Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laurens Vanthoor lost alle verwachtingen in eerste race F3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laurens Vanthoor (18) heeft in het Duitse Oberschleben al drie van de vier verwachte doelstellingen ingelost. Hij zette twee keer de "pole" neer, en won vandaag de eerste race in de ATS F3 Cup. Morgen wordt de tweede race gehouden. De man uit Hasselt die tot het RACB National Team behoort zet zich daarmee in het voetspoor van Bas Leinders die in 1998 Duits F3 kampioen werd en Michaël Schumacher die in 1990 met éénzelfde titel de basis legde naar zeven wereldtitels in de Formule 1. Bas raakte omzeggens in de F1, dus is die aanloopstrook voor Laurens Vanthoor ook in de maak. Iets té optimist op dit moment, want de weg is nog lang. Toch is de klasse van de Dallara-VW-coureur van Van Amersfoort Racing vérreikend.

    Rookie én ploegmaat van de belofte, Stef Dusseldorp finishte tweede. Dat is natuurlijk ook een knaller voor een openingsrace want "Stefke" liet het verschil maar oplopen tot 2"6. Hij hield daarmee de overhand op de eerste met een Mercedesmotor, de Zwitser Rahel Frey. Max Nilsson, op de achtste plaats, was de eerste met een Opel krachtbron, de OPC Challenge. Principieel zijn de viercilinders elkaar waar en speelt puur de afstel- en stuurvaardigheid van de jockey's die de Dallara-chassis' sturen. Oschersleben is een erg technisch circuit en die aspecten wegen daar zwaar door. Spannend voor morgen voor de tweede race(wr/Foto:RACB)

    12-04-2009 om 18:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zevenhonderd bestellingen van Tesla S in één week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Binnenkort komt er een Tesla Cup, een competitie met alleen maar deze puur elektrische auto's. De Tesla geniet een stijgende populariteit. Vooral het nieuwe S-model dat een mooi gelijnde gesloten sportwagen is en aan de zijde van de Roadster wordt verkocht. Voor dit nieuwe model dat van 0 naar 96 km/h sprint in 5"9 liepen in één week tijd 711 nieuwe bestellingen binnen. Ieder van die klanten heeft daarbij 5000 dollar voorschot moeten betalen. De auto zelf kost, afhankelijk van de gekozen batterij, 49.900 dollar. Omdat de benzine in Amerika 4,25 dollar per gallon kost houdt Tesla staande dat op termijn de elektrische variant alsmaar interessanter zal worden. Een "vulling" zou €9 kosten, maar daarvoor ligt de krachtpatser dan wel zeven uur aan de draad, tenzij een - duurdere - snellading wordt gebruikt. Die laad de Lithium-Ionen-batterij in 45' op.

    Tesla laat momenteel de keuze uit drie batterijpaketten: 120 V, 208 V en 240 V. Al naargelang van de gekozen batterij kan 267 km, 383 km of 500 km gereden worden alvorens men opnieuw moet laden. De Tesla Roadster waarvan er al 330 zijn verkocht blijft met zijn 101.100 dollar - na aftrek van de federale tegemoetkoming van 7500 dollar - een zeer dure auto. Zijn doorbraak is echter een vaststaand feit. Met een showroom in Menlo Park in Californië en weldra op Cheval Place in Londen en...volgens geruchten ook in Brussel, is de naam van de uitvinder van de wisselstroom niet meer uit het automotive-gebeuren weg te branden.

    D'r is trouwens nog iets gebeurd. Porsche heeft met een gewijzigde 911 de "Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën" gewonnen. Die proef werd gereden vanuit het Franse Valence naar het Prinsdom. Porsche won net voor de Tesla die met één vulling 402 km door stad, buitenwegen en Alpenwegen aflegde. Heinz-Harald Frentzen die sinds zijn project met de Apollo Gumpert Hybride niet meer weg te slaan is van de "alternative automotion" heeft ook enkele testritten gedaan met de Tesla over o.a. enkele speciale ritten van de klassieke Rally van Monte Carlo. Bandenfabrikanten, zoals de vooraanstaande Yokohama, houden de opmars van elektrische voertuigen nauw in de gaten.

