Vorige week reed de Fin Kimi Räikkönen op de slotdag van de eerste week pré-seizoen de snelste tijd. Vandaag wordt de tweede week afgesloten en om 15 uur pil deze namiddag zette hij in de Ferrari een "kanontijd" met 1'18"634. Op de tweede plaats liet de timetable Max Verstappen zien in de Red Bull. Maar de Nederlander kwam niet verder dan 1'19"438.
Maar dat kan geen probleem inhouden want die Red Bull is dankzij het genie van Andrew Newey weer één van de meest aerodynamische meesterwerkjes.. Het vernuft ervan zit hem in de lange puntige neus als van een miereneter. Die neus heeft een holte van niet langer dan 150 mm en daardoor wordt de rijlucht direct gekanaliseerd.
Was het voor Stoffel Vandoorne gisteren andermaal een pechdag met de Mc Laren-Honda, dan kon vandaag Fernando Alonso elfde rijdend zijn opgekropte woede niet meer inhouden. "Mc Laren heeft maar één probleem: dat is Honda !" De oranje kist gaat minstens 15 km/h trager in de rechte lijn dan de snelsten die door de 330 km/h gaan ! Voor een tweevoudig wereldkampioen (2005-2006) is dat beledigend. Volgende afspraak is op 24 maart als de eerste vrije trainingen om de GP van Australië beginnen. Tegen dan moet Honda aan het probleem iets hebben verholpen.
Ook steekt er wat nostalgie de kop op. In de 66 jaren dat de Formule 1 het purisme zelf was, hebben mensen als Bernie Ecclestone, Jean Todt, Max Mosley, Ross Brawn en andere Michaël Schumacher's geschiedenis geschreven. Nu de F1 in handen is van Liberty Media zal het summum van de autosport nooit meer hetzelfde zijn.
Topingenieur Ross Brawn opperde om een "Race of Champions" buiten kampioenschap te organiseren zoals in 1969 in Brands Hatch en gewonnen door Jackie Stewart. Het idee leeft embryonaal bij velen dieper dan gedacht. Niki Lauda, Alain Prost en met hen inderdaad die grootmeester Jackie Stewart, zien met weemoedige ogen terug naar de tijd "dat alles anders was". Met veel minder "fake".(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Hij werd geboren in 1934 en zou zeven keer wereldkampioen bij de tweewielers worden. In 1964 werd hij met Ferrari wereldkampioen Formule 1. Big John werd 83 jaar.(wr)
RÄIKKÖNEN MET FERRARI SNELST OP SLOTDAG IN BARCELONA
De Fin Kimi Räikkönen heeft op de slotdag van de eerste pré-seizoenstraining in Barcelona met Ferrari de snelste tijd gereden. Die was 1'20"872. Max Verstappen in zijn Red Bull had er 0,897" meer voor nodig. Derde werd Jolyon Palmer in de Renault en "onze" Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de zevende plaats, weliswaar 1,704" trager dan Kimi, de wereldkampioen uit 2007, al tien jaar geleden dus.
Met 118 ronden op zijn actief was Romain Grosjean in de Haas het meest op de 4,7 km lange baan. Het asfalt werd overigens ook door een tiental vrachtwagens met containers vol water natgespoten om voor Pirelli enige "wet-race" te kunnen simuleren.
De pré-seizoens-oefeningen hebben geen bindende waarde. Ieder team rijdt in een andere configuratie en met een ander doel. Het werkelijke potentieel van piloot en wagen zal pas op 23 maart a.s. tot uiting komen, als de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië aanvangen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
Deze voormiddag hebben viervoudig wereldkampion Sebastien Vettel in de Ferrari en Valtteri Bottas afwisselend de snelste tijd voor zich genomen. Opvallend waren de compleet lege tribunes en de eerste haperingen aan de nieuwe Honda-motor in de Mc Laren die nu ornaje-zwart is gekleurd. Deze namiddag gaan d eerste peé-trainingen verder.(wr)
Morgenochtend beginnen de eerste pré-seizoentrainingen in Barcelona. Tijdens die zeven dagen kunnen alle coureurs en teams hun eerste GP van het seizoen, deze van Australië op 26 maart, voorbereiden. Niet zelden wordt er tijdens deze dagen verstoppertje gespeeld. Wie maandagavond als snelste de tabellen siert mag niet meteen als dé favoriet voor het seizoen worden aangeduid. De hele dag door wordt van "oefening" gewisseld.
