Meer dan 3000 exposanten stellen op dit moment hun nieuwste producten voor op de technologiebeurs van Las Vegas. Elektrische auto's ontbreken daar natuurlijk niet. En als we daarover spreken zeggen we Tesla en Renault. De toonaangevende Franse autoconstructeur doet het in "Sin City" met een simulator waarin een race over 20 ronden in het Formula-e kan worden gereden. Kampioen Sebastien Buemi en Nicolas Prost deden het al voor. Met onderscheiding uiteraard en uitkijkend naar de derde race in februari in Argentinië.
In Las Vegas moet Tesla even onderdoen voor Renault. Want die hebben een elektrische racewagen die geheel op de basistechniek van de ZOE is gebaseerd. De eerste betaalbare elektrische auto in onze contreiën. Renault stelt op 21 februari ook zijn nieuwe Formule 1 wagen voor waarmee voor het tweede jaar op rij wordt deelgenomen aan het WK F1 dat op 26 maart a.s. begint met de GP van Australië. Het circuit van Melbourne is al aangepast aan de verwachte hogere snelheden...(Walter Rombauts)
Er is een tijd geweest dat de Brit Sir Stirling Moss sneller was dan de auto's waarmee hij reed. Het leidde vaak tot mechanische pech van de machine's die hij bestuurde. Hij is ongetwijfeld de snelste autocoureur ooit die echter niet voorkomt op de lijst van wereldkampioenen. Ross Brawn is één van de grootste, zoniet dé beste F1-ingenieur, aller tijden. Hij hielp Michaël Schumacher aan zes van de zeven constructeurstitels van de 16 die Ferrari sinds 1958 oogstte.
Het wereldtentoonstellingsjaar 1958 in België was ook het openingsjaar van het "F1-Wereldkampioenschap van de Constructeurs". Een nieuw tijdperk brak aan, waarin het voor een team belangrijk was een GP-winnaar te hebben en een "puntensprokkelaar" voor de WK-punten voor de Constructeurstitel.
In 2009 voegde Ross Brawn zijn naam toe aan de "groten" die met een wagen van eigen constructie de titel voor de renwagenbouwers behaalde. De Brit, genie op zich, schonk daarmee de Brit Jenson Button zijn eerste en enige wereldtitel in een bolide die "Brawn GP" heette en het pad schoonveegde voor Mercedes dat vervolgens sinds 2014 drie opeenvolgende constructeurstitel spaarde.
Mocht men de gloriejaren van de "Ster" - 1954 en 1955 met Fangio en Moss - erbij tellen, dan zou Mercedes vijf wereldtitels hebben geoogst sinds het ontstaan van de F1 in 1950 op 13 juli in Silverstone. Maar toen bestond de constructeurstitel nog niet. Pas in 1958 heeft Vanwall (merk ontstaan uit kogellagerfabrikant Tony Vandervell) de eerste titel binnen gehaald. Maar die staat niet als "WCC" World Constructor Championship geboekt. Die benaming werd pas in 1959 in voege gebracht.
Vervolgens hebben John Cooper, Enzo Ferrari, Jack Brabham, Ken Tyrrell, Bruce Mc Laren (posthuum), Frank Williams en Ross Brawn hun namen toegevoegd aan wat een onderschat kampioenschap is. Want begin d'r maar eens aan: een racewagen bouwen die moet kunnen winnen. Een uitdaging...zoals voor dewelke Renault-ingenieurs nu staan. Op 21 februari a.s. stelt Renault zijn nieuwe F1-auto voor. Dit keer moet het een winnende wagen zijn. Voor twee titels, die van coureurs en constructeurs.(Walter Rombauts)