Wie denkt dat de elektrische auto is vergeten vergist zich enorm. Bij ons hier in Europa hebben we natuurlijk weer die kans gemist. Politici kunnen de crisis van 2008 als excuus inroepen, maar wezenlijk is het laksheid en ongeloof. China maakt zich op om de grootste gebruiker van elektrische auto's te worden. Elon Musk, die in 2007 met de puur elektrischeTesla Roadster vriend en vijand verbaasde, gaat weldra in California een "Giga-Factory" opstarten waar batterijen worden gemaakt. Musk viseert China omdat deze natie met het jaar welvarender wordt. De groep die Ferrari's, Porsche's en Mercedessen en Tesla Roadster's (€117.000) kan kopen groeit zienderogen aan. Maar het gaat over de elektrische auto en daarin zijn de batterij-materialen cruciaal. Die evolueren razendsnel.
China was tot voor kort de grootste uitvoerder van grafeen/grafiet. Nu trachten de Chinezen dit materiaal massaal in te voeren, precies met het oog op gebruik in batterij voor EV's. Globaal zijn alle zeldzame metalen en nieuwe materialen voor industrieel en gebruik in elektrische auto's voor...97% in handen van de Chinezen. Vroeg of laat zullen ze dat gegeven zelfs nog als politiek wapen kunnen gebruiken... Hou U vast, zit goed op Uw stoel.
Hier is de jongste nieuwe serie waar het over gaat: Cerium (CE), Yttrium (Y), Lanthaan (La), Europium (EU, niets met haifu's van een gewezen Europees Voorzitter te maken), Gadolium (Gd), Terbium (Tb) en nu ook grafeen, een verwante van diamant. Goud dat blinkt zal verdoffen door de speculaties op de aandelenmarkten. Overigens is er met goud sinds 2012 iets goed mysterieus mis. De prijs per kilogram kelderde toen met 25%... en is zo gebleven tot vandaag. Maar dat is een ander verhaal.
De bedoeling van alle research is de standtijd van een batterij te verhogen. Waardoor de actieradius van een voertuig kan worden verlengd. Nu is die bij de gemiddelde - dure - EV eigenlijk beperkt. Mijn directe geheugen zegt me dat Daihatsu ooit de langste afstand op één lading reed. Van Tokio naar Nagoya. Iets meer dan 1000 km. Dat is al respectabel. Buiten de aankoopprijs en de korte actieradius - die afhankelijk is van je rijstijl en verkeersdrukte - heb ik goede ervaringen/herinneringen met de Nissan LEAF, de Peugeot Ion, de Tesla natuurlijk, de Mitsubishi iMEV, de EV Smart van Mercedes en ook de Renault Twizy. Allemaal puur elektrisch gereden. Maar met een beangstigend gevoel voor iemand die de rijstijl ermee niet kent. Die staat snel aan de kant.
In ieder geval zal de goudprijs verbleken ten opzichte van de zeldzame aardmetalen/-materialen. In plaats van in fysiek goud te investeren lijkt het verstandiger te worden in goudmijnaandelen en o.a. grafietmijnen-aandelen te investeren. Als je nog kan. Maar de elektrische auto komt er met zekerheid. Alle hybrides - ook die van Toyota met motor op waterstof - slaan de brug naar puur elektrisch rijden. Zo is de autogeschiedenis overigens begonnen. Er zal nog wat tijd overgaan. Maar tegen 2020 zullen de silhouette's ervan zich duidelijk aftekenen.
Tegen 2050 zal een conventionele auto iets lachwekkend zijn geworden. Iemand die dat beweert wordt vandaag nog voor gek verklaart. Maar als je de Porsche LMP1 "919 Hybrid" analyseert krab je je achter de oren. Porsche heeft het moeten afleggen tegen zustermerk Audi en Toyota was hun ook nog iets te sterk in de jongste 24 Uren van Le Mans. Volgend jaar, op 13 en 14 juni 2015, zal Porsche opnieuw proberen in La Sarthe te winnen...Dat zou de 17de keer zijn. Maar wat aan batterijtechniek in die auto werd gebruikt, onderstreept alleen dat visionair Alan Musk gelijk zal krijgen. Hij zal in China mee andere dingen laten blinken dan goud. Want al wat blinkt is geen goud. Dat weten we allemaal.(Foto's en tekst: Walter Rombauts)
JONG EN OUD IN DE F1 VALT MET DE VOETEN WEER OP MENSENMAAT
Volgende week ontvangt Francorchamps voor het eerst de "nieuwe" controversieel blijvende Formule 1 ter gelegenheid van de GP van België. Zonder overdrijven blijft het nu 7,004 km lange tracé het mooiste circuit ter wereld. Als oude Belg zeg ik dit niet nostalgisch. Het is gewoon zo en de coureurs van toen, van vandaag en in de toekomst zullen wellicht hetzelfde zeggen. Het is ondenkbaar - maar praktisch niet onmogelijk - dat als de Grote Manitou Bernie Ecclestone het niet meer voor het zeggen zou hebben, de GP van België op een historische plek in de uitlopers van het Eifelgebergte niet meer zou doorgaan. Maar er beweegt veel in de F1. Jong en oud ontmoeten elkaar en beginnen respect te tonen nadat het wereldje eens goed dooreen is geschud. Met wat ?
