Lewis Hamilton, "Pole-position" in de regen voor Vettel,, snelste rondetijd in de eentonige race die hij won. Van start tot finish aan de leiding. Ieder F1-coureur ervaart zo'n koers als de volmaakste oefening die je kan maken in een F1 race. Ploegmaat Nico Rosberg verstandig op de tweede plaats rijdend, denkend aan de punten voor de wereldtitel van de constructeurs en ook aan die van hemzelf. De Duitser (klinkt altijd raar als zoon van een Fin). Nico Rosberg blijft aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel. We zijn natuurlijk pas aan de tweede race toe. Maar binnen een week zal er niet zoveel veranderen.
Dat komt omdat de vier kandidaten voor de titel 2014 zich nu al op de lijst van 22 gegadigden afgetekend hebben: Rosberg (Mercedes), Hamilton (Mercedes), Alonso (Ferrari) en...Vettel RB10-Renault. Vettel's commentaar was duidelijk: "mocht het zoals voorspeld naar het einde van de race toe gaan regenen zijn, dan zat er nog een duel Hamilton en mij in. Mijn kansen op een overwinning waren dan reëel. Maar 't bleef droog, hoewel de meeste van de meute tien ronden voor het einde op "mediums" overschakelden. "Op het droge kan ik de Mercedessen niet voorbij", beklemtoonde Vettel nog eens. Om een coplete verrassing te voorkomen. In 2009 werd de GP van Maleisië F1 met de rode vlag gestopt omwille van een zondvloed. Toen kreeg leider en virtueel winnaar Jenson Button met zijn Brawn de helft van de punten die normaal aaan de winnaar worden toegekend.
Vettel's poegmaat, de Australiër Daniël Ricciardo kreeg alle tegenslag over hem die een GP kan brengen en moest hij in de 41ste van 56 ronden opgeven. Slechte, gevaarlijke, bandenwissels, afgebroken voorflappen, gebroken tempo na een aanvankelijk sterke koers, lieten hem de duimen leggen. In Bahrein gaat hij wegens de blokkering in de pits en het gevaarkijke achertruit duwen door de mecaniciens 10 plaatsen naar achteren op de startgrid.
Maar voor Vettel en Red Bull Racing is hij wel de geknipte man om mee punten voor het constructeurs-kampioenschap te verzamelen. Volgens Sebastien Vettel is wat de RB10 nu kan het maximum. Voorbij de beide Mercedessen rijden is - voorlopig - een illusie. Dezelfde bewering komt van de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari) die vlakaf zegt dat een vierde plaats - weerom voorlopig - het maximum is dat uit de rode bolide ka worden gehaald.Je voelt het zo'n beetje aan dat de rest er zomaar bij rijdt voor spek en bonen.Enige reserve misschien voor Williams-Mercedes, waar Bottas en Massa minstens hard vechten. Het is niet alleen duidelijk tegen wie. Tegen de auto ? Tegen zichzelf ? Tegen elkaar wegens een verklaarbare "generatiewissel" ? Mogelijk komt op die vragen een antwoord volgende week in de derde GP van het seizoen.(Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT KOMPLEETSTE ZEGE IN GP VAN MALEISIE
Lewis Hamilton,"Pole-position" voor Vettel in de regen zaterdag, van start tot finish leider in de race die hij won, Snelste wedstrijdronde in de race. Dat is wat een coureur een volmaakt weekend noemt. Zijn ploegmaat Nico Rosberg was zo verstandig op de tweede plaats te blijven, denkend aan de punten voor het wereldkampioenschap constructeurs en ook aan die van hemzelf. Wan de Duitser (blijft raar klinken als zoon van een Finse vader-wereldkampioen). Het was in concreto een saaie race. Wellicht komen er zo nog vele dit jaar. Dat komt omdat de vier kandidaat-wereldkampioenen zich binnen de 22 "gegadigden" al hebben afgetekend.
