SYNTHETISCHE BRANDSTOF KAN VERBRANDINGSMOTOREN DOEN OVERLEVEN
De uitlaat-emissies hebben de autoindustrie op zijn kop gezet. Koolstofdioxyde en Stikstofoxyden zouden de motoren met interne verbranding de das om doen en de puur elektrische voertuigen doen triomferen. Nu studeren vele firma's op synthetische brandstof die de emissie van "well-to-wheel" met liefst 85% zou reduceren. Porsche staat in het onderzoek het verst. Synthetische brandstof zou volgens het Duitse merk geen enkele ingewikkelde wijziging aan de motor vereisen en tevens is er geen invloed op de prestaties. Integendeel is gebleken dat de krachtbronnen iets meer vermogen opleveren.
In de Formule 1 snakt men naar deze brandstof om er een "groene" tint aan te geven. Want met synthetische brandstof zou zo'n motor een gelijke uitstoot hebben als een elektrische auto als men telt vanaf productie tot recyclage. Wat Porsche betreft zou een 911 een CO2-waarde hebben als een EV. Porsche maakt hierover geen geintje. Overigens bereidt Porsce zich coor op een nieuw duel met Ferrari in de 24 Uren van Le Mans 2023.
Het nieuwe Hypercarreglement van de Automobile Club de l'Ouest trekt vele kandidaten aan. Toyota, Glickenhaus, Peugeot, Porsche, Ferrari, Alpine... BMW !!! De ACO, organiserende legendarische autoclub, kijkt ook al verder naar waterstof en ziet in een glazen bol dat misschien in 2030 een puur elektrische auto de etmaalrace zou kunnen winnen. Dat is waarzeggerij. Wellicht zal waterstof dan de wereld verlossen van alle huidige frustraties. (Walter Rombauts)
ASTON MARTIN DAN TOCH IN BRITISH RACING GREEN VOORGESTELD
Enkele dagen geleden gekscheerden we nog over die roze Aston Martin F1 met een Duitse motor. Gelukkig kwam dit beeld niet tevoorschijn bij de presentatie van de bolide. Met deze auto moet vooral Sebastien Vettel het zien te maken. Op 12 maart a.s. beginnen de eerste testen in Bahrein. (wr)