GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BEHAALT EERSTE POLE IN HONGARIJE
Het lijkt wel revolutie binnen de F1 ! Alles en iedereen wordt ondersteboven gegooid. Latifi snelst in de FP3. Nooit eerder gezien en in de Q1 de laatste met diezelfde Williams. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton liet zich als snelste gelden in de Q1 met 1'18"374. Tsunoda, Albon, Vettel en Gasly vielen daarin ook af. In de Q2 loste Max Verstappen de verwachtingen om op de 4,381 km lange "kleine" Nürburgring onder de 1'18" te gaan. Zo geschiedde en hij zette 1'17"703 op de klokken. Kandidaat "pole-tijd" ! Perez, Zhou, Magnussen, Stroll en Mick Schumacher vielen af.
Het rommelde direct in de Q3. De spanning was te snijden en nog voor er maar 5 minuten overbleven legde de Spanjaard Carlos Sainz met 1'17"505 en daarna nog sneller, 1'17"421 de bais voor wat zijn tweede pole-position uit zijn loopbaan zou worden. Met Ferrari. Plots begon het te donderen, de aarde beefde, het "leerjongetje" van Mercedes, George Russell dwong de koppige Mercedes naar 1'17"377 en meteen naar zijn eerste pole ! Max Verstappen zakte weg naar de tiende plaats, Perez in de andere Red Bull haalde Q3 niet en Charles Leclerc kijkt morgen bij de start aan tegen 63 punten achterstand op WK-leider Max Verstappen. Er staat morgen veel te gebeuren in Hongarije. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT SNELSTE WIJZERSTAND IN FP2
Terwijl er al duchtig wordt verwed wie Sebastian Vettel bij Aston Martin gaat vervangen, is de Monegask Charles Leclerc vooral bezig met het herstellen van zijn niet geringe achterstand op WK-leider Max Verstappen. De Red Bull-coureur had niet echt zijn dag vandaag. Hij zeurde over vervelende oscillaties in zijn auto, vooral in bocht 4 en 11. Hij beweert dat de Ferrari's beter liggen op de warme Hongaroring. Zeker over één ronde gezien... Toch moeten we weer morgen afwachten als wat aan de afstellingen is gesleuteld. Ricciardo en Norris zijn wat opgepept nu ze in de voorlopige stand om het WK van de Constructeurs op de vijfde plaats achter Alpine staan. Fernando Alonso, zesde deze namiddag, heeft al laten weten liever bij Alpine te blijven dan Vettel te vervangen bij Aston Martin. Vettel zelf heeft al Mick Schumacher gesuggereerd. 't Blijft boeiend. (wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN HONGARIJE
Op een zonnige en nu en dan bewolkte Hongaroring heeft de Spanjaard Carlos Sainz met Ferrari de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen. Het spel over duizendsten van een seconde ging vooral tussen zojuits genoemde, Max Verstappen en Charles Leclerc. Buiten het grote nieuws dat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel er eind dit jaar mee stopt, is er het niet comform zijn van de nieuwe achtervleugel op de Aston Martin. (wr)
Dat Porsche 50% gaat overnemen, na talloze goedkeuringen op Europees gebied, is op z'n minst verheugend nieuws voor Red Bull. Dat Dr. Hemult Marko daarmee met zijn zege in 1971 met Jonkheer Gijs van Lennep in een Porsche 917 K daarmee te maken heeft is niet vreemd. De 77-jarige kwieke gast heeft heel wat in de pap te brokken in Weissach (R&D-Center) van Porsche. Of daarmee morgen in de eerste vrije oefeningen op de "Hongaroring", een kleine Nürburgring, daarmee te maken hebben is zeer de vraag. Max Verstappen verdedigt draarin zijn zeer terechte titelkansen. Sebastien Vettel ziet daar vn af. Vier wereldtitels zijn hem genoeg en Aston Martin zal voor 2023 een jonge rakker moeten zoeken. De groots menselijke Duitser zegt de F1 vaarwel. (wr)
MEMORIES: HANS STUCK jr IN DE MARCH-FORD 751 IN SILVERSTONE
De foto toont Hans Stuck op de vooravond van de GP van Engeland op 18 juli 1975. Hij bestuurt de March-Ford 751. 's Anderendaags zou hij echter uit de baan rijden in Silverstone, terwijl Carlos Pace in een Brabham-Ford de race won. Hans Stuck jr werd geboren op 1 januari 1951 en reed 74 GP's. Hij totaliseerde 29 WK-punten maar won geen enkele GP. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN FRANKRIJK EN VERSTERKT WK-STAND
Snelst weg in de start voor de GP van Frankrijk, leek het erop dat de Monegask zijn Ferrari solied voor Max Verstappen zijn Red Bull zou kunnen houden. Maar de WK-leider, die...Lewis Hamilton achter hem moest dulden, zette zo nu en dan toch wat drukkende aanvallen in op zijn titelrivaal. Of Charles Leclerc al dan niet goed met stress overweg kan is een onderwerp op zich...In ieder geval reed hij zijn Ferrari in de 18de van 53 ronden de muur in. Safety Car voor 5' en opgave voor Charles Leclerc. Eerlijk gezegd is dit niet zijn eerste keer dat een race voor hem zo eindigt.