    Batterijen worden compacter, de modellen zelf ook en ze worden zowaar telkens eleganter. Met als gevolg dat er mettertijd geen plaats meer zal zijn voor een reservewiel. Zelfs niet voor een thuiskomertje. Dus is het van belang dat de wangen van en band steviger worden opdat ze bij een lekke band over korte afstand toch nog genoeg steun is om te rijden. Wie binnenkort naar - bijvoorbeeld - Het Yokohama Drift Kampioenschap - gaat kijken, die moet maar eens opletten hoe "rigide" die bandenflanken zijn geworden. Schuimrubber erin pompen zoals nu al bekend of volle banden zijn ook denkbeelden. Nicoal Tesla zou er de wenkbrauwen van fronsen. Waarvoor driftkoppen al niet goed zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)

    Bijlagen:
    Apollo Speed Geneva 2009 i14309.jpg (25.3 KB)   
    Nicola kon dit van zijn naam Tesla nooit hebben gedroom1.doc (27.5 KB)   
    Tesla Roadster met Lithium-Ion-Batterij.jpg (116.3 KB)   

    12-04-2009 om 15:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TAC-Rally Historic: Didier Vanwijnsberghe in de slotmeters

    Samen met hun moderne collega’s ging zaterdag in Tielt het Kampioenschap van België Historic Rally van start. De TAC Rally kondigde zich aan als een harde strijd onder de Escort BDA’s, maar daar kwam door toedoen van de pechduivel weinig van in huis.

    Nochtans kondigde het wedstrijdbegin zich bijzonder leuk aan met een gezamenlijke besttijd voor Mathias Viaene en Stefaan Stouf, terwijl Gunther Monnens in de ConXion MK2 amper 4sec moest prijsgeven. Amper enkele proeven later werd het een heuse afvalrace. Eerst moest Stefaan Stouf de strijd staken en op de derde klassementsproef brak Geert Vandoorne, vierde op dat ogenblik de motor van zijn Escort MK1. Voor Mathias Viaene liep het ondertussen een stuk beter, want de streekrijder kwam na de eerste ronde met 3 sec voorsprong op Gunther Monnens als leider naar het rallycentrum. De resterende tegenstanders volgden dan al op één minuut en meer.

    Terwijl de concurrentie nog in de touwen hing, besloot Gunther Monnens om een maximum attack te doen voor de eindzege. De Limburgse rijder kwam echter van een kale reis thuis, want op het onverhard gedeelte van ‘den Ondank’ werd de Escort bruusk gestopt door problemen met de achterbrug en aandrijfas. Meteen lag de weg naar de zege open voor ex-ciruitrijder Viaene tot ook hij net voor de slotronde het strijdtoneel moest verlaten met ontstekingsproblemen.

    Mede door deze opgaven vochten Vincent Verschueren en Didier Vanwijnsberghe tot hun eigen verbazing in de laatste boucles nog voor de eindzege. De Ascona-piloot kwam ondanks remproblemen in de beginfase aardig in de buurt van een stunt, maar toen het op de slotproef plots begon te regenen was Verschueren net iets te voorzichtig. Didier Vanwijnsberghe koos in zijn Escort, die de eerste ronde injectieproblemen kende, voor een minder behouden rijstijl en wipte zo in de slotkilometers nog over zijn rivaal. ConXion-teamleden Chris Debyser en Bart Maes zaten elkaar lange tijd op de hielen met de derde plaats als inzet, tot Debyser zijn Escort op de voorlaatste proef naar het opgavenpark leidde. Maes bedankte en zette de Manta Transeurope, na motorproblemen te hebben overwonnen in de eerste lus, op het podium.

    Voor Tuur Vandenabeele werd het al evenmin een vlekkeloze rally. Zijn BMW 323i E21 werd ’s ochtends eerst geplaagd door problemen met het stuurhuis en even later brak ook een brandje uit aan de uitlaat. Tot overmaat van ramp kostte een lekke band hen nog eens 40sec, maar vanaf de derde ronde vlotte het een stuk beter zodat er alsnog een vierde plaats in de wacht werd gesleept. Lode De Keyser kwam in zijn Porsche als vijfde over de streep, terwijl spektakelman Lieven Denys als tweede kampioenschapsrijder op een zesde plaats strandde. De rest van de top 10 werd vervolledigd door Patrick Spillebeen, Bart Vanhaverbeke, Marijn Hoens en Dirk Dumon.