Dan weer in configuratie van vrije training, bandentetst, race-configuratie. Dus de bekomen tijden maandagavond zijn bijlange na niet bindend. Noch voor de coureur, noch voor de auto. Globaal kan worden gezegd dat de auto's 5" per ronde sneller zullen zijn en dat alle merken een V6 Turbo Hybrid hebben die het vermogen van dicht tegen 735 kW of 1000 pk naar de wielen brengen. Hier is de lijst van degenen (behoudens onverwachte wijzigingen van teamstrategieën) die morgenochtend beginnen te rijden:
JOLYON PALMER REED MET RENAULT R.S.17 EVEN IN BARCELONA
Nu alle teams hun nieuwe auto's hebben voorgesteld begint maandag het ernstige werk voor de eerste pré-seizoentrainingen in Barcelona. Liefst vier dagen rollen de nieuwe, krachtiger bolides, over het "Circuit de Catalunya" om de eerste gewaarwordingen te registreren met het oog op de GP van Australië die op 26 maart 2017 een nieuw tijdperk in de F1 op gang flitst. Jolyon Palmer kwam de eer te beurt de nieuwe Renault R.S.17 over het Spaans asfalt te sturen. Morgen brengen we de lijst van coureurs die maandag 27 februari de hele dag snorren.(wr/Foto:Renault)
Na de Williams FW40 en de Sauber C36 heeft vandaag Renault in Londen zijn nieuwe bolide voor het seizoen 2017 voorgesteld. Hij is getypeerd als R.S.17. Volgens insiders zou de V6 Turbo Hybrid-motor ruim 0,3 seconden sneller zijn. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost is "speciale adviseur" bij het Renault F1-tema. Eénzelfde functie is hem ook al toevertrouwd in de Formula E waarin Renault al drie jaar domineert.(wr/Foto's:Renault)
MAZDA OPNIEUW STERKE PARTNER VAN JESCO'S WAGENBEHEERSING
De nieuwste Mazda MX-5 is één van de 11 modellen die sinds een paar dagen opnieuw ingezet worden bij de "Auto Training School Jesco" naast het kartingcircuit "Inkart" in Puurs. Bijna stiekem gelegen langs de A12 Antwerpen-Brussel is dat een plaats die in de autowereld, voor de kenners zeker, als heilige plaats kan doorgaan. Je moet er de grond niet kussen, maar ieder jaar leren 4000 cursisten hoe ze hun wagen, zichzelf en de inzittenden kunnen behoeden voor kwalijke situaties in het verkeer.
"Wagenbeheersing" heet het eigenlijk en die obsessie leefde al zestig jaar in een flamboyante auto- en autosportfanaat Mike Van Hooydonk, van wie één van zijn zonen aanklopte aan de poorten van de Formule 1: Jeffrey Van Hooydonk. Het Japanse merk uit Hiroshima dat hoog inzet op actieve- en passieve veiligheid onder de noemer i-ACTIVSENSE is als sterke partner weergekeerd naar de oude leerschool Jesco.
Wat het tracé toelaat en de instructeurs aanleren is vandaag van zo'n essentieel belang dat Jesco...en een beetje Mazda "incontournable" zijn. Het merk dat als enige Japanse wagen de 24 Uren van Le Mans (1991) en deze van Francorchamps (1981) won heeft nu een gamma dat volgestouwd is met elektronische rijhulp- en waarschuwingssystemen. Ze zijn ingebouwd vanaf de kleinste tot de grootste modellen.
Om die allemaal nuttig aan te wenden en er overzicht én inzicht op te krijgen is de Jesco Autobeheersingsschool, of trainingschool als men wil, de uitgekiende plaats van actie. Jesco is natuurlijk pienter, want Mazda-eigenaars krijgen korting op een cursus. Het Japanse merk dat in Hiroshima zijn wereldbasis heeft en in Leverkusen zijn Europese vleugel, kan zich vinden in een specialistenkern die in ons landje omzeggens zijn weerga niet heeft. Niki Lauda kwam er tientallen jaren geleden al kennis mee maken.
Voor wie het mocht vergeten zijn: die Herr Lauda is wereldkampioen Formule 1 geworden in 1975, 1977 en 1984. In het jaar 1976 richtte Mike Van Hooydonk zijn "slipschool" op. Wat hem de bijnaam Mike Slip bezorgde. Op 1 augustus 1976 overkwam Niki Lauda zijn verschrikkelijk ongeval op de oude Nürburgring. Verbrand en ingewikkeld als een mummie werd hij afgevoerd om...zes weken later vierde te finishen in de GP van Italië in Monza terwijl het bloed onder zijn helm uitzeeg. In Japan, aan de voet van de Eeuwig Witte Fuji, zette hij zijn Ferrari in een zondvloed aan de kant. Met één punt verloor hij daardoor zijn wereldtitel aan James Hunt.
