VETTEL - FERRARI - ZET SNELSTE EINDTIJD IN BARECELONA
Het dooreen krioelen van wisselende chrono's, speculaties allerhande, zijn vandaag in Barcelona op testdag 8 afgerond. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zette in de Ferrari SF90 met 1'16"221 de snelste eindtijd. Precies één tiende van een seconde scherper dan zijn ploegmaat Charles Leclerc. Daarmee kan Vettel met optimisme de eerste GP op 17 maart in Australië tegemoet zien. Niet alleen heeft hij van de Scuderia de belofte gekregen hem minstens in de eerste seizoenshelft prioriteit te geven op de Monegask Leclerc. Daarbovenop heeft ook vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton al gezegd dat de Ferrari's dit jaar beter zijn als machine. Nochtans reed de Brit in de Mercedes W10 de tweede tijd.
Zéér hoopgevend voor Renault is dat hun Duitse deel van het pilotenkoppel, Nico Hülkenberg met de vierde chrono afsloot. M.a.w. Renault, sinds meer dan 120 jaar bezieler van autosport en industrie vindt aansluiting bij de "groten". Natuurlijk zullen die kolossen uit de F1-geschiedenis prikjes ondervinden een snotneus als Lando Norris die bij Mc Laren door het geld van zijn vader Stoffel Vandoorne kon buitenduwen. Of Mc Laren met deze jongen het historische team opnieuw tot de hoogten van vroeger kan tillen is een penibele vraag. Het management schijnt minder geolied te draaien dan hun motoren. Smeren met geld is moeilijker, althans technisch en Paddy Lowe, topingenieur overgekomen van Mercedes heeft nachtmerries. Het is nu wachten op de eerste GP van Australië binnen veertien dagen. Vrijdag 15 maart al in de vroege uurtjes (02.00 AM onze tijd) de eerste vrije oefeningen. Voer voor uitgeslapen F1-fanaten. (Walter Rombauts)
Niki Lauda werd vorige 22ste februari 70 jaar, één van de "beste" Belgische autopiloten, Anthony Kumpen werd in 2016 op het gebruik van amfetamines bertapt, de Brexit stoort de in Engeland gebaseerde teams. Dat zijn ze allemaal op Ferrari na. Theresa May probeert nu een Britse uittap te rekken tot 2021....? En in datzelfde Engeland wordt gefluisterd het Amerikaanse Liberty Media geneigd zou zijn de hele winkel aan Duitsche Bank te verkopen. Net nu die bank betrapt is op het achterhouden van een gigantiche schuldenberg...? Weinig waarschijnlijk, maar gezien de Duitse belangen doorheen de F1 voor- en na WOII, de Duitse- en Oostenrijkse coureurs, de Duitse autoconstructeurs met z'n allen, is dit misschien in een droomsecenario mogelijk.
Liberty Media kan het niet. Ze willen twee GP's bij in Noord-Amerika, ze hebben angst dat de GP van Mexico wegens wegvallen van subsidies van wege Mexico omwille van de muur de President Trump wil bouwen. F1 wordt een soepje. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel mag zich aan zijn laatste seizoen verwachten bij de Scuderia mocht hij de seizoenstart op 17 maart 2019 in Melbourne missen. Tot dan zal de Scuderia wachten om de Monegask Charles Leclerc om die onbeperkt groen licht te geven. Een plaatsvervanger voor Vettel rijdt al in de F2: Mick Schumacher, Europees F3-kampioen 2018. De Formule E komt meer eb meer onder de aandacht, helemaal gesteund door de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) die in de F1 geen "groen" teken meer ziet. Nochtans was ook Jean Todt in 2013 akkoord om de F1-techniek te bepalen: V6 Turbo-Hybrid. Dus met aangeblazen verbrandingsmotor en elektrische motor.
Ook die is na vijf jaar gebruik "aftands" en in Le Mans wordt uitgekeken om box 56 snel ter beschikking te stellen voor een LMPH2G. Een Brits project dat een Green-GT elektrisch-waterstofmotor heeft en een brandstofcel met polymeer membramen heeft. Constant wordt er 250 kW geproduceerd door vier elektromotoren, twee voor ieder achterwiel. Het geheel zorgt voor 480 kW (653 pk) tegen 13000 t/m. Er zijn ook twee KERS-systemen (Kinetic Electric Recovery System) die twintig seconden lang nog eens 250 kW afleveren. Die batterijen zijn eigenlijk supercapacitators die kort (plusminus 8") héél veel energie kunnen opnemen en die dan weer afgeven. Als wordt geuurd uit een waterstoftank van 8,6 kg die opgeslagen is met 700 bar, dan geeft de uitlaat alleen waterdamp af. Zoals iedereen droomt. Le Mans zal kortelings de introductie van de LMPH officieel aankondigen. De l'Automobile Club de l'Ouest" houdt zich sinds 1923 aan technische innovering binnen de beroemdste race ter wereld. Ha ja, ook dit jaat start Fernndo Alonso opnieuwe met een Toyota TS050 Hybrid. Tot nu dolt Liberty Media met de historische waarde van de F1 sinds 1950. Zelfs racewagengenius Ross Brawn kan niet verhinderen dat de Yankees dol zijn op kermis, eerder dan op vernuft.(Walter Rombauts)