De Europese personenwagenverkoop is in het eerste semester van 2022 met 14 % afgenomen. In juni van dit jaar werd zelfs - 15,4 % genoteerd. Dat meldt ACEA vandaag. De redenen voor deze daling liggen voor de hand. Door de verwarring rond EV's en de bedreigde toekomst van Diesel- en Ottomotoren, weet vooral de particulier niet goed meer welke auto te kopen. Nu ook de grootste Chinese constructeur van elektrische auto's "BYD" naar België en Europa komt, krijgt zelfs Elon Musk enige wrevel te verwerken rond zijn merk Tesla. Duitsland, sinds mensenheugenis het toonaangevende autoland, daalde van alle lidstaten nog het meest met -18,1%... in juni.
De lange levertijden voor nieuwe auto's maken dat de prijzen op de jonge tweehandsmarkt gevoelig aan het stijgen zijn en sommige merken in occasie zelfs de nieuwpprijs van destijds benaderen. De manke toelevering van halfgeleiders ontwricht de productie bij menig autoconstructeur. In ieder geval zijn de nieuwe inschrijvingen gedaald met 14%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn dat concreet 4,6 miljoen minder verkochte nieuwe personenwagens.
De grootste markten kregen zware klappen: Italië - 22,7 % dan Frankrijk met - 16,3%, vervolgens Duitsland met -11% en de normaal gesproken "soliede" Spaanse markt noteerde - 10,7% in de eerste zes maanden van 2022. Deze evolutie is zorgwekkend als men bedenkt dat de Europese auto-industrie, globaal genomen 16 fabrikanten, direct en indirect werk biedt aan 12,7 miljoen mensen, hetzij 6,6% van alle Europese arbeidsplaatsen. (Walter Rombauts)
|