghe en Dominique Bustin (die Denis Dupont varvangt in Francorchamps), mikt het team uit Waterloo natuurlijk op de titel met zijn #287.
Deze namiddag zijn 16.00 uur en morgenochtend, zondag, 9.30 uur de afspraken die in de agenda's moeten staan van iedere liefhebber van de VW Fun Cup-specialitiet. Of Vanina Ickx daarbij publiekstrekker kan zijn is niet te voorspellen, maar de dochter van de beste Belgische Formule 1 coureur ooit kan wel haar mannetje staan.(wr.Foto's:Kronos Events)
VETTEL - FERRARI - WINT GP VAN AUSTRALIË, VANDOORNE DERTIENDE
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Australië gewonnen voor de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes W08. Valtteri Bottas werd derde in zijn eerste race voor de "zilverpijlen". Het gebeurde allemaal als bij toverslag in de eerste pitstop van Lewis Hamilton in de 16de ronde en de bandenwissel van Sebastien Vettel in de 23ste ronde. Tot ergernis van teambaas Toto Wolff van Mercedes snelde Vettel voor Hamilton weer de baan op en bleef dan verder leider om zijn 43ste GP-zege te concretiseren.
Lewis Hamilton zat ronden lang "gevangen" achter een andermaal sublieme Max Verstappen in de Red Bull. Die eindigde vijfde en zag zijn ploegmaat Daniël Ricciardo (vanuit de pits gestart) in de 29ste van 57 ronden tot opgave gedwongen. Wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) stuurde de Mc Laren-Honda 53 ronden lang naar de tiende plaats en dus in de punten. Maar dan moest hij buigen voor de druk van Niko Hülkenberg (Renault) en viel terug op de 12de plaats. Tot overmaat van ramp moest hij in de 54ste ronde met een manke auto opgeven. Teamgenoot Stoffel Vandoorne reed verdienstelijk naar een 13de plaats.(Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
GOEDE PRESTATIE VAN STOFFEL VANDOORNE BLAMEERT VRT
Vorige vrijdag betitelde de VRT bij monde van Catherine Van Eylen, Vlaams "sportanker" sinds 2005, dat Stoffel Vandoorne teleurstelde in zijn debuut in de Formule 1. Hij reed pas de achttiende tijd. Op het nippertje werd er nog aan toegevoegd dat technische mankementen aan de Mc Laren-Honda mee aan de basis lagen van de "ondermaatse" prestatie.
De VRT zou er goed aan doen in verband met de Formule 1 iemand met kennis van zaken te laten berichten in plaats van een porseleinen vrouwtje dat alleen maar briefjes kan aflezen. Zo zouden bijvoorbeeld een Gert Vermersch, Bas Leinders of een Koen Wijckmans kunnen vertellen dat de Westvlaming een toptalent is.
Vorig jaar bijvoorbeeld sprokkelde Stoffel in éénzelfde manke Mc Laren-Honda het eerste en tot nu toe enige WK-punt toen hij Fernando Alonso verving wegens diens horror-accident. In zowat alle disciplines die Stoffel (25) doorliep was hij bij de beste. Hij behaalde ook de GP2-titel in 2015. Dat is zowat de "wachtkamer" naar de Formule 1.
Vandaag bracht hij diezelfde autovloek van een Mc Laren-Honda op de dertiende plaats aan de eindmeet. Ploegmaat Fernando Alonso moest zijn oranje Mc Laren in de 54ste ronde afgeven aan de pits: opgave. Wat deze Spaanse wereldkampioen, 2005 en 2006, daarvoor aan racetalent liet zien wordt wellicht ook niet opgemerkt bij de VRT.
De geweldige prestatie van Stoffel Vandoorne is een blaam aan het adres van die "madame". De jongeman reed pas zijn tweede F1-race, de eerste dit jaar, en wat hij liet zien was veel meer dan die VRT-dame in heel haar leven zal doen. Alleen al als kleine Belg bij Mc Laren worden betaald om in het WK te rijden is al een wonderdoening op zich. Stoffel Vandoorne siert Mc Laren, opnieuw in oranje gekleurd. Niet Hollands maar wel de kleur die zijn createur, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren, in 1968 aan zijn eigen wagens gaf. Foei VRT.(Walter Rombauts)
Een formaliteit kan je de pole van Lewis Hamilton in 1'22"188 tijdens de Q3 niet noemen. Een schitterende Sebastien Vettel in de Ferrari zat de Mercedes W08 op duizendsten van een seconden op de hielen. En ook nieuwkomer bij de Ster, de Fin Valtteri Bottas joeg op de derde plaats. Kimi Rïkkönen in de Ferrari kon een sterke Max Verstappen in de Red Bull achter zich houden. Daniël Ricciardo crashte na twee minuten in de Q3 waardoor er een rode vlag kwam.
