Tesla Motors heeft de voormalige Nummifabriek in Fremont in Noord-Californië gekocht om er de S-sedan te fabriceren. De fabriek, voordien eigendom van Toyota, geldt als één van de meest geavanceerde ter wereld met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Waar de Tesla Roadster op basis van een Lotuschassis een puur elektrische sportwagen is, gaat Tesla met de S-sedan de filosofie van de GM Volt en de Opel Ampera volgen. Een stationaire motor zal de lithium-Ion accu bijladen als die leeg is. Op die manier wordt een actieradius gecrëerd van 482 à 500 km zoals de Ampera en de Volt. Tesla moest die toegeving doen aan the extended range omdat in de S-sedan niet de grote batterij uit de Roadster kon worden gebruikt. Er moeten namelijk vier personen comfortabel kunnen reizen in de sedan. Dus zijn nu meer en meer ook Mercedes geneigd die extended range bijzonder ernstig te nemen. Met de mogelijkheid dat de pure EV er wel komt, maar aanvankelijk alleen stadsgericht zal acteren.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Dertigste Tokyo Motor Show voedde Mazda CX-7 Safety Car
In de kleine garagebox waarin ik de grote Mazda CX-7 opberg is geen millimeter meer over. Dat deze oefening iedere keer succesvol wordt volbracht is te danken aan de parkeerhulp op deze geweldige SUV. Als panterogen liggen rondom de sensoren te loeren om ieder hoeksteentje te melden. Als kriek op de taart is er de camera die naar achteren kijkt en binnenin op een klein schermpje messcherp toont wat er zich achter je auto bevindt. Ook op de weg maken sensoren je opmerkzaam op een langsrijdende auto als ik van lijn wil veranderen. In de geraffineerde spiegels gaan dingen branden die op kleine kerstballonnen lijken. Een niet te miskennen geluid waarschuwt: houdt je lijn!
Dat deze rijdende spierbal een veiligheidsgehalte heeft dat iedere fantasie overstijgt is ontstaan op die 30ste Tokyo Motor Show. Daar toonde Mazda de Advanced Safety Vehicle. Voor de leesbaarheid zullen we die auto verder ASV noemen. De ingenieurs van Mazda in Hiroshima niet in het minst Kenichi Yamamoto piekerden hoe ongevallen met voetgangers te vermijden waren. Maar ook hoe botsingen door plotse, vaak ondoordachte, wegvakwissels konden worden vermeden. Ze ontwierpen toen zes systemen. Eén van de belangrijkste daarin werd het ondervangen van menselijke fouten. Zoals het plots afwijken van de rechte lijn als er achterop andere voertuigen aanstormen.
De ASV werd daartoe uitgerust met een hersenpan die in twee delen werd gesplitst: een controle-eenheid en een alarm-eenheid. In het controlegedeelte slaan sensoren en een CCD camera informatie op over het weggedrag van het voertuig en het verkeer. Voor het voertuig zelf is er een stuurhoeksensor en een snelheidssensor. Met daarbovenop nog eens de remcontrole en de gasklepstand van de motor. Voor het verkeergedeelte zijn er magnetische-, supersonische en radarsensoren alsook een voeler die de staat van het wegoppervlak permanent aftast. De ASV ging nog verder maar niet alle systemen waren interactief met wisselende systemen van de concurrentie. Maar de huidige Mazda CX-7 heeft al heel wat geërfd van die conceptcar die in 1993, straks 20 jaar geleden, velen ongelovig lieten kijken. Toen gingen zon veiligheidsaspecten nog door als nonsens en dagdromerij. Toch is het antwoord er gekomen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Radermecker rijdt vierde Cruze in WTCC in Zolder !
Op 19 en 20 juni 2010 komt het World Championship Touring Cars op bezoek in Zolder. Het wordt een autosportweekend van het zuiverste gehalte. Teamgenie Eric Nève heeft zich sterk gemaakt dit jaar met de Chevrolet Cruze in handen van Rob Huff, Alain Menu en Yvan Muller de wereldtitel te behalen. Tijdens de voorbije Clean Week 2020 gaf Rob Huff een knaldemonstratie weg met de Cruze. Om het Belgisch publiek plezier te doen zet Eric Nève een vierde Cruze in. Voor niemand minder dan Vincent Radermecker (42). De man heeft een gevuld palmares met F3 en Formula Opel races als goudmerken.
Maar de Luikenaar is ook geen onbekende in het WTCC. In 2006 reed hij een Maurer Motorsport Chevrolet Lacetti. Hij won daarmee het ADAC Procar Championship in Duitsland en streed bovendien in twee WTCC-races op meer dan waardige wijze. Het is de herinnering aan de Lacetti-prestaties die de gedegen coureur deze kans geeft in Zolder. Chevrolet nodigt 500 dealers uit in Zolder, BMW wellicht evenveel. Het kan niet anders of Zolder beleeft die dagen weer de oude glorie. De weekends dat Duitsers, Nederlanders, Fransen de Belgische omloop opzochten en er één gigantisch autofeest van maakten. Dr zit aan dat WTCC overigens nog een tikkeltje groen aan. De bolides rijden op E85 (bio-éthanol). Daarom was Chevrolet zo actief met die Cruze tijdens CW2020.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Hiroyuki Matsumoto, het nieuwe gezicht op R&D bij MME
Vandaag 17 mei 2010 is de bekende ingenieur Hiroyuki Matsumoto benoemd tot Vice-President and General Manager of Mazdas European Research & Development Centre in Oberursel in Duitsland. Hij vervangt er Norihiro Tomita welke sinds 2007 dit Europese departement leidde. Eveneens topingenieur, keert Tomita weer naar zijn geboorteland Japan als programma-manager in de voertuigafdeling in Hiroshima.
Matsumoto-San (47) is een ouwe rat in de engineering die in 1985 Mazda vervoegde en een gigantische bijdrage leverde aan de nieuwe modellen en vooral de technologieën waarop Mazda zijn faam o.a. een zege in de 24 Uren van Le Mans 1991 bouwde. Matsumoto-San is vooral gespecialiseerd in chassis-ontwikkeling. Hij puurde zijn kennis uit zijn graduaat in technology aan de Universiteit van Kyoto.