Het zijn Nico Rosberg (Mercedes), Lewis Hamilton (Mercedes), Sebastien Vettel (Red Bull RB10-Renault) en Fernando Alonso (Ferrari). Vettel's ploegmaat, de Australiër Daniël Riccardo (Red Bull) reed andermaal sterk maar kreeg alle ongemakken over zich heen die men kan bedenken. Een slecht bandenwissel, een afgebroken voorflap, genoeg om hem in de 41ste ronde te laten opgeven. Vettel heeft in Ricciardo in ieder geval een goede ploegmaat om punten te sprokkelen voor het wereldkampioenschap van de constructeurs. Op 14 april a.s. komt in Parijs "de zaak" voor van de betwiste brandstof-debietmeter en gaan we zien of Ricciardo zijn tweede plaats in Melbourne na de diskwalificatie terugkrijgt. 't Zijn rare kwasten daar op de Place de la Concorde nr 8. Hun ongelijk bekennen is niet hun sterkste kant.
Je krijgt de indruk dat na twee GP's (Australië en Maleisië) buiten de vier titelpretendenten de achttien anderen er maar voor "spek en bonen" bijrijden Buiten natuurlijk Kimi Räikkönen die vroeg in de race (20ste ronde) een platte rechter achterband kreeg en daardoor voor een "mission impossible" kwam te staan. Maar ook tijdens de ultieme kwalificatie voor de pole zaterdag - in de gutsende regen, toonde hij zich geen "regenmeister"? Hij ontgoochelde wat. Zonder die klapband had hij in de droge race ongetwijfeld nog veel goedgemaakt. Maar de "fut" was eruit. Ware het niet het miljoenencontract met de Scuderia die hem in de auto hield, hij zou niet liever doen dan uitstappen en naar zijn hotel gaan na zo'n vruchteloze race.
Bij Williams-Mercedes reden Bottas en Massa een goede race. Soms kon je je afvragen tegen wie eigenlijk. Ze vormen de splitsingmuur tussen de vier koplopers "en de rest", de krukkenrijders - sorry Romain Grandjean (Lotus), Jenson Button's (Mc Laren-Mercedes en andere Pastor Maldonado's. Mogelijk moet voor Nico Hulkenberg hierop een uitzondering worden gemaakt. Rijden Bottas en Maasa tegen elkaar ? Een generatiewissel kan een rol spelen. Rijden ze tegen zichzelf ? In idere geval blijft Williams minstens in de middenmoot. Ze vormen de splitsingsmuur tussen de gekende titelpretendenten "en de rest"...Zoiets heeft Sir Frank Williams niet verdiend Daar is hij te monumentaal voor. Het is niet per toeval dat de Itaiaanse drankengod Martini hem het zogoed als de volledige sponsoring van het team aanbood. Sir Frank Williams en zijn ingenieurs zullen nog reageren. Mogelijk zelfs met een zege.
Naar het einde van de race werden stortregens aangekondigd. Bijgevolg was Lewis Hamilton bij de eersten - in de 40-ste ronde al) om "mediusm" te gaan halen die tegen een druppeltje regen kunnen. Sebastien Vettel: "Mocht het gaan regenen zijn, dan zou ik een kans hebben gezien Hamilton voor de zege te kloppen. Maar het regende niet, zelfs geen enkele pijpensteel zoals in 2009, jaar waarin de omloop in een zondvloed veranderde. In die mate zelfs dat de koersdirectie de race met de rode vlaf af te vlaggen. Toenmalig leider, de Brit Jenson Button (Brawn) werd als winnaar uitgeroepen en kreeg de helft van de normaal toegekende punten. Vettel's regengebed werd niet verhoord. Hamilton was dit weekeinde gewoon de beste.
