NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
  • FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
  • NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
  • ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
  • HAMILTON SLUIT SEIZOEN AF MET ZEGE IN ABU DHABI
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom grote auto's kleine wielen hebben
    De grote auto's van de komende jaren hebben kleine wielen. Het zijn de Nissan Micra's, Chevrolet's Matiz, de Peugeot's 107, de Citroën C1's en andere Toyota Aygo's. Deze bewering is natuurlijk ironisch bedoeld. Rijke mensen zullen altijd grote en krachtige auto's blijven kopen. De zojuist genoemde microwagentjes kopen zij alleen om in hun villapark rond te snorren als de Rolls binnen blijft. Maar de druk die de brandstofprijzen op autobezitters uitoefenen zijn wel zo dramatisch aan het worden dat de constructeurs zelf hun mastodonten in vraag stellen. General Motors gaat Hummer afstoten. Kanselier Angela Merkel houdt de Duitse auto-industrie nog een hand boven het hoofd, maar zal niet kunnen verhinderen dat tegen 2012 de Europese Unie de verplichting van 120 g/km aan CO2 als gemiddelde uitstoot van een gamma zal opleggen. Daardoor komen de grote V12's en V8's in vraag bij de constructeurs zelf. "Downsize" is de nieuwe leuze voor de motoren. GM zette recent de toon met de aankondiging van nieuwe, krachtige 1,4 liter turbomotoren (Saab heeft er één die 147 kW (200 pk) haalt). Het is de voorbode van het onvermijdelijke: enkele topauto's die zullen blijven bestaan, en dan een meute die binnen in het gareel moet rijden binnen de context van de klimaatverandering.

    Dus moet de doorsneeburger in een kleine auto worden gepropt. Die hebben een laag brandstofverbruik, dus minder emissie aan koolstofdioxyde en...bieden een volumineus interieur omdat de diameter van de wielen kleiner is. Ford met de Ka leidde eigenlijk vijftien jaar geleden dit proces in. Avant-garde toen die Ka ! Een koepel van ruimte op kleine wielen die, helemaal op de hoeken van de auto zijn opgehangen en waarvan de carrosserie zo goed als geen "overbouw" meer heeft. Dat is de enige manier om een dwarsgeplaatste krachtbron de voorwielen te laten aandrijven en nog genoeg plaats te hebben voor een schoonmoeder, een kleinkind en de baas en de bazin van het gezin. Ook een valies kan nog net mee. Maar dan mag het geen vierdeursmodelletje zijn. Anders wordt dat "wreed" krap en vervallen we in een karakteristiek die Urbanus nog het liefst in zijn strips gebruikt.

    Wie goed oplet ziet het autolandschap veranderen van groot (de SUV's, de dikke bakken-die-niemand-kan-betalen) naar middelgroot van degenen die nog werk hebben en klein van de gepensioneerden en mensen die echt geen statussymbool in een auto zien. Aangevuld met de tweede of derde auto die ook best een lilliputter mag zijn en waarin ook rijke mensen geen Smartgraten in zien.

    De evolutie is zichtbaar en mogelijk mee de oorzaak dat gemakkelijker een nieuwe - kleinere - auto wordt aangeschaft. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er 8,31% méér auto's verkocht dan in de vergelijkbare periode van 2007. Dat zijn 280.007 eenheden tegen 258.535 vorig jaar. In de toptien die aangevoerd wordt door Peugeot met 10,58% tegenover VW met 9,84% is de eerste "big car" BMW op de 7de plaats en Audi op de 9de met respectievelijk 6,54% en 4,17%. BMW houdt de kleintjes goed in de gaten. Het is niet voor niets dat het eerste Totalstation (Ruisbroek, richting Parijs vanuit Brussel) waar men waterstof kan tanken gastheer speelde voor de BMW 7-series die al meer dan een jaar in Duitsland proef rijden. Waterstof, een grote stap verder dan hybride, zal de enige mogelijkheid zijn om na 2012 in een fors gemotoriseerde auto te blijven rijden. Total, maar ook BMW en niet vergeten GM, hebben al concrete dingen uit de industriële hoed getoverd. Daarbij moet worden gehoopt dat we die waterstof zelf genoeg zullen kunnen aanmaken zodat we die niet moeten toegeleverd krijgen vanuit Arabische kant. Maar gemakkelijk zal het niet zijn. Na WO II zijn we zestig jaar ingedut. De ontwaking komt nu hard aan.