Jeff Guyton, President and CEO van Mazda Motor Europe, heette vanochtend Matsumoto-San welkom in Leverkusen en dankte Norihiro Tomita voor de geleverde prestaties voor het merk. De verwachtingen rond de zeer vooruitdenkende Hiroyuki Matsumoto zijn hooggespannen. Hij is uit het goede Japanse hout gesneden, van een plichtsbewustheid zoals er vandaag alsmaar minder worden geboren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MME)
Bijgaande foto werd door ondergetekende genomen tijdens de jongste Racing Show van Essen. Het is een studiemodel dat doet denken aan de gestripte Mazda MX-5 die eveneens geen windscherm had. Maar in juli wil Veritas een heuse GT1 lanceren die de Duitse firma graag zou zien deelnemen aan het nieuwe GT1 wereldkampioenschap dat door Stephane Ratel dit jaar is op gang geschoten. Voor Veritas zou het probleem niet alleen worden dat ze 300 exemplaren van de RS III Coupé zullen moeten bouwen om gegadigd te zijn.
De big-boss van het versbakken WK heeft al gezegd genoeg te hebben aan de huidige zes merken die het startveld uitmaken. Bovendien, zo beweert Stephane Ratel wordt hij door veel supermerken opgebeld. Jammer voor hen is het WK GT1 strikt voorbehouden aan echte productieautos.
De auto die Veritas voor ogen heeft gebruikt een vijf liter V10 uit BMWs F1 tijd en braakt 600 pk uit. De voorstelling ervan gaat door in juli op de Nürburgring. Veritas zou ook zes GP-starts hebben genomen in de vroege vijftiger jaren. Dat moeten er dan hors championnat zijn geweest want in het enige gezaghebbende statistiekenboek dat van Jacques Deschenaux is daarvan niets te vinden.
Dat Veritas als F1 Team daarin niet voorkomt is omdat de zojuist genoemde GP-bijbel alleen die namen opneemt die minstens één WK-punt op het palmares hebben gebracht. Veritas reed de eerste race op 27 mei 1951 met de GP van Duitsland in Baumgarten en de laatste werd aangevat op 2 augustus 1953 met de GP van Duitsland op de Nürburgring. De drie jaar dat het merk actief was zijn zeropunten gescoord, geen pole-positions behaald en ook geen podiums. Vijftien coureurs hebben met achttien autos getracht er het fortuinlijkste uit te halen. Maar dat is hen niet gelukt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De groene hel figureert ook op FIA-Alternatives Energies
Dit weekeinde wordt de 24 Uren van de Nürburgring gereden. Dat gebeurt op de Nordschleife. Dat is een verraderlijke omloop van 22,4 km lang die 176 bochten telt. De organisatoren laten meer dan 200 autos in wat de groene hel wordt genoemd. Het Eifeltracé geldt als het moeilijkste ter wereld voor mens en machine. Wie er sinds het ongeval van Niki Lauda op 1 augustus 1976 nog vrijwillig op rijdt doet dat op eigen risico. Natuurlijk zijn het geen groentjes die dit weekeinde aantreden. De boys zijn ook verzekerd in hun vliegende kratten. Hoofdzakelijk gaat het dit weekeinde tussen Audi R 8 LMS, Porsche en BMW. Voor de algemene zege althans. De alternatievelingen zijn manifest aanwezig maar vallen dit keer nog tussen de plooien van het geweld.
Nou, kratten ? Er rijdt voor zoveel miljard Euro rond dat iedere hardhorige zal uitroepen Crisis !!!!, Welke crisis ? En zo is het. Er zullen altijd rijke mensen zijn en die zullen altijd wat een geluk autosport kunnen boefenen. En dan zijn daar de factorys Autogiganten als Audi en Porsche die altijd wel iets geheims of iets nieuws hebben te proberen. Zoals die Porsche 911 GT3 R Hybrid. Daarin is naast de coureur een Kinetic Energy Recovery System (KERS) dat zijn afroepenergie uit de inertie van een goed ingekapseld vliegwiel haalt. Omdat het deelnemersveld vol van die alternatieve invalshoeken zit, is de race weerhouden op de FIA-kalender voor voertuigen met alternatieve energieën. Na de zopas succesvol gereden Clean Week 2020 Trophy als derde in een wereldwijde reeks van achttien evenementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)
Volkswagen oefent zich duchtig om tegen 2013 met een serie puur elektrische voertuigen uit te komen. Het concern doet dat minder opvallend en de prototypes die uiteraard al rijden worden niet begeleidt door straffe slogans over autonomie en prestaties. In de Hannover Messe, zowat tussen soep en patatten, ontdekten de tienduizenden bezoekers de Milano Taxi. Hij was al bij de opening van de Messe door Klaus Bischoff, hoofd design van de VW personenwagens en Luca de Meo, hoofd marketing van de constructeur in Hal 15 aan de geïnteresseerden voorgesteld.
De Milano Taxi wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 85 kW (115 pk) die zijn energie betrekt van in de bodem geïntergeerde Lithium-Ion batterij. Specialisten verwachten veel van dit elektrisch conceptvoertuig omdat VW een lange ervaring heeft met de bouw van taxivoertuigen. Denk maar aan de befaamde VWbusjes die ook vandaag nog populair zijn bij de jeugd. Natuurlijk ligt de opdracht in het geval van de Milano Taxi iets kieser. VW Claimt wel een actieradius van maximaal 300 km voor het ZER0 uitstotende voertuig, maar vertelt er niet bij hoeveel die wordt ingekort per passagier meer, die zoals dat in taxis gaat, ook een zware valies meebrengt. Om te volgen (Tekst:Walter Rombauts/Foto:VW)
Mazda ontwikkelt in versneld tempo de Hydrogen Rotary Engine
De op waterstof draaiende rotary engine's waarmee nu zeven RX-8s in Japan rondrijden hebben niet tot doel snelheidsrecords te vestigen. Ze zijn gericht op een milieuvriendelijke toepassing van de even beroemde als excentrieke krachtbron. Mazda is nochtans niet vies van snelheidsrecords. De RX-8s rijden momenteel ook rond in Noorwegen. In het expogedeelte van Clean Week 2020 in Zolder stond er ook een rijdbaar exemplaar. Dat er niet mee werd gereden kwam omdat de nogal ingewikkelde infrstructuur moeilijk in Zolder aan te leggen was voor die enkele dagen. In Skandinavië waar de RX-8s met Rotary Engine door de administratie dagelijks over vele honderden kilometers wordt gereden is die bevoorradingsketen er wel. Wil Mazda de RX-8 niet als model verder zetten dan is echter wel het geval voor die hydrogen rotary engine. Daarom een beetje achtergrondhistorie over deze opmerkelijke krachtbron.