Na deze inluidende episode was het vooral Carlos Sainz die met de Ferrari achteraan startte wegens motorwissel dewelke voor een indrukwekkende inhaalrace zorgde, nu en dan onderbroken door het eigen Ferrarigestuntel tijdens pitstops. Maar zelfs 5" strafseconden konden de Spanjaard niet weerhouden van prachtig vijfde te finishen én auteur te worden van de snelste ronde in 1'35"781 wat hem een WK-punt oplevert. Carlos Sainz staat nu vierde in de voorlopige WK-stand met 143 punten. Max Verstappen voert het klassement aan met 233 eenheden. Dat is 63 punten meer dan zijn directe achtervolger Charles Leclerc.
Op vijf ronden van het einde zorgde de opgave van de Chinees Guanyu Zhou (Alfa Romeo) voor een "Virtuele Safety Cars". In de drie minuten dat die VSC actief was wisselden enkele coureurs nog sne naar softs. Bij opnieuw groen ontspon zich een buitenaards duel tussen Sergio Perez en George Russel. De Mexicaan die derde reed en dus het podium zag, moest echter wijken voor de jonge George Russell (24) in de Mercedes. Zodoende stonden plots twee Mercedes-coureurs als 2. Hamilton en 3. Russell op het podium naast Max Verstappen, niet onwennig, maar toch enigszins verbaasd dat het geen rode jongens uit Italië waren die daar hadden kunnen staan. Maar daarvoor is Ferrari drama. Het klungelen in details, is een essentieel onderdeel van de technische genialiteit van de Scuderia. In zo'n plaatje vliegt Max Verstappen dit jaar naar een verdiende wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen 'Red Bull-Honda) 1 uur 30'02"112
C HARLES LECLERC - FERRARI IN POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
Charles Leclerc heeft in zijn Ferrari de pole-position veroverd voor de GP van Frankrijk. Max Verstappen moest zowel in de Q1, de Q2 als in de ultieme Q3 nipt het onderspit delven tegen de Ferrari's. Bij een zonnetje van 30°C en een tracktemperatuur van 55°C zette de Monegask 1'31"727 neer en die tijd bleef overeind. Gasly, Stroll, Zhou, Schumacher en Latifi vielen af.
In de Q2 leek Max Verstappen met 1'31"990 sportieve weerwraak te zullen nemen, maar dan verijdelde Carlos Sainz in zijn Ferrari deze poging met 1'31"081. De Spanjaard beleeft verder niet veel plezier aan zijn prestaties want morgen start hij samen met Kevin Magnussen als laatsten op de grid wegens het vervangen van een nieuwe Ferrari-krachtbron. In de Q2 werden Ocon, Vettel, Albon geëlimineerd. Senior Fernando Alonso en Kevin Magnussen plaatsten zich wél voor de Q3.