De Grootmeester bezocht zo'n twintig jaar geleden het heiligdom van Puurs en zag dat het daar goed les geven was. Hij liet dat gevoel achter en duizenden na hem ontvingen bij Jesco een stukje van zijn stuurgenialiteit, zijn wagenbeheersing. Mazda staat dicht tegen die perfectie, zoniet had je geen mensen als Kenichi Yamamoto (President en bezieler van de rotary-engine), Pierre Dieudonné, Tom Walkinshaw, Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler die het merk naar de hoogste triomfen voerden. Wie in Puurs bij Mazda gaat proeven van de modernste stand van zaken, ademt dat allemaal mee in: wagen- en zelfbeheersing. Wie meer wil weten kan ook iets vinden op www.jesco.be Reclame ? Zeker niet meer dan voor Telenet.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
De Zwitser Sebastien Buemi heeft gisteren met Renault e-DAMS de GP van Argentinië gewonnen. Daardoor geeft hij zichzelf niet alleen de derde opeenvolgende zege in het derde Formula E kampioenschap maar zet Renault met e-DAMS met 111 punten in de constructeursstand kop en nek boven de concurrentie. Renault won 12 van de 24 gereden puur elektrische GP's in de drie seizoenen. Dat is een score van 50%. Nicolas Prost finishte vierde. De volgende race, de vierde, wordt gereden in Mexico op het Circuit "Hermanos Rodriguez" nabij Mexico City.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Uitslag van de derde Formula E GP:
01. Sebastien Buemi
02. Jean-Eric Vergne
03. Lucas di Grassi
04. Nicolas Prost
05. Nelson Piquet jr
06. Loïc Duval
07. Daniël Abt
08. Jérôme D'Ambrosio
09. Oliver Turvey
10. José Maria Lopez
Stand in het Kampioenschap van de Piloten:
01. Sebastien Buemi 75
02. Lucas di Grassi 46
03. Nicolas Prost 36
04. Jean-Eric Vergne 22
05. Felix Rosenqvist 20
06. Sam Bird 18
07. Nick Heidfeld 17
Stand in het Kampioenschap van Constructeurs/Ploegen:
De "gespecialiseerde" Formule 1 website "F1-Journaal.be" onttrekt zich aan iedere journalistieke deontologie. Waardoor ? Zij vertalen alle artikels die de terecht geroemde site "ESPN" brengt. Wat die mensen - Kate Walker o.a. - brengen is vakmanschap. Zij doen aan nieuwsgaring. En lezen natuurlijk geen Vlaams. Dus is het mogelijk om de dingen van hen gewoon te vertalen en ongemerkt als "exclusief" te bestempelen. Dat moest eens gezegd en het zou niet onzinnig zijn dat de Vereniging van Vlaamse Journalisten daartegen zou reageren.
In naam van de tientallen échte beroepsjournalisten die hard werken of hebben gewerkt volgens de meest mogelijk haalbare deontologie. Het journalistenvak zit net als het politicivak vol profiteurs, onechten, die alleen maar profitariaat voor ogen hebben. Daarom schrijf ik nu eens F1-Journaal.be af. "Williams heeft vandaag een sluier opgelicht van de FW40 die dit jaar met Felipe Massa en Lance Stroll het wereldkampioenschap Formule 1 zal rijden." Na 66 jaar nu van fysionomie veranderd. Van een spiegeloefening naar een banale show. In de nobelste zin van het woord is echte autosport een oefening van mens tegen machine.
Sebastien Vettel tegen zijn Ferrari, Lewis Hamilton tegen zijn Mercedes, Fernando Alonso tegen zijn Mc Laren-Honda. Los van alle gekweek, glitter, profitariaat, is iedere ronde die iedere beroeps autocoureur rijdt een perfectie-oefening op zichzelf. Zoeken waar hij een honderste of duizendste van een seconde kan winnen. Zichzelf vervloeken als iets te vroeg is geremd, zichzelf verwensen als niet met de preciesheid van een Zwitsers uurwerk een ideale lijn slecht wordt ingestuurd. Professionalisme. Enkel te vertalen in wereldtitels en GP-zege's. Zoals ook échte autojournalisten en geen vertalers met hun pen en stijl vechten. Maar normen en waarden zijn weg, beroepsfierheid bestaat niet meer.
Jan Seger's (Het Laatste Nieuws) zijn zeldzaamheden geworden in de journalistiek. Overigens, de enige échte Jan Segers zegde in het vakblad "De Journalist" dat hij enkele jaren de Formule 1 volgde. Héél bescheiden volgens mij. Want Jan Segers schreef in zijn Formule 1 jaren "De Rechter Voet van God", een intrigerend steengoed boek over Ayrton Senna. Niet vertaald, wel door nieuwsgaring bij de Grootmeester Senna zelf gesprokkeld. Dat is journalistiek. Alleen als je met je neus op de feiten zit of hebt gezeten - zoals Rudi Vrankx in zijn oorlogsverslaggeving - heb je recht van spreken. F1-Journaal.be heeft niet de bemanning om die pretenties op te voeren. Het is een zeepbel, gevuld met knappe vertalers. Dit was het verhaal van Williams. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Het is sinds 12 november 2016 met de GP van Marokko in Marrakech dat het derde seizoen FIA-Formula E nog aan de slag is geweest. Op dit ogenblik vervolgt de Formula E met de GP van Argentinië in Buenos Aires. Renault e-DAMS zet met Sebastien Buemi (ex-F1) en Nicolas Prost hun beste krachten in om de stijgende concurrentie - o.a. en vooral van Audi - voor te blijven.
