De Britse topingenieur Ross Brawn (62) is drie jaar liever op forellen gaan vissen dan zich met de Formule 1 bezig te houden. In 2009 bracht hij Jenson Button in een "Brawn" naar de wereldtitel en voegde zijn naam toe aan de grote renwagenconstructeurs die met een eigen product het WK van de Constructeurs wonnen. Die lijst is sinds 1958 zo ongeveer Vanwall (Tony Vandervell), Enzo Ferrari, Bruce Mc Laren, Jack Brabham, Ken Tyrrell en Frank Williams.
Ross Brawn speelt momenteel zowat "adviseur" voor Liberty Media die de F1 van Bernie Ecclestone overnam en het 87-jarige genie zogoed als direct "aan de deur zette". Dit ondanks was afgesproken dat de Britse F1-maker nog drie jaar ceo zou blijven. Toto Wolff, teamleider van Mercedes, haastte zich te zeggen dat de F1 door het wegzenden van Bernie Ecclestone niet was gebroken... Liberty Media is momenteel niet in staat de historische waarde van de F1 te waarborgen. Meer dan waarschijnlijk kan Ross Brawn - bescheidenheid siert de Meester - dit wel. We vertellen waarom.
De overname van Liberty Media Corporation van de Formule 1 doet een "licht" probleem oprijzen. De Amerikanen denken aan nieuwe straatraces, zoals destijds in Long Beach en Las Vegas. Dat enkele Europese historische klassiekers zouden verdwijnen vinden zij niet zo erg. Maar...op wereldvlak, of het nu Bernie Ecclestone en CVC of Liberty is, de "Fédération de l'Automobile" (FIA) én iedere nationale autoclub blijft eigenaar van "hun" GP. Dat wil zeggen dat de Amerikanen met de zéér verdienstelijke maar even dictatoriale Jean Todt moeten samenwerken. Een Fransman in hart en nieren die President is van die FIA nadat Max Mosley het blijltje erbij moest neerleggen. Hoe fiks je zo iets, met water tussen hen in dat letterlijk oceaandiep is.
Héwel, die Grootmeester (Ross Brawn) van de techniek, de F1, de forellenvisserij, diplomatie, kompromissen en menselijkheid, komt als Christus op het oceaanwater tussen de States en Prijs gewandeld. Om letterlijk een brug te slaan tussen Todt en de Yankees. Dat Ros Brawn dat kan is te zoeken in het feit dat hij 10 jaar met Jean Todt heeft samengewerkt bij Ferrari. Tijdens het Schumachertijdperk. Na vele overwinningen, drukten ze elkaar in de armen. De - fysiek - kleine Todt en de - fysieke - reus Brawn.
Om die redenen is het bijvoorbeeld mogelijk dat de Engelse GP in Silverstone wordt gered. Ook dat in 2018 mogelijk opnieuw een GP van Frankrijk ontstaat in Magny Cours, met Alain Prost als voornaamste promotor naast de "l'Automobile Club de France" natuurlijk. De kalender zou ook opnieuw een GP van Duitsland laten zien. Maar die kalender loopt immens vol. De GP van België F1 ligt angstwekkend dicht tegen die van Frankrijk dan...
Er worden 25 GP's op een jaar geopperd... Iedere veertien dagen op een jaar één !!! Kan de logistiek dat aan ? Kunnen de teams en hun bemanning dat aan, materieel, psychisch en fysisch gezien, om nog niet te spreken van telkens grote sprongen over oceanen...Of zal tenslotte iedereen in een clubje in Amerika blijven ? Zo'n beetje als de Nascar. Alleen Ross Brawn kan logica brengen in de dreigende wanorde. Bernie Ecclestone heeft laten weten nu en dan eens een kaartje te kopen om naar een GP te gaan. 't Mag dan ongetwijfeld een duur zijn.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
|