De razen spannende Q3, de pole dus, werd snel ingeleid door Charles Leclerc die Max Verstappen met 1'31"209 uit zijn tent lokte. Maar toen de Red Bull-coureur verweer bood, duwde de achtervolger van de WK-leider, Charles Leclerc de gasplank nog wat dieper en scoorde de pole met 1'30"872. Perez, maar ook Lewis Hamilton en Lando Norris reden zich op de voorposten van de startgrid. Het belooft een aarbeving op wielen te worden daar in Le Castellet op het Circuit Paul Ricard. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - VERWITTIGT IN FP3 CONCURRENTIE VOOR KWALIFICATIES
Tot Carlos Sainz met nog tien minuten te rijden 1'32"808 bovenaan de tabellen zette, voelde Max Verstappen zich onttroond. De Limburger was met 1'32"808 lang de snelste gebleken en dit zelfs op mediums. Dus redeneerde hij dat een rondje op de zachtste banden hem weer op de eerste plaats kon zetten. De "pole-sfeer" hing al in de lucht, de Ferrari's bleken hypersnel, maar zo goed als bij het vallen van de zwartwit-geblokte vlag kneep de WK-leider er 1'32"272 uit en gaf de heren Sainz en Leclerc het nakijken.
Straks in de kwalificaties zal blijken of Red Bull die juiste balans tussen hoge topsnelheid bij minieme downforce op de lange rechte lijn en genoeg grip in de korte bochten kan bewaren. Alles duidt erop dat messcherpe chrono's onder de 1'32"00 zullen worden gerealiseerd. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gaat de kwalificaties van op een zeer verdienstelijke vierde plaats aan, maar kijkt tegen net geen seconde aan t.a.v. Max Verstappen. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN FRANKRIJK
De lange rechte lijn van het circuit Paul Ricard nodigt uit om iets minder downforce in te stellen en zodoende een hogere topsnelheid te creëren. Van ongeveer zo'n alchemie maakte Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda gebruik om na driekwart rijden een adembenemende chrono van 1'34"021 neer te zetten. Dat zo'n instelling gewaagd is bleek dat de auto vooraan gemakkelijker in onderstuur gaat en zo belandde de WK-leider 2022 op de curbstone's. Met wat lichte schade. Monegask Charles Leclerc stuurde zijn Ferrari naar 1'33"930 op de klokken. Dat is precies 0"091 sneller dan Verstappen. Leclerc bleef aan de leiding.
Nyck de Vries die vanochtend Lewis Hamilton verving in de MercedesW13 raakte op de vierde plaats, maar finishte als negende. Toch maakt deze echte Nederlander een sterke indruk. Dat weet Hamilton ook doe naar zijn 300ste GP gaat. De statistieken tot op vandaag vertellen dat al degenen die het boeket van 300 GP's hebben binnen gehaald daarna nooit meer hebben gewonnen. Mogelijk buigt de zevenvoudige wereldkampioen deze harde stand van zaken om. Carlos Sainz werd derde, maar door een motorwissel, krijgt hij een gridstraf. George Russell in de tweede Mercedes blijft beloftevol en Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda maakt met een vijfde plaats dat de jeugd, de jonge gasten, het spektakel overnemen van de goede oldies als Hamilton, Alonso en Vettel. Deze laatste overweegt er toch nog een jaartje bij te doen. Wijsheid dringt bij de ene vroeger door dan bij de andere. Straks is er de FP2. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT COMMANDO OVER IN FP2 IN FRANKRIJK
Als enig verledenswaardig feit tijdens de FP2 was er Mick Schumacher die andermaal de Haas-Ferrari net uit de muur kon houden tijdens de zoveelste spin van de zoon van...(wr)
MICK SCHUMACHER AFWEZIG OP UITREIKING STAATSPRIJS VOOR VADER MICHAËL
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van Frankrijk. Hopelijk is Mick Schumacher wel in Le Castellet, want vandaag bij de uitreiking van een "Staatsprijs Noordrijn-Westfalen" ter ere van zijn vader Michaël, was de Haascoureur niet aanwezig wegens zich niet goed voelen. Het ski-ongeval dat Michaël Schumacher op 29 december 2013 nabij Grenoble overkwam houdt nu al negen jaar de fans en de media in een onbeantwoorde vragenstroom. Jean Todt, vroegere FIA-president, was aanwezig in Motorworld waar Schumacher's auto's tentoongesteld staan.