Binnen een week zijn we alweer aan de derde GP van het seizoen toe. De GP van Bahrein (van t/m 6) april In tegenstelling tot wat werd voorspeld (inclusief foutief door mijzelf) wordt het wel een spannend WK. Alleen zou de FIA naar het grote publiek toe meer klaarheid moeten scheppen via de media hoe - ingewikkeld - technisch die nieuwe F1 in elkaar zit. Dan zou beter worden begrepen waarom wat op de piste gebeurt. Misschien ter gelegenheid van 14 april 2014, als de brandstofsensor op tafel komt - voor men bij "Maxims" achter de hoek enkele flessen Margaux laat ontkurken...Het milieu iets kennende, bestaat de vrees, dat alleen de team-ingenieurs (Adrien Newey, Dominicali, Eric Boullier e.a.) er iets zinnigs zullen kunnen over zeggen. Of de technici van de FISA daarop zullen ingaan is zeer de vraag. "Ja" knikken is niet hetzelfde als "begrijpen".(Walter Rombauts)
Zoals gezegd bepalen de weersomstandigheden in Sepang nabij Kuala Lumpur in Maleisië mee van wat er op de piste gebeurt. Nico Rosberg moest erkennen dat zijn landgenoot Sebastien Vettel met de Red Bull RB10-Renault hem "spelenderwijs" op een doorweekte 5,543 km baan voorbijreed. De viervoudige wereldkampioen moest op zijn beurt dan weer toezien hoe Lewis Hamilton in de Mercedes met 4'59"431 (20" trager dan op het droge) de tweede "pole-position" van het seizoen binnen haalde. niet zonder evenwel ook eens een indrukwekkende schuiver te maken. In zijn loopbaan is dit de 33ste "pole-position" uit zijn loopbaan en evenaart daarmee het record van wijlen Jim Clark.
Nico Rosberg (Mercedes) pakte het zekere voor het onzekere en koos voor een "tragere" tijd die hem vanop de derde plaats doet vertrekken. Dat is een goede startpositie als leider in de stand om de wereldtitel. Je hebt dan wel geen echte vrije baan voor je, maar als het niet regent, heb je wel klaar zicht op wat de twee snellere jongens - Hamilton en Vettel met elkaar uitspoken, afstormend op de eerste bocht.
Nog comfortabeler zit Fernando Alonso in zijn Ferrari die vanop zijn vierde plaats én mee tempo kan houden, de auto ongeschonden door het startgewoel krijgt, hem niet forceren en minstens in de punten, zoniet het podium kan oprijden. Fernando blijft een ernstige kandidaat op de wereldtitel. Overigens blijven er na morgen nog 17 GP's te rijden. De weg is nog lang.
Daniël Ricciardo, wiens verdachte brandstofsensor op 14 april in de FISA wordt besproken, verbaasde toch weer iedereen door met de tweede RB10-Renault vijfde te worden en Kimi Raïkkönen (Ferrari) vooraf te gaan. Grosjean (Lotus-Renault) volgde hem op de voet. Hoe slechter de omstandigheden, hoe beter Romain Grosjean zich voelt.
Pas op de achtste en negende plaats volgen Kevin Magnussen en Jenson Button in de Mc Laren-Mercedessen. Teambaas Ron Dennis ligt nu met hartritmestoornissen aan de machine die met elektrische schokken het juiste ritme weer instelt. Zijn nieuwe ingenieur Eric Boullier zit vanit een hoekje in de pits de mecaniciens te bevelen wat en hoe ze precies de dingen moeten doen. Mc Laren-Mercedes geraakt - voorlopig - niet in een homogeen geheel. Mc Laren (afkomstig van zijn stichter Bruce Mc Laren, die verongelukte) is in de F1 een bijna sacrale naam. Het is dus niet verwonderlijk dat op de prestaties ervan extra wordt gelet. Morgen - straks in Sepang - zal het spannen. Tegen de verwachtingen in zitten de kanjers - door insiders afgeschreven door de nieuwe F1-conceptie - toch weer vooraan. Behalve het pruttelige lawaai van de V6 turbomotoren, is het WK F1 2014 wél goed gelanceerd. Eelektronisch geleide auto's - want dat zijn ze bijna, doet terugdenken aan de jaren dat Scalextric de gemoederen beroerde. In de huskamers, de garage en kelders en in sommige autoclubs.
