CARLOS SAINZ - FERRARI - PAKT SNELSTE CHRONO IN FP2 IN MONZA
De tweede vrije training in Monza was een geharrewar zoals de eerste. De "jongens" zijn elkaar waard, met toch nog een overmacht van Red Bull-Honda en Ferrari. Mick Schumacher zorgde voor een rode vlag doordat hij zijn auto moest stoppen op de baan in opdracht van het team. Verstappen, Hamilton, Sainz en Perez kregen allemaal gridstraffen en uit al die inhaalraces die ze moeten doen zou bijvoorbeeld Alpine wel eens veel voordeel kunnen halen. Ocon en Alonsos staan in de FP2 achtste en negende. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de kwalificaties. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN MONZA
Voor alles hield het F1-wereldje één minuut stilte voor de eerste training uit respect voor de overleden Koningin van Engeland Elizabeth II.
Buiten een bijna-botsing eerst tussen Norris en Verstappen en daarna met Russell en Sainz zijn er van de eerste vrije trainingen in Monza geen speciale accenten te leggen. Tja, dat eerst Max Verstappen snelst was, en daarna de lust om Supermax te spelen wat afzwakte om aandacht te leggen op andere punten van de wagen. Er heerste ook een zekere somberheid omdat Porsche officieel heeft bekendgemaakt dat de deal met Red Bull niet doorgaat. Anderzijds kan Lewis Hamilton ook niet erg lachen. Hij heeft een nieuwe motor gekregen en vanzelfsprekend ook de daaraan verbonden gridstraf. Kort na Hamilton kreeg ook Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts.
De Monegask Charles Leclerc zette voor Ferrari de snelste tijd neer. Ocon en Alonso brachten geregeld de Alpine's in de voorste gelederen. Er zal met de beide heren zondag rekening moeten gehouden worden. F1-debutant Nyck de Vries die Vettel verving in deze FP1 bakte er niet veel van. Met 1'26"859 als tijd kan je niet vooraan geraken, maar anderzijds heeft hij ook geen domme toeren uitgehaald. Een auto heel terugbrengen na een uur rijden is op zich al een prestatie. Zijn tijd komt nog. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NYCK DE VRIES VERVANGT VETTEL BIJ ASTON MARTIN IN FP1 IN MONZA
De Nederlander Nyck de Vries zal in de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië de Duitser Sebastien Vettel vervangen in de Aston Martin. Dat is een voorrecht dat wellicht rechtstreeksvan Toto Wolff komt, gezien de belangen dat die man in het team heeft en bovendien rijdt die Britse auto met een Duitse auto. Nyck de Vries wordt een vaste waarde in de F1 en kan eigenlijk nog alle richtingen uit. Red Bull heeft met een bandenwissel een nieuw wereldrecord neergezet in Zandvoort. Verstappen's wissel gebeurd in 2"01. Sinds de wielen van 13 naar 18" zijn gegaan is dat in die maat een wereldrecord.(wr)
Op de beelden afgaand leek het Lewis Hamilton zijn eigen beslissing om op zestien ronden van het einde op mediums verder te rijden. Mogelijk met de achterliggende gedachte dat de "jongens" Verstappen, Leclerc en Russell hun zachte rubber versleten zouden zien tegen de finish en Lewis dan zijn slag kon slaan. Maar het liep anders. De Safety Car, op de baan wegens pech van Bottas, verdween pas toen er eigenlijk nog maar elf ronden te rijden waren. Geen wonder dus dat Supermax als een bliksemschicht over toen nog leider Lewis flitste. Lewis was woedend, want hij wilde ook zachte rubbers. Maar een duivelse gedachte dat Russell de race zou kunnen winnen tegen Verstappen inspireerde Toto Wolff om Lewis Hamilton "buiten" te houden.