Toen Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler in 1991 de "24 Uren van Le Mans" wonnen met de 787B vestigden zij een nieuw record in Le Mans. Ze legden in dat etmaal 4923,2 km af tegen een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h en die eerste en enige Japanse auto die ooit Le Mans won, kende daarbij geen enkel mechanisch mankement. De motor was 515 kW/700 pk sterk Natuurlijk heeft Porsche en andere merken als Audi dat ook al voorgedaan. Maar niet met een "Wankelmotor". De kans op een mechanische storing is daarin kleiner omdat er minder bewegende delen zijn. Kleppen, nokkenassen en de daarbij horende distributie ontbreken.
Een Rotary Engine bestaat eigenlijk alleen uit een statorhuis (het motorblok) waardoor een as loopt die de driehoekige rotor(s) excentrisch rond zich doet draaien waarmee een "re-arrangement" van de Otto-cyclus wordt bereikt. D.w.z.de vier klassieke fasen toepassen zoals in gewone motoren. 1. Inlaat 2 Compressie 3. Ontsteking en 4. Uitlaat. Inlaat en Uitlaat zijn gewoon kanalen en het is de rotor zelf die door zijn eigen verdraaiïng ze opent of afsluit. In de flanken van die driehoekige rotors zijn uitsparingen zoals die ook bestaan in de bodems van sommige zuigers, al naargelang het doel dat ze moeten dienen. In die "kommen" wordt brandstof en lucht gecapteerd en een bougie doet die ontbranden waardoor de rotor wordt voortgestuwd. De "punten" van de driehoekige rotors worden geacht de afdichting te maken met de stator om de compressiedruk vast te houden. Dat lukt, maar blijft natuurlijk een zorgenkind ten aanzien van het verbruik. Mazda werkt daar hard aan en nieuwe materialen moeten mogelijk de definitieve oplossing brengen.
De Mazda RX-8 is de enige auto ter wereld die met een RE seriematig wordt aangeboden. Mazda experimenteerde er al veel mee, ook als conceptcar op autoshows, en vestigde op 3 oktober 2004 liefst 40 door de FIA erkende records op hun 12,2 km lang testovaal van Papenburg in Duitsland. Er was een 170 kW/231 pk sterke "A" (categorie special vehicles bij de FIA) en een tweede als "B" (Productiewagens). In weerwil van een uur regen toen, reden ze over 24 uren een gemiddelde van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/h. Zonder storing. De enige anomalie aan prestatie was de denkfout van de Mazdaleiding hun ovaal te vergelijken met de baan die in Le Mans wordt voorgeschoteld. Ze zegden bij die 40 "records van eenvoud" dat ze duidelijk veel sneller waren dan die in Le Mans. Nu trachten de Japanners tussen twee Tepanyaki's door de waterstof-RE waar te maken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De regerende kampioen in de FIA Alternative Energies Cup zette het voorbije weekend een grote stap op de weg naar de verlenging van zijn titel. Gedurende vier regelmatigheids en verbruikstests over een totaal van meer dan 400 km liet hij in zijn Toyota Prius III spreken tegenover een gemengd publiek uit vooral Belgische- en Nederlandse autosport.
Het chaotische aan de eerste resultaten is dat ze strafpunten voor te vroeg of te laat weergeven, maar niet het verbruik. En net daarover gaat het in dat FIA-kampioenschap. Ene zeer FIA-deskundige inzake verbruik berekende via een speciaal door hem ontworpen programma de energetische resultaten. Dus had o.a. ondergetekende beter de deugd van wat meer geduld beoefend en niet in het wilde weg allerlei citaten gedaan over al dan niet vermeende winnaars.
Alhoewel in zon Clean Week 2020 Trophy, die zeer gesmaakt is verlopen, de kans om appelen met peren te vergelijken héél groot is. Dat is ook gebleken tijdens de Rally van Monte Carlo, de openingsproef. Daarin manifesteerde zich die Raymond Durand en bijrijder Marcellin met die Prius III evenzeer. Door een koers in de koers echter leek het overall wel of er niets anders nog dan een Tesla bestaat. Terwijl na het berekenen van de energetische resultaten nog wel die Think City zo hoog scoorde.
Voor degenen die verslag willen uitbrengen over deze zéér interessante evenement mag het dan ook geen doel zijn eerst de kolommen te halen. Beter geduldig wachten tot de champagne zijn werk heeft gedaan, de computer formules en cijfers heeft uitgeprutteld om dan te zien wie het scheppende werk de zuinigste, milieuvriendelijkste auto van vandaag én morgen naar best vermogen heeft gedaan.
Het FIA-systeem van puntentoekenning waarin het verbruik hoger wordt ingeschaald dan de regelmaat, levert een ander plaatje af. Raymond Durand heeft de eerste Clean Week 2020 Trophy in Zolder gewonnen. Zo duidelijk is dat volgens de spelregels.(wr)
FIA-klassen VII/VIII:
Durand-Marcellin (F/F-Toyota Prius III) 2. De Ravet-De Ravet (B/B-Toyota Prius III) 3. van der Straten-Werner (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 4. Van Hoorick-Van Hoorick (B/B-Toyota Prius III) 5. Nelles-Thirionet (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 6. Guerrini-Gnaldi Coleschi(I/I Citroën C1 LPG) 7. Genbrugge-Breugelmans (B/B-Opel Combo CNG) 8. Fourcade-Quievreux (F/F-Audi A4 2 TDI)
Ford bracht Fiesta als wolf in schapenvacht competitie binnen
Dat Raphaël van der Straten en Eric Werner de Ford Fiesta 1.6 Econetic als een wolf in schapenvacht het FIA kampioenschap voor voertuigen op alternatieve energieën binnen brachten is nu niet verwonderlijk meer. Na in Zolder de eerste plaats in Klasse VIII te behalen en tevens de eerste in de algemene eindstand alle kategorieën is het ware gelaat van het duo boven gekomen. Ook in de openingsproef, de Rally van Monte Carlo, staken ze met kop en schouder én met die Ford, boven 32 concurrenten uit in die Klasse VIII. En finishten derde algemeen !In Zolder was het voor hun een koud kunstje de overhand te houden binnen een deelnemersveld van slechts 5 autos. Degenen die tweede werden, Nelles-Thirionet, ook met een Ford Fiesta 1.6 Econetic, speelden in Monte Carlo ook mee eerste viool Dus. Ook ging in Monte Carlo de zege naar Aime - Aime in een Ford...