Mits nog wat vooruitgang kunnen de toeschouwers vanop hun zitje mee het gedrag en de prestaties van de auto's bepalen. "Slotracing", waarin destijds Jean-Pierre Van Rossem (ja, de enige echte-) een groot bezieler was. De kleine bandjes ervoor, ook al in verschillende adhesies, werden in de jaren '80/90 in monopolie gemaakt door een even vriendelijke als excentrieke Canadees Jan Limpach. Maar zoals het leven voortkabbelt, zo ook doen dat nu anderen voor hem. In de echte Formule 1 is het met name Pirelli (als enige rubberleverancier in F1) die de compound samenstelt. Gekkenwerk als je het de ingenieurs vraagt. Tot op het podium morgenochtend.(Walter Rombauts)
HAMILTON SNELST IN FP1, RAIKKONEN SPLITST MERCEDESSEN
Op 14 april a.s komt in Parijs de zaak van de verdachte brandstofcel in de Red Bull RB10 voor. Mike Horner, teambaas is i beroep gegaan tegen de diskwalificatie van zijn coureur Daniël Ricciardo die tweede eindigde achter de Duitser Nico Rosberg die Mercedes deed winnen in de GP van Australië. Het gaat eenvoudig gezegd om een debietmeter van de brandstof die een bepaald niveau niet mag overschrijden. Omdat de Australiër in de Red Bull RB10 er een hels tempo op na hield en op het einde van de GP Rosberg inliep, verdenken de technische lui van de FISA Red Bull ervan "een druppelke" meer toe te laten tot de verbrandngskamer van de Renault V6 turbomotor. Op die manier kan natuurlijk wat vermogen worden gewonnen...Het zal op 14 april in Parijs een leuk debatje worden. "Om een druppelke meer..."
Ondertussen zijn we al aan de tweede GP van het seizoen, deze van Maleisië, waarvan de eerste vrije oefeningen al achter de rug zijn. Met...weerom Lewis Hamilton zoals in Australië, traingssnelst in de Mercedes. Maar wie kwam zich daar tussen de eerste (Hamilton) en tweede (Rosberg) Mercedes wringen ? De "onverlaat", Kimi-de-Zwijger in zijn vuurrode Ferrrari. In de tijdtabel is te zien dat - gesteld dat de race al bezig was - dat Lewis Hamilton de rode vlek van de Italiaanse bolide in zijn achteruitkijkspiegels kon zien...
Viervoidig wereldkampioen Sebastian Vettel staat - voorlopig - op de zevende chrono en Riciardo met de tweede Red Bull op de twaalfde.Maar dit alles is voorlopig, helemaal onstabiel, en kan in de tweede én derde vrije oefeningen als een hutsepot nog dooreen worden geroerd. Morgennamiddag tijdens de kwalificaties om de "pole", zijn natuurlijk bindend. Dat Fernando Alonson niet in de voorste gelederen voorkomt is te wijten aan het gebrek aan "grip", "tractie" op Maleisische bodem. Maar zoals altijd blijft Fernando rustig, hoewel...hij één keer te wijd ging in een bocht, niet erg, maar toch duidend op gespannenheid, verstrooidheid of geërgerd dat de auto niet echt vooruit gaat.(Walter Rombauts)
Mercedes moet toch heel veel nut hebben gehaald uit de duizenden testkilometers die in het pré-seizoen, vooral in Bahrein, werden verorberd. Want in Melbourne was Hamilton trainingsnelst en won Rosberg met geredelijke voorsprong (24") nadat zijn ploegmaat's auto het al in de tweede ronde liet afweten. Vandaag in Sepang in Maleisië reed Hamilton weer de snelste tijd in de eerste vrije trainingen voor Räikkönen en Rosberg.
Maar tijdens de tweede vrije trainingen fixeerde Nico Rosberg zich op zijn zege in Australië en liet zowaar de snelste tijd optekenen. Lewis Hamilton "zakte"" finaal naar de vierde plaats en was de eerste die buiten het "clubje" van de 1'39" viel. Drie coureurs (met ieder een ander motormerk) hoorden "in de drie" thuis: 1. Nico Rosberg (Mercedes) 1'39"909; 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1''39"944 en 3. Sebastien Vettel (Red Bull RB10-Renault) 1'39"970. Al de 19 anderen keken aan tegen een achterstand van 1'40" en meer.
Opvallend in de rondedans is dat de Braziliaan Felipe Massa die nu met een Williams-Mercedes rijdt op de zesde plaats staat. De ongeluksvogel van de Formule 1 heeft duidelijk een adrenaline-spuit gekregen sinds hij verlost is van die vervelende maar o zo efficiënte Fernando Alonso met Ferrari. Overigens staat de Spaanse "matador" op de voorlopige vijfde plaats. Dus kijkt Felipe - ook voorlopig - tegen de achtervleugel van zijn vroegere ploegmaat aan.
