Twee Peugeot's 908 HDi FAP in 1000 km van Francorchamps
Na de ervaringen van de "12 Uren van Sebring" spitst de aandacht van Olivier Quesnel, Directeur van Peugeot Sport, zich toe op de "1000 km van Francorchamps" die op 9 en 10 mei worden gereden zoals bekend zullen eindigen bij nacht. Op die manier hoopt men het duistergevoel in te lepelen dat door het wegvallen van de traditionele "La journée de Test" moet compenseren om het gedrag, lichtinstallatie en...ruitenwissers en airco van de LMP1 in te studeren. Peugeot stuurt twee teams (in plaats van de eerder drie aangekondigde) en in de eerste wagen, de nummer 7, zit de heer Simon Pagenaud die vorig weekeinde won in St.Petersburg (foto) in de tweede ALMS-race. Zijn zitje wordt respectievelijk nog ingenomen door Nicolas Minnasian en Christian Klien.
De tweede Peugeot, het nummer 9, zal zijn bemand met David Brabham, Marc Gene en Alexander Wurz. De keuze is op hen gevallen omdat zij het meeste kilometers in de enkels, de poep en het hoofd hebben met dat rijdend laboratoria. Zoals bekend zal Peugeot volgend jaar de 908 HY, een hybride, inzetten in de meest prestigieuze sportwagenrace ter wereld. De l'Automobile Club de l'Ouest (ACO) is in staat gebleken de tand des tijds te doorstaan. Zelfs met eerder controversiële kijk op de dualiteit die autobouw en autosport impliceert drukt de club haar reglementen door.Dit jaar is er overigens een deelnemerslijst om duimen en vingeren af te likken. Daar bovenop is er nu ook de Formule Le Mans waarvoor Nico Verdonck al twee keer testwerk ging doen langs Oreca. "Die dingen rijden als een g-kart. Alleen is soms de besturing te licht omdat er veel servowerk is ten gunste van de "gentlemen drivers" die op deze betaalbare competitie afkomen." Zelfs liet hij nog uitsluitsel over een deelname. Budget nog niet compleet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)