Op zich toont dat niet zo moeilijk als men weet dat Renault als merk al twee keer de constructeurstitel heeft gewonnen en de Zwitser Sebastien Buemi al twee keer de pilotentitel won. Nicolas Prost, zoon van de viervoudige wereldkampioen Formule 1, Alain (57), heeft niet de superieure kwaliteiten van vader, maar bouwt toch aan een gedegen autosportcarrière. Dat hij met zo'n vader welkom is bij Renault is gezien de loopbaan van Alain Prost niet verwonderlijk.
In 2018 verschijnt er overigens een film over het leven van de Fransman en "Senior Team Manager" van Formula Renault e-DAMS (AP) hoopt dat het een mooie film wordt. Zonder chagrijn zoals in de prent van de strijd tussen Lauda en Hunt in 1976. De film moet waarheidsgetrouw zijn, maar de essenties van autosport goed weergeven. De enige die dat tot nu toe echt heeft gekund is John Frankenheimer met zijn onsterfelijk werk "Grand Prix" in de zestiger jaren.
Nicolas Prost hoopt op 18 februari 2017, letterlijk straks dus, eens op het hoogste schavotje te geraken. Vorig jaar finishte hij op het 2,48 km lange (tegen wijzerzin in) "Puerto Madero"-circuit in het land van Fangio vijfde en in 2015 pakte hij de tweede plaats in wat toen de eerste e-GP van Argentinië was. Renault vertrekt morgen als constructeur met 74 punten na de zege's in Hong Kong en Marokko. Tegen 36 voor Audi. Sebastien Buemi - in het WEC met Toyota - telt 50 punten en zijn ploegmaat Prost staat derde na Lucas di Grassi (28) met 24 eenheden.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
In 2018 wordt het vijfde seizoen van de Formule E gereden. Tegen eind dit jaar zullen de reglementen daarvan grondig gewijzigd zijn. Eén van de meest essentiële veranderingen zal zijn dat wordt getracht met één wagen een race te rijden. Niet meer zoals nu dat "middenin het spektakel" een wagen wordt gewisseld. Dat heeft als gevolg dat de autonomie van de batterijen moet worden verdubbeld. Er zal ook met een eenheidschassis worden gereden. Voor iedereen hetzelfde dus en Spark stelde vandaag een Concept voor van hun idee van een Formule E 2018 die een snediger stroomlijn heeft en een gesloten cockpit. Beide aspecten spelen een doorslaggevende rol in het besparen van elektrische energie door een vlottere luchtdoordringing.(Walter Rombauts/Foto:Spark)
SNELLERE TIJDEN, HOGERE VERMOGENS, IN ALLE TOPDISCIPLINES VAN AUTOSPORT
De auto's die momenteel de Rally van Zweden" hebben gereden met een vermogen dat van 320 tot 380 pk is opgvoerd. In de eerste rally, die van Monte Carlo, werd de (43,7 kW) 60 pk verschil nog niet echt gevoeld omdat er veel weggedeelten droog waren Maar nu in het besneeuwde Zweden is het iedere coureur geraden omzichtig om te springen met "power" en motorkoppel. Onze landgenoten Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul deden dat het beste in de Hyundai i20 WRC tot in de laatste proef. Daarin gingen ze van de weg en zagen zo Jarvi-Matti Latvala met Toyota Yaris winnen. Op spijkerbanden met 380 nagels in, tegen snelheden van 110 tot iets over 200 km/h.
Het gestegen vermogen van de rallywagens is niet alleen in het geval van het WRC. Zo ook in de Formule 1 gaat het dit seizoen plusminus 5" sneller per ronde door bredere banden, bredere vleugels en ook meer mechanische grip. Tot 40 km/h sneller dan vorig jaar in de bochten. Het resultaat is dat minder begaafde autocoureurs het verschil zullen voelen tussen degenen die worden betaald en de betalende. Minder getalenteerden zullen zich gewoonweg achteraan bevinden. De Duitser Nico Hülkenberg die dit jaar als kopman bij Renault rijdt heeft al laten weten dat de auto's agressiever om te besturen zijn en de coureur best een heel goede fysiek heeft.
Sebastien Vettel crashte in de eerste testen met de nieuwe bredere Pirelli's vorige dinsdag in Fiorano, de testbaan van Ferrari. Mercedes heeft beide coureurs, drievoudig wereldkampioen Louis Hamilton en de vervanger van regerend wereldkampioen Nico Rosberg, Valtteri Bottas laten weten rekening te houden met een motorvermogen uit de V6 Turbo Hybrid van (693,4 kW) 950 pk.