Vrij omschreven is die verzameling autos nog liberaler dan de EF. Maar ook gesofistikeerder. Want binnen die groep fungeren ook de PPOs. Dat zijn voertuigen die op Puur Plantaardige Olie rijden. Of ook wel op dierlijk vet zoals Audi A4 2,5 TDI demonstreerde. De kunst hierbij is het dierlijk vet vloeibaar te houden. De zorg is dus continu het te verwarmen zodat het niet kan gaan stollen en leidingen verstoppen. De auto van Electrawinds heeft al eens in Moeskroen een vol etmaal afgelegd op dierlijk vet zonder noemenswaardige problemen te ondervinden. In die groep VIII mag biodiesel, mag ook diesel + LPG of benzine + LPG, al dan niet met nog een scheut E85 erbij. Of waarom niet ook een vleugje Compressed Natural Gaz klinkt bijna als Chanel N°5 en koolzaadolie, frituurvet, suikerbiet. Nu is het genoeg of er rijzen vermoedens dat het niet ersntig meer is. En dat is het nu juist allemaal wél !
De Comissie van de FIA die waakt over zowel standvastigheid als evolutie van het nog jonge reglement, zal uitlokken dat alternatieve brandstoffen zich als het ware spontaan als de beste zullen ontpoppen. De gemiddelde snelheden die tijdens de regelmatigheidsritten worden opgelegd maken dat van de motoren welke ze ook zijn prestaties worden gevraagd. Alleen die brandstoffen zullen daaraan tegemoet komen die de juiste energetische waarde in zich hebben. Dat is nu juist zo boeiend aan dat fantastisch nieuw FIA-kampioenschap.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ford)
Het onderdeel dat onder FIA-auspiciën zaterdag en zondag in Zolder is gereden, met name de Clean Week 2020 Trophy heeft een verzekerde toekomst. Het is de tweede proef op een wereldwijde kalender voor voertuigen die worden aangedreven door alternatieve energieën. In Zolder waren vier klassen vertegenwoordigd. De drukst bevolkte was de EF-klasse. Dat komt omdat ze de meest toegankelijk is voor de constructeurs die nog even niet toe zijn aan puur elektrisch, nog wat twijfelen aan het hybridemodel dat ze ei zo na af hebben of zoals Renault eens een dCi 85 Eco op bio-ethanol inzette.
De EF-kategorie laat zowel benzine, diesel, LPG, E85 als CNG (Compressed Natural Gaz) onder elkaar robberen. Vandaar dat grote namen als Dirk Schoysman met een Nissan Pixo (103 g/km CO2) Robert Droogmans de Ford Focus Clipper ECOnet (99 g/km) in die populaire groep scherp over het Zolders asfalt stuurden. Trouwens van die hele wirwar van krioelende autos is het een diesel die door de jonge belofte Lagrange met modeontwerper Vankets in de EF naar de eerste plaats werd gereden. Een BMW 118d. Net het merk dat de global Clean Week 2020 in Zolder vooraf maar wat lauwtjes bekeek. Dinsdag sprak de officiële uitslag de officieuze van zondag tegen: Winnaars in de "Overall Combined Classification for Category EF" zijn Hemroulle-Verhoeven in een Audi A4 Berline. Maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat deze wijziging er is gekomen omdat terecht met de FIA Consumption Results deze doorslag hebben gegeven.
De Bayerische Motoren Werke zetten in Limburg alles in op het World Touring Car Championship dat van 16 tot 20 juni 2010 heus tienduizenden naar Zolder zal lokken. Morgen berichten we iets over de klasse VIII waarin van der Straten-Werner met die stralend jonge Ford Fiesta 1.6 Econetic de Trophy World heel even op zijn kop zette. Met plaats één en twee nog wel !!! Zelfs met A Clean Spirit is het opnieuw mogelijk de autoregel toe te passen winnen op zondag is verkopen op maandag.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:BMW)
Morgen zaterdag 8 mei 2010 start om 10 uur de eerste regelmatigheidsrit van een tweedaagse. Het is de tweede proef op de FIA-kalender voor voertuigen op alternatieve energieën. De openingsklassieker hierin was de derde Rally van Monte Carlo voor deze specialiteit. Toyota Prius en de Tesla Roadster waren daarin de blikvangers.
De normale wagens (categorieën VII/VIII/EF) wordt 104 km onder de wielen geschoven. Voor de (klassen II/III/IIIA) is dat 56 km omdat zich daarin pure EVs bevinden. Die hun autonomie is nog beperkt en tussen die eerste en tweede oefening van die eerste dag krijgen ze precies 2 uur de tijd in het gesloten wagenpark om wat opgebruikt is bij te laden.
Zondag herhaalt zich hetzelfde scenario. Met starts om 10 uur en 15 uur in de namiddag. De accenten liggen op regelmatigheidsrit + verbruikstest. De gemiddelden die moet worden gehaald zijn respectabel en het circuit van Zolder is daartoe in drie tronçons verdeeld die ieder een eigen moeilijkheidsgraad hebben. Tot de bekendste starters behoort rallylegende Robert Droogmans. Hij werd samen met Marc Duez en Patrick Snijers door twaalfvoudig Belgisch rallykampioen Gilbert Staepelaere ontdekt.
Diens zoon Gert zit naast Robert Droogmans in een Ford. Marc Martens, geestelijke vader van Clean Week 2020 schreef over het drietal een schitterend boek dat De Drie Musketiers als titel draagt. Dany Colebunders, even legendarisch naast Patric Snijers in de auto, is in Zolder auteur van het parkoers. Met die gegevens kan het morgen en overmorgen in CW2020 niet meer stuk.(wr)
Wie vandaag 28410)De Autogids heeft gekocht verneemt alles over Clean Week 2020. Bovendien is doorheen het hele verzorgde nummer uitgesmeerd hoe de zaken nu staan voor de toekomst. CO2-affaires, hybride, waterstof, PPO en puur elektrisch (EV) worden verstaanbaar uitgelegd. Aangevuld natuurlijk met alle concreet bestaande modellen. Een must voor de autoliefhebber.
