Bijna werden de sprookjesjes van Grimm herschreven in de GP van Bahrein. Alleszins ging de Monegask Charles Leclerc erin komen. Nadat ploegmaat Sebastien Vettel snelst wegkwam bij de start, wist Leclerc al in de tweede ronde de leiding van alle wereldkampioen te ontfutselen en zich comfortabel aan de leiding te zetten. Daarbij ongrijpbaar uitlopend op iedereen. Tot 9" voorsprong wist hij op te bouwen. De zege kon hem niet meer ontsnappen....! Sebastien Vettel kon het temp niet écht aan. Toen er nog 19 van de 57 ronden te rijden waren raakte hij in een proper maar keihard duel met Lewis Hamilton de auto letterlijk kwijt en spinde rond. Daarna reed hij nog over de eigen neusvleugel die van zijn Ferrari viel.
Op negen ronden van het einde slaakte solied leider Charles Leclerc een "Oh My God"-kreet door de radio naar zijn team. "Wat gebeurt er ?!" Teambaas Binotto kon hem alleen maar antwoorden te trachten zo snel mogelijk te blijven rijden om minstens een podium te halen. Dat deed Leclerc, maar werd dan eerst door Hamilton, daarna door Bottas ingehaald en werd vervolgens een kluif voor Max Verstappen die een tweede seizoenspodium binnen zijn bereik zag. Dat alles viel in het water. Op vier ronden voor het einde vielen de twee Renaults van Hülkenberg en Ricciardo omzeggens gelijktijdig uit. De twee piloten parkeerden de zwart-gele bolides netjes van de baan in het gras. Direct gele vlag wat wil zeggen: niet inhalen.
In weerwil dat de twee pechauto's geenszins gevaarlijk stonden werd de gele vlag direct opgevolgd door een concrete Safety Car ! Drie ronden lang ging ze niet de baan af en won Lewis Hamilton achter de SC de GP van Bahrein. Max Verstappen zag ook een zeker podium door zijn neus geboord. Daardoor eindigde een ongemeen fantastische tweede GP van het seizoen in sportief mineur. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton omarmde, troostte en loofde persoonlijk Charles Leclerc. Leclerc's troostprijs was wel de snelste ronde die 1 WK-punt oplevert. Voor de Monegask twee keer al in twee races.
Verstappen vierde, blijft op de derde plaats in de stand om het WK, Leclerc vierde voor kopman Vettel. Voor deze laatste wordt het sprookjesboek eind dit jaar dichtgeklapt. Mick Schumacher volgde de ganse race vanuit de Ferraristand. Dinsdag rijdt hij voor het eerst een Ferrari in Bahrein, woensdag een Alfa Romeo. Binnen vier weken vervolgt zijn "vervolmakingscursus" in de F2 die moet leiden naar de weg die zijn vader Michaël ging en zeven wereldtitels opleverde. De volgende GP is deze van China op 14 april a.s. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC TOVERT EERSTE POLE UIT RODE FERRARIHOED IN BAHREIN
De door tabaksfabrikant Phillip Morris achter de schermen met Ferrari opgezette slogan "MISSION-WINNOW" is vandaag door de 21-jarige Charles Leclerc in een wereldkampioenverpletterede pole-position geconcretiseerd. Bahrein, het circuit van Sakhir, heeft een nieuw wonderkind gebaard ! De Monegask die het laagste scoorde in de voorspellingen voor de pole (17 %) maakte brandhout van liefst drie coureurs die samen goed zijn voor tien wereldtitels: Hamilton, Vettel, Räikkönen. Slechts in de finale fase van de Q3 slaagde Sebastien Vettel er in de tweede plaats op de startgrid te bemachtigen. Leclerc, de nieuwe komeet aan het F1-firmament, verbeterde in zijn laatste ronde nogmaals zijn eigen polechrono. Het hele veld was uit zijn lood geslagen.
Nu Mick Schumacher's F2 loopbaan is begonnen en een achtste plaats aan de eindmeet een eerste vaststelling is, moet in diezelfde F2 eens iets worden verteld over Charles Leclerc. In 2017 behaalde hij in zijn eerste F2 race om te beginnen de pole en finishte derde. Vorig jaar nog rookie, schitterde hij toen al in die mate dat Kimi Räikkönen, al tot vertrek bij Ferrari voorbereid, met plezier baan ruimde en voor Alfa Romeo (ex-Sauber) ging rijden. "Just for fun" en een tiental miljoen gage en meteen mee vooraan in Bahrein. Het gezegde dat "olie altijd boven drijft" wordt dus bewaarheid.