Nico Hülkenberg miste p één plaats na de Q3 en had daar geen zinnige uitleg voor. Wel dat de auto nog moest wennen en hij was zo fair niet te zeggen dat Renault als constructeur ook nog een tandje moet bijsteken... Over Mc Laren en Honda is er niets dan droefenis te melden. Het is in de gedachten van het management opgekomen voor volgend seizoen om een Mercedes te verzoeken... Overigens zijn de coureurs in het algemeen nog niet klaar met die zogenaamde nieuwe Formule 1's.
Jolyon Palmer ging patatsgewijs van de baan, vandaag een ervaren rijders als Daniël Ricciardo. Het roept vragen op en het antwoord is zo klaar als een glas helder water. Krachtiger (tot 735 kW/1000 pk), sneller dus in mechanische grip door aerodynamika die grote neerwaartse druk crëeert onder de auto, en....bredere banden. Na enkele ronden is er een "heerlijk" spoor rubber waarop als magnetisch kan worden gestuurd. Maar als je ook maar enkele millimeter uit dat "Scalextrix-spoor" gaat, springt de auto van je weg. Wat Palmer, Stroll en Ricciardo is overkomen gaan we dit jaar nog herhaaldelijk zien.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
MELBOURNE FP3: 1.VETTEL, FERRARI 2.BOTTAS, MERCEDES
Het was spelen in de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië die zondag over 58 van 5,303 km wordt gereden. "Spielerei" tot na veertig minuten ronddraaien in het Albert Park in Melbourne, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari de snelste tijd ooit daar neerzette: 1'23"380 ! Onmiddellijk gingen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton op jacht om deze tijd te verscherpen. Vergeefs, de Fin bleef op + 0,479 hangen en drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton op + 0,490.
Vierde werd Kimi Räikkönen in de Ferrari op + 0,608 en Nico Hülkenberg bracht de Renault op de vijfde plaats met + 1,883 van de kanontijd van Vettel. Op het eerste gezicht worden de kwalificaties van straks om 7 uur een duel tussen Ferrari en Mercedes, want Ricciardo in zijn Red Bull en ook die van Max Verstappen lieten het wat afweten. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne (15de) belandden in de achterhoede. Alleen een mirakel kan Mc Laren en vooral Honda van verdere hoon redden.
Net geen vijf minuten voor het einde ging Lance Stroll met de Williams in "Turn 10" van de baan en bracht een rode vlag, zodat de FP3 was gereden. De mecaniciens kregen van Stroll (nu al vergeleken met de vroegere Pastor Maldonado) een korte lunc want er was wat werk aan de Williams. In het Haaskamp goed nieuws. Beiden, Grosjean en Magnussen scoren binnen de eerste tien. De FIA vroeg evenwel aan Haas om de T-wings op de auto's weg te nemen. Ze vibreren zo angstwekkend dat de koersdirectie terecht vreest dat ze eens ergens op het asfalt zullen blijven liggen. Straks om 7 uur hoogspanning voor de eerste "pole" van het seizoen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Fiat)
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Australië werden na een half uur opgeschrikt door een crash van Jolyon Palmer met de Renault. De rode vlaggen kwamen uit en na een kwartuur kon de sessie verder gaan. Weerom was het drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die met 1'23"620 de wijzerstanden scherper zette. Dit keer kon echter viervoudig kroondrager Sebastien Vettel zijn Ferrari tussen de twee Mercedessen spiesen. Niettemin bleef de Fin Valtteri Bottas - die van Williams overstapte naar Mercedes - meedraaien in de spots. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en nadien de kwalificaties voor de "pole". Stoffel Vandoorne raakte niet verder dan de zeventiende plaats. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Valtteri Bottas had al eerder deze maand gezegd dat hij sneller kon zijn dan drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Nadat de Brit in zijn nieuwe Mercedes W08 na een half uur in de "Free Practice 1" met 1'25"535 een eerste "referentie" zette op een droge piste was het stil in Melbourne waar zondag de GP van Australië wordt gereden over 58 ronden.