    In het nieuwbakken Historic Team-kampioenschap haalden slechts drie genomineerde formaties de eindmeet. Het SMS Team had voldoende aan de tweede plaats om kostbare punten te scoren in dit nieuwe kampioenschap.

    12-04-2009 om 14:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TAC-Rally opent Belgisch Kampioenschap Rally 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit weekend gaat het Kampioenschap van België Rally van start. Met 66 teams ingeschreven in de nationale wedstrijd en 60 in het Criterium zal er heel wat spektakel te zien zijn op de wegen rond Tielt. Het tussenseizoen was erg lang, maar het geduld van de toeschouwers zal beloond worden. De openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap kondigt zich veelbelovend aan. De inschrijvingslijst voor de TAC Rally bevat immers maar liefst acht WRC's, voor het grootste deel bovendien bestuurd door titelkandidaten.

    Hubert Deferm zal als regerend kampioen op 11 april in Tielt niet met het nummer 1 op de deuren van zijn Subaru Impreza WRC S10 starten. Wegens professionele verplichtingen dient de Belgische kampioen in laatste instantie verstek te geven. Alle eer gaat aldus naar Melissa Debackere, opnieuw aan het stuur van haar vertrouwde Toyota Corolla WRC. Maar, de vice-kampioenen zal moeten uitkijken voor de aanvallen van twee meervoudige Belgische kampioenen. Patrick Snijers (50), die 7 titels op zijn palmares heeft staan, start met een Subaru Impreza WRC S12, terwijl Pieter Tsjoen (4 keer Belgisch rallykampioen) aan de start komt met de Focus WRC 07 waarmee hij verleden jaar het publiek verwende in de Condroz Rally. "Ik maak er geen geheim van", zegt Snijers, "dat ik een achtste titel ambieer. Vorig jaar greep ik ernaast door pech. Ik heb dit jaar een kaars gebrand opdat ik daarvan zou gespaard blijven."

    Deze drie kleppers zijn niet de enigen die een podiumplaats in Tielt ambiëren. Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05), Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC), Dirk Vermeirsch (idem) en de Brit Steve Hendy (Ford Focus WRC) willen het de gevestigde waarden knap lastig maken. Maar, er zijn nog meer outsiders. Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer EvoIX), Alexandre Romain (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Lancer EvoX) zullen van een grotere luchtinlaat kunnen profiteren om vooraan een rol van betekenis te spelen. Andy Lefevere kan met zijn parcourskennis mogelijk verrassend uit de hoek komen met zijn snelle BMW M3.

    Bij de GT's komen twee Porsches aan de start, bestuurd door Carlo Mylle en Yves Bruneel. Er zijn verder een pak wagens ingeschreven in het Kampioenschap van België Historic (een reeks Ford Escorts zullen het opnemen tegen de Opels en Porsches), terwijl in Groep N vooral uitgekeken wordt naar een strijd onder de streekpiloten.

    De startlijst bevat ook zeven teams die ingeschreven zijn in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Zal Matthias Boon zijn sterke prestaties van 2008 kunnen bevestigen? De openingsmanche van het RACB Rally Criterium krijgt 60 wagens aan de start, die tien klassementsproeven zullen afwerken.