De zevenvoudige wereldkampioen zal op die wijze stilaan een achtste titel mogen vergeten. Volgend jaar wordt hij weer een jaartje ouder...Hoewel dat...de Braziliaan Emerson Fittipaldi (wereldkampioen 1972 en 1974) beweert dat Fernando Alonso op zijn veertigste nog aan een derde wereldtitel mag denken.Tussen de twee "gevallen" is geen vergelijk. Alonso moet niet leven in de wetenschap dat hem een titel is ontstolen zoals vorig jaar wél met Lewis Hamilton is gebeurd. Het heeft de Brit tot in het kleinste bot geraakt en misschien gekraakt. George Russell heeft bij Mercedes de beste troeven. (Walter Rombauts)
SUPERMAX WINT VOOR ZIJN ORANJES ZIJN 30STE GP IN ZIJN LOOPBAAN
Max Verstappen heeft de GP van Nederland voor de tweede keer op zijn naam geschreven. Het was een globale bandengok en voor het eerst dit seizoen speelden de Mercedessen mee in het spektakel. In die mate zelfs dat Lewis Hamilton opnieuw aan de leiding reed. Hij en zijn ploegmaat George Russell reden op de hardste banden met in het achterhoofd een éénstoprace. Dat zou hebben geklopt als Tsnuda's Alpha Tauri, stilstaan op de piste, geen gele vlag en een "Virtuele Safety Car" (VSC) zou hebben uitgelokt in de 44ste van 72 te rijden ronden. Dan ontstonden er chaotische bandensissels, waaruit Max Verstappen terug de leiding van de race in handen nam. Weliswaar met snelste ronden van Hamilton en Russell achtervolgd.
Gezien de Mercedessen hun acherstand van 19" naar 12" terugdrongen op Max Verstappen leek het een droomfinale te worden in die GP van Nederland, de vijftiende race van dit seizoen. Maar...in de 58ste ronde viel de Alfa Romeo van de Fin Valtteri Bottas stil aan het eind van de rechte lijn, voor de Tarzanbocht. Bottas parkeerde de bolide netjes uit de weg aan de rechterkant tegen de muur, maar de koersdirectie kon niet anders dan een echte Safety Car op de piste sturen. Op dat ogenblik was de stand 1. Hamilton 2. Russell 3. Verstappen 4. Leclerc.
Uiteraard flitste Max de pits in om met zachte banden de resterende 12 ronden nog te voltooien. Nieuwe rode zachte banden. Zo ook deed George Russell, Charles Leclerc, Sainz, Perez en...Lewis Hamilton koos voor mediums ! Toen de meute gedubbelden zich mochten ontdubbelen en de race zijn restart kreeg, schoot Max Verstappen als een komeet voorbij Hamilton die tot dan nog eerst reed. De Red Bull-coureur zette ineens de puntjes op de "i" en in 1'13"652 reed hij ook de snelste ronde voor dat ene WK-punt. George Russell stak Hamilton ook voorbij, net als Charles Leclerc en de zevenvoudige wereldkampioen zag ook zijn podiumplaats verdampen. Volgende week is het de GP van Italië in de snelheidstempel van Monza. Als men de WK-stand van Piloten goed bekijkt weet dat dit jaar de in Hasselt geboren Nederlander de F1-wereldkampioen 2022. Een zuivere titel die hem Supermax zal dopen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,648 km in 1 uur 36'42"773 (190,22 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN START IN POLE IN ZIJN GP VAN NEDERLAND
Op een rode vlag na omwille van pikkende duiven aan de rand van de baan en een Hollandse rookbom die natuurlijk een oranje walm verspreidde, zijn de kwalificaties héél vlot en sportief verlopen. Met zelfs een Mick Schumacher (Haas) in de Q3 ! Minder gunstig verging het Gasly, Ocon, Alonso, Zhou en Albon die in de mist van Q2 verdwenen. Maar bij de kanjers in de Q3 om de pole lag het helemaal anders. De spanning was te snijden. Net als Charles Leclerc (Ferrari) de wondertijd van 1'10"363 op de tabellen zette en iedereen dat als "de pole" aanvoelde, verboog WK-leider Max Verstappen de wijzerstand naar 1'10"342 en behaalde daarmee voor de tweede opeenvolgende maal in zijn thuis-GP de "pole" ! Vorig jaar won hij ook in Zandvoort. 2021 was het jaar waarin de Nederlandse GP opnieuw werd gereden sinds in 1985 Nelson Piquet sr de winnaar was van de toen laatste F1 race in Zandvoort. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - IS SNELSTE IN FP1 IN ZANDVOORT
Omdat Max Verstappen al na 10' feestrondjes rijden stilviel met een defecte transmissie, kon hij geen verdere rol meer spelen in de eerste vrije training om de GP va Nedereland. Die wordt zondag als vijftiende race gereden op het duinencircuit, dat ook één van de mooiste ter wereld mag worden genoemd. De training lag een poos stil en na de groene vlag zette Fernando Alonso de snelste tijd met 1'13"635. Niet genoeg want eerst Norris (Mc Laren-Mercedes), dan Carlos Sainz (Ferrari) overvleugelden hem.