Vorig jaar miste Toyota op één ronde na de zege in de "24 Uren van Le Mans" door een stomme pech. De zege ging naar Porsche. Alleen Mazda heeft in 1991 als eerste en enige Japanse auto de beroemdste industriële confrontatie ter wereld gewonnen. Nissan heeft het lang geleden al geprobeerd en mislukt. Toyota wil de editie van 2017 "persé" winnen. Tegen Porsche. De grootste autoproducent ter wereld heeft zonet toegegeven dat hun LMP1 voor de testdag op 4 juni a.s. over méér dan (730 kW) 1000 pk zal beschikken.
In het "World Touring Car Championship" (WTCC) zal de Citroën C-Elysée het identieke vermogen hebben als de hierboven geciteerde WRC-rallywagens. Tot slot resten er nog enkele buitenbeentjes: de Peugeot V6 bi-turbo 3008 DKR die de "Dakar 2017" won had een vermogen van (248 kW) 340 pk en de Peugeot 208 T 16 waarmee autofenomeen Sebastien Loeb de legendarische klimkoers van Pikes Peak won toverde (638 kW) 875 pk uit de verbrandingsmotor die naar de wielen en het asfalt gingen.
Omdat de Formule E, steigend in populariteit en in de aandacht van de autoconstructeurs, een geheel aparte discipline is, brengen we daarvan een afzonderlijke bijdrage over het koppel van die elektromotoren, hun kW's en pk's. Renault is er heer en meester in, Audi volgt, Mercedes stelt er belang in en BMW ziet het nog even met lede ogen aan. Maar de Bayerische Motoren Werke zullen er uiteindelijk bij zijn. Het driejarige monopolie van Renault in de Formule E is daarvoor een te grote doorn in het oog van merken die claimen puur elektrische wagens te maken. Wat Tesla, Renault en Mercedes alvast doen. (Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Het was even wachten op de bevestiging, maar Circuit Park Zandvoort maakte bekend dat het genaamde Zandvoort Race Festival in naamgeving wordt gewijzigd als "Familie Racedagen driven by Max Verstappen." En dat is goed nieuws voor de tweede ronde van de TCR Benelux, die op 19, 20 en 21 mei in het voorprogramma van dit spectaculaire event wordt gehouden.
De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor Max Verstappen die voor volle tribunes zal zorgen. Vorig jaar trokken er zo'n 100.000 toeschouwers naar het duinencircuit om er te genieten van Max ! De Nederlandse Formule 1-ster kruipt nu ook weer op zaterdag en zondag achter het stuur van een Red Bull Racing Formule 1 met Renault V6 Turbo Hybrid-motor voor een aantal spectaculaire rondjes. Een unieke gelegenheid om voor eigen volk de jongste F1-coureur ooit aan het (oefen-)werk te zien
Het tweede seizoen van TCR Benelux start op 22 en 23 april op het Circuit Spa-Francorchamps met de TCR Benelux Trophy, waarna het richting Zandvoort gaat voor een ontmoeting tussen TCR Benelux en ... Max Verstappen.(wr/Foto's:Kronos)
Kalender TCR benelux 2017
22-23 april - TCR Benelux Trophy - Circuit Spa-Francorchamps
19-20-21 mei "Familie Racedagen driven by Max Verstappen" - Circuit Park Zandvoort
3 - 4 juni - New Race Festival Blancpain GT Series - Circuit Zolder
15 - 16 juli - Zolder Superprix - Circuit Zolder
23 - 24 september - Kronos 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny te Mettet
21 - 22 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
FORMULE E IN DE STEIGERS NA VERKOOP F1 AAN AMERIKANEN
De President van de FIA, Jean Todt, maakt er geen geheim van: de Formula E met puur elektronische auto's is hem genegen. Hij zegt het beroepshalve natuurlijk niet uitdrukkelijk, maar hij ziet die éénzitters met die gelijke "Motor Generators Units" en hun versnellingsbakken héél graag. Renault spelt er de wet in , is al twee keer kampioen met Sebastien Buemi en zoontje Nicolas Prost moet niet veel onderdoen. Tussen haakjes is Alain Prost (56), viermaal wereldkampioen F1, de enige die met Ross Brawn en Jean Todt het onheil van Liberty Media kunnen "dirigeren".
Gewezen FIA-President Max Mosley heeft het al gezegd "wat zullen ze Bernie nog missen. Zij gaan een avontuur aan waarvan zij de diepliggende "finesses" niet kennen. Ik zou - bijvoorbeeld - niet hetzelfde durven doen in de paardensport... dixit Max Mosley een zogenaamd controversiële president wegens wat onvrolijke nazi-porno-spelletjes op internet. Gepost door de vrienden waarvan je het moet hebben. Enfin, Formule E !