    Het is niet zeker dat het spiegelbeeld van de "fleets" direct verandering zal ondergaan. De regering doet wel iets moeite om de fiscale aftrekbaarheid van voertuigen met minder dan 120 g/km aantrekkelijk te maken. Maar dat is niet genoeg. Bedrijfsleiders schijnen nog steeds op zoek naar goeie vakmannen. Als ze die dan gevonden hebben willen ze die niet in hun eer krenken door hen in een miniatuurautootje als bedrijfswagen te wringen. Dus nemen sterke bedrijven de mogelijke meerkost van een auto die meer uitstoot graag voor hun rekening. Die meerkost is ten slotte ook aftrekbaar op de belastingbrief. Het blijft een akelig autospelletje, dat van die kleine of grote wielen. De burger mag blij zijn met die grote auto op kleine wielen. Aan de pomp wordt ie overigens nog steeds groter in mogelijkheden en lager in prijs. De bezitters ervan kunnen nog met de glimlach tanken. Die van de dikke en grote (brandstof-) bakken lachen groener en groener terwijl ze in de "nieuwe wereld" zeker niet tot de vragende groene partij behoren. Autoland is nooit eerder zo boeiend geweest. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Citroën, Toyota, Opel en Smart)



    04-06-2008 om 16:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le Mans, slecht moment voor dieselreklame
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Le Mans. - Op het moment dat Sarrazin in het begin van zondagnamiddag met 3'22"222 de Peugeot 908 HDi  in "pole" bracht betaalde de dieselrijder aan een Totalstation €1,609 voor één liter "Excellium". De eerste vijf na de "La journée de Test"" op het 13,629 km lange lint van La Sarthe waren allemaal diesels. Moest Marc Gene de Peugeot nummer 7 niet aan diggelen hebben gereden ter hoogte van de virage "Karting", nabij de Porsche-S, dan waren het zes zelfontbranders op de eerste plaats geweest. Op de zesde plaats prijkte de eerste "essence", een Pescarolo-Judd. Tien seconden trager dan de snelste Peugeot. Henri Pescarolo heeft gelijk: in Le Mans rijdt men nu twee onderonsjes. De diesels - theoretische winnaars - en de anderen, vooraf met zekerheid de verliezers voor de algemene zege.

    Peugeot oogst alle aandacht voor zich op met het oog op de etmaalrace van 14 en 15 juni. Het merk won de eerste drie races voor het LMS-kampioenschap (Barcelona, Monza en Spa) en hoopt nu met drie wagens Audi te verslaan. Het Duitse merk won de jongste twee edities met een TDI. Peugeot heeft zich naar eigen zeggen "aangepast" aan de nieuwe vereisten. In plaats van het obscure caravannetje van vorig jaar dat dienst deed als "centre d'acceuil" was er nu "un chapiteau" waarin vooral oudgedienden werden geweerd. Gelukkig wist men bij Oreca van Hughes de Chaunac iets meer van autohistorie af zodat een snuifje essentie toch nog net kon.

    Industrieel gezien is het nu een slecht moment om dieselreklame te maken. De consument stikt, regeringen voelen onrust en China, Pakistan en Indië worden alsmaar meer energievreters, lees: ruwe-olievreters. Meer verbruiken bij een gelijkblijvende productie van de Arabieren. Resultaat daarvan is een onophoudelijk stijgende prijs. Kap er dan nog wat graan bij en straks kunnen we ook ons voedsel niet meer betalen.Er zijn momenteel 20 broeihaarden van geweld in de wereld omwille van rijst, tarwe en soja. Het is ver van Le Mans. Aan de pomp is dat alles dichtbij.