Tot de jonge Brit George Russell de scherpste tijd reed: 1'12"455. Op de tweede plaats legde Lewis Hamilton beslag. Nog een randbedenking: Mick Schumacher reed door ROOD en vanwege de koersdirectie werd daar geen sanctie of straf tegenover gezet. Tot slot, Jos Verstappen, de vader van Max heeft positief getest op Covid. Als gevolg daarvan tracht men bij Red Bull de WK-leider Max onder een stolp te doen leven.(Walter Rombauts)
MORGEN SNORREN DE MOTOREN IN DE DUINEN OM DE GP VAN NEDERLAND
Morgen worden de eerste vrije oefeningen om de GP van Nederland in Zandvoort gereden. Het is de vijftiende Grand Prix van het seizoen 2022. Het hoeft geen betoog dat het een Max-hype gaat worden. De vraag is wie de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel van een dertigste zege gaat houden ? Voor morgenmiddag de eerste chronocijfers op de tabellen staan, kunnen geen conclusies worden getrokken. Overigens demonstreerde de Red Bull-coureur in Francorchamps iets wat alleen aan de grootsten doet denken.
Aan Juan Manuel Fangio, aan Jim Clark, aan Graham Hill of Ayrton Senna zelfs. Max heeft voor zijn "home-GP" een nieuwe helm laten ontwerpen om eer te bewijzen aan zijn vader. Dat is Jos Verstappen, destijds bij Benetton ploegmaat van Michaël Schumacher. De GP van Nederland (Holland volgens de archieven) werd voor het eerst gereden in 1952.
Deze 376,650 km lange race over 90 ronden van het 4,185 km lange circuit van Zandvoort werd gewonnen door Alberto Ascari in een Ferrari. Het merk met het steigerend paard dat nu een merk met een briesende stier najaagt. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MICK SCHUMACHER'S F1 LOOPBAAN KOMT IN VRAAG TE STAAN
Twee zware, en voor het Haasteam kostelijke crashes, plus het uitblijven van WK-punten oogsten, doet al een tijd vragen rijzen over de nabije toekomst van Mick Schumacher, zoon van.... De Ferrari Young Drivers Academy begint zich ook vragen te stellen. De kans is groot dat de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher eind dit seizoen het Haasteam zal verlaten. Veel keuze is er voor hem niet, tenzij hij bij Alpine Fernando Alonso kan/zal vervangen. Of Esteban Ocon daarmee zal opgezet zijn is een open vraag. Aan vaders Michaël's leven kwam zo goed als een einde toen hij op 29 december 2013 door een ski-ongeval nabij Grenoble naar verluidt moet verder leven als een plant. Hij was 45 jaar toen da gebeurde en de hele wereld aan zijn voeten lag. (wr)
MIJN VOORSPELLING: MAX VERSTAPPEN WINT DEZE NAMIDDAG DE GP VAN BELGIE
Niet meer jong, moet ik het eerder van "memories" hebben dan van voorspellingen. Maar de adoratie die Jacky Ickx gisteren opbracht voor Max Verstappen na zijn snelste tijd in de kwalificaties sterkt me in het geloof dat de Belgische Nederlander vanmiddag de GP van België gaat winnen. Weliswaar moet hij door een motor- en transmissiewissel vanop de veertiende plaats vertrekken, maar de rest van het veld, op Sergio Perez, Carlos Sainz en Fernando Alonso na zijn zo traag dat Max Verstappen in staat is een historische inhaalrace te demonstreren. Hij heeft in de dertien voorbije races al acht keer gewonnen.