Ondertussen leven we met de Zwitserse kampioen Sebastien Buemi (ex-F1) naar de GP van Argeninië in Buenos Aires toe. Renault triomfeert, zoveel is zeker en dit al meer dan 115 jaar in de autosport. De virtuele wereldkampioen 2008 Formule 1, de Braziliaan Felipe Massa, dit jaar nog rijdend voor Williams, heeft een Formule E "geproefd" en vindt het leuk. Huidig wereldkampioen Nico Rosberg heeft er in de Mercedes-context ook van mogen proeven.
"En vindt het geweldig". Jaguar zit in de elektrospanning, Mercedes neigt ernaar, Ferrari wacht af en BMW wordt natuurlijk ook een "concurrent". BMW heeft zeer slechte public relations. Althans wat België betreft. Hun woordvoerder durft zelfs te stellen dat Jacky Ickx dit jaar 71 is geworden. De juiste datum is 1 januari 2017 met als verheugend resultaat: 72 jaar !!! BMW in Bornem vergist zich wel eens meer, zoals ze vooral met zichzelf bezig zijn...
De Formule E zit in de lift en de Formule 1 gaat naar een "dipje". Liberty Media is niet in staat te begrijpen wat F1 wezenlijk is. Het is iets anders dan een rock-concert of een "super Bowl". Bernie Ecclestone ware hen nog lang te nutte geweest. Maar Chase Casey (ceo door LM aangesteld voor F1 met imposante grote snor) is duidelijk een lichtgewicht in het schaakspel. Hij laat de Historische F1 terziele gaan om illusionnaire Amerikaanse voordelen. Laat President Jean Todt er de stekker insteken in Europa. !
Met steun van Alain Prost zal ernieuw een GP de France in Magny Cours komen. Guy Ligier die heel wat wagens inzet in de komende 24 Uren van Le Mans (17-18-2017) is in die streek geen onbekende, zeker niet omdat de betreurde François Mitterand zijn mentale- en financiële drijfveer was. Er roert wat in Otto-, Diesel en TESLA-world. Hoewel de eerste echte Ferdinand Porsche met zijn Löhner-Porsche de eerste elektrische Porsche ontwierp. Roept straks misschien ook de Formule E....? Toch niet met Mark Webber ?
Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Misschien heeft hyperkinetische olifant in een poreseleinwinkel Trump toch gelijk. F1 eerst in Amerika, de Formule E daarna, zo rond 2020 in bouwvallig Europa, (Amerikanen kennen Formule E al sinds veertig jaar...) als vervanger van de Formule 1 ? Wat de klank betreft kon ieder merk eerst met Hitachi en daarna met zowel Porsche als Ferrari onderhandelen over de "software" ingestelde klanken. Na WOII hadden de Japanners daar behoefte aan. Een "Porsche-sound" in een Daihatsusje. Porsche en andere merken bieden dat overigens ook nu nog aan. Dus zal het ook kunnen als de Formule E een continuëel feit is.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Bernie Ecclestone is weg. Liberty Media heeft na 66 historische autosportjaren de macht over de Formule 1 verworven. De "Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) in Parijs blijft de sportieve wetgevende macht. Met Jean Todt als "Monsieur le President". Nuchtere feiten. Maar in al de tumultueuze gebeurtenissen van de jongste weken is zowat iedereen vergeten dat de "Concorde-akkoorden" nog tot eind 2020 lopen.
Tot dan kan Liberty Media eigenlijk niets structureels veranderen aan de F1. Want tot dan telt de verdeling van de inkomsten tussen de teams. Sauber liet Liberty al weten niet noodzakelijk te moeten wachten tot 2020 om de akkoorden en de geldverdeling te herzien. Fiat-Chrysler én Ferrari-baas Sergio Marchionne heeft al direct daarop gereageerd. Ferrari krijgt wegens de 66-jarige aanwezigheid in de F1 en de wereldtitels in de jaren '2000 altijd meer dan de anderen. Na 2020 kan Liberty Media dat veranderen.
De Amerikanen hebben 19 miljoen aandelen aandelen op de markt gegooid in de hoop dat de teams aandeelhouder zouden worden in hun eigen sport. Tot nu toe zonder succes of gevolg. Wat na 2020 zal gebeuren weet niemand. Tussen de regels gelezen dreigt Marchionne ermee Ferrari uit de F1 te trekken. Wat met zekerheid zal gebeuren mocht Liberty Media voortijdig een herverdeling van de geldpot doorvoeren.
Maar dan is er gelukkig Ross Brawn, eigenlijk ceo van het "Formule One Management) - de FOM - die wijze raad kan geven aan die ambitieuze, rijke maar wat onervaren Amerikanen in de F1. Liberty Media organiseert ook muziek-evenementen. Dreunen doet het de eerste drie jaar zeker in de F1. Er komt rommel, zoveel is zeker. De notabele hoogste autosportklasse, sinds 1950 beoefend, is in gevaar. De nieuwe wereldorde waarover zoveel wordt gepraat komt eraan. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Wellicht krijgt Elon Musk, ceo van Tesla, het "Schweizer Wirtschaftsmagazin Bilanz" niet onder ogen. Toch kan hij daarin inspiratie vinden om de autonomie van - bijvoorbeeld - zijn Tesla "S" van 530 tot schier 780 km op te schroeven. De dochter-onderneming van Swatch die naar de naam Belenos luistert heeft een Vanadium-batterij ontwikkelt die om en rond 30% meer redement, een langere levensduur én een kortere oplaadtijd verzekert. Vanadium is een hard zilvergrijs metaal met atoomnummer 23 en dat zelden in de natuur wordt gevonden.
