Tesla Motors heeft de voormalige Nummifabriek in Fremont in Noord-Californië gekocht om er de S-sedan te fabriceren. De fabriek, voordien eigendom van Toyota, geldt als één van de meest geavanceerde ter wereld met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Waar de Tesla Roadster op basis van een Lotuschassis een puur elektrische sportwagen is, gaat Tesla met de S-sedan de filosofie van de GM Volt en de Opel Ampera volgen. Een stationaire motor zal de lithium-Ion accu bijladen als die leeg is. Op die manier wordt een actieradius gecrëerd van 482 à 500 km zoals de Ampera en de Volt. Tesla moest die toegeving doen aan the extended range omdat in de S-sedan niet de grote batterij uit de Roadster kon worden gebruikt. Er moeten namelijk vier personen comfortabel kunnen reizen in de sedan. Dus zijn nu meer en meer ook Mercedes geneigd die extended range bijzonder ernstig te nemen. Met de mogelijkheid dat de pure EV er wel komt, maar aanvankelijk alleen stadsgericht zal acteren.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Dertigste Tokyo Motor Show voedde Mazda CX-7 Safety Car
In de kleine garagebox waarin ik de grote Mazda CX-7 opberg is geen millimeter meer over. Dat deze oefening iedere keer succesvol wordt volbracht is te danken aan de parkeerhulp op deze geweldige SUV. Als panterogen liggen rondom de sensoren te loeren om ieder hoeksteentje te melden. Als kriek op de taart is er de camera die naar achteren kijkt en binnenin op een klein schermpje messcherp toont wat er zich achter je auto bevindt. Ook op de weg maken sensoren je opmerkzaam op een langsrijdende auto als ik van lijn wil veranderen. In de geraffineerde spiegels gaan dingen branden die op kleine kerstballonnen lijken. Een niet te miskennen geluid waarschuwt: houdt je lijn!
Dat deze rijdende spierbal een veiligheidsgehalte heeft dat iedere fantasie overstijgt is ontstaan op die 30ste Tokyo Motor Show. Daar toonde Mazda de Advanced Safety Vehicle. Voor de leesbaarheid zullen we die auto verder ASV noemen. De ingenieurs van Mazda in Hiroshima niet in het minst Kenichi Yamamoto piekerden hoe ongevallen met voetgangers te vermijden waren. Maar ook hoe botsingen door plotse, vaak ondoordachte, wegvakwissels konden worden vermeden. Ze ontwierpen toen zes systemen. Eén van de belangrijkste daarin werd het ondervangen van menselijke fouten. Zoals het plots afwijken van de rechte lijn als er achterop andere voertuigen aanstormen.
De ASV werd daartoe uitgerust met een hersenpan die in twee delen werd gesplitst: een controle-eenheid en een alarm-eenheid. In het controlegedeelte slaan sensoren en een CCD camera informatie op over het weggedrag van het voertuig en het verkeer. Voor het voertuig zelf is er een stuurhoeksensor en een snelheidssensor. Met daarbovenop nog eens de remcontrole en de gasklepstand van de motor. Voor het verkeergedeelte zijn er magnetische-, supersonische en radarsensoren alsook een voeler die de staat van het wegoppervlak permanent aftast. De ASV ging nog verder maar niet alle systemen waren interactief met wisselende systemen van de concurrentie. Maar de huidige Mazda CX-7 heeft al heel wat geërfd van die conceptcar die in 1993, straks 20 jaar geleden, velen ongelovig lieten kijken. Toen gingen zon veiligheidsaspecten nog door als nonsens en dagdromerij. Toch is het antwoord er gekomen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Radermecker rijdt vierde Cruze in WTCC in Zolder !
Op 19 en 20 juni 2010 komt het World Championship Touring Cars op bezoek in Zolder. Het wordt een autosportweekend van het zuiverste gehalte. Teamgenie Eric Nève heeft zich sterk gemaakt dit jaar met de Chevrolet Cruze in handen van Rob Huff, Alain Menu en Yvan Muller de wereldtitel te behalen. Tijdens de voorbije Clean Week 2020 gaf Rob Huff een knaldemonstratie weg met de Cruze. Om het Belgisch publiek plezier te doen zet Eric Nève een vierde Cruze in. Voor niemand minder dan Vincent Radermecker (42). De man heeft een gevuld palmares met F3 en Formula Opel races als goudmerken.
Maar de Luikenaar is ook geen onbekende in het WTCC. In 2006 reed hij een Maurer Motorsport Chevrolet Lacetti. Hij won daarmee het ADAC Procar Championship in Duitsland en streed bovendien in twee WTCC-races op meer dan waardige wijze. Het is de herinnering aan de Lacetti-prestaties die de gedegen coureur deze kans geeft in Zolder. Chevrolet nodigt 500 dealers uit in Zolder, BMW wellicht evenveel. Het kan niet anders of Zolder beleeft die dagen weer de oude glorie. De weekends dat Duitsers, Nederlanders, Fransen de Belgische omloop opzochten en er één gigantisch autofeest van maakten. Dr zit aan dat WTCC overigens nog een tikkeltje groen aan. De bolides rijden op E85 (bio-éthanol). Daarom was Chevrolet zo actief met die Cruze tijdens CW2020.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Hiroyuki Matsumoto, het nieuwe gezicht op R&D bij MME
Vandaag 17 mei 2010 is de bekende ingenieur Hiroyuki Matsumoto benoemd tot Vice-President and General Manager of Mazdas European Research & Development Centre in Oberursel in Duitsland. Hij vervangt er Norihiro Tomita welke sinds 2007 dit Europese departement leidde. Eveneens topingenieur, keert Tomita weer naar zijn geboorteland Japan als programma-manager in de voertuigafdeling in Hiroshima.
Matsumoto-San (47) is een ouwe rat in de engineering die in 1985 Mazda vervoegde en een gigantische bijdrage leverde aan de nieuwe modellen en vooral de technologieën waarop Mazda zijn faam o.a. een zege in de 24 Uren van Le Mans 1991 bouwde. Matsumoto-San is vooral gespecialiseerd in chassis-ontwikkeling. Hij puurde zijn kennis uit zijn graduaat in technology aan de Universiteit van Kyoto.
Jeff Guyton, President and CEO van Mazda Motor Europe, heette vanochtend Matsumoto-San welkom in Leverkusen en dankte Norihiro Tomita voor de geleverde prestaties voor het merk. De verwachtingen rond de zeer vooruitdenkende Hiroyuki Matsumoto zijn hooggespannen. Hij is uit het goede Japanse hout gesneden, van een plichtsbewustheid zoals er vandaag alsmaar minder worden geboren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MME)