VERSTAPPEN WINT ONDER SAFETYCAR ZIJN 31STE GP, NYCK DE VRIES DRIVER OF THE DAY
Toen in de 47ste van 55 ronden in de GP van Italië Ricciardo's Mc Laren stilviel en de koersdirectie geen middelen had om snel de auto weg te takelen, kwam naar kwalijke Amerikaanse gewoonte de Safety Car op de baan. Meteen ging iedereen zachte banden halen en sloot het treintje zich aaneen met 1. Max Verstappen, solied leider tot dan op 2. Charles Leclerc en dan George Russell, Carlos Sainz en Lewis Hamilton. Sergio Perez werd zesde en reed de snelste ronde. Het grootste succes vandaag is naar de Nederlander Nyck de Vries gegaan. In zijn eerste GP in de F1 bracht hij de Williaams FW44 op de negende plaats met daaraan 2 WK-punten verbonden. Héél terecht werd de Fries als "Driver of the Day" uitgeroepen ! In de WK-stand versterkt Max Verstappen nog zijn voorsprong op Charles Leclerc.(wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 318,615 km in 1 uur 20'27"511 (237 km/h gemiddeld)
Met 1'20"161 heeft de Monegask Charles Leclerc met Ferrari de pole veroverd voor de GP van Italië, zestiende race van het WK F1 2022. Max Verstappen (Red Bull) werd tweede maar door de vijf plaatsen gridstraf start hij zevende. Carlos Sainz (Ferrari) moet door dezelfde straf vanaf de ... 18de plaats starten. Ze hebben allemaal een inhaalrce als opdracht. Maar het kon nog erger. Lewis Hamilton (Mercedes) vertrekt achteraan (19de) het veld wegens die nieuwe motor, Valtteri Bottas (Alfa Romeo) ziet zich ook met vijftien plaatsen achteruit gezet. Het wordt dus een boeltje morgen. Verstappen kan het meest rustig blijven wegens zijn enorme voorsprong op Leclerc in de voorlopige WK-stand. Tot slot is bekend dat de GP van België F1 op de voorlopige kalender staat op 30 juli 2023. Er zal zich morgen een vinnige race ontspinnen, met o.a. een Fernando Alonso die vanop de derde rij vertrekt...Nieuwkomer Nyck de Vries raakte wel in de Q2 maar bleef door een klein stuurfoutje hangen op de twaalfde plaats. Door het dooreenrommelen van de gridstraffen start Nyck de Vries in zijn eerste F1-race achtste... Wat is de wereld veranderd !(wr)
De kwalificatie:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'20"161
2. Max Verstappen (Red Bull) 1'20"306
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1'20"429
4. Sergio Pérez (Red Bull) 1'21"206
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'21"524
De Startgrid:
Gezien 9 van de 20 coureurs een strafgrid hebben gekregen is de startgrid gevormd zoals hieronder:
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN FP3 IN MONZA, DE VRIES VERVANGT ALBON
Het grote nieuws van de derde vrije oefeningen in Monza is niet echt dat Max Verstappen zijn "collega's" domineerde. Het "breaking news" zoals men dat noemt kwam vanuit de hoek van Williams. Alex Albon is ziek door een plotse blindendarmontsteking en kan niet rijden. Als aan de kapstok klaarhagend was daar de Nederlander Nyck de Vries, gisteren nog wat kwakkelig met de Aston Martin, die zomaar direct in de Wliiams FW44 zijn eerste GP mag rijden. Nieuws van andere aard is dat de datum van 23 juli 2023 voor Francorchamps dermate slecht valt op de kalender dar er zal worden geprobeerd te wisselen met de GP van Hongarije die op 30 juli 2023 is gepland. Straks zijn er in Monza de kwalificaties voor de "pole". Dat geeft altijd vonken, misschien goeie spetters voor Mick Schumacher die slechts 9' kon rijden in de FP3 wegens een defecte koppeling.. Nog een teken aan de wand voor spanning is dat Nestor Fernando Alonso vijfde is momenteel en de heren Russell en Hamilton het slechts tot zevende en negende plaats brachten...(wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - PAKT SNELSTE CHRONO IN FP2 IN MONZA
De tweede vrije training in Monza was een geharrewar zoals de eerste. De "jongens" zijn elkaar waard, met toch nog een overmacht van Red Bull-Honda en Ferrari. Mick Schumacher zorgde voor een rode vlag doordat hij zijn auto moest stoppen op de baan in opdracht van het team. Verstappen, Hamilton, Sainz en Perez kregen allemaal gridstraffen en uit al die inhaalraces die ze moeten doen zou bijvoorbeeld Alpine wel eens veel voordeel kunnen halen. Ocon en Alonsos staan in de FP2 achtste en negende. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de kwalificaties. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN MONZA
Voor alles hield het F1-wereldje één minuut stilte voor de eerste training uit respect voor de overleden Koningin van Engeland Elizabeth II.
