Wie denkt dat de elektrische auto is vergeten vergist zich enorm. Bij ons hier in Europa hebben we natuurlijk weer die kans gemist. Politici kunnen de crisis van 2008 als excuus inroepen, maar wezenlijk is het laksheid en ongeloof. China maakt zich op om de grootste gebruiker van elektrische auto's te worden. Elon Musk, die in 2007 met de puur elektrischeTesla Roadster vriend en vijand verbaasde, gaat weldra in California een "Giga-Factory" opstarten waar batterijen worden gemaakt. Musk viseert China omdat deze natie met het jaar welvarender wordt. De groep die Ferrari's, Porsche's en Mercedessen en Tesla Roadster's (€117.000) kan kopen groeit zienderogen aan. Maar het gaat over de elektrische auto en daarin zijn de batterij-materialen cruciaal. Die evolueren razendsnel.
China was tot voor kort de grootste uitvoerder van grafeen/grafiet. Nu trachten de Chinezen dit materiaal massaal in te voeren, precies met het oog op gebruik in batterij voor EV's. Globaal zijn alle zeldzame metalen en nieuwe materialen voor industrieel en gebruik in elektrische auto's voor...97% in handen van de Chinezen. Vroeg of laat zullen ze dat gegeven zelfs nog als politiek wapen kunnen gebruiken... Hou U vast, zit goed op Uw stoel.
Hier is de jongste nieuwe serie waar het over gaat: Cerium (CE), Yttrium (Y), Lanthaan (La), Europium (EU, niets met haifu's van een gewezen Europees Voorzitter te maken), Gadolium (Gd), Terbium (Tb) en nu ook grafeen, een verwante van diamant. Goud dat blinkt zal verdoffen door de speculaties op de aandelenmarkten. Overigens is er met goud sinds 2012 iets goed mysterieus mis. De prijs per kilogram kelderde toen met 25%... en is zo gebleven tot vandaag. Maar dat is een ander verhaal.
De bedoeling van alle research is de standtijd van een batterij te verhogen. Waardoor de actieradius van een voertuig kan worden verlengd. Nu is die bij de gemiddelde - dure - EV eigenlijk beperkt. Mijn directe geheugen zegt me dat Daihatsu ooit de langste afstand op één lading reed. Van Tokio naar Nagoya. Iets meer dan 1000 km. Dat is al respectabel. Buiten de aankoopprijs en de korte actieradius - die afhankelijk is van je rijstijl en verkeersdrukte - heb ik goede ervaringen/herinneringen met de Nissan LEAF, de Peugeot Ion, de Tesla natuurlijk, de Mitsubishi iMEV, de EV Smart van Mercedes en ook de Renault Twizy. Allemaal puur elektrisch gereden. Maar met een beangstigend gevoel voor iemand die de rijstijl ermee niet kent. Die staat snel aan de kant.
In ieder geval zal de goudprijs verbleken ten opzichte van de zeldzame aardmetalen/-materialen. In plaats van in fysiek goud te investeren lijkt het verstandiger te worden in goudmijnaandelen en o.a. grafietmijnen-aandelen te investeren. Als je nog kan. Maar de elektrische auto komt er met zekerheid. Alle hybrides - ook die van Toyota met motor op waterstof - slaan de brug naar puur elektrisch rijden. Zo is de autogeschiedenis overigens begonnen. Er zal nog wat tijd overgaan. Maar tegen 2020 zullen de silhouette's ervan zich duidelijk aftekenen.
Tegen 2050 zal een conventionele auto iets lachwekkend zijn geworden. Iemand die dat beweert wordt vandaag nog voor gek verklaart. Maar als je de Porsche LMP1 "919 Hybrid" analyseert krab je je achter de oren. Porsche heeft het moeten afleggen tegen zustermerk Audi en Toyota was hun ook nog iets te sterk in de jongste 24 Uren van Le Mans. Volgend jaar, op 13 en 14 juni 2015, zal Porsche opnieuw proberen in La Sarthe te winnen...Dat zou de 17de keer zijn. Maar wat aan batterijtechniek in die auto werd gebruikt, onderstreept alleen dat visionair Alan Musk gelijk zal krijgen. Hij zal in China mee andere dingen laten blinken dan goud. Want al wat blinkt is geen goud. Dat weten we allemaal.(Foto's en tekst: Walter Rombauts)
|