Charles Leclerc is snel, maar maakt meer fouten dan Max. Ferrari maakt eveneens onbegrijpelijke fouten tegenover beide coureurs. Zoals gisteren in de kwalificaties met die te versleten gebruikte "slicks". Wat deze namiddag zal worden opgevoerd door Max zal, behoudens pech, historisch worden.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - eind vorig jaar door koersdirecteur Michaël Masi schandelijk bedrogen - zei gisteren nog "Allé, ik ben 1"8 trager dan Max Verstappen. Rijden wij met slakkenwagens ?" Deze namiddag wordt drama van het hoogste gehalte opgevoerd. Voorspeld door iemand die écht 71 jaar de F1 heeft gevolgd. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN LOST OP BUITENAARDSE WIJZE VOORSPELLING IN MET ZEGE IN FRANCORCHAMPS
Gestart vanaf de 14de positie, en direct al gehinderd door een botsing Hamilton - Alonso, rukte de WK-leider gestadig op om in de 18de van 44 ronden de leiding te nemen. Buiten even tijdens een bandenwissel, zou hij deze niet meer afstaan. Sergio Pérez zorgde met de tweede plaats voor de 21ste dubbelslag van Red Bull. In de voorlopige stand om de wereldtitel versterkt de Nederlander zijn positie tot 284 punten. Tijdens de start zorgde ook Latifi dat Bottas buiten de baan belandde. Samen met Hamilton waren zij de twee enige opgevers. De Safety Car kwam voor vijf ronden buiten en voor de rest bleef het racen "clean".
Met duidelijk te weinig gewicht voor Carlos Sainz en Charles Leclerc in de Ferrari's. Bandenkeuzes speelden daarbij een rol, maar die banden bleken voor Max Verstappen allemaal geen probleem te zijn. Zachte, mediums, het speelde allemaal geen rol. Hij overtroefde iedereen en werd met 31% tot "Driver of the Day" gekozen. Gigantisch goed reed ook Fernando Alonso, die nog een vijfde plaats "cadeau" kreeg door de 5" straftijd die Leclerc opliep door te snel in de pitstraat te rijden toen hij in extremis nog zachte banden (rood) ging halen om te pogen nog 1 punt te scoren voor de snelste ronde. Maar ook die ging naar Max Verstappen. Die rijdt volgend weekeinde voor oranje-publiek in Zandvoort en zal trachten daar zijn 30ste GP-zege te scoren. Ondertussen is door Liberty Media bevestigd dat de GP van België ook in 2023 op de kalender staat. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 309,760 km in 1 uur 25'52"894 (216,40 km/h gemiddelde snelheid)
VERSTAPPEN SNELST, MAAR DOOR STRAF START SAINZ MORGEN IN POLE
Met 1'43"665 reed WK-leider Max Verstappen de snelste chrono in de kwalificaties. Maar gezien de Red Bull-coureur door een motorwissel een gridstraf kreeg moet hij net als Charles Leclerc achteraan starten, met nog vijf anderen waaronder ook Norris. Dus we krijgen een rare startgrid. Met Carlos Sainz (Ferrari) op pole en Perez (Red Bull-Honda) en Lewis Hamilton (Mercedes) achter hem. Hieronder staat de uitlslag van de kwalificaties en de startgrid volgt daaronder. (wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'43"665
2. Carlos Sainz (Ferrari) 1'44"297
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'44"462
4. Charles Leclerc (Ferrari) 1'44"553
5. Esteban Ocon (Alpine-Renault) 1'45"180
Startrooster:
1. Carlos Sainz
2. Sergio Pérez
3. Fernando Alonso
4. Lewis Hamilton
5. George Russell
6 Alex Albon
15. Max Verstappen - snelste van de kwalificaties....
PEREZ SNELST IN FP3, 5 MINUTEN RODE VLAG VOOR ONBEDUIDENDE SLIPPER VAN LECLERC
Terwijl Max Verstappen deed wat ondertussen zijn "vaste job is geworden, met name de snelste tijd rijden in de derde vrije training, beging de koersdirectie en niet het minst de RTBF een affronterende flater in wat mogelijk de laatste GP van België kan zijn. De koersirectie vond het om 13.51 uur nodig VIJF minuten lang een rode vlag te geven voor een onbeduidende slipper van Charles Leclerc. Deze raakte wel de bandenmuur maar hobbelde op eigen kracht terug uit de gravel naar de pits. Meteen was Max Verstappen snelste ronde naar de vaantjes. Dus nam Sergio Pérez even de rol van Max over en zette met 1'45"047 zijn Red Bull op P1. Op vier minuten van het einde gaf de koersdirectie "groen" en hoorde Max Verstappen dat het in bocht 10 begon te regenen...
RTBF-journalist Gaëtan Vigneron, op wiens commentaar kenners enige stabiele analyse kunnen maken, mocht de derde vrije oefeningen FP3 niet "live" zoals ze zou graag zeggen, op het scherm brengen. Het is een affront vawege de openbare zender aan een journalist die door jarenlange dienst wat boven het maaiveld uitsteekt en zich mag verwachten een kopje kleiner te worden gemaakt. In het Vlaamse beeldmedia-beleid houdt men een Gert Vermersch genoegzaam laag zodat zijn hoofd niet door onkundigen wordt weggemaaid. Gert Vermersch is in het Vlaamse F1-landschap de enige die met bescheidenheid, efficiëntie én kennis van zaken spreekt. Allle andere niet-professionelen mogen hierbij worden afgevoerd. Goed, de FP3, van eigen nota's, dus per definitie onvolmaakt. Straks de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
KWALIFICATIES WELLICHT OP DROGE BAAN IN FRANCORCHAMPS
Door de vernieuwingen aan de Raidillon is de baanlengte van het nieuwe Francorchamps nu 7,004 km. Dat is een detail die niets verandert aan het verraderlijke karakter van een onzichtbare weerman daar in de uitloop van het Eifelgebergte. Over minder dan een uur beginnen de derde vrije trainingen en de vraag is of ze op droog, dan wel nat wegdek wordt gereden. Gisteren nam Leclerc het commando in de eerste FP1 en Max Verstappen in de FP2. Voor het spektakel begint geven we nog even de eerste vijf in de WK-standen voor Piloten en Constructeurs. Fernando Alonso, weg volgend jaar bij Alpine, heeft geen angst van nattigheid. Hij heeft héél veel gepresteerd voor Alpine dit jaar en de kans is groot dat ze er nog spijt van zullen krijgen... Binnen een uur zien we hoogspanning op het circuit waarover vandaag het verdict zou vallen van in 2023 nog vast op de kalender te staan. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SPANNING NAAR GP VAN BELGIË LOOPT OP, VERSTAPPEN NOG NEGEN RACES TE GAAN MET 80 PUNTEN VOORSPRONG
De spanning naar de GP van België loopt niet op omdat Max Verstappen wellicht ongehinderd naar zijn eerste reguliere wereldtitel rijdt, maar wel omdat de FIA de metingen van de "porpoising"wil doorvoeren. De grondspeling van de auto's zou met 15 mm vergroot worden en dat geeft verschillende aerodynamische effecten. Het "gestuiter" van de bolides wil de FIA temperen omwille van de gezondheid en de veiligheid van de coureurs. Vooral in het bokkige Baku was te zien hoe sommige piloten doodvermoeid na aankomst uit hun wagen kropen.