Peugeot heeft laten weten met de elektrische Ion naar Zolder te komen. De auto is net als de Citroën afgeleid van de Mitsubishi iMiEV, die beiden niet van de partij zijn. Maar als in die EV-wereld de naam Peugeot valt, dan fronsen mensen de wenkbrauwen. Onwetend over het feit dat de Leeuw van Sochaux tussen 1995 en 2003 de Peugeot 106 Electric heeft geproduceerd én verkocht. In die mate dat de Franse constructeur die weldra zijn 200ste verjaardag viert, recordhouder is in wetenschap én getal.
De Ion is een leuk gestroomlijnde auto met plaats voor vier en is 3,48 meter lang, net als die Citroën en die Mitsubishi. Hij rijdt 130 km/h snel en heeft 130 km autonomie eer men een stekker behoeft. Dan duurt het wel zes uur eer de Lithium-Ion accu is opgeladen. Tenzij een snellader wordt ingezet. Dan wordt de batterij in een half uur voor 80% opnieuw geladen.
Dan kunnen opnieuw de 47 kW (64 pk) worden gebruikt en met 180 Nm vanaf de eerste omwenteling van de (elektro-)motor fikse sprints worden uitgevoerd. Wie natuurlijk veel te hard van stapel loopt, tja, die staat sneller aan een oplaadpaal of stekker. Over de prijs wordt nog gejengeld. Om en rond de 30.000 wordt gesuggereerd Ook voor de Nissan Leaf. Maar die is al aan het dalen. Tenzij Renault zijn zinnetje doordrijft en batterijen in eigen beheer neemt en ze verhuurt. Dan kan de aankoopprijs van de EV dalen omdat een belangrijke kost van de schouders van de consument is afgenomen. Die betaalt dan op maat zijn benodigde energie. Het wordt dus spannend tussen de grote-volume-merken om vanaf nu tot in 2012 voor vuurwerk te zorgen. De Peugeot Ion zal dat volgende week al doen in Zolder.(wr)
ecoFlex is de term waarmee Opel in zijn modellen Insignia, Corsa en Astra de milieuvriendelijkheid typeert. Bijzonder dan naar de CO2-arme uitstoot waar de koper ook fiscaal mee scoort. In het geval van de Opel Corsa ecoFlex met 1.3 CDTI motor, die maar 98 g/km koolstofdioxyde uitblaast is er een overheidskorting van -15% op de aankoopfactuur (met een maximum van 4540). Omdat deze pientere Corsa ook over een dieselpartikelfilter beschikt komt er nog een premie van 280 bovenop.
Het is maar één voorbeeld waarop de consument zichzelf financieel kan verwennen door eco te denken. In Zolder, tijdens de Clean Week 2010, die van woensdag 5 mei tot en met zondag 9 mei 2010 doorgaat, kan men de Corsa ecoFlex proefrijden. De 70 kW (95 pk) sterke motor biedt met 3,7 l/100 km heel wat rijplezier. Nooit is er de indruk iets te hebben moeten afstaan.
Ook de Opel Insignia die een ecoFlex 2,0 CDTI onder de motorkap heeft. Met een Cx-waarde van 0,26 en het weglaten van alle overbodige franje aan deze versie kan een brandstofverbruik van 5,2 l/100 km worden gescoord in de sedan en 5,3 l/100 km in de Tourer. Daarbij moet wel ecodriving zo goed mogelijk worden in acht genomen. De Insignia is ondertussen een vaste pijler binnen het nieuwe Opel en kan ook in Zolder worden getest.
Het kan niet anders dan ook een woordje te zeggen over de nieuwe Opel Astra ecoFlex die ook maar 109 g/km aan CO2 produceert met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Bij deze auto houdt de koper ook een staatspremie over van 3%. Hij moet daar verder niets voor doen. Het dealerpunt waar hij zijn Opel koopt zorgt voor de verdere afhandeling. Tot nader order is de nieuwe Astra ecoFlex 1.3 CDTI met ook 70 kW (95 pk) sterke motor niet in Zolder om proef te rijden. Nochtans staat hij nu al in de showrooms. Misschien dus toch nog een kans dat Opel hem in Zolder voor rijdt. Los van dit feit heeft dit subliem meerkleppenmotortje een commonrail injectie die onder een druk van 1600 bar de gasolie verstuift. De turbo is er één met een variabele geometrie.
De technische ingrepen om tot een laag brandstofverbruik en de daarmee samenhangende lage CO2-emissie te komen zijn voor alle merken ongeveer dezelfde. Wat lager stationair toerental, opgeven van alle overbodig gewicht, langere versnellingsbakverhoudingen, een optimale verbranding van het mengsel in de motor. Om maar de bijzonderste te noemen. Want er zijn voor ieder merk ook wel knelpunten.
Voorbeeld: een Opel Corsa 1.3 CDTI driedeurs stoot 98 g/km uit. Hetzelfde voertuig maar met vijfdeurs komt aan 99 g/km ! Een gram meer koolstofdioxyde voor twee portieren verschil. Eén merk heeft al gedurfd niet Opel het reservewiel weg te laten Of hoe het duidelijk wordt dat het best is ook je aankopen niet te lang in de wagen te laten slingeren. Ook dat gewicht kost brandstof. Wie doordenkt zou er omzeggens een vermageringskuur voor over hebben.(wr)
Nissan Note en Pixo rijden over de rode loper Zolder binnen
In afwachting dat de Nissan Leaf eind dit jaar mensen al puur elektrisch zal laten rijden, schrijden er twee milieuvriendelijke autos van het merk over de rode loper Clean Week 2020 in Zolder binnen. Het is eerst de ronduit schitterende Note met de 1.5 dCi dieselkrachtbron die 115 g/km aan CO2 uitstoot. Dan is er de Pixo met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor die maar 104 g/km aan koolstofdioxyde uithoest. Hij geeft recht op een premie van 15% op de aankoopfactuur.