In maart wordt de batterij voor het eerst in China getest. De big boss van Swatch, Nick Hayek, onder dewelke Belenos ressorteert voorspelt een enorm marktpotentieel dat tussen 10 en 15 miljard Dollar omzet zou halen. Een cijferspel waarin Tesla in de persoon van Elon Musk zich thuis moet voelen. Uiteraard zal de accu beschikbaar zijn voor alle constructeurs die zich aan puur elektrische auto's wagen. Zoals bekend is de standtijd van de batterij van cruciaal belang voor de autonomie van een "Electric Vehicle".(wr/Foto: Swatch en Renault)
De Britse topingenieur Ross Brawn (62) is drie jaar liever op forellen gaan vissen dan zich met de Formule 1 bezig te houden. In 2009 bracht hij Jenson Button in een "Brawn" naar de wereldtitel en voegde zijn naam toe aan de grote renwagenconstructeurs die met een eigen product het WK van de Constructeurs wonnen. Die lijst is sinds 1958 zo ongeveer Vanwall (Tony Vandervell), Enzo Ferrari, Bruce Mc Laren, Jack Brabham, Ken Tyrrell en Frank Williams.
Ross Brawn speelt momenteel zowat "adviseur" voor Liberty Media die de F1 van Bernie Ecclestone overnam en het 87-jarige genie zogoed als direct "aan de deur zette". Dit ondanks was afgesproken dat de Britse F1-maker nog drie jaar ceo zou blijven. Toto Wolff, teamleider van Mercedes, haastte zich te zeggen dat de F1 door het wegzenden van Bernie Ecclestone niet was gebroken... Liberty Media is momenteel niet in staat de historische waarde van de F1 te waarborgen. Meer dan waarschijnlijk kan Ross Brawn - bescheidenheid siert de Meester - dit wel. We vertellen waarom.
De overname van Liberty Media Corporation van de Formule 1 doet een "licht" probleem oprijzen. De Amerikanen denken aan nieuwe straatraces, zoals destijds in Long Beach en Las Vegas. Dat enkele Europese historische klassiekers zouden verdwijnen vinden zij niet zo erg. Maar...op wereldvlak, of het nu Bernie Ecclestone en CVC of Liberty is, de "Fédération de l'Automobile" (FIA) én iedere nationale autoclub blijft eigenaar van "hun" GP. Dat wil zeggen dat de Amerikanen met de zéér verdienstelijke maar even dictatoriale Jean Todt moeten samenwerken. Een Fransman in hart en nieren die President is van die FIA nadat Max Mosley het blijltje erbij moest neerleggen. Hoe fiks je zo iets, met water tussen hen in dat letterlijk oceaandiep is.
Héwel, die Grootmeester (Ross Brawn) van de techniek, de F1, de forellenvisserij, diplomatie, kompromissen en menselijkheid, komt als Christus op het oceaanwater tussen de States en Prijs gewandeld. Om letterlijk een brug te slaan tussen Todt en de Yankees. Dat Ros Brawn dat kan is te zoeken in het feit dat hij 10 jaar met Jean Todt heeft samengewerkt bij Ferrari. Tijdens het Schumachertijdperk. Na vele overwinningen, drukten ze elkaar in de armen. De - fysiek - kleine Todt en de - fysieke - reus Brawn.
Om die redenen is het bijvoorbeeld mogelijk dat de Engelse GP in Silverstone wordt gered. Ook dat in 2018 mogelijk opnieuw een GP van Frankrijk ontstaat in Magny Cours, met Alain Prost als voornaamste promotor naast de "l'Automobile Club de France" natuurlijk. De kalender zou ook opnieuw een GP van Duitsland laten zien. Maar die kalender loopt immens vol. De GP van België F1 ligt angstwekkend dicht tegen die van Frankrijk dan...
Er worden 25 GP's op een jaar geopperd... Iedere veertien dagen op een jaar één !!! Kan de logistiek dat aan ? Kunnen de teams en hun bemanning dat aan, materieel, psychisch en fysisch gezien, om nog niet te spreken van telkens grote sprongen over oceanen...Of zal tenslotte iedereen in een clubje in Amerika blijven ? Zo'n beetje als de Nascar. Alleen Ross Brawn kan logica brengen in de dreigende wanorde. Bernie Ecclestone heeft laten weten nu en dan eens een kaartje te kopen om naar een GP te gaan. 't Mag dan ongetwijfeld een duur zijn.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
Het is bekend dat de auto die ons meer dan 120 jaar welvaart bracht het mikpunt is geworden van de schandelijkste tegenkantingen. Al moet er direct worden bij verteld dat het aangezicht van zijn massale gebruik moet en kan worden veranderd door elektrische voertuigen (Tesla, Renault en o.a. Peugeot) te promoten en ook degenen die weldra rijdend op waterstof zullen worden aangeboden.