Morgennochtend - voor ons deze nacht - worden de derde vrije oefeningen gereden. Ze zijn nog steeds niet cruciaal voor wie vanaf de "pole-position" vertrekt, maar in de namiddag valt het verdikt. Nu al heb ik de indruk dat het WK F1 tussen Fernando Alonso (Ferrari), Kimi Räikkönen (Ferrari), Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastien Vettel (Red Bull RB10-Renault) zal gaan met een Nico Rosberg als frisse scheidsrechter - men vergeet het al bijna - leider is in de stand om de wereldtitel.
Sebastien Vettel's derde chrono is bemoedigend, want geruchten in de wandelgangen van pits en paddock, deden al de ronde dat het Red Bull-team ongerust is dat de 25-jarige "snaak" elders zijn vijfde wereldtitel zou beginnen zoeken. Maar zo'n vaart zal het niet lopen. Er is nog iets opmerkelijks aan de gang. Sinds de strenge, onbuigzame, ongezellige Ron Dennis het Mc Laren-team weer naar zich heeft toegetrokken komen de auto's naar het voorfront. Dennis - ooit begonnen als "simpele" mecanicien bij Mc Laren die zich opwerkte naar de echte "big-boss" voor- en achter de schermen, heeft de Franse Lotusbaas Eric Boullier aangeworven. Sindsdien is er al een verandering merkbaar. Boullier is één van de knapste motortechnici van het moment. Maar een stroeve, norse Engelsman als Ron Dennis die een Fransman aanwerft in zijn puur "British team" (hoewel officieel met Mercedesmotoren) is toch bijna een unicum in de nu 64-jarige geschiedenis van de hoogste autosportdiscipline.
De bazen verwachten dan ook veel van de coureurs Kevin Magnussen (ja, zoon van Jan...) en Jenson Button die uit traditie blijft. 't Wordt een toffe GP van Maleisië. Nog één pikant detail: Ron Dennis is de man die Lewis Hamilton vanaf zéér jonge leeftijd "opvoedde". Als mens en coureur. Maar Dennis' tirranie gaat altijd verder, zeker naarmate de goede resultaten verminderden? er wat vrouwenhistories bij te pas kwamen, ontstonden spanningsvelden tussen de twee. Toen Dennis als algemeen ceo van Mc Laren werd, zich verwijderde van de F1, voelde Hamilton zich bevrijd en waagde stap naar Mercedes En heeft naar eigen zeggen nog geen seconde spijt van gehad. Gellofwaardig, al kan het gezegde "wiens brood men eet, wiens taal men spreekt"worden onthouden. De GP van Maleisië F1 wordt zondag over 56 ronden van 5,543 km gereden. Liefst 310,408 verraderlijke kilometers. Door de nieuwe F1 zelf, maar ook de weersgesteldheid.(Walter Rombauts)
Er is ernstige onenigheid in de Formule 1 die het vanaf dit jaar met V6 turbomotoren moet doen. Een plan dat is ontstaan toen de herrie rond stikstofdioxyde (CO2) en zelfs nog onder het bewind van Max Mosley vond dat er ook een "groene" Formule 1 moest komen. Die minder brandstof verbruikte, dus minder schadelijke uitlaatgassen in de atmosfeer bracht en hybride moest zijn. Voor dat laatste stond niet meer of niet minder Toyota met zijn Prius model. Omzetten van vetragings-energie in elektrische stroom die weer beschikbaar was als nodig. We kunnen, maar willen niemand met overdreven technische inslag overvallen. Eén ding: bij personenwagens gaat het meestal over een heuse batterij. In racewagens eerder over condensators die heel veel maar ook héél kort elektrische energie "vast te houden" alvorens ze terug af te geven.
Want het "Kinetic Energy Recovery System" (KERS) dat ingang vond in de Formule toen de V8 atmosferische motoren werden gebruikt (dus toen al hybride) was kopiegetrouw gewoon wat Toyota in zijn even betwiste als geniale Prius had geconstrueerd. Elektrische energie opslaan in een batterij, kW's (lees: pk's), die weer insprongen bij - bijvoorbeeld - acceleraties. Maar...ook de mogelijkheid bood om met een volle batterij over plusminus 50 km in stadsverkeer volledig elektrisch te rijden. Dus zonder dat de verbrandingsmotor functioneerde. Dat maakte dat er ook geen geluid bij te pas kwam. Zo stil zelfs dat voetgangers een puur op een batterij rijdende auto niet hoorden aankomen. Plannen liggen klaar om een universeel signaal vanuit een elektrisch rijdende auto te zenden opdat zwakke weggebruikers zich van de aanwezigheid ervan bewust zouden zijn.