Notes viercilinderdiesel komt uit de familie van de Alliantie Nissan-Renault en is één van de meest gebouwde diesels ter wereld. Robuustheid, laag verbruik en vinnigheid zijn de kenmerkende eigenschappen. Om in het het CO2 plaatje te passen en maar 115 g/km van het goedje per kilometer uit te stoten, wriemelden de ingenieurs wat in de versnellingsbak en maakten de verhoudingen in vierde en vijfde wat langer. Daardoor toert de motor wat minder in regime, maar een vlot koppel zorgt ervoor dat geen fun in het rijpatroon verloren gaat. Om de gunstige ecoscore te halen werden geen toegevingen gedaan aan de uitrustingen in de graden Visia Acenta en Tekna. Dat is een grote verdienste omdat veel heel CO2-arme autos duchtig werden gestript om gewicht te besparen. Bij de Note is dat niet het geval en de bezoekers van CW2020 kunnen de auto testrijden op het historisch asfaltlint.
De Nissan Pixo dan is de benjamin van de gamma. In tegenstelling tot wat kan worden vermoed steekt hij boven basismobiliteit uit. De filosofie was een auto te bouwen met een zo laag mogelijke productiekost. Maar het moest een vijfdeurs vierzitter zijn met een wielbasis van 2360 mm die zo veel en groot mogelijke ruimte biedt voor bagage en inzittenden.Dit stadsautootje mist zijn markteffecten niet, ook omdat het verbruik slechts 4,4 l/100 km bedraagt. Al is het maximum vermogen met 50 kW (68 pk) tegen 6000 t/m bescheiden te noemen, de krachtbron (996 cm3) vult perfect de Euro 5 norm in. Ook deze stadsbij is tijdens Clean Week 2020 te rijden en zal menigeen verbazen.
Met de Nissan Pixo werd ook een onderscheiding gewonnen tijdens een milieuvriendelijke manifestatie die door het tijdschrift Turbo werd georganiseerd in Francorchamps. In Zolder komt hij uitmunten in die kategorie van -120 g/km. Uit die voorwaarde is de gedachte rond Clean Week ontstaan. Nissan neemt ook deel aan de CW2020 Trophy met Dirk Schoysman als piloot en vakjournalist Alain De Jong van Autowereld als navigator.
Voor wie Dirk Schoysman niet zo goed meer herinnert: hij is fabrieks-testrijder bij Nissan en is wellicht één van de, zoniet dé, snelste man op de Nordschleife van de Nürburgring met zijn 176 bochten. De oude Ring is in onbruik geraakt nadat Niki Lauda er op 1 augustus 1976 in een Ferrari een verschrikkelijk ongeval had. Later werd die even beroemde als beruchte baan verder gebruikt voor andere races en door autobedrijven omdat geen andere omloopt ter wereld die valstrikken biedt voor mens én techniek. Dirk Schoysman is een parel aan de kroon van Nissan, het merk dat hij fier voorrijdt tijdens de week van 5 t/m 9 mei 2010. Straks dus.(wr)
Vandaag en morgen wordt Citroën Story herschreven in Zolder
Citroën heeft één van de rijkste, meest passionerende geschiedenissen achter zich uit de hele autoindustrie. Dat zijn er nogal wat, want vanaf het ontstaan van de auto zijn naar schatting zon zevenduizend merken ontstaan en weer verdwenen. Nu resten er ruw geschat zon honderd. Door de nieuwe markten als China en Indië komen er weer nieuwe bij, terwijl de ontwerpers van Hybrids, Hydrogens, en Zonnewagens ervoor zorgen dat het lijstje van durvers in de industrie weer aangroeit.
Vandaag zaterdag en morgen zondag 25 april 2010 vindt de Citroën Story plaats op het Circuit van Zolder. Na verkozen te zijn tot Event of the Year door de Amicale Citroën Internationale, geniet dit evenement ook de officiële steun van Automobiles Citroën, Citroën Belux en Total. Het evenement is mee verzorgd door Mevrouw Sonja De Coster van wie de verdienste in de PR-wereld - en bijzonder in deze van de autosport - de landsgrenzen is overgestoken. Ze is al betrokken geweest in grote evenementen als een Champions Racing League, de Champcar e.a. Ze behoort bij de weinige PRs in dit Belgenland die nog gezichten op namen kan plakken en die sakkerse autosportwereld zo goed kent !
Dat is ook één van de redenen waarom topcoureurs, rallyrijders en circuit, als Nico Verdonck, Bruno Thiry, Fred Bouvy, Steve Vanbellingen, de legendarische Marc Duez, Robert Droogmans en Philippe Bugalski de mooiste collectie van de Conservatoire Citroën over Zolder rijden. De autos zijn stuk voor stuk juweeltjes. In één adem: de DS, de SM, ZX Rally-Raid, Xsara WRC en C4 WRC zullen op het circuit rondtoeren en de voornoemde heren waarborgen daarbij het spektakel.
Ook zullen 40 GS en 40 SMs aanwezig ziin om hun 40ste verjaardag te vieren. Deze twee modellen kwamen begin van de jaren 70 op de markt. Ze zijn à coté van een museum met de aantrekkelijke collectiewagens Citroën en Panhard én een thematische tentoonstelling verwezenlijkt door ieder van de tien clubs van de Belgische Amicale. De verzamelobjecten zullen de buren zijn van het huidige gamma Citroën waarin de nieuwe C3 en DS3 een vedettenrol in hebben.
Het is aan het stuur van een DS3 dat de deelnemers en bezoekers hun handigheid zullen kunnen testen tijdens een slalom en daarbij een prachtige prijs kunnen wegkapen. De clubs zullen ook het koppel met de mooiste antieke kledij verkiezen en belonen. Verder zijn er stands met miniaturen, wisselstukken en toebehoren voor oude wagens en andere merchandising zullen in de paddocks te vinden zijn.
In samenwerking met City Kart Brussels zal een kartingpiste aan de sportievelingen de kans bieden om te voelen of zijn het begin van een F1-carrière in de aderen hebben. Daarmee is het nog niet gedaan! Kinderen en tieners werden niet vergeten. Een springkasteel en PlayStations worden hun speelterrein. BVs als Jef De Smedt (Jan), Erik Goris (Rob), Fred van Kuijk (Dimi en opa Fonkel uit Mega Mindy) en Dave Gilles (ook Wittekerke, Romeos en musicals) uit de serie Familie op VTM, zullen aanwezig zijn en handtekeningen uitdelen. Jeroen Meus, bekend voor zijn culinair programma Plat Préféré op Canvas (VRT) zal eveneens van de partij zijn.
