Omdat de lijst van de CW 2020 Trophy nog dagelijks groeit wachten we nog even met het prijsgeven van alle klinkende namen die inschreven. Daarom een alfabetisch overzicht van de toekomstgerichte merken die in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 komen tonen dat wat waarvoor zij staan ook concreet is.
Tijdens Clean Week 2020 zet Audi maar liefst drie testvoertuigen in die de nieuwste A3 TDIe techniek hebben. Doordat ze hyperzuinig zijn stoten ze heel weinig koolstofdioxyde uit. De familie opent met de A3, dan de A4 en de A6. In Zolder zullen ze de bestuurders in hun sas laten voelen omdat in weerwil van de gedurfde milieugunstige techniek toch de eigenschappen van een sportief voertuig behouden. De toonaangevende constructeur is dat aan zichzelf verplicht. Al was het maar door al twee keer met een turbodiesel de 24 Uren van Le Mans te winnen en zopas in de 12 Uren van Sebring brandhout te hebben gemaakt van de concurrentie.
De A3 1,6 TDIe heeft een viercilinder die de voorwielen aandrijft met een maximum koppel van 250 Nm. Het maximum vermogen is 77 kW (105 pk). Door langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak te gebruiken, banden met lage rolweerstand en alle mogelijke overgewicht te weren, is het verbruik maar 3,8 l/100 km. Dat zijn klassieke technische goocheltruuks maar ze maken dat de uitstoot aan CO2 slechts 99 g/km bedraagt.
Hoezeer gewicht speelt mag blijken uit de A4 TDIe. De grotere broer van de A3 heeft een 2,0 liter viercilinder die 100 kW (136 pk) levert en met een verbruik van 4,6 liter toch nog maar 119 g/km aan CO2 uitstoot. Hij accelereert in 95 van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 215 km/h. De weer wat zwaardere Avant (breakversie) in de A4 geeft 03 prijs in de sprint naar 100 km/h en stoot 129 g/km koolstofdioxyde uit. Iedere kilogram telt op in de productie van gassen die voor een broeikaseffect op aarde zorgen.
Als derde variant brengt Audi de A6 2,0 TDIe in lijn in Zolder. Het is de superversie van de twee vorige ecomodellen. Hij verbruikt echter maar 5,3 l/100 km. Het maximum koppel bedraagt 320 Nm en blijft vlak over een groot regime. Toch wordt de bestuurder al bij net geen 2000 t/m aangemaand een versnelling hoger te schakelen. Kwestie van niet in de brandstofvretende toeren te gaan en te rijden op koppel zoals dat heet. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in precies 10 en de top ligt boven de 200 km/h. Maar dat zijn mogelijk bijkomstige details. De essentie is dat Audi daden boven woorden stelt. Daarom behoort het historische merk tot de twaalf die de stand van zaken today in toekomstgerichte technologie niet schuwen binnen de Clean Week 2020 in Zolder.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
|