Todt is wellicht het nauwst met de familie Schumacher via zijn vrouw Corinna, dochter Gina-Maria en uiteraard met zoon Mick die recent vorderingen maakt in de F1. Willi Weber, de nu tachtigjarige ex-manager van Michaël Schumacher, legt dan weer verklaringen af in o.a. La Gazetta dello Sport, die zouden wijzen op her en der verspreide leugens aangaande de ware toestand van de zevenvoudige wereldkampioen. Wat er is gebeurd is verschrikkelijk, maar mag nu wel voor eens en voor altijd in de privé-sfeer van het gezin blijven.
Dat het puur op sensatie beluste Netflix een bijdrage over het leven van Michaël Schumacher bracht is meer dan genoeg geweest. Bij het zien ervan voel ik me ook onwel worden. Morgen begint de GP van Frankrijk met verdere discussies over teveel uitstoot aan remstof, porpoising-onderzoek dat in Francorchamps door de FIA zal aangepakt worden. En niet te vergeten dat in de ochtendtraining morgen de Pool Robert Kubica in de Alfa Romeo Valtteri Bottas even vervangt, en de Nederlander Nyck de Vries in de MercedesW13 het wiel van Lewis Hamilton overneemt. De soap begint nog maar. (Walter Rombauts)
De bijlage toont de Tyrrell-Ford 0008 DFV V8 3 liter die in 1978 in handen van Didier Pironi en Patrick Depailler. Deze laatste haalde er 34 WK-punten mee en de andere Fransman Didier Pironi 7. In het wereldkampioenschap voor de Constructeurs haalde Ken Tyrrell de vierde plaats met 38 punten. Wereldkampioen bij de piloten dat jaar werd Mario Andretti in een Lotus van Colin Chapman's brein. In de GP van Italië dat jaar gebeurde er in de start in Monza een geweldige botsing waarin de Zweed Ronnie Peterson verschrikkelijke brandwonden opliep aan dewelke hij 'anderendaags zou overlijden. (Walter Rombauts/Foto: Tyrrell-Ford)
IN EERSTE SEMESTER 2022 ZAKTE VERKOOP PERSONENWAGEN MET 14% IN EUROPA
De Europese personenwagenverkoop is in het eerste semester van 2022 met 14 % afgenomen. In juni van dit jaar werd zelfs - 15,4 % genoteerd. Dat meldt ACEA vandaag. De redenen voor deze daling liggen voor de hand. Door de verwarring rond EV's en de bedreigde toekomst van Diesel- en Ottomotoren, weet vooral de particulier niet goed meer welke auto te kopen. Nu ook de grootste Chinese constructeur van elektrische auto's "BYD" naar België en Europa komt, krijgt zelfs Elon Musk enige wrevel te verwerken rond zijn merk Tesla. Duitsland, sinds mensenheugenis het toonaangevende autoland, daalde van alle lidstaten nog het meest met -18,1%... in juni.
De lange levertijden voor nieuwe auto's maken dat de prijzen op de jonge tweehandsmarkt gevoelig aan het stijgen zijn en sommige merken in occasie zelfs de nieuwpprijs van destijds benaderen. De manke toelevering van halfgeleiders ontwricht de productie bij menig autoconstructeur. In ieder geval zijn de nieuwe inschrijvingen gedaald met 14%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn dat concreet 4,6 miljoen minder verkochte nieuwe personenwagens.