Nu de FIA zich met de verticale oscillatie van de renwagen - die altijd heeft bestaan - zich onledig gaat houden, rijst de vraag of daarmee niet een "botsing" tussen de "administratieve" ingenieurs en de "echte" van de teams gaat worden veroorzaakt. Het zal leuk zijn dit weekend dit te volgen.
Voor het overige zal deze GP van België - als het niet regent - er uitzien als alle andere. Of toch niet, want er komen meer rand-animaties met 36 DJ's, toeters en bellen die de eigenaars van de F1, Liberty Media, moeten overtuigen de race ook volgend jaar op de kalender te zetten. Christian Horner sprak er wijze woorden over. "Silverstone, Monaco, Monza en Francorchamps zouden altijd op de kalender moeten blijven. Het zijn de wiegen waarin de F1 is gelouterd". (Walter Rombauts)
FIA BEPAALT VIA WMSC GROTE LIJNEN VOOR MOTORREGLEMENT 2025
Terwijl Vanessa Maes, CEO van Spa Grand Prix, zich in alle bochten wringt om de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, ter wille te zijn om toch maar de GP van België F1 in 2023 te behouden, heeft het "World Motor Sport Council", de FIA eigenlijk, de grote contouren bekend gemaakt van het nieuwe motorreglement voor 2025 en daarna. Tot zelfs in 2027 kennen we veel intenties. Het hele pakket zou moeten maken dat de VW-groep, meer concreet de merken Porsche en Audi zich naar de F1 laten lokken. Globaal is bekend dat Porsche 50% van Red Bull in handen zou nemen, maar echte ernstige details zijn daarover nog niet echt bekend.
Duidelijk is dat het - opnieuw - de huidige hoogtoerige V6 verbrandingsmotoren zullen zijn die de dienst blijven uitmaken. Weliswaar zonder de "Motor Generated Unit - Heat", het kostelijke én zéér ingewikkelde onderdeel dat warmte omzet in elektrische energie. Toch beweert het "WMSC" dat de elektrische inbreng in de motor tot 350 kW (476 pk) zal toenemen. Dat zou betekenen dat 50% van de motor elektrisch zou produceren terwijl dat nu ongeveer 25% van het totale vermogen 750 kW (1000 pk). Ook wordt bij hoog en laag beweerd dat de motoren enkel op "duurzame" brandstof zullen functioneren. Mogelijk is dat synthetische benzine waaraan Porsche nu hard werkt in Chili. Of waterstof ? Zéér de vraag.
Vanaf 2026 zouden nog maar drie V6 motoren voor een seizoen mogen worden gebruikt. Ook slechts drie turbo's, twee batterijen en in 2027 mogen dan maar drie "Motor Generated Unit's-Kinetic" worden aangewend. Voor alle veiligheid heeft men een jaartje langer toegestaan opdat nu in geen geval de betrouwbaarheid van de hele winkel bekend is. Overigens van "winkel" gesproken. Het maximum budget voor 2025 zou 95 miljoen dollar bedragen en in 2026 worden verhoogd tot 130 miljoen dollar. Audi zou dan Sauber, het huidige Alfa Romeo-team overnemen en Porsche zou een dikke vinger de energie-pap van Red Bull hebben. Met deze gegevens gaan we naar de GP van België toe, die op 28 augustus a.s. de tweede seizoenshelft inluidt waarin Max Verstappen riant WK-leider is. (Walter Rombauts)