    Een andere essentie is dat geen enkele LMP 2 binnen de snelste tien geraakte. Dat is logisch, maar toch gaat er een dreiging uit van die Porsche's RS Spyder voor de...diesels over 24 uren. De oefening is al eens voorgedaan in Sebring dit jaar waar een LMP 2 een LMP1 (Audi) versloeg. De bedrijfszekerheid van die machines uit Weissach - weliswaar privé ingezet - is een troef. Van Merksteijn-Verstappen-Bleekemolen melden zich alvast voor die rol aan en waren de snelsten in de LMP 2 voor een uitgeregend, op sommige plaatsen zaterdags zelfs overstroomd Le Mans waar brandweerwagens en ambulances loeiend kriskras door de stad schoten.

    "De kans dat "het geval" van Sebring zich hier in Le Mans herhaalt is klein", zegde ons Pierre Dieudonné, technisch directeur bij Oreca en vinger in de pap van zowel Seat's WTCC, Courage's overgekochte auto's en kenner bij uitstek van Le Mans. "Dit circuit is snel, bochtig maar niet écht sinueus. Het verschil van ruim (125 pk) tussen de LMP1 en de beste LMP2's blijft spelen. De rechte lijn van Hunaudières is wel "gebroken" door twee chicane's maar die maken juist dat het vermogen - en het koppel van de diesels - bij het uitkomen van de bochten extra in hun voordeel werkt." De Courage-Judd van Ayari-L.Duval-Groppi, in Mondriaankleuren, haalde een achtste plaats op...14" van de snelste.

    Tot slot rijst er een nieuwe vraag rond de aerodynamika. Ortelli in Monza loste ineens grond en beleefde het spectaculairste ongeval uit zijn mooie carrière. Vorige zondag verloor Marc Gene grip en ramde zijn Peugeot aan diggelen tegen een betonmuur dewelke doormidden brak. Straks is het tien jaar geleden dat een Mercedes voor Mulsanne "opsteeg" en de piste ruilde voor de bossen ernaast. In de aard van die ongevallen zien specialisten vergelijkingspunten. In al die gevallen kwamen de coureurs er zonder veel verwondingen vanaf. Gene kloeg zondagvan een gekneusde teen. Fastum Gel is daar goed voor en staat in fel contrast met de schade die Peugeot opliep. Er is al een nieuw chassis onderweg en zoon Beltoise wordt als vervanger van Gene geopperd. Mogelijk zorgde de klap voornamelijk voor psychologische deuken. Wit als een laken op de muur zitten, spookachtig en niet goed beseffend aan wat je ontsnapt bent, het bestààt. Wie twijfelt moet dat maar eens aan Thierry Boutsen vragen. Na zijn laatste crasch in Le Mans met een Toyota hing hij zijn raceplunje aan de haak.

    Het is de 76ste keer dat de 24 Uren van Le Mans doorgaan. De start is dit jaar vooruitgeschoven naar 15 uur omdat men ook vanuit een ruimtestation tegelijk - buitenaards - de start wil geven. De "l'Automobile Club de l'Ouest" is vanaf 1923 bepalend geweest voor het soms excentrieke reglement, de keuze van toegelaten wagens en soms ook vriendjespolitiek. Maar altijd sterk genoeg om een moeilijke kluif te zijn voor de FIA en de FISA. Daar blijft Max Mosley nu verder president, fel gecontesteerd door de Duitse en Amerikaanse Automobiel Clubs. Max trekt er zich blijkbaar niet te veel van aan. Het is zoals in Le Mans. Daar winnen alleen diegenen die het klappen van de zweep kennen.(wr)

    03-06-2008 om 17:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!