Was het KERS-systeem in de V8-motoren goed voor 60 kW of 82 pk die "en plus" in een batterij konden worden "bewaard" tot de coureur ze geheel of gedeeltelijk tot maximum 6"7 opnieuw kon "afroepen" van de batterij. In de gewone Toyota Prius en alle bestaande elektrische auto's gaat de wedloop over de batterij. De levensduur, de kostprijs, het gewicht en andere inbouwkopzorgen. In de nieuwe F1 - de V6 turbomotoren - is het KERS-systeem eens zo krachtig als daarjuist geciteeerde V8-motoren die een geweldig, daverend, bijna aardverschuivend concerto aan snerpend geluid produceerden. De nieuwe V6 turbokrachtbronnen hoor je nauwelijks. De turbo's overstijgen in geluid dat van de motor zelf en in haarspeldbochten of tijdens een slip kan men zelfs de banden horen schuren over - in overleg samengesteld - asfalt.
Eén van de sterkste persoonlijkheden (zoniet dé sterkste) uit de Formule 1 geschiedenis, de eigenzinnige, koppige en bazige Bernie Ecclestone (nu 83 lentes jong) had ervoor gewaarschuwd. Geluid hoort bij racewagens. "Anders komen de fans niet meer. Het is de emotie van door merg en been gaand motorgeluid dat hen doet opveren in de tribunes, dat hen als een magneet aan de race plakt. Persoonlijk ben ik net geen dertig jaar geleden naar races geweest in Amerika waar een - knap - kampioenschap werd gehouden met elektrische éénzitters met de allures van een F3. Ze waren gebouwd door universiteiten doorheen heel de USA. Ze hadden 24 batterijen aan boord. 12 links en evenveel rechts, ze konden 170 km/h rijden en wie slordig omsprong met de "gaspedaal" moest sneller naar de pits voor nieuwe, volle batterijen. Ze maakten geen enkel lawaai. Ja, de banden een beetje. Er kwam geen mens naar kijken. Ook al reden er kanjers mee als Marc Schonkert en dame Lynn St. James die ooit ook in de 500 Mijlen van Indianapolis van zich liet spreken.
Toen de races met de elektrsche auto's voorbij waren - zoals ik met eigen ogen in Cleveland kon vaststellen - kwamen de "bolides" van de Indy-cars op de baan, met motoren die donderden van lawaai, geluid of "sound". Ik moet nog altijd denken aan het Belgische Juma-team dat twee keer de 24 Uren van Francorchamps won. Buiten het administratie brein van mevrouw Van der Auwera, was het de selfmade-man Julien Mampaey die de motoren tot in hun ziel bewerkte, ieder geluidje kon thuisbrengen, een genie die door niet echt bekende redenen in de mist van de anonimiteit is verzeild.
Toen hij zijn voornaamste coureurs zoals Eddy Joosen, Jean-Claude Andruet, Pierre Dieudonné, Dirk Vermeersch - om maar enkele te noemen - hun de vrije loop gaf op een omloop, zijn motoren bijna pijnlijk liet huilen onder het vermogen, het motorkoppel en de versnellingsbakken bij het vooral terugschakelen aanwijsbaar voor de oplettende autosportliefhebber bijna visueel het motortoerental overseinde mijmerde Julien altijd "It is a beautiful noise", it is a sound". Zoals ook de musical "A Sound of Music" geen enkele agressiviteit, alleen maar schoonheid overbrengt. Daarmee komen we aan de nuance tussen stilte (elektrisch), lawaai (niet door de FISA gereglementeerde disciplines) en de "souns of motormusic". Onmisbaar bij autoraces.
