NICHOLAS LATIFI - WILLIAMS - DOOR WEERTOVENAAR CRAZY SNELST IN FP3
Het ie één van de zotste vrije trainingen geweest ooit. De wereld op zijn kop. Een weerman die maakt dat de Hongaroring een schaatsbaan werd en iedereen die wilde rijden dat op "full wets" moest doen. De WK-leider Max Verstappen kwam pas na ruim een half uur op de baan, pogend met "intermediates" de tot dan toe ongenaakbare Leclerc (Ferrari) van zijn koppositie te verdrijven. Héél even lukt dat maar direct corrigeerde de Monegask met 1'42"141... Tien minuten voor het afvlaggen van FP3 plakte Sebastien Vettel in bocht 10 de Aston Martin achterwaarts de bandenmuur in/ Koersdirectie besliste ROOD.
Met nog 4' te rijden ging de FP3 verder, met pogingen van Verstappen, Hamilton, Russell, Alonso, Sainz en Leclerc om van de iets beter liggende baan er nog die topchrono uit te wringen. Plots haalden ze allemaal de voet van het gaspedaal, knepen in hun arm om zich te vergewissen dat wat dat eigenste ogenblik opgevoerd werd realiteit kon zijn: de Canadees Nicholas Latifi pakte met 1'41"480 de snelste tijd in de FP3. Met een Williams-Mercedes voor Charles Leclerc ! En Alexander Albon zette de tweede Williams op de derde plaats, voor Max Verstappen ! De griezel loopt over de ruggen dat de kwalificaties straks ook in een soort "noodweer" zullen doorgaan. Waardoor verrassingen, gekke situaties als deze, zich kunnen herhalen. Overigens zonder gekheid op een stokje heeft Aston Martin, met Mercedesmotoren rijdend, de Nederlander Nyck de Vries op het lijstje heeft gezet om Vettel op te volgen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BEHAALT EERSTE POLE IN HONGARIJE
Het lijkt wel revolutie binnen de F1 ! Alles en iedereen wordt ondersteboven gegooid. Latifi snelst in de FP3. Nooit eerder gezien en in de Q1 de laatste met diezelfde Williams. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton liet zich als snelste gelden in de Q1 met 1'18"374. Tsunoda, Albon, Vettel en Gasly vielen daarin ook af. In de Q2 loste Max Verstappen de verwachtingen om op de 4,381 km lange "kleine" Nürburgring onder de 1'18" te gaan. Zo geschiedde en hij zette 1'17"703 op de klokken. Kandidaat "pole-tijd" ! Perez, Zhou, Magnussen, Stroll en Mick Schumacher vielen af.
Het rommelde direct in de Q3. De spanning was te snijden en nog voor er maar 5 minuten overbleven legde de Spanjaard Carlos Sainz met 1'17"505 en daarna nog sneller, 1'17"421 de bais voor wat zijn tweede pole-position uit zijn loopbaan zou worden. Met Ferrari. Plots begon het te donderen, de aarde beefde, het "leerjongetje" van Mercedes, George Russell dwong de koppige Mercedes naar 1'17"377 en meteen naar zijn eerste pole ! Max Verstappen zakte weg naar de tiende plaats, Perez in de andere Red Bull haalde Q3 niet en Charles Leclerc kijkt morgen bij de start aan tegen 63 punten achterstand op WK-leider Max Verstappen. Er staat morgen veel te gebeuren in Hongarije. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT SNELSTE WIJZERSTAND IN FP2
Terwijl er al duchtig wordt verwed wie Sebastian Vettel bij Aston Martin gaat vervangen, is de Monegask Charles Leclerc vooral bezig met het herstellen van zijn niet geringe achterstand op WK-leider Max Verstappen. De Red Bull-coureur had niet echt zijn dag vandaag. Hij zeurde over vervelende oscillaties in zijn auto, vooral in bocht 4 en 11. Hij beweert dat de Ferrari's beter liggen op de warme Hongaroring. Zeker over één ronde gezien... Toch moeten we weer morgen afwachten als wat aan de afstellingen is gesleuteld. Ricciardo en Norris zijn wat opgepept nu ze in de voorlopige stand om het WK van de Constructeurs op de vijfde plaats achter Alpine staan. Fernando Alonso, zesde deze namiddag, heeft al laten weten liever bij Alpine te blijven dan Vettel te vervangen bij Aston Martin. Vettel zelf heeft al Mick Schumacher gesuggereerd. 't Blijft boeiend. (wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN HONGARIJE
Op een zonnige en nu en dan bewolkte Hongaroring heeft de Spanjaard Carlos Sainz met Ferrari de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen. Het spel over duizendsten van een seconde ging vooral tussen zojuits genoemde, Max Verstappen en Charles Leclerc. Buiten het grote nieuws dat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel er eind dit jaar mee stopt, is er het niet comform zijn van de nieuwe achtervleugel op de Aston Martin. (wr)
Dat Porsche 50% gaat overnemen, na talloze goedkeuringen op Europees gebied, is op z'n minst verheugend nieuws voor Red Bull. Dat Dr. Hemult Marko daarmee met zijn zege in 1971 met Jonkheer Gijs van Lennep in een Porsche 917 K daarmee te maken heeft is niet vreemd. De 77-jarige kwieke gast heeft heel wat in de pap te brokken in Weissach (R&D-Center) van Porsche. Of daarmee morgen in de eerste vrije oefeningen op de "Hongaroring", een kleine Nürburgring, daarmee te maken hebben is zeer de vraag. Max Verstappen verdedigt draarin zijn zeer terechte titelkansen. Sebastien Vettel ziet daar vn af. Vier wereldtitels zijn hem genoeg en Aston Martin zal voor 2023 een jonge rakker moeten zoeken. De groots menselijke Duitser zegt de F1 vaarwel. (wr)
MEMORIES: HANS STUCK jr IN DE MARCH-FORD 751 IN SILVERSTONE
De foto toont Hans Stuck op de vooravond van de GP van Engeland op 18 juli 1975. Hij bestuurt de March-Ford 751. 's Anderendaags zou hij echter uit de baan rijden in Silverstone, terwijl Carlos Pace in een Brabham-Ford de race won. Hans Stuck jr werd geboren op 1 januari 1951 en reed 74 GP's. Hij totaliseerde 29 WK-punten maar won geen enkele GP. (wr)