Maar drie minuten na Hamilton's tijd, zette de Fin Bottas met 1'25"142 zich aan het hoofd van de lijst. Lakoniek kroop Lewis terug in zijn zilverpijl en zette orde op zaken: 1. Hamilton 2. Bottas 3. Ricciardo 4. Verstappen en 5. Räikkönen. Fernando Alonso sukkelde rond de tiende plaats en Stoffel Vandoorne bengelde op de twintigste en laatste, natuurlijk te wijten aan het drakonisch gedrag van de Mc Laren-Honda.
Straks is er de FP2. Hoewel Hamilton en Bottas hun chrono's op ultra-softs reden en Ricciardo op supersofts is de toon al gezet: Mercedes neemt weer het voortouw. De hiërarchie van vorig seizoen lijkt zich voorlopig te handhaven.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
CORONEL-LEMERET PLOEGMAATS IN HONDA IN TCR-BENELUX
Honda zet opnieuw twee Civics in voor het TCR Benelux-kampioenschap. Vorig jaar won Honda de constructeurstitel met het team Boutsen-Ginion en de pilotentitel met de immer onvolprezen Stéphane Lémeret.
De Civic nummer 1 zal worden bestuurd door het "Benelux"-duo par excellence: Stéphane Lémeret en Tom Coronel. De WTCC (World Touring Car Championship) kreeg vorig jaar al de kans om een Civic te racen tijdens de manche in Assen, waar hij eindigde in de slipstream van de winnaar, eveneens met een Civic, de officiële Hondacoureur in het WTCC Norbi Michelisz. Dit keer zal Tom Coronel het hele seizoen afwerken als teamgenoot van Stéphane Lémeret. Alleen zijn deelname aan de mance in Zolder op 16 juli, is nog twijfelachtig vanwege een - voorlopig - kalenderprobleem.
Tom Coronel is dé Nederlandse toerwagenspecialist bij uitstek. Honda is dan ook verheugd te kunnen rekenen op zijn intrinsieke snelheid en ervaring. Bovendien is de vijftiger ook altijd enthousiast en immer in om wat lol te schoppen. Zijn enige doel is: winnen en titels behalen ! Deze samenwerking biedt Tom Coronel ook de kans om gedurende heel het seizoen dicht bij huis te koersen, vlabij zijn talrijke fans..
Met absolute stiptheid is 21 mei 2017 in de agenda ingeschreven. Dan wordt er in Zandvoort de "Max Verstappen Day" gehouden, een echt autosportfeest in Nederland. Dààr wil Tom natuurlijk schitteren voor het eigen - en dat van Max - talrijk verwachte publiek.
Naast titelverdediger Stéphane Lémeret zal de Belgische eer ook worden verdedigd door Benjamin Lessennes in een tweede Honda Civic van Boutsen Ginion. Deze veelbelovende jonge autocoureur van amper 17 jaar heeft zijn eerste "leerjaar" afgesloten met een klinkende zege in de laatste wedstrijd van het voorbije TCR-kampioenschap in Mettet. Hij zal er alles aan doen om nieuwe overwinningen te scoren met de Honda Civic die het nummer 2 draagt. Hij maakt daarmee een knipoog naar het nummer dat Stoffel Vandoorne heeft gekozen voor de Formule 1.
Nu de naam Honda in F1-verband met de F1 even is gevallen, zij gezegd dat Honda en Mc Laren samen verder doen. Kort ronkte het gerucht dat Mc Laren opnieuw beroep zou doe op een Mercedeskrachtbron. Gisteren werd dat verbijsterende nieuws opnieuw in de ijskast gestopt.
Voor dit tweede TCR Benelux-seizoen zijn Honda, Boutsen Ginion Racing en hun coureurs zege-vastberaden. Allen kijken ze uit naar de eerste wedstrijd op 22 en 23 april a.s. die op het historische tracé van Spa-Francorchamps zal worden gereden.(Walter Rombauts/Foto's: David Noels, Honda, Renault en Mercedes)
Kalender 2017 TCR Benelux 2017
-------------------------------------
22-23 april: Spa-Francorchamps
19-20-21 mei: Familie Racedagen driven by Max Verstappen Zandvoort
Mazda is voor de vijftigste keer aanwezig op het Salon van Genève dat vandaag zijn deuren sluit. Het Japanse merk uit Hiroshima heeft een rijk verleden op dit wereldbefaamde evenement. De eerste keer dat "Genève" werd georganiseerd in 1905. Voor Mazda vond hier de première van veel innvatieve modellen plaats. Zoals in 2011 de Mazda Minagi. Dit concept was de basis voor de eerste compacte SUV "Sportly Utility Vehicle) van de Japanse autofabrikant in de vorm van de Mazda CX-5, en introduceerde de veel geprezen SKYACTIV-technlogie van de autobouwer in Europa.