Die zielroerende "sound" ointbrak in de openingswedstrijd in Australië in Melbourne. In die mate dat koersdirecteurs, promotors, sponsors en teambazen (zoals o.a. Ferrari-directeur Luca di Montezemola). Dezelfde emotionaliteit zal ontbreken tijdens de GP van Maleisië die volgend weekend wordt gereden in het door de vliegramp getroffen natie. Vrijdag zijn de eeste traingen, zaterdagochtend de derde vrije oefeningen om in de namiddag de kwalificaties te zien rijden die bepalen wie zondag op "pole-position" vetrekt. Niemand durft een favoriet aanduiden. Hoewel Nico Rosberg en Lewis Hamilton sterke Mercedessen rijden. En een Fernando Alonso die alleen voor een - mogelijke - derde wereldtitel kans maakt als hij iedere race op het podium kan klimmen, of minstens in de hogere punten de race beëindigt. De GP van Maleisië F1 is onvoorspelbaar wegens de weersomstandigheden. Zonnenlandschappen wisselen zich af met misselijk makende regen, onweders, een piste die soms eerder op een aquarium gelijkt, net geen aardbevingen. Zeker niet vanuit de motoren, de grote ergernis van Ecclestone die een ingrijpende reglementswijziging wil.
Hoe diep het zit, vertaalt een ironisch verhaaltje in het milieu. "Het zou goed zijn dat de racewagens een "claxon" ingebouwd krijgen. Daarmee kunnen de piloten dan "biep" doen om toeschouwers en tegenstanders te laten weten dat ze in de buurt zijn en de mogelijkheid bestaat dat er een inhaalmaneuver kan volgen. Gesteld dat daarmee/daardoor niet teveel energie wordt verspild. Want de brandstofvoorraad is beperkter. Gas geven kan naar het einde van de race duur te staan komen. Een F1 waarin in de rechte lijn het gaspedaal wordt gelicht...Bernie Ecclestone is er ziek van. Dat is hij al tachtig jaar nooit geweest. Als Bernie in die staat is, dan is de kans groot dat hij reglementsdokters voor genezing laat zorgen.
Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) zegt bijzonder weinig. Ecclestone, teambazen, betitelen het als arrogantie. Todt - inderdaad zéér hooghartig - is niet dom. En binnen die FIA filosofeert hij mogelijk over het mislukken van "de groene" racewagens. Want laat ons eerlijk zijn. Zowel in de sport als op de gewone automarkt is het lovenswaardige idee van een "groene auto" mislukt. Weliswaar mede door de crisis en onkundige overheden, die het belang niet inzien van een gedegen oplaad-infrastructuur voor elektrische voertuigen. Ja, in vele benzinestations staan (snel-)laders waardoor je thuis kan geraken en het huiselijke stopcontact als een reddingsboei wenkt. Meestal 7 à 8 uur om de batterij echt vol te laden. Alleen de hybride-aanpak (combinatie tussen Otto-motor en elektrische motor) kan de brug slaan naar plusminus 2050 waarin een concrete kentering waar kan worden.
Van het snerpend racelawaai dat we logisch vinden en waarvoor fans peperdure tickets kopen om de emoties in te ademen naar de stilte van de elektrische auto. In het slechste geval hoor je het bandengerol, en bij stijgende snelheid kan de rijwind op de voorruit "beuken" en voor wat gerommel zorgen. Het lawaai dat verbrandingsmotoren (vooral diesel en benzine) is eigenlijk een controverse met het ontstaan van de automobiel (die ons nu boven de kop groeit). Toen in 1769 de Franse genie-officier Nicolas Cugnot zijn driewielige"fardier" tegen 4 km/h reed, was stoom de aandrijfkracht. Hij reed hem tegen dezelfde snelheid tegen een tuinmuur te pletter.