De grootste markten kregen zware klappen: Italië - 22,7 % dan Frankrijk met - 16,3%, vervolgens Duitsland met -11% en de normaal gesproken "soliede" Spaanse markt noteerde - 10,7% in de eerste zes maanden van 2022. Deze evolutie is zorgwekkend als men bedenkt dat de Europese auto-industrie, globaal genomen 16 fabrikanten, direct en indirect werk biedt aan 12,7 miljoen mensen, hetzij 6,6% van alle Europese arbeidsplaatsen. (Walter Rombauts)
MICHAËL MASI, ONBEKWAAM KOERSDIRECTEUR DIE HAMILTON'S ACHTSTE TITEL CORRUMPEUS ONTNAM IS WEG BIJ FIA
Abu Dhabi eind 2021 zal de zwartste bladzijde uit de F1 historie blijven. Zelfs al achtervolgt de Britse fiscus nu de 91-jarige Bernie Ecclestone voor miljoenenfraude, wat dààr is gebeurd in die laatste race om het WK 2021 zal zich hopelijk nooit meer herhalen. Met 12" voorsprong op Max Verstappen, wist de Australiër, opvolger van de overleden Charlie Whiting, zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de achtste wereldtitel te ontfutselen door frauduleus en wellicht via de telefoontjes met Christian Horner ook corrumpeus ten aanzien van de hele wereld deze onwelvoeglijkheid uit te voeren. Iedereen, maar dan letterlijk iedereen was getuige van deze foute daad. Morgen veel meer hierover. De man is definitief weg uit de FIA en dat is alleen maar toe te juichen. Een achterliggende roddel als zou ook racisme een rol hebben gespeeld willen we hier in het midden laten. (wr)
De Alpine A 110 is altijd een icoon geweest, gecreërd door wijlen Jean Rédélé in Dieppe. Vandaag maakt CEO Laurent Rossi ons bekend dat de globale registratie van de nieuwe Alpine A 110 in het eerste semester 2022 met liefst 70,8 % is gestegen. Dat vertaalt zich in een verkoop van 1710 exemplaren. Voor België en Luxemburg samen is er een stijging van + 74,6 % of 103 auto's. Vorige week scoorde Alpine in de Zes Uren van Monza met de A480, bestuurd door Nicolas Lapierre, André Negraõ en Mathieu Vaxiviere, en vorige zondag eindigde Alpine vijfde (Esteban Ocon) en negende (Fernando Alonso) in de GP van Oostenrijk. Het succes van Alpine maakt dat vanaf september de dagproductie in Dieppe van 16 naar 18 stuks wordt gebracht.(wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - WINT GP VAN OOSTENRIJK
Max Verstappen vertrok het snelst, maar het duurde slechts tien ronden eer zijn titelrivaal Charles Leclerc hardnekkig de aanval op de WK-leider opende én aan de leiding bleef. Slechts enkele ronden later haalde Max harde rubbers, voorbeeld dat bijna onmiddellijk gevolgd werd door Leclerc en Sainz. Ook Lewis Hamilton haalde die harde banden en het treintje reed met Leclerc aan de leiding, dan een sterke Carlos Sainz, Max Verstappen, Hamilton en Ocon die zowaar in duel geraakte met Mick Schumacher in de Haas. Ook Kevin Magnussen had eerder al een sterk staaltje opgevoerd met de andere Haas en even doorgedrongen tot de vierde plaats.
Met nog twintig ronden voor de boeg wist Max Verstappen weer aan de leiding te komen omdat Leclerc nog eens nieuwe harde rubbers ging halen. Zo ook deed Sainz. In de 53ste van de 71 te rijden ronden ging Lewis Hamilton naar de pits om mediums te monteren. Die rijden sneller dan de harde, maar het was wellicht iets te laat. Want plots reed Carlos Sainz in de Ferrari een snelste ronde in 1'08"649 ! Hij naderde gestaag op Verstappen en hij luidde daarmee een nerveus koerseinde in. Nauwelijks had de Spanjaard de Red Bull omzeggens vlak voor zich, of in ronde 58 begaf de motor het van de Ferrari. Tegen dat Carlos Sainz kon stoppen stonde de bolide in vuur en vlam en kon de coureur er nog net op tijd uitspringen. Een Virtuele Safety Car hield het veld kalm tot de groene vlag.