Jean-Paul Klinkers, een spectaculaire meertalige animator, zet de hele happening op muziek en staat borg van de Citroën Story een echt feest te maken dat geschiedenis zal schrijven in de annalen van Citroën België ! De afspraak is gemaakt: vandaag nog naar Zolder, of anders, zeker morgen zondag 25 april 2020 om autogeschiedenis uit verleden en toekomst vanaf de eerste lijn te volgen en te beleven.(wr)
Bridgestone heeft voor het F1 seizoen 2010 aanving te kennen gegeven niet meer alleen bandenleverancier te blijven in de F1. Liefst zou het Japanse merk zich geheel terugtrekken om green te gaan. Michelin heeft al te kennen gegeven weer te willen keren in de F1. Er gaat echter wel een voorwaarde mee gepaard die een welles-nietes-spelletje tussen de geniale bandenmaker en de FIA heeft losgeweekt.
Michelin zou bij een terugkeer in de F1 eisen dat de 13-duims wielen naar 18 evolueren. Dat zou designers verplichten de hele winkel te herzien en ook de ophangingen, veren en dempers, zullen opnieuw moeten uitgevonden worden. Ross Brawn heeft al laten weten dat één en ander, zoals de ophanging, voor een poos kan bevroren worden. Michelin pleit ook voor een minder aantal banden per weekend en voor minder aantal compounds.
Concreet komt het hier op neer dat de 18 wielen gebruikt worden in de Le Mans Series en dus ook in de 24 Uren van Le Mans. Michelin is in staat een compound af te leveren voor die etmaalrace die 8 uur zou standhouden. Principieel zou drie keer van banden moeten/kunnen worden gewisseld. Dat Michelin in Le Mans concurrentie heeft van Dunlop en Pirelli stoort niet in het minst. Het zou ook willen dat Bridgestone bleef. Omdat alleen mét een tegenstander kan worden aangetoond wie de beste is.
Maar er schuilt nog veel meer achter dat pokerspel. Michelin ontwierp twee jaar geleden een wiel waarin elektrische aandrijving, remmen en ophanging in verwerkt zijn. Het wiel maakte ophef over heel de wereld en de Franse bandenreus werkt er voort aan. Nu is er meer werkruimte voor de verdere research in een 18 dan in een 13-duims wiel. Michelin vertelt dat natuurlijk niet. De reglementenmakers hebben dat precies niet door. Dr wordt geen enkele link gelegd. Toch zal een ja of neen allesbepalend zijn voor het egzicht van de F1 in 2011 en daarna.(Tekst:Walter Rombauts)
Omdat de lijst van de CW 2020 Trophy nog dagelijks groeit wachten we nog even met het prijsgeven van alle klinkende namen die inschreven. Daarom een alfabetisch overzicht van de toekomstgerichte merken die in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 komen tonen dat wat waarvoor zij staan ook concreet is.
Tijdens Clean Week 2020 zet Audi maar liefst drie testvoertuigen in die de nieuwste A3 TDIe techniek hebben. Doordat ze hyperzuinig zijn stoten ze heel weinig koolstofdioxyde uit. De familie opent met de A3, dan de A4 en de A6. In Zolder zullen ze de bestuurders in hun sas laten voelen omdat in weerwil van de gedurfde milieugunstige techniek toch de eigenschappen van een sportief voertuig behouden. De toonaangevende constructeur is dat aan zichzelf verplicht. Al was het maar door al twee keer met een turbodiesel de 24 Uren van Le Mans te winnen en zopas in de 12 Uren van Sebring brandhout te hebben gemaakt van de concurrentie.
De A3 1,6 TDIe heeft een viercilinder die de voorwielen aandrijft met een maximum koppel van 250 Nm. Het maximum vermogen is 77 kW (105 pk). Door langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak te gebruiken, banden met lage rolweerstand en alle mogelijke overgewicht te weren, is het verbruik maar 3,8 l/100 km. Dat zijn klassieke technische goocheltruuks maar ze maken dat de uitstoot aan CO2 slechts 99 g/km bedraagt.
Hoezeer gewicht speelt mag blijken uit de A4 TDIe. De grotere broer van de A3 heeft een 2,0 liter viercilinder die 100 kW (136 pk) levert en met een verbruik van 4,6 liter toch nog maar 119 g/km aan CO2 uitstoot. Hij accelereert in 95 van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 215 km/h. De weer wat zwaardere Avant (breakversie) in de A4 geeft 03 prijs in de sprint naar 100 km/h en stoot 129 g/km koolstofdioxyde uit. Iedere kilogram telt op in de productie van gassen die voor een broeikaseffect op aarde zorgen.
Als derde variant brengt Audi de A6 2,0 TDIe in lijn in Zolder. Het is de superversie van de twee vorige ecomodellen. Hij verbruikt echter maar 5,3 l/100 km. Het maximum koppel bedraagt 320 Nm en blijft vlak over een groot regime. Toch wordt de bestuurder al bij net geen 2000 t/m aangemaand een versnelling hoger te schakelen. Kwestie van niet in de brandstofvretende toeren te gaan en te rijden op koppel zoals dat heet. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in precies 10 en de top ligt boven de 200 km/h. Maar dat zijn mogelijk bijkomstige details. De essentie is dat Audi daden boven woorden stelt. Daarom behoort het historische merk tot de twaalf die de stand van zaken today in toekomstgerichte technologie niet schuwen binnen de Clean Week 2020 in Zolder.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Chevrolet komt naar Zolder met de Volt die is gecamoufleerd in de Cruze ! Naar de Volt wordt al lang uitgekeken. Het is de elektrische auto met Extended Range die 500 km zorgeloos laat rijden nadat 60 km puur elektrisch kan worden gereden. Er is dus een elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion accu. Als die leeg geraakt start een kleine verbrandingsmotor op benzine die alleen als generator dient om de batterij op te laden. Omdat die Otto-motor geen uitstaans heeft met de aandrijving van de wielen pretendeert GM terecht dat het over een elektrische auto gaat.
Ook de concurrentie begint in te zien dat het althans niet de eerste jaren zonder die Extended Range niet zal gaan. De Chevrolet Volt en de Opel Ampera rijden volgend jaar de showrooms binnen. Het ene merk kan het van het andere niet kwalijk nemen dat ze soms in één adem worden genoemd. De onderhuidse technieken zijn dezelfde. Wél is er een kans dat de accus van elkaar gaan verschillen. Opel heeft andere Europese belangen terwijl de Chevrolet Volt batterijen zal betrekken van de nieuwe factorys die GM daar in de States heeft gebouwd.
