VOLDONGEN NIEUWE F1-REGELS LATEN NOG VELE VRAGEN OVER
Het nieuwe F1-reglement voor 2021 is beklonken. Alle betrokken partijen zijn akkoord. Het is daarmee duidelijk dat deze edeldiscipline sinds het ontstaan van de GP's voor- en na WOI en na WOII sinds 13 mei 1950 voor de rest van de aardse geschiedenis een defintief showaangezicht krijgt i.p.v. de dieptechnologische zoektocht naar alsmaar meer technisch raffinement. Die vereenvoudigde gedachtengang maakt dat het jaarlijkse budget van 145 miljoen dollar nu voor vele teams haalbaar is. Mc Laren ontsloeg eergisteren 1200 werknemers waarvan er 70 tot de F1-crew behoorden.
FIA content, Liberty Media zéér tevreden. Nu komen echter de vragen pas. Want tot eind 2024 wordt er nog met de huidige 1,6 liter V6 Hybridmotoren gereden. Ze leveren 750 kW (1000 pk). Hoe gaat men ze ecologisch verder verdedigen.... ? Nu al zal worden geëvolueerd naar synthetische brandstof. Dat is een povere stap voorwaarts. Maar het blijft gaan over interne verbrandingsmotoren. Die hoewel ze onderling een gelijk concept hebben toch verschillen in prestaties geven. Zo wordt verwacht dat Ferrari over 20 pk meer zou beschikken dan "de anderen". Ingenieurs hebben niet veel speling. Enkel het verloop van de verbranding in de verbrandingskamer, de sturing daarin van de vlamwegen en de compleetheid van verbranding per arbeidsslag kunnen een concreet vermogenverschil geven. De uitgeoefende werkdruk op de zuiger bepaalt zowel vermogen als koppel.
Nu is de discussie voorgoed op gang getrokken wat de motor zal zijn tegen 2025. Wellicht goedkope, simpele krachtbronnen. Liberty Media wil aan de F1 het showgehalte doen primeren op technisch raffinement. Om op die manier meer wiel-in-wiel-duels te creëren, meer inhaalmaneuvers, een te indrukwekkende vorm van auto's "à la Indy" maken. Meer kleine constructeurs aantrekken om zo meer auto's op de grid te krijgen... Het zijn mooie maar andere doelstellingen dan degenen die uit het ontstaan, uit de wezenlijkheid van de oer-auto, zijn geboren. Ondertussen is de Formula E al zes jaar succesvol, poogt men in Le Mans bolides op waterstof aan de start te krijgen, verandert de F1 naar kermis om wellicht te eindigen als industriële archeologie in wat later de Aziatische 21ste eeuw zal genoemd worden in de geschiedenisboeken: het Covid-19-tijdperk. Waarin wordt verwacht dat de virtuele races in simulatoren ook ernstig worden genomen. Brood (voor Liberty Media) en Spelen (voor de fakers) zijn nooit weg geweest. (Walter Rombauts)
FORMULE 1 BELEEFT EINDE VAN EEN HISTORISCH TIJDPERK
De hoogste autosportdiscipline is haar aanzien kwijt. Na 70 jaar - eerste race 13 mei 1950 - en meer dan 1000 GP's is wat nu een "gezelschap" kan worden genoemd aan lager wal geraakt door zowaar virtueel GP's te laten rijden. Voortgaande op de media wordt verwacht dat zelfs puristen nog een "sérieux" van meenemen. Maar daar vergist F1-eigenaar Liberty Media zich schromelijk in. Toen ze in 2017 de Formule 1 overkochten van mede-aandeelhouder Bernie Ecclestone voor 31 miljard dollar hebben ze nooit kunnen denken dat een diep-technologische sport anders georganiseerd dient te worden dan de showspektakels waarin ze gespecialiseerd zijn. Een handbalwedstrijd is geen GP waarin 's werelds gesofistikeerdste autoconstructeurs zich in wagen. Mercedes, Ferrari (Fiat), Honda en Renault. Hun budgetten draaiden om en rond 500 miljoen dollar om een seizoen met twee auto's, minstens tien motoren, twee piloten, mecaniciens, hotels e.a. snuisterijen te dekken. Nu is afgesproken dat het vanaf 2021 nog 145 miljoen dollar mag kosten. Williams, Mc Laren, Racing Point en Alfa zijn aan de bedelstaf.
Williams vroeg steun aan de Britse overheid en kreeg die niet. Net zo min als Mc Laren. Deze laatste had bij het uitbetalen van Ron Dennis zelfs al de historische collectie renwagens in pand moeten geven. Nu kunnen ze nog de vestiging in Wokin zelf als onderpand aanbieden.... Liberty Media gaf aan de F1, struikelend als kleuters die leren lopen, een steun van 1,4 miljard dollar. Hopende dat niet Renault, niet Mercedes en met hen ook niet Ferrari de F1 de rug zou toekeren. Maar Renault zit industrieel in nesten, Mercedes heeft 12 miljard dollar geleend om zijn "straatauto-productie" te beveiligen. Ze promoten elektrische auto's voor de consument maar rijden in de F1 zoals ook de anderen met een 1,6 liter V6 Hybrid motor. Met interne verbranding van zogenaamde "handelsbenzine" met octaangetal 102 en een densiteit van 84 tegenover 72 à 74 in deze die uit de pompstations komt.
Met een budget van 145 miljoen dollar hoopt Liberty Media ook "kleinere" constructeurs aan te trekken. Het is ironisch dat het Red Bull-team het merk Aston Martin in zijn banier voert. Een historisch merk dat op apegapen ligt, erger happend naar geldlucht dan een coronapatiënt, om nog enige bewegingen te kunnen maken... Vettel is weg bij Ferrari. Hij wordt geciteerd voor Mercedes en Renault. Bij Mercedes zou hij samen met Hamilton liefst tien wereldtitels verenigen met het merk dat sinds de V6-motoren in 2014 zes wereldtitels bij de constructeurs op zak heeft. Bij Renault zou hij de motor terugkrijgen waarmee hij bij Red Bull zijn vier wereldtitels heeft veroverd.... En Liberty Media snakt maar naar één ding: dat op 5 juli en 12 juli de GP's van Oostenrijk kunnen doorgaan zonder publiek. Dan ontvangen ze toch een centje aan televisierechten. Bernie Ecclestone (88) zegt wijselijk alles te vergeten voor dit jaar. Als de "paus" spreekt, moet men toch minstens eens luisteren, ook al is men niet gelovig. (Walter Rombauts)