    De TAC Rally, met als rallycentrum de Europahal in Tielt, gaat zaterdag om 7h45 van start en eindigt omstreeks 20h58. Er staan vier ronden van vier proeven op het menu, samen goed voor 165,4 km tegen de chrono op een totale afstand van 268,3 km. (Wout Christiaenssen/Foto:RACB)

    09-04-2009 om 13:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stéphane Lémeret dit weekend met Mazda RX-8 BTCS in Spa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stéphane Lémeret rijdt dit weekend samen met David Dermont in een Mazda RX-8 de Belgian Touring Car Series in Francorchamps. Dat is de openingsmanche van Christian Lahaye's gewaardeerd Belgische kampioenschap van alles en iedereen die nog de - financiële - kracht heeft zich op Nationaal vlak te meten in de autosportcorrida. Na de Heer Olivier Sermeus is de nieuwe directeur Mazda Belux, Alain Groult, zich wellicht bewust geworden van de aanwezigheid van Mazda in België en zijn autosport om terug te komen op een beslissing niet meer te rijden. De financiële crisis was niet van die aard om de mindere resultaten van Mazda vorig jaar te stimuleren, maar Mazda doet het met haar gammavernieuwing bijzonder goed op de Belgische markt en behoort tot de steigers inzake klienteel.  De Mazda 2, de 3 en de 6 zijn succesnummers. Cijfers om met op de Lotto te spelen.

    Daarom dat op de beslissing is terug gekomen. Het hoeft niet gezegd dat met Stéphane Lémeret een jonge belofte - te bescheiden navolger van Pierre Dieudonné - het merk eer aan doet. Overigens mag die hoofdredacteur van Auto Hebdo Belgique via zijn activiteiten in de FIA GT ook in de zeer nabije toekomst worden verwacht in de "24 Uren van Le Mans". De Mazda RX8- Silhouette is na doorgedreven testen klaar voor het BTCS 2009. Deze auto die over een buizenchassis beschikt, heeft daarin de legendarische "Rotary-Engine" opgehangen achter de piloot. Dit door Felix Wankel uitgevonden motorprincipe braakt 500 pk uit. Tweede piloot naast Lémeret is David Dermont. Daarover is niet zoveel bekend. Het moet wel een rappe jongen zijn, want Stéphane accepteert niemand naast hem die minder snel is. Op 18 april 2009 rijdt de Mazda naar het schijnt in de straten van Leuven aan de Bondgenotenlaan. Het is natuurlijk beter van de Mazda dit weekeinde in zijn natuurlijke omgeving te gaan bekijken:Francorchamps.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    09-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laurens Vanthoor start dit weekeinde met F3-titelambities !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit weekend begint in het Duitse Oschersleben het Duits Formule 3-kampioenschap. Een eerste ontmoeting waar Laurens Vanthoor (18...!) de kleuren van het RACB National Team wil laten schitteren. De ATS Formel 3 Cup is nog altijd één van de referenties in de Europese Formule 3. Dit jaar zijn er niet minder dan 25 rijders ingeschreven voor deze fel bekampte competitie. Het merendeel van de teams koos voor het Dallara F307-chassis, maar op het vlak van de motoren is er "keuze" tussen Mercedes, Volkswagen en Opel.

    Met het startnummer 5 komt Laurens Vanhoor uit onder de vlag van het Nederlandse Van Amersfoort Racing en de éénzitter van de jonge Belg wordt aangedreven door een VW-motor: Ik heb de jongste weken niet meer gereden, maar dat beschouw ik niet als een handicap" vertelt de recente aanwinst van het RACB National Team. "Tijdens de wintermaanden heb ik heel wat proefgedraaid op verschillende Europese circuits en dit zowel met het ervaren team Van Amersfoort als bij Volkswagen waar ik onder contract sta."

    Laurens is alleszins in topvorm : "Op technisch vlak is de VW-motor tijdens de wintermaanden geëvolueerd in de goede richting en het Dallara-chassis onderging verbeteringen op gebied van stroomlijn. " Vanthoor staat ook fysiek en mentaal zeer sterk : "De "dode" maanden van de winter werden benut om mijn fysieke conditie bij te werken. Bas Leinders (foto in bijlage) is daarin een goede coach gebleken. Gezien hij zelf nog een actief autopiloot is (FIA GT) weet hij de juiste accenten te leggen. Bovendien waakt de kinesiste van het RACB National Team, Dominique Eloy (foto in bijlage) ook over onze conditie. Ze weet beter dan wie ook dat bij autoracen het hoofd en het hele lichaam meespelen. Racen is niet alleen gas geven en remmen." Laurens Vanthoor heeft in Bas Leinders een uitzonderlijke gids voor het Duits F3 kampioenschap want de man die net als Jeffrey Van Hooydonk even aan de F1 tipte won in 1998 met een Dallara-Opel met...Van Amersfoort Racing !

