Nico Verdonck rijdt dit weekeinde opnieuw in FIA-GT1
Volgend weekeinde rijdt Nico Verdonck in een Maserati MC12 de achtste manche in het FIA-GT1 kampioenschap. Die wordt gereden op het 3,93 km circuit in Navarra in Spanje. Het telt zes linkse en negen rechtse bochten en doet op de simulator denken aan het Portugese Portimao. Deze race wordt gereden ter vervanging van de Zuid-Afrikaanse manche die op 7 november was gepland en is geannuleerd. Herinneren we eraan dat Nico Verdonck aan de zijde van Bert Longin een schitterende race reed in Francorchamps. In de kwalificaties plaatste hij zich vierde en in de race op een achtste plaats. Het is goed nieuws dat de Brusselaar blijft aanpikken in de GT1s. In Spa gaf leasegigant ALD hem de kans en nu is het Triple H Team dat hem achter het stuurtje zet. Insiders weten dat voor Nico de weg naar Le Mans verder wordt geplaveid. In Navarra rijden ook Bas Leinders en Maxime Martin in de Ford GT van Marc VDS Racing.(wr)
Mazda zet nieuwe technische maatstaven voor hun Skyactiv-programma dat moet leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 30% tegen 2015 en dit in vergelijking met dat van 2008. Bekend is dat minder verbruiken minder genereren aan koolstofdioxyde (CO2) met zich brengt. Terwijl Mazda zich voorlopig onthoudt van elektrische componenten zoals die vandaag worden gebruikt in hybride-autos, zorgt zowel de evolutie van de Skyactiv-G benzinemotor als de Skyactiv-D Dieselmotor voor een opmerkelijke compressieverhouding van 14 : 1.
In het geval van de Ottomotor is dat de hoogste verdichting die tot vandaag in een direct ingespoten benzinemotor is bereikt. Andersom is dezelfde 14 : 1 de laagste die in een Dieselmotor is bereikt. De benzinemotor laat het verbruik met 15% dalen en de Diesel zelfs 20%. Het achterliggende geheim is een verfijnde verstuiving van de brandstof in een verbrandingskamer die profiteert van de grootst mogelijke cilindervulling.
Daardoor kunnen de vlamfronten telkens het mengsel zo kompleet mogelijk verbranden. Met als resultaat minder schadelijke uitstoot. In die mate zelfs dat Mazda eraan denkt de kostelijke bijvulling van AdBlue naar de archieven te zenden. Zoals bekend neutraliseert AbBlue, op basis van ammoniak, in de uitlaatgassen van een Diesel, de giftige stikstofoxyden (NOx). Mazda gaat dat met het Skyactiv programma alleen al met een complete verbranding terugdringen. De
Skyactiv Dieselmotor heeft een tweetrapsturbo die maakt dat het maximaal koppel snel wordt opgebeouwd en zogoed als voor het volle pond vlak blijft tot in de hoogste toerentallen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mazda)
Compact, fascinerende design en nooit eerder gekend rijplezier. Dat is de etiket die Walters Auto Cahiers op de nieuwe Citroën DS3 SportChic plakt. Pogend geen superlatieven te gebruiken kan men toch niet naast het designjuweel kijken. Net geen 4 meter lang en ruim 1,71 meter breed wordt de driedeurs optische robuustheid ingeblazen door de 205/45 R17 Bridgestones. Op dat schoeisel rolt de DS3 eerder dan rijden. Het rollen maakt dat het bandoppervlak als het ware een brede sensor is die onder alle omstandigheden de toestand van de weg doorseint, de stand van de wielen goed doet aanvoelen en de stabiliteit van de auto in goed omvattende zetels naar het lichaam overbrengt. In het interieur vertaalt zich dat als behaaglijkheid. Een cocon in het warrige verkeer.
Onder de motorkap zit een 82 kW (112 pk) sterke viercilinder HDi dieselmotor die 270 Nm aan maximum koppel geeft op 2000 t/m. In combinatie met een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak levert dat een staaltje ecodriving op van het puurste gehalte. De eerste en tweede versnelling zijn aan de korte kant. Dat wil zeggen dat eerste eigenlijk is bedoeld om de eyecatcher op gang te stuwen, de tweede ook snel aan die 2000 t/m komt zodat je pas in derde die volle trekkracht voelt die maakt dat de Citroën DS3 als een komeet wegschiet. Bestuurders van sterkere en grotere wagens kijken verbaast hoe je hen ter plekke laat
De voorwaarde daartoe is echter altijd ecodriving toepassen. Vanaf derde ga je aan die weerom 2000 t/m, naar vierde, vervolgens snel naar vijfde en zesde. Nog altijd rijdend op dat maximum koppel van 270 Nm. Het is gewoon sensationeel hoe je daarmee kan joggen en bijzonder weinig verbruiken. Gemiddeld is 4 l/100 km gewaarborgd, maar altijd op voorwaarde dat je aan ecodriving doet. Wie gaat spelen met het motorvermogen en hoogtoerig gaat rijden (tot de zinloze 4000 t/m toe) en met die 82 kW (112 pk) aan het spelen gaat komt aan de pomp bedrogen uit.
Nogal logisch als men de boring x slag van de DS3-motor analyseert. 75 x 88,3 mm duidt op een uitgesproken lange-slag karakteristiek. Een oeroude karakteristiek uit de motorbouw die hoog koppel bij lage toeren verzekert en daarmee ook het verbruik drukt. Zeker als in het DS3-geval de vijfde en zesde versnelling een fikse overdrive hebben. In mensentaal betekent dit dat de motor trager gaat lopen dan de aangedreven wielen. Door het hoge koppel wordt de auto niet lam gelegd en door het aanzienlijk lagere toerental van de HDi-motor wordt een spectaculaire laag verbruik gemeten over zeer lange afstanden.
De DS3 is een openbaring. Optisch verleidend, ergonomisch gezellig verwennend en in rijden een juweeltje. Doordacht rijdend wordt je door de zesbak van de DS3 fit gehouden. Het spel van techniek zie je op het dashboard gebeuren. De auto nodigt uit om te genieten.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Citroën)