Buiten een bijna-botsing eerst tussen Norris en Verstappen en daarna met Russell en Sainz zijn er van de eerste vrije trainingen in Monza geen speciale accenten te leggen. Tja, dat eerst Max Verstappen snelst was, en daarna de lust om Supermax te spelen wat afzwakte om aandacht te leggen op andere punten van de wagen. Er heerste ook een zekere somberheid omdat Porsche officieel heeft bekendgemaakt dat de deal met Red Bull niet doorgaat. Anderzijds kan Lewis Hamilton ook niet erg lachen. Hij heeft een nieuwe motor gekregen en vanzelfsprekend ook de daaraan verbonden gridstraf. Kort na Hamilton kreeg ook Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts.
De Monegask Charles Leclerc zette voor Ferrari de snelste tijd neer. Ocon en Alonso brachten geregeld de Alpine's in de voorste gelederen. Er zal met de beide heren zondag rekening moeten gehouden worden. F1-debutant Nyck de Vries die Vettel verving in deze FP1 bakte er niet veel van. Met 1'26"859 als tijd kan je niet vooraan geraken, maar anderzijds heeft hij ook geen domme toeren uitgehaald. Een auto heel terugbrengen na een uur rijden is op zich al een prestatie. Zijn tijd komt nog. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NYCK DE VRIES VERVANGT VETTEL BIJ ASTON MARTIN IN FP1 IN MONZA
De Nederlander Nyck de Vries zal in de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië de Duitser Sebastien Vettel vervangen in de Aston Martin. Dat is een voorrecht dat wellicht rechtstreeksvan Toto Wolff komt, gezien de belangen dat die man in het team heeft en bovendien rijdt die Britse auto met een Duitse auto. Nyck de Vries wordt een vaste waarde in de F1 en kan eigenlijk nog alle richtingen uit. Red Bull heeft met een bandenwissel een nieuw wereldrecord neergezet in Zandvoort. Verstappen's wissel gebeurd in 2"01. Sinds de wielen van 13 naar 18" zijn gegaan is dat in die maat een wereldrecord.(wr)
Op de beelden afgaand leek het Lewis Hamilton zijn eigen beslissing om op zestien ronden van het einde op mediums verder te rijden. Mogelijk met de achterliggende gedachte dat de "jongens" Verstappen, Leclerc en Russell hun zachte rubber versleten zouden zien tegen de finish en Lewis dan zijn slag kon slaan. Maar het liep anders. De Safety Car, op de baan wegens pech van Bottas, verdween pas toen er eigenlijk nog maar elf ronden te rijden waren. Geen wonder dus dat Supermax als een bliksemschicht over toen nog leider Lewis flitste. Lewis was woedend, want hij wilde ook zachte rubbers. Maar een duivelse gedachte dat Russell de race zou kunnen winnen tegen Verstappen inspireerde Toto Wolff om Lewis Hamilton "buiten" te houden.
De zevenvoudige wereldkampioen zal op die wijze stilaan een achtste titel mogen vergeten. Volgend jaar wordt hij weer een jaartje ouder...Hoewel dat...de Braziliaan Emerson Fittipaldi (wereldkampioen 1972 en 1974) beweert dat Fernando Alonso op zijn veertigste nog aan een derde wereldtitel mag denken.Tussen de twee "gevallen" is geen vergelijk. Alonso moet niet leven in de wetenschap dat hem een titel is ontstolen zoals vorig jaar wél met Lewis Hamilton is gebeurd. Het heeft de Brit tot in het kleinste bot geraakt en misschien gekraakt. George Russell heeft bij Mercedes de beste troeven. (Walter Rombauts)