Met Charles Leclerc aan de leiding, Max Verstappen dicht achter hem en in derde positie Lewis Hamilton, alle drie op mediums, Russel op de vierde en Ocon op de vijfde plaats gingen we af op een andermaal spannend slot. De Red Bull-Honda naderde dichter en dichter de leidende Ferrari. Daarbij verzekerde Max Verstappen zich met 1'07"275 de snelste ronde en alvast dat ene WK-puntje. Op drie ronden voor het einde werd het duidelijk dat de 2" die Leclerc en Verstappen nog scheidden van de zwart-wit-geblokte vlag niet meer te overbruggen waren. Charles Leclerc won met 1"532 voor Max Verstappen die natuurlijk riant leider blijft in de voorlopige WK-stand. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 306,578 km in 1 uur 24'24"312 (247,21 km/h gemiddelde snelheid)
CARLOS SAINZ - FERRARI - KLOKT BESTE TIJD IN FP2 IN SPIELBERG
De tweede vrije training om de GP van Oostenrijk kan gezien worden als een laatste voorbereiding op de sprintrace van straks. De winnaar daarvan krijgt niet alleen de "pole" op de startgrid morgen, maar scoort ook WK-punten. Voor de rest gaf de FP2 vooral kans aan Mercedes om te zien in hoeverre hun twee wrakken van gisteren opnieuw weerbaar zijn. Zowel Hamilton als Russell kwamen tot een chrono, maar het gevoel leeft dat er iets geknakt is. De opmerking van Verstappen naar Hamilton toe "het is leuk te zien dat je op je 37ste nog kan leren hoe je de apex in een bocht ontdekt" is misplaatst. De Limburger zal nog vooral moeten ontdekken hoe je zeven keer wereldkampioen wordt...
Opmerkelijk goed in deze quasi overbodige sessie als er een sprintrace volgt, waren de Ferrari's van Sainz en Leclerc en de beide Alpine's van Fernando Alonso en Esteban Ocon. De vooruitgang van Alpine gaat langzaam maar wel gestaag. Het zou wel eens kunnen dat Alpine in de voorlopige WK-stand voor Constructeurs het eens zo historisch accurate Mc Laren hun vierde plaats ontfutseld. Dat is alvast de bedoeling. Zeker Fernando Alonso is daarop belust omdat hij bij dat team niet echt gelukkig is geweest. Er was een reserverijder nodig, Stoffel Vandoorne, om het team aan 1 WK-punt te helpen, waarvoor Vandoorne stank voor dank kreeg. Straks spanning in een 100 km lange sprintrace met hopelijk weinig rode vlaggen en liefst ook geen safetycars. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN WINT SPRINTRACE EN VERGROOT VOORSPRONG IN WK-STAND
Max Verstappen heeft de sprintrace gewonnen als proloog op de GP van Oostenrijk morgen. Hij start daarin vanop pole-position, maar vergroot ook zijn voorsprong in de voorlopige WK-stand. Aan deze zege in de sprintrace zijn dit jaar 8 WK-punten verbonden waardoor de Red Bull-coureur vandaag 189 punten telt. Charles Leclerc die tweede werd krijgt er 7 eenheden bij en totaliseert voor de race van morgen dus nu 145 punten. Zijn ploegmaat Carlos Sainz krijgt er 6 bij voor de derde plaats en komt daarmee met 133 eenheden toch in de schaduw van wat werd verondersteld zijn kopman te zijn, Charles Leclerc. Eevn kwam het tot een bits duel tussen de twee Ferrari-boys, op het gevaar voor een botsing af op een gegeven moment. Maar gelukkig bleef die uit.