Spanning in groen Zolder ! De Volttechniek die in meerdere Cruze-carrosserieën is ondergebracht dient om laboratoriumwagens te hebben die door de Chevrolet-ingenieurs over honderdduizenden kilometers worden gereden. In de poolcirkel zowel als door de Sahara maar ook en vooral in het stadsverkeer. De echt drukke steden dan. New York, Detroit en dat soort wespennesten als Los Angeles. Want volgens GM rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan plusminus 60 km per dag. Daarop speelt de Volt in: ZERO emission ! Interstedelijk wordt dan wel beroep gedaan op dat motortje dat vrolijk generator speelt.
Chevrolet heeft dit jaar een speciale betekenis in Zolder. Op 20 juni 2010 is het World Touring Car Championship te gast in het historisch Limburgse oord. Als voorproefje zal een WTCC-Cruze met de ondertussen ook al legendarische Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, onze Belgische musketier in de toerwagens-aller-slag, een demo geven. In de hotlaps die ze vlammen mag een journalist mee. Die zal tussen Bolderberg en Viversel, afgekoeld door het Albertkanaal langszij, anderhalve minuut Zolder als videospelletje ervaren. Beide voornoemde heren kennen dr iets van. Van snelheid bedoelen we. Rob Huff liet de Cruze zegevol knallen in de smalle straten van Macau. Pierre-Yves Corthals, uitmuntend autopiloot, wordt ook vandaag nog wild van een snelle ronde. Die demo belooft dus ! Dat een Chevrolet Cruze met 280 pk en vlammen uit de uitlaat in een cleane bedoening binnen mag stoelt op het gebruik van bio-éthanol (E85). Die éthanol wordt nu betrokken uit biomassa en bedreigt niet meer de voedselketen zoals in het begin van de biobrandstoffen het geval leek.
Het nieuws rond Chevrolet stopt daarbij niet. Er is ook de nieuwe Spark die met geloofsbrieven van 119 g/km aan uitstoot aan CO2 binnen mag in the green field of Zolder tussen 5 t/m 9 mei a.s. Makke koek op het eerste gezicht, tot je weet dat die op LPG rijdt. Sportgoedkope brandstof die voorlopig in verdrukking is geraakt door de onbegrepen veiligheid van de energiedrager. Puur technisch gezien is een LPG auto veiliger dan een voertuig op benzine. Tussen reservoir en verbrandingskamer zijn drie keer meer veiligheidssystemen ingebouwd. Bovendien drukt die LPG niet alleen de CO2, maar ook de andere heus kwalijke emissie-bestanddelen als HC (onverbrande koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxyden). Het fijne stof is, zoals voor iedere motor van welk type dan ook, een boek apart. Het is wel boeiend om binnen Clean Week 2020 na -120 g/km, waterstof, puur elektrisch, hybride, plug-in-hybride en PPO (Puur Plantaardige Olie) aandacht te zien groeien voor een nieuwe kategorie die aan het giftige NOx vernieuwde aandacht schenkt. Waaruit mag blijken dat Chevrolet de geest van Clean Week 2020 héél goed heeft begrepen: toekomstgerichte technologieën aandacht en ondersteuning geven zodat naar de nabije toekomst toe de globale mobiliteit is gediend.(Tekst:Walter Romabuts/Foto:Chevrolet)
Clean Week 2020 is een vijfdaags evenement dat op Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 t/m 9 mei 2010. Opzet is het evenement jaarlijks opnieuw terug te laten komen (minstens) tot en met 2020. Het evenement zal als platform aangegrepen worden op een update te bieden van alternatieve en toekomstgerichte technologieën, hoofdzakelijk in het kader van duurzame mobiliteit, maar ook in het domein van gemotoriseerde sporten.
Het volledige programma is op www.cleanweek2020.be te bekijken, maar hieronder belichten de organisatoren graag de hoogtepunten van donderdag 6 mei 2010. Dat is de tweede dag van CW 2020 die de naam Sustainable Motor Sport Day meekreeg. Zoals te zien is wordt het een hoogdag op sportief gebied, zowel retorisch als praktisch, die weerklank gaat vinden in Europa. Niet in het minst omdat het evenement figureert op de prestigieuze FIA-kalender van een Kampioenschap voor Autos op Alternatieve Energieën.
We sommen de sprekers op die letterlijk stuk voor stuk zwaargewichten zijn in de sportieve materie rond duurzame energie die zal moeten komen van wind, zon en waterkracht. De autosport raakt sinds de Renaults World Series en WTCC op bio-éthanol ging rijden ook in een groene drang. Vorig jaar kopieerde de F1 eigenlijk de Toyota Prius die in weerwil van alle kwalijke verhalen de pionier van de hybride blijft. De niet zo gekende bio-series in Frankrijk zijn aan hun derde jaargang toe en zo kunnen we nog een poos verder het lijstje aanvullen.
Komen tijdens het Seminar towards Zero Emission Motorsport spreken op 6 mei 2010 van 10.00 11.30 uur
Peter Wright (President FIA Environmentally Sustainable Motorsport Comission)
Het is daarmee nog niet gedaan. Van 12 tot 13 uur is er een persconferentie over het World Touring Car Championship en de GreenInitiatives by WTCC. De sprekers zijn niet minder dan:
Marcello Lotti en Fabio Ravaioli !
Van 13.00 tot 14.30 uur is er een WTCC-demonstratie met Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, inclusief hotlaps.
Vanaf 14.30 uur is er de voorstelling van Think Racing (EV Cup UK) en vervolgens demosntraties van verschillende soorten competitievoertuigen op alternatieve brandstoffen. Onder meer het Umicore Solar Team, Umicore Zero Emission Racing Team Formula (waterstofkart), Formule Bio, elektrische 2 pks van het CQS Zero Emission Team en eBikes van TTXGP Redenen te over om die week van Circuit Zolder je home te maken. Morgen vertellen we ronduit over de Clean Week 2020 Trophy die op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt gereden. Eén ploeg kunnen we U nu al niet onthouden: rallylegende Robert Droogmans met de zoon rallylegende Gilbert Staepelaere die hem, Marc Duez en Patrick Snijers maakte. Het is Gert Staepelaere. De zoon van de twaalfvoudige Belgische Rallykampioen rijdt hoe kan het ook anders in een Ford (Walter Rombauts)