Dit jaar onthult Mazda hier de volledig nieuwe generatie van de CX-5, samen met een update van twee kernmodellen, de Mazda CX-3 2017 en de Mazda2 - 2017. Alle drie bevatten ze een gezonde dosis"Jinba Ittai", wat symbool staat voor de band tussen de mens en zijn auto. Een doorgedreven bedrijfsfilosofie die het voertuig toelaat zijn bezitter te omhullen met de recentste ontwikkelingen. Een cocoon van beschermings- en comforts-aspecten.(wr)
Vorige week reed de Fin Kimi Räikkönen op de slotdag van de eerste week pré-seizoen de snelste tijd. Vandaag wordt de tweede week afgesloten en om 15 uur pil deze namiddag zette hij in de Ferrari een "kanontijd" met 1'18"634. Op de tweede plaats liet de timetable Max Verstappen zien in de Red Bull. Maar de Nederlander kwam niet verder dan 1'19"438.
Maar dat kan geen probleem inhouden want die Red Bull is dankzij het genie van Andrew Newey weer één van de meest aerodynamische meesterwerkjes.. Het vernuft ervan zit hem in de lange puntige neus als van een miereneter. Die neus heeft een holte van niet langer dan 150 mm en daardoor wordt de rijlucht direct gekanaliseerd.
Was het voor Stoffel Vandoorne gisteren andermaal een pechdag met de Mc Laren-Honda, dan kon vandaag Fernando Alonso elfde rijdend zijn opgekropte woede niet meer inhouden. "Mc Laren heeft maar één probleem: dat is Honda !" De oranje kist gaat minstens 15 km/h trager in de rechte lijn dan de snelsten die door de 330 km/h gaan ! Voor een tweevoudig wereldkampioen (2005-2006) is dat beledigend. Volgende afspraak is op 24 maart als de eerste vrije trainingen om de GP van Australië beginnen. Tegen dan moet Honda aan het probleem iets hebben verholpen.
Ook steekt er wat nostalgie de kop op. In de 66 jaren dat de Formule 1 het purisme zelf was, hebben mensen als Bernie Ecclestone, Jean Todt, Max Mosley, Ross Brawn en andere Michaël Schumacher's geschiedenis geschreven. Nu de F1 in handen is van Liberty Media zal het summum van de autosport nooit meer hetzelfde zijn.
Topingenieur Ross Brawn opperde om een "Race of Champions" buiten kampioenschap te organiseren zoals in 1969 in Brands Hatch en gewonnen door Jackie Stewart. Het idee leeft embryonaal bij velen dieper dan gedacht. Niki Lauda, Alain Prost en met hen inderdaad die grootmeester Jackie Stewart, zien met weemoedige ogen terug naar de tijd "dat alles anders was". Met veel minder "fake".(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Hij werd geboren in 1934 en zou zeven keer wereldkampioen bij de tweewielers worden. In 1964 werd hij met Ferrari wereldkampioen Formule 1. Big John werd 83 jaar.(wr)
RÄIKKÖNEN MET FERRARI SNELST OP SLOTDAG IN BARCELONA
De Fin Kimi Räikkönen heeft op de slotdag van de eerste pré-seizoenstraining in Barcelona met Ferrari de snelste tijd gereden. Die was 1'20"872. Max Verstappen in zijn Red Bull had er 0,897" meer voor nodig. Derde werd Jolyon Palmer in de Renault en "onze" Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de zevende plaats, weliswaar 1,704" trager dan Kimi, de wereldkampioen uit 2007, al tien jaar geleden dus.
Met 118 ronden op zijn actief was Romain Grosjean in de Haas het meest op de 4,7 km lange baan. Het asfalt werd overigens ook door een tiental vrachtwagens met containers vol water natgespoten om voor Pirelli enige "wet-race" te kunnen simuleren.
De pré-seizoens-oefeningen hebben geen bindende waarde. Ieder team rijdt in een andere configuratie en met een ander doel. Het werkelijke potentieel van piloot en wagen zal pas op 23 maart a.s. tot uiting komen, als de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië aanvangen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)