Haatsteden als Antwerpen, Mechelen en andere volgers willen de vuile wagens buiten de steden houden. Wezenlijk terecht ware het niet dat dezelfde steden geen alternatieven zoals laadcircuits voor elektrische voertuigen aanbieden. Andermaal éénrichtingsverkeer dus. Wie op 1 februari a.s. naar Antwerpen komt en van de lage-emissiezone wil gespaard blijven wegens onwetendheid of zijn karretje al of niet aan de normen voldoet kan worden gered door Mazda.
Het Japanse merk heeft aan "De Singel", bij het binnenrijden van de Scheldestad, komende vanaf Brussel een wisselpunt voor auto's voorzien. Wie aan zijn auto twijfelt kan die inruilen voor een dagje Mazda-rijden ! Een promotiestunt die kan tellen. Precies omdat Mazda geen elektrisch voertuig in petto heeft, maar wel tegen 2020 - straks dus - een kanjer van een auto op waterstof als elektrisch alternatief zal aanbieden. Nog wel met een "rotary-engine" ofte "Wankelmotor", de erfenis van Felix Wankel.
Mazda ontwikkelde die zogenaamd afgeschreven motor voort, met de toenmalige President van de Mazda Motor Company in Hiroshima, Kenichi Yamamoto, als hoofdrolspeler. Mazda won met een dergelijke "Wankelmotor" zowel de "24 Uren van Le Mans" (1991) als die van Francorchamps (1981). Een hele poos al rijden Mazda's RX8's rond met de rotary-engine op waterstof. Om morgen wereldwijd een concurrent voor de EV te worden. Maar nu eerst in Antwerpen op 1 februari 2017 stunten met een tegemoetkoming naar de getergde automobilist en tevens mogelijk toekomstig nieuwe klant.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
AFZETTEN VAN ECCLESTONE LUIDT ZWANENZANG VAN F1 IN
De Amerikaanse overnemers van de Europese Formule 1, Liberty Media, hebben "de eer" gelaten aan het Monument Bernie Ecclestone om zijn eigen "afzetting" aan de wereld te verkondigen. De afspraak bij de deal dat de Brit nog drie jaar ceo zou blijven zijn - verwachte - loze woorden geweest. Weliswaar is Bernie Ecclestone in oktober 87 jaar, maar niemand kan de verdienste die de kleine grote reus in de Formule 1 heeft ingebracht ooit evenaren. Sinds 1981 veranderde hij de armoezaaiers van de F1 (op Ferrari en Mercedes na) in multimiljonairs via de (FOCA) "Formule One Constructors Association" die aanvankelijk met de Parijse "Fédération de l'Automobile et du Sport Automobile" FIA/FISA in de knoop lag.
Administratief werd de na-oorlogse Formule 1 in 1946 uitgewerkt. Maar het duurde nog tot 13 juli 1950 eer de eerste race werd gereden met de GP van Engeland in Silverstone. Dit jaar begint dus het 67ste WK Formule 1. Al bij voorbaat verminkt. Met een wereldkampioen - Nico Rosberg - die zijn titel niet komt verdedigen. Met Chase Carey van Liberty Media aan de macht in plaats van Bernie Ecclestone. Die Amerikaanse reus heeft Trumpiaanse neigingen. Hij wil het prijzengeld dat Ferrari altijd meer kreeg dan andere teams, wegens 66 jaar aanwezigheid in de F1, afnemen, minstens gelijk schakelen aan dat van andere teams. Topingenieur Ross Brawn die als "sportief commissaris" zou terugkomen in de F1 kan mogelijk zo'n ramp verhinderen.
Want Ferrari is van Fiat/Chrysler en de baas daarvan is ene Sergio Marchionne, geen kleine jongen. Hij maakte een eind aan de deal met Luca di Montezemolo die achttien jaar het Ferrari-team succesvol leidde. Hij is evengoed in staat te zeggen dat Ferrari zich uit de F1 zou terugtrekken als die Chase Carey zijn intenties zou doorvoeren. En weer naar Le Mans gaan waar een zege voor Ferrari altijd historisch is....
Het opstappen van Bernie Ecclestone, de "paus" van de F1, zal de zwanenzang van de koninginneklasse inluiden. Althans zeker in Europa, want de USA meent nu al dat zij de hoeders van de F1 zijn....(Walter Rombauts/Foto's:Fiat,Mercedes,Renault)