In 2016 beleefde Mazda dat er meer dan 5.150.000 van de Mazda "3" werden geproduceerd. De update van 2017 is natuurlijk al klaar voor de Brussel European Motor Show. De hele auto werd volgens de ondertussen bekende "SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS" verfijnd. Het loont de moeite enkele specifieke aspecten van o.a. de Introductie van de "G-Vectoring Control" te analyseren.
Op gebied van motoren moet het merk uit Hiroshima voor niemand onderdoen, tenzij men zoekt naar een plug-in Hybrid. Of naar een puur elektrisch model. Niet uit onkunde, maar eerder door een gezond wantrouwen naar de pure elektrische auto toe, wacht men af. Vooral de beschikbaarheid en de nodige infrastructuur die stroom zal leveren, roept nog vele vragen op.
Overigens meent Mazda met de "rotary-engine" op waterstof in 2020 nog steeds een alternatief voor de EV te vinden met evengoed een ZERO-uitstoot zoals de elektrische auto. Overigens heeft naast Mazda, ook Mercedes en BMW veel ervaring met de waterstofmotor op zich. Net als bii de elektrische voertuigen blijft een bevoorrading-infrastructuur één van de voornaamste problemen voor de waterstofmotor.
Omdat meer mensen zich afvragen of het niet beter is opnieuw een benzine- dan wel een diesel te verkiezen is het nodig het motoraanbod van Mazda te overlopen. Zoals gezegd ontbreekt op dit moment een "Hybrid", dit is een combinatie van verbrandingsmotor - diesel of benzine - met een elektromotor. Mazda ervaart dit momenteel niet als een prangend nadeel. Ook omdat er maar omheen gepraat wordt en eigenlijk alleen Toyota daarin recht van spreken heeft.
Het Hatchback- en Sedangamma van de Mazda 3 2017 is te koop met de 105 pk sterke 1.5 SKYACTIV-D Turbodiesel en de 150 pk krachtige 2,2 liter SKYACTIV-D-Biturbodiesel, alsook de drie lichte SKYACTIV benzinemotoren: een 1.5 met 100 pk, een 2,0 met 120 pk en een 2.0 liter met 163 pk.(wr)