    De jonge Belg leeft in alle rust toe naar dit eerste weekend : Ik ben verheugd het seizoen te beginnen daar waar ik de vorige seizoen afsloot met een overwinning. Ik rijd graag op die moeilijke baan van Oschersleben. Het is een heel technisch circuit. Dat heb ik graag. Mij hoor je dan ook niet klagen dat we er dit jaar drie keer op racen..."
    Laurens weigert evenwel een pronostiek in te vullen : "Tegenover de concurrentie is het op dit moment moeilijk te zeggen welk ons niveau is. We hebben elkaar nog niet op de piste ontmoet en dus blijft alles bij gissingen. Als alles goed gaat ga ik voor de overwinning, maar het finale doel is wel de titel aan het eind van het seizoen. Ook al ontsnapt daarvoor al eens een dagzege." Dat is klare taal van een jonge gast die de wereld aan zijn voeten heeft liggen.

    De ATS F3 Cup gebruikt een Dallarachassis en viercilinder zuigermotoren met maximum 2000 cm3 inhoud en een zichtbare luchthapper die voor alle motoren 26 mm doormeter mag hebben. Het motorkoppel wordt met een sequentiële zesbak naar de achterwielen getransporteerd. Die velgen zijn geschoeid met 240/45VR13 Yokohamabanden en vooraan zijn het 200/50VR13 rubbers van hetzelfde merk en voor iedere deelnemer gelijk die nauw sturen. Over- of onderstuur wordt door de coureur zelf bepaald tijdens zijn afstellingen van de vijf beschikbare wielstanden en een regelbare voor- en achterwing die aerodynamische grip in mechanische kan omzetten. Leervoer voor latere, hogere disciplines.

    De schijfremmen hebben geen ABS en de hele winkel mag minimum 550 kg wegen, piloot inbegrepen. Voor een weekend zijn er voor iedere twee sets Yokohama slicks en op de regenbanden staat geen limiet in aantal. Er mag niet worden getankt, telemetrie is verboden en datarecording toegestaan. Laurens Vanthoor heeft hiermee alle instrumenten die hem op zeer jonge leeftijd naar de hogere disciplines kunnen brengen. De motorenleveranciers hoeden zich om compressieverhoudingenen en toerentallen mee te delen omdat het dan voor de onderlinge concurrentie gemakkelijk zou worden de respectievelijke maximum vermogens te berekenen. Wie de compleetste verbranding put uit de loodvrije Sunoco Super Plus scoort de meeste winst. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:RACB)

    Bijlagen:
    Bas (rechts) legt Laurens (links) uit waarover het gaat.jpg (2.4 MB)   
    Bas Leinders blijft een voorbeeld voor jongeren.JPG (1.9 MB)   
    Dominique Eloy is de kinesiste van het RACB National Team.JPG (2.1 MB)   
    Laurens Vanthoor mikt dit weekeinde op een titel.jpg (2.2 MB)   

    08-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes trekt de nieuwstrein met de ML 450 Hybrid in New York
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl op de Shangai Auto Show momenteel de "wereldkampioen van de lage uitstoot aan koolstofdioxide in de luxeklasse" door Mercedes-Benz wordt getoond knalt donderdag op de New York International Auto Show" alweer een fles champagne voor de brandnieuwe ML 450 Hybrid naast de Bluezero. De stoet cleancar's breidt zich ieder Salon uit en het is nog net wachten op de toeleveringsmogelijkheden aan de consument en de "plug-ins" en de "waterstofauto's" zoals die van BMW of brandstocelkrachtpatsers van Nissan en Renault zullen voor "a change" in autowereld zorgen. Het is geen droom meer. Hou de garagepoort maar dicht of ze rijden binnen voor je het weet...