De "full-hybride" Formule 1 heeft de ingenieurswereld dooreengeschud. De dominatie van Renault in de Red Bull's is gebroken door de Mercedes "Power Unit" en bij Ferrari is de topmotoren-ingenieur Luca Marmorini weggegaan, net als Adrian Newey vindt dat hij er de brui gaat aan geven. Omdat de F1 wat teveel op de eenheidsworst van de promotiefomules gaat gelijken. Ferrari is door heel de autogeschiedenis door "drama" geweest. Door de tirannieke Enzo op zich al, maar ook door de overwinningen, ongevallen en doden in de F1 geschiedenis. Maar voor nu vooral als object. Iedereen zou een Ferrari willen.
In de laatste jaren van het leven - nu 26 jaar geleden overleden - van "Il Commendatore" was Luca Montezemolo al een vaste waarde, geliefd en gehaat. De "dokter in de Rechten" hield zich evenwel op de achtergrond tijdens de zeven wereldtitels van Michaël Schumacher, die met het summum aan technisch auto-engineering Ross Brawn en autosportmirakel Jean Todt een hechte Drievuldigheid vormden. De Braziliaanse Rubens Barrichello kan daar alles over vertellen. Hij moest altijd achter Schumacher blijven, zoals Stirling Moss achter Juan Manuel Fangio bij Mercedes in 1954 en 1955. Mercedes stopte de competitie in 1955 nadat de Mercedes van Pierre Levegh tijdens de 24 Uren van Le Mans in de hoofdtribune vloog en ontplofte. Daarbij kwamen 82 mensen om het leven. Opdat er geen vergissing zou bestaan, de etmaalrace van de l' Automobile Club de l' Ouest (ACO), heeft geen uitstaans met de Formule 1.
Die Luca Di Montezemolo werd de baas bij Ferrari nadat Michaël Schumacher stopte, Jean Todt naar het Presidentschap van de FIA evolueerde als opvolger van Bernie's boezemvriend Max Mosley. Montezemolo zit met een groot probleem. Hij verving een verdienstelijke Stefano Domenicali als teammanger door Marco Mattiacci die vanuit het niets van Ferrari Noord-Amerika naar de F1 kwam gevallen. En met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen het emotioneel alles overheersende Steigerende Paard van Maranello uit het slob moet halen. In concreto de heren Lewis Hamilton en Nico Rosberg in hun zilverpijlen Mercedessen bijfietsen. Of toch op zijn minst dit jaar nog eens een GP winnen, voorbij Red Bull en de viervoudige niet gefrustreerde maar zeer vermoeide Sebastien Vettel rijden. Waarmee macho-gedoe van onbenullen die Bernie's Circus bevolken, wordt gekelderd en de puristen elkaar vinden in diepmenselijke proporties.
Minttu Virtanen moet de vrucht van Kimi (-Räikkönen) al embryonaal in haar schoot hebben gehad toen Kimi met de Ferrari in Canada tussen de betonmuren werd gekatapulteerd en frontaal erop tot stilstand kwam. De zogenaamde koele Fin heeft wel genoeg hitte afgegeven opdat hij begin 2015 vader zal worden. Ondertussen wil Ferrari Kimi zien winnen. In 2007 is hij al wereldkampioen geworden met Ferrari. En Fernando Alonso wil dat ook bereiken. Voor beiden is dat dit jaar al zeker uitgesloten. Rosberg of Hamilton gaan de titel winnen. Mercedes is al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.
En Vetteltje ? Die zal zijn come-back maken en nog enkele wereldtitels aaneenrijgen zoals zijn grote voorbeeld en landgenoot Schumacher dat heeft voorgedaan. Maar wat is de jongeman moe van vier jaar alle weelde te moeten torsen van als "snotneus" (in zijn gedrag naar Webber en nu Ricciardo toe soms letterlijk pubergedrag) wereldkampioen F1 te zijn. Halfgod moeten spelen, met soms alle akelige, ongezellige plichtplegingen van protocols toe. Stinkend rijk zijn, alles wat zijn hartje lust kunnen krijgen, en wat hij niet heeft is dat hij het zelf niet heeft gewild.