Lewis Hamilton die vanaf positie 9 de race aanvatte, raakte door "une touchette" met Pierre Gasly op de elfde plaats. De zevenvoudige wereldkampioen vocht zich echter weerom naar voren maar botste op een onverwachte hevige tegenstand van Mick Schumacher in de Haas. De zoon van... maakte het de Brit behoorlijk lastig, maar toch strikte Lewis Hamilton hem voor de achtste plaats zodat hij toch één WK-punt kan toevoegen, wat hem op 94 punten brengt. Ongelukkiger verliep het gebeuren voor Fernando Alonso die niet eens kon starten met de Alpine. De koersdirectie zag zich ook verplicht een eerste formatieronde nog eens over te doen omdat de Chinees Zhou achteraan het veld met een stilgevallen Alfa Romeo stond. Morgen is er de échte GP van Oostenrijk op de 4,618 km lange Red Bull Ring die 71 keer moet gerond worden. Dan worden er weer 26 punten verdeeld. Een match Red Bull-Ferrari. (Walter Rombauts)
De uitslag van de sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 23 ronden in 26'30"059
2. Charles Leclerc (Ferrari) op 1"675
3. Carlos Sainz (Ferrari) op 5"644
4. George Russell (Mercedes) op 13"429
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) op 18"302
6. Esteban Ocon (Alpine-Renault) op 31"032
7. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) op 34"539
8. Lewis Hamilton (Mercedes) op 35"447
WK-stand Piloten na Sprintrace en voor de GP van Oostenrijk op 10 juli 2022:
MAX VERSTAPPEN PAKT POLE VOOR SPRINTRACE MORGEN IN SPIELBERG !
De kwalificaties zijn voor iedereen ondraaglijk spannend geweest. In Q1 was Charles Leclerc (Ferrari) de snelste met 1'05"419, net voor de WK-leider. In Q2 maakte de Monegask er 1'05"287 van ! Maar dan kwam de Q3 met vijf teams met elks hun twee piloten. Het ongelooflijke gebeurde: Lewis Hamilton werd verrast door een verraderlijk onderstuur en ging de muur in ! Rood voor liefst negen minuten. Iedereen vreesde dat de kadans zou gebroken worden, dat er zo snel mogelijk opnieuw naar de "pole" voor de sprintrace kon gebliksemt worden. Bij de restart hield iedereen - met nog 5'31" te gaan - het hart vast. Het zou tussen Leclerc en Verstappen gaan !
Of Russell in die tweede Mercedes. Toen de Brit aanstalte maken zich in de wijzertop te wringen verloor hij onwezenlijk de Mercedes uit zijn handen en knalde achterwaarts de muur in ! Weer elf minuten rood en nog 2'31" te rijden in de Q3 ! Twee Mercedessen out ! Kapot. Max Verstappen zette de chrono scherper dan ooit, Leclerc replikeerde met een nog scherpere wijzerstand en toen iedereen meende dat de spanning nu wel mocht ophouden zette die sakkerse WK-leider Max Verstappen 1'04"984 op de klokken en pakte de pole voor morgennamiddag. Daarbij is het nieuws dat de FIA de "Porpoisingregels verschoven heeft naar de GP van België, eind augustus a.s. van geen betekenis. Max Verstappen is op weg naar de wereldtitel. Een pure deze keer. (Walter Rombauts)
Kwalificaties voor de pole van de sprintrace van zaterdagnamiddag:
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Max Verstappen won al viermaal in Spielberg en legde zojuist de basis voor een vijfde keer. Met 1'06"302 ging hij titelrivaal Charles Leclerc (Ferrari) en Georges Russell (Mercedes) vooraf. Straks zijn er niet de gebruikelijke tweede vrije trainingen, maar wel de kwalificatie voor wie zaterdagnamiddag in pole in de 100 km lange sprintrace vertrekt. De winnaar daarvan start zondag in de "echte" pole voor de GP van Oostenrijk. De zojuist gereden FP1 werd gekenmerkt door twee rode vlaggen van telkens 7'.
De eerste werd veroorzaakt door Norris in bocht 6 en de tweede door het opkuisen van rommel tussen bocht 6 en 7 dat de MotoGP daar had achtergelaten. Vanwege de F1-commissie is bekend dat het maximumbudget van 145 miljoen dollar zal stijgen met 3,1% om tegemoet te komen aan de stijgende transportkosten, veroorzaakt door de inflatie. Dat wordt dan 149,495 miljoen dollar... Van Alfa Romeo komt ten slotte nog het nieuws dat de Fin Valtteri Bottas een nieuwe Ferrarimotor in zijn Alfa Romeo krijgt en daarom zondag achteraan moet vertrekken. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)