    De ML 450 Hybrid is speciaal voor de Amerikaanse markt ontworpen. Met een brandstofverbruik dat door de hybride-techniek liefst 60% lager ligt dan overeenkomstige V8-motoren, moet dit wel een doorn in het oog zijn van Chrysler en GM die de einddatum van hun zestig dagen schrikwkkend dichterbij zien komen. Het is zelfs een beetje onbegrijpelijk dat hun ingenieurs niet "direct" de nu concrete oplossingen van de concurrentie gaan kopiëren. Het zou meer dan een pleister op een auto been zijn omdat overheid en consument het vertrouwen opnieuw zouden kunnen doen herleven. Dat is beter dan veraf staande technieken, ook al zijn ze nog ingrijpender dan alles wat nu bestaat, te blijven betrachten en terwijl te stikken.

    Die ML 450 Hybrid heeft een modulair dubbelwerkend hybridesysteem. Er zijn twee elektrische motoren met ieder 45 kWaan vermogen. Ze zijn direct gekoppeld aan de dubbelwerkende hybride-overbrenging. Op deze manier wordt ruimte en gewicht bespaard. Hetbijzonder vernuftige systeem biedt alle bekende hybride-functies. Dat zijn rijden op pure elektriciteit op stroom uit de Lithium-batterij, een start/stop-inrichting, een KERS-effect door zowel de remenergie te recupreren als de V6-motor met uiteraard interne verbranding bij te staan. Het aldus bekomen gemengde verbruik bedraagt 7,7 l/100 km. Dat is niet mis voor een voertuig dat 250 kW of 340 pk als vermogen heeft en 480 Nm trekkracht naar de wielen stuurt. Het is samen met de S 400 Hybrid "de wereldkampioen van de CO2-uitstoot" omdat die 185 g/km bedraagt. Op zich teveel nog, maar voor de luweklasse met het daarbij horende gewicht is dat een prestatie die is neergezet.

    Overigens is hier niet gezegd dat het de andere constructeurs voor de wind gaat. Mercedes-Benz dat terecht met de S 400 Hybrid in Shangai snoeft, zag zijn verkoop in de eerste drie maanden van dit jaar met -25,4% dalen. En toch leeft niet echt die panische angst onder de Duitse autobouwers. Opel niet te na gesproken. Dat verdienstelijke merk is het slachtoffer van "Amerika" omdat moedermaatschappij GM hun patenten in onderpand hebben gegeven om geld te bekomen. Dat zal nogal een juridisch kluwen worden als Opel terechte zelfstandigheid wil verwerven. Op de New York International Auto Show staat van GM-zijde een Cadillac Corverj en van Chevrolet een Conceptcar. Die aanwezigheid is logisch. Barack Obama heeft duidelijk gezegd dat het land zijn auto-industrie niet teniet laat gaan. Hopelijk wordt "Chapter 11" vermeden en vonken de GM-modellen letterlijk en figuurlijk op.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)


    Bijlagen:
    Mercedes ML 450 BlueHYBRID steelt overmorgen show in New York.JPG (2 MB)   

    07-04-2009 om 18:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Peugeot's 908 HDi FAP in 1000 km van Francorchamps
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de ervaringen van de "12 Uren van Sebring" spitst de aandacht van Olivier Quesnel, Directeur van Peugeot Sport, zich toe op de "1000 km van Francorchamps" die op 9 en 10 mei worden gereden zoals bekend zullen eindigen bij nacht. Op die manier hoopt men het duistergevoel in te lepelen dat door het wegvallen van de traditionele "La journée de Test" moet compenseren om het gedrag, lichtinstallatie en...ruitenwissers en airco van de  LMP1 in te studeren. Peugeot stuurt twee teams (in plaats van de eerder drie aangekondigde) en in de eerste wagen, de nummer 7, zit de heer Simon Pagenaud die vorig weekeinde won in St.Petersburg (foto) in de tweede ALMS-race. Zijn zitje wordt respectievelijk nog ingenomen door Nicolas Minnasian en Christian Klien.