De eerste echte auto's werden elektrisch aangedreven. Toen in 1899 onze landgenoot Camiel Jenatzy met zijn "La Jamais Content" als eerste door de "muur" van 100 km/h ging was dat met een elektrische auto. De embryonale Porsche, de Lohner-Porsche, was een elektrische auto met...vierwielaandrijving. Tussen de vier wielen was een gigantische batterij gemonteeerd. De auto was met 60 km/h snel en was ook heel wendbaar. Ferdinand Porsche was de ontwerper en won - eens op eigen benen, los van zijn eerste werkgever Lohner - de Eberbergrally met zijn elektrische Porsche. Geen mens die zich verwonderde dat die (U leest goed) Porsche van de meest bekwame autobouwer ter wereld geen geluid produceerde. Later ontwierp Ferdinand Porsche de winnende Auto Unions, sommige Mercedessen en permanent werd op zijn visionaire geest beroep gedaan om de beste racewagens te bouwen. Toen had "sound" zijn intrede in de in de auto al gedaan. In Maleisië volgende weekeinde gaat het verhaal van stilte, lawaai en kakofonische klanken uit V6-turbomotoren verder. Of de "claxon" kans maakt is twijfelachtig. Ook de F1 wordt immers elektronisch gemanipuleerd. Met alle mankementen vandien. Nico Rosberg wint in een Mercedes de GP van Australië. Trainingsnelste Lewis Hamilton valt na twee ronden aan de leiding in dezelfde Mercedes gewoon stil. De versnellingsbak van Vettels Red Bull RB10-Renault raakte in de war. Einde race. Zulke verrassingen staan ons vanaf zaterdag weer te wachten. (Walter Rombauts)
ROSBERG GAAT MET SNELSTE CHRONO NAAR KWALIFICATIES
Nico Rosberg is ook tijdens de derde vrije trainingen met enkele duizendsten van een seconde de snelste gebleven, Sneller dan ploegmakker Lewis Hamilton die hemel en aarde verzette om voorbij de winnaar van Australië te geraken. Het is duidelijk dat straks tijdens de ultieme kwalificaties voor de "pole" het een onderling duel wordt tussen de beide Mercedesjockey's Nico Rosberg en Lewis Hamilton. In de pogingen om straks met de snelste chrono te gaan lopen (Rosberg had daarstrals 1'39"008) in de qualificatie is nog iets helemaal anders dan morgen in een altijd riskante start de kop te pakken zonder brokken te maken.
De heer Kimi Räikkönen vertrekt met zijn Ferrari vanop de derde positie. Dat is "een derde hond" die met het been zou kunnen gaan lopen. De Fin is zo alert, zo geslepen, in zicht hebben op de onderlinge rivaliteit Rosberg-Hamilton dat hij van hun minste afwijkend maneuver van de enige juiste lijn, gebruik kan maken van hun gebetenheid de beste te zijn.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vertrekt met de Red Bull RB10-Renault vanop de vierde plaats. Als er zich geen technische mankemeneten voordoen - zoals in de openingsrace in Australië - dan kan Vettel "à la Alonso" (die nu de kwalificaties vanop de zevende plaats aanvangt) een strategische 56-ronden koers afronden. Zonder brokken, berustend dat er wellicht een Mercedes zal winnen, toch in goede punten eindigen. Blijkbaar is dat voor hen de beste manier om zo dicht moeglijk tegen een wereldtitel te geraken: rekenen op de technische tegenslag van de concurrentie.
Want...zongen wij gisteren nog de lof over Eric Boullier, door Ron Dennis aangeworven als nieuw technisch directeur, dan zal op dit eigenste moment zwaar worden gesleuteld aan de krachtbronnen (Mercedes V6 turbo) van de Mc Laren's van Kevin Magnussen en Jenson Button. Ze staan beiden in die volgorde na de derde vrije oefening op de laatste twee plaatsen.
Ervan uitgaande dat de motoren (Ferrari, Renault en Mercedes) in reglementair concept allemaal dezelfde zijn, is het bizar dat er zo'n verschillen in rondetijden bestaan. Het hangt dus van de "chassis-ingenieurs" af of hun afstellingenen beantwoorden aan de eisen van de coureurs en de geometrie die de vering, schokdemping, wielstanden en aerodynamika voldoen. Als al die factoren in elkaar passen als in een uitgekiende puzzel dan krijg je zo'n - bijvoorbeeld - een Mercedes als cadeau.De voorspelling van het seizoen is dat de strijd om de wereldtitel uiteraard vor de constructeurs tussen Mercedes, Ferrari en Renault (er zijn er maar drie geëngageerd) maar voor de piloten tussen Rosberg, Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen en nieuwkomer Daniël Ricciardo. Straks, na de ultieme woestheid voor de "pole" hebben we daar een betere kijk op.(Walter Rombauts)