Mercedes moet toch heel veel nut hebben gehaald uit de duizenden testkilometers die in het pré-seizoen, vooral in Bahrein, werden verorberd. Want in Melbourne was Hamilton trainingsnelst en won Rosberg met geredelijke voorsprong (24") nadat zijn ploegmaat's auto het al in de tweede ronde liet afweten. Vandaag in Sepang in Maleisië reed Hamilton weer de snelste tijd in de eerste vrije trainingen voor Räikkönen en Rosberg.
Maar tijdens de tweede vrije trainingen fixeerde Nico Rosberg zich op zijn zege in Australië en liet zowaar de snelste tijd optekenen. Lewis Hamilton "zakte"" finaal naar de vierde plaats en was de eerste die buiten het "clubje" van de 1'39" viel. Drie coureurs (met ieder een ander motormerk) hoorden "in de drie" thuis: 1. Nico Rosberg (Mercedes) 1'39"909; 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1''39"944 en 3. Sebastien Vettel (Red Bull RB10-Renault) 1'39"970. Al de 19 anderen keken aan tegen een achterstand van 1'40" en meer.
Opvallend in de rondedans is dat de Braziliaan Felipe Massa die nu met een Williams-Mercedes rijdt op de zesde plaats staat. De ongeluksvogel van de Formule 1 heeft duidelijk een adrenaline-spuit gekregen sinds hij verlost is van die vervelende maar o zo efficiënte Fernando Alonso met Ferrari. Overigens staat de Spaanse "matador" op de voorlopige vijfde plaats. Dus kijkt Felipe - ook voorlopig - tegen de achtervleugel van zijn vroegere ploegmaat aan.
Morgennochtend - voor ons deze nacht - worden de derde vrije oefeningen gereden. Ze zijn nog steeds niet cruciaal voor wie vanaf de "pole-position" vertrekt, maar in de namiddag valt het verdikt. Nu al heb ik de indruk dat het WK F1 tussen Fernando Alonso (Ferrari), Kimi Räikkönen (Ferrari), Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastien Vettel (Red Bull RB10-Renault) zal gaan met een Nico Rosberg als frisse scheidsrechter - men vergeet het al bijna - leider is in de stand om de wereldtitel.
Sebastien Vettel's derde chrono is bemoedigend, want geruchten in de wandelgangen van pits en paddock, deden al de ronde dat het Red Bull-team ongerust is dat de 25-jarige "snaak" elders zijn vijfde wereldtitel zou beginnen zoeken. Maar zo'n vaart zal het niet lopen. Er is nog iets opmerkelijks aan de gang. Sinds de strenge, onbuigzame, ongezellige Ron Dennis het Mc Laren-team weer naar zich heeft toegetrokken komen de auto's naar het voorfront. Dennis - ooit begonnen als "simpele" mecanicien bij Mc Laren die zich opwerkte naar de echte "big-boss" voor- en achter de schermen, heeft de Franse Lotusbaas Eric Boullier aangeworven. Sindsdien is er al een verandering merkbaar. Boullier is één van de knapste motortechnici van het moment. Maar een stroeve, norse Engelsman als Ron Dennis die een Fransman aanwerft in zijn puur "British team" (hoewel officieel met Mercedesmotoren) is toch bijna een unicum in de nu 64-jarige geschiedenis van de hoogste autosportdiscipline.
De bazen verwachten dan ook veel van de coureurs Kevin Magnussen (ja, zoon van Jan...) en Jenson Button die uit traditie blijft. 't Wordt een toffe GP van Maleisië. Nog één pikant detail: Ron Dennis is de man die Lewis Hamilton vanaf zéér jonge leeftijd "opvoedde". Als mens en coureur. Maar Dennis' tirranie gaat altijd verder, zeker naarmate de goede resultaten verminderden? er wat vrouwenhistories bij te pas kwamen, ontstonden spanningsvelden tussen de twee. Toen Dennis als algemeen ceo van Mc Laren werd, zich verwijderde van de F1, voelde Hamilton zich bevrijd en waagde stap naar Mercedes En heeft naar eigen zeggen nog geen seconde spijt van gehad. Gellofwaardig, al kan het gezegde "wiens brood men eet, wiens taal men spreekt"worden onthouden. De GP van Maleisië F1 wordt zondag over 56 ronden van 5,543 km gereden. Liefst 310,408 verraderlijke kilometers. Door de nieuwe F1 zelf, maar ook de weersgesteldheid.(Walter Rombauts)
|