    De tweede Peugeot, het nummer 9, zal zijn bemand met David Brabham, Marc Gene en Alexander Wurz. De keuze is op hen gevallen omdat zij het meeste kilometers in de enkels, de poep en het hoofd hebben met dat rijdend laboratoria. Zoals bekend zal Peugeot volgend jaar de 908 HY, een hybride, inzetten in de meest prestigieuze sportwagenrace ter wereld. De l'Automobile Club de l'Ouest (ACO) is in staat gebleken de tand des tijds te doorstaan. Zelfs met eerder controversiële kijk op de dualiteit die autobouw en autosport impliceert drukt de club haar reglementen door.Dit jaar is er overigens een deelnemerslijst om duimen en vingeren af te likken. Daar bovenop is er nu ook de Formule Le Mans waarvoor Nico Verdonck al twee keer testwerk ging doen langs Oreca. "Die dingen rijden als een g-kart. Alleen is soms de besturing te licht omdat er veel servowerk is ten gunste van de "gentlemen drivers" die op deze betaalbare competitie afkomen." Zelfs liet hij nog uitsluitsel over een deelname. Budget nog niet compleet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)

    07-04-2009 om 18:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermann Lang zou vandaag 100 zijn geworden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hermann Lang stierf op 19 oktober 1987 in zijn geboortestreek Bad Cannstatt nabij Stuttgart. Vandaag zou hij honderd jaar zijn geworden, maar dat is zo met iedereen dat je na je dood eens je honderste geboortedag ontmoet. Omdat Hermann Lang is geboren op 6 april 1909 is het precies een volle eeuw dat de Europese Bergkampioen uit 1939 zijn stempel drukte op zowel de vooroorlogse als na-oorlogse autoracerij op het hoogste niveau. Hij was één van de grootste coureurs in de geschiedenis in de Mercedes-Benz W154 en won o.a. op 15 mei 1938 de GP van Tripoli voor zijn teammaats Manfred von Brauschitz en Rudolf Caracciola. Ze reden de W154, toen een magische machine om de Alfa Romeo's en de Auto Union's te verslaan. Alvorens aan autoraces te beginnen was Hermann Lang een succesvol motorcoureur met Norton. De specialisten van de tweewielers zullen hem nimmer vergeten in verband met een zege op de Solitudering in 1927, maar ook niet uit de tijd dat hij met sidecars bergkoersen reed.

    Na WO II hernam hij met de bergkoersen waarin hij zo uitblonk. Met zijn BMW "Mille Miglia" won hij verpletterend de Bergkoers van het Zwarte Woud in Ruhestein. Het jaar nadien keerde hij terug naar Mercedes-Benz om een opmerkelijke come-back te maken. In 1952  drukte hij direct zijn stempel op de races in o.a.Argentinië met een tweede plaats. Maar het orgelpunt van zijn come-back was toch wel de zege in de "24 Uren van Le Mans 1952" met Fritz Riess. In hun Mercedes-Benz met drieliter motor legden ze dat etmaal 3733,800 km af tegen een gemiddelde snelheid van 155,575 km/h. Ze finishten met praktisch één ronde voorsprong. Hermann Lang vond het na de GP van Europa in 1954 welletjes en bleef verder werken bij Mercedes-benz als adviseur voor de klanten. Zijn naam blijft één van de grootste uit de autosportgeschiedenis. Dat zei ook Juan Manuel Fangio over hem. Die ontmoette hem in de sportwagenraces vaak in de achteruitkijkspiegels.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)



    Bijlagen:
    Aan de start van de Carrera Panamericana Mexio 1952 met de W194's.jpg (1.3 MB)   
    Hermann Lang won op de Nürburgring in 1952.jpg (3 MB)   
    Hermann Lang.jpg (4 MB)   
    In 1938 won Lang - nr 40 - de Coppa Acerbo in Pescara.jpg (696.7 KB)   
    In 1952 was de Nürburgring nog geen biljart.jpg (3.2 MB)   

    07-04-2009 om 14:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lightning GT volgend jaar in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De autoconstructeurs doen hun uiterste best om de drang naar "schone" mobiliteit in te vullen. De Amerikaanse Tesla rijdt nu precies een jaar rond als voorbeeld hoe liefhebbers van sportwagens ook elektrisch aan hun trekken komen. Alleen de sound van de hun vertrouwde motor moeten ze missen. Dat is beslist een toegeving die moet worden gedaan aan elektrisch rijden. Als beloning staat daar tegenover een grotere onafhankelijkheid van de fossiele brandstoffen en een cleaner milieu.