Hij wil maar één ding: autootje rijden, een ongecontroleerd slippertje goed doen aflopen. Hij zag dit voorjaar zijn wereld instorten als hij niet meer kon winnen. Maar hij raapt de stenen van de ruïne weer op en bouwt, zit in de klas van het leven te leren "sorry" te zeggen. Ook niet meer mokken als je eens niet wint. Je kan niet altijd winnen. Maar de manier waarop hij de jongste tijd vooral op zichzelf aan het winnen is, zal maken dat 2015 best een Vettel tot vervelens toe terug ziet winnen.
Niet Kimi zelf, maar zijn ploegmaat Fernando Alonso, ziet de Fin verbeten terug op het voorplan komen. Op z'n minst al met zijn baby in zijn armen. Dank u vriendinnetje, vrouwtje Minttu. Zij weet dat ze hem Iceman noemen, maar ook in - bijvoorbeeld - Ijsland smeult het aardvuur onder de dunne aardkors. Je kan er met je been doorschieten. Rondom de geysers o.a. en Kimi Räikkonen is een smeulende vulkaan. Barstens van talent, met een klein hartje voorzeker maar met een gladiatormentaliteit. Luca di Montezemolo was er als de kippen bij om het nieuws de kop in te drukken dat Kimi "La Scuderia" zou verlaten. "We hebben Kimi en Fernando nodig", sneerde hij naar de pers.
Luca zegde daarmee iets heel verstandigs. Want Kimi en Alfonso hebben die koppige ezel die het Steigerend Paard tot nu toe in de nieuwe F1 is geweest, aan den lijve gevoeld. Je mag ingenieur zijn zoveel je wil, plankgas door een bocht gaan waar het eigenlijk in mensenmaat niet meer mogelijk is, dat doen de autocoureurs. Zij voelen de dwarsheid, de tegenstrijdigheid die in iedere auto zit. De ingenieur pluist alleen data uit. Meer niet. Nooit eens met de poep dichtgeknepen als schrikreactie zoals de coureur omdat ie wéét dat ie te laat remde...Wijduit door onderstuur door een bocht gaat maar er toch voor zorgt dat het "onding" niet in de bandenmuur of betonmuur aan fladderen scheurt. Al wie met de V6 Turbo's en ERS dit jaar te maken heeft gehad als coureur is voor 2015 onmisbaar. Niemand die de oorsprong en het gedrag ervan niet heeft aangevoeld kan een vertaling ervan voor evoluties naar technici toe zenden.
Althans ik weet het niet, maar het is te hopen dat Bernie Ecclestone in Francorchamps is. Ook al kent de afloop van "the case" mogelijk een kentering. Ecclestone en Spa zijn onafscheidelijk zakelijk verbonden. Zoals hij het ooit was met Maurice Beliën - zaliger - in Zolder. Grootse tijden. Zoals volgende week in Francorchamps opnieuw. Puur Formule 1 en een niet na te vertellen historiek die in 1920 begon en een zekere Jules de Their als circuitontwerper had. Onbegonnen werk daarover hier dieper op in te gaan. Hamilton en Rosberg zullen er met Mercedes weer schitteren. Tenzij in die ruime drie weken zomerpauze tussen Hongarije en Francorchamps enkele ingenieurs geen vakantie hebben genomen en nieuwe motor-adem voor hun team hebben uitgekiend.
Om een verrassing te brengen in de Ardennen ? En daarna vordert het seizoen snel. Met Francorchamps bijgeteld zijn er nog acht races te rijden. Mercedes voelt wel de hete adem van Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en nu en dan een Mc Laren en Ferrari-prik. Toto Wolff heeft bij Mercedes ook gedaan gekregen Rosberg en Hamilton gewoon te laten racen. Zonder teamorders. Niki Lauda zal wellicht dat advies hebben gegeven na het onverkwikkelijke voorval in Hongarije.
2015 is straks, het tweede seizoen van de "nieuwe F1" die al bij al meer biedt dan eerst werd aangenomen. Onderhuids blijft het een menselijk schaakspel. Voor wie in sommige plooien kan/wil kijken, soms zowaar op mensenmaat. Al zal de pitlane in Francorchamps weer vol lopen met buitenaardse luchtbellen die worden doorprikt door hun eigen arrogantie. Dat heeft die Luca Di Montezemolo dan weer echt niet. Hij behoort tot de weldenkenden. Hij moet wel, want zijn echte baas - wordt vaak vergeten - is Fiat en omdat Ferrari als autobouwer uiteraard zelfbedruipend is, zwijgt Marchionne, de ongegeneerde Fiat/Chrysler-baas. Al zal hij al wel aan Luca hebben gevraagd wanneer Ferrari nog eens een GP gaat winnen. Zelfs een di Montezemolo, Ferraribaas, voelt zich wat ongemakkelijk met zo'n vraag.(Walter Rombauts/Foto Rosberg:Mercedes)