    Geldt dat voor de Tesla Roadster, dan is dat evenzeer het geval voor de 514 kW (700 pk) sterke Lightning GT die sterker is dan de Mercedes SLR Mc Laren. Maar dat is geen punt op zich. Mercedes komt ook weldra met straffere elektrische voertuigen dan de Smart's die nu toch al wenkbrauwen verrast doen fronsen. Mitsubishi is in dat gezelschap overigens te bescheiden. De Japanse industriereus heeft nù al een iMiev op de markt. Net als de Smart heeft die de grote verdienste als een conventioneel voertuig te rijden. Gewoon lekker zitten, alle interieurcomfort, stil op windgeruis na bij hoge snelheid. En "plug-in". Gewoon maar aan het net leggen en klaar is Kees. Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt kan in haar verkiezingscampagne best rondtoeteren dat de overheid elektrische bevoorradingsstations uit de lege hoed zal toveren. Die bestaan in Frankrijk en Duitsland. Op je bankrekening wordt je meteen afgerekend.

    Die Lightning is zo Brits als maar kan. De design doet zowel aan een Aston Martin denken als aan een Maserati of een Wiesmann. Maar hij is afwijkend omdat er geen versnellingsbak inzit, geen differentieel en geen aandrijfassen. Toch rijdt hij 210 km/h ! Van 0 naar 100 km/h in 4". Wegens het directe en hoge koppel van de driefasemotoren. Het geheim daarvan zit in de wielen. In ieder wiel is een elektrische motor gebouwd die 118 kW (161 pk) per wiel levert. Eigenlijk dus een permanente vierwielaangedreven statige koets. Opdat geen asynchrone aandrijving tussen de wielen onderling zou kunnen onststaan bezit ook ieder wiel een ESP-systeem. Zoals KERS in de F1 is het al klassiek geworden dat bij het vertragen de elektromotoren zich omtoveren in generators en een nano-lithiumbatterij voeden. Het geheel stoot ZERO uit en rijke Britten zien zich met Lightning GT al door Londen flaneren zonder die "congestion charge" van 8 pond per dag te moeten betalen. Bij Tesla beweren ze dat een oplading €9 moet kosten. Dan is een dagje Londen verbazen zéér goedkoop.

    De Lightning GT ondervindt natuurlijk wat weerstand van de huidige economische omstandigheden. Hij is niet te koop voor een prikje en zelfs rijke mensen kijken nu door het bos om de bomen opnieuw te zien. Bij bestelling moet bijna 20.000 pond voorschot worden opgehoest. Toch is de kans zeer groot dat deze Britse durver volgend jaar op 5 mei 2010 deelneemt aan de Clean Week 2020 in Zolder. Het betreft een reusachtig "global" concept dat een overzicht zal geven van de stand van zaken die de autoconstructeurs dan hebben bereikt. Voor wie blind zou zijn geworden voor de inspanningen van die "automotive world" moet de ogen worden geopend. Om te zien dat de auto-industrie wellicht, na de oorlogsindustrie, al een halve eeuw de grootste inspanningen levert die sociaal en politiek mogelijk zijn. Onze vrienden van de OPEC zitten daarbij niet te applaudiseren. Wetend dat hun aardolie eindig is, rekken ze de productie liefst zo lang mogelijk. Tot wind, zon en water met "lightnings" en geen gedonder meer, de energiemacht/markt zullen overnemen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Lightning)


    Bijlagen:
    Elektromotoren in de wielen van de Nissan Mixim.JPG (863.3 KB)   
    Lightning GT verdrijft de wolken.jpg (3.6 MB)   
    Mercedes Benz met toekomstfantasietjeFormula Zero.jpg (644.2 KB)   
    Met deze Mitsubishi reden we al. De iMieV in de spits.jpg (530.5 KB)   
    Ook elektromotoren in de wielen van deze Toyota Le Mans Racer.jpg (1.1 MB)   
    Volledig elektrische Mitsubishi Lithium-Ion.jpg (74.8 KB)   

    06-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!