Maar gezien de oliewereld aan het begin van zijn einde staat moet men andere uitspraken verzinnen. Formula E is nu "serie- en kermisrijp", maar elektrisch is - nog niet zichtbaar - al achterhaald. Waterstof op duurzame wijze geproduceerd via wind-, zonne- en waterslagenergie zal auto's aandrijven. Mercedes, Hyundai en Toyota bieden er al aan. Wat het te maken heeft met de GP van Bahrein ? De Arabieren willen ook onafhankelijk worden van olie en zetten andere middelen in. Hun woestijnen zijn zo groot dat er honderden, neen, duizenden vierkante kilometers zonnepanelen zijn gelegd. Misschien komen hun tankers binnen afzienbare tijd gebruiksklare waterstof leveren in onze havens en gaan de olietankers naar de schroothoop.
Zo begint Charles Leclerc met Ferrari en concreet MISSION-WINNOW aan een nieuw tijdperk dat de historische F1 in 2020 zal afsluiten. Sebastien Vettel zal aan het eind van dit jaar de rol van Räikkönen kunnen overdoen: plaats maken voor Mick Schumacher. Hij en Leclerc zullen de F1 van 2021 vorm geven. Uiteraard met ingenieurs als Ross Brawn en Adrew Newey. Maar 't zal allemaal anders zijn. Toch zal het altijd "the human race" blijven waarin wordt gezocht naar nieuwe limieten. Maar eerst morgen de GP van Bahrein met een topaffiche: duel tussen Sebastien Vettel - 0,2" trager - en Charles Leclerc die sneller rijdt dan zijn schaduw "WinnoW". (Walter Rombauts)
LECLERC - FERRARI - HOUDT KOPMAN VETTEL ACHTER ZICH IN FP3
Charles Leclerc heeft de snelste tijd in de derde vrije ofeningen voor de GP van Bahrein gereden. Met die chrono meteen zijn ploegmaat en voorlopig toch nog kopman, Sebastien Vettel achter zich gehouden. In de pronostieken voor wie straks om 17 uur op "pole" zal staan kreeg Vettel 46% stemmen, voor Hamilton met 30% en die jonge gast uit Monaco slechts 17% toegedicht. Het spreekt voor zich dat het straks in de kwalificaties op het 5,412 km verlichte woestijncircuit zal spannen.
Vettel moet baas zien te blijven over Leclerc want die gast is jong en oerendsnel. Vettel heeft er al vier wereldtitels opzitten en is ieder jaar iets ouder. Komt daar dan nog die zoon van....bij, Mick Schumacher, bij die dinsdag een Ferrari test in Bahrein en woensdag een Alfa Romeo C38. In de Formule 2 behaalde Mick in zijn eerste race de achtste plaats, terwijl Latifi won.
Maar er is nog een heel seizoen te gaan en Sebastien Vettel kan er zeker van zijn dat Mick Schumacher eind van het jaar langs de grote poort en over de rode lope binnenwandelt in Maranello. Geruggesteund door vaders zeven wereldtitels, geld en al bij voorbaat als mythische figuur bestempeld. Straks niet te missen: duel tussen Leclerc en Vettel, beiden in de Ferrari's. Hamilton zal ernaar kijken...Hoewel de vijfvoudige wereldkampioen misschien de 0,7" tussen hem en Leclerc in de FP3 weet te overbruggen. Lewis en Mercedes, de twee zijn niet te schatten. (Walter Rombauts)
Omdat de resultaten van de eerste vrije oefenritten voor iedere GP - nu de tweede dit jaar in Bahrein - volledig onvoorspelbare pronostiek op de wedstrijd geven, wordt het bijna zielig ernaar te kijken. Voor wie het wil weten. Charles Leclerc plaatste de Ferrari in FP1 op de eerste plaats, daarna verbeterde hem dat in de FP2. Voor de rest gaat eigenlijk alle aandacht uit naar wat toekomstgericht en vooral achter de schermen gebeurt in de F1. "Oudje" Patrick Head en voor veertig jaar medestichter van Williams, wordt als "adviseur" teruggehaald naar het ontredderde Williams bij wie een verdienstelijke, sympathieke maar gehandicapte Robert Kubica de F1 bijna ontsiert. Vergeefse moeite van de Pool om zijn come-back waar te maken.
Het is bijna niet te geloven dat de Amerikaanse bezitters van de F1, Liberty Media, mogelijk zullen aankijken tegen een parallel F1-kampioenschap dat volgens geruchten door Bernie Ecclestone (88) en andere zwaargewichten als Luca di Montezemola zou worden georganiseerd. Na het beëindigen van de Concorde Accoorden met de FIA eind 2020. Ecclestone heeft gezien zijn leeftijd alleen de misdadiger "tijd" tegen zich. Anders niets. Want ongeveer achtendertig jaar geleden dreigde hij met eenzelfde truuk de FIA schaakmat te zetten. Beide partijen vonden zich dan in de hogergenoemde akkoorden.
Zeker is dat de Amerikaanse eigenaars sinds maart 2017 zich niet goed voelen bij de vergadering die in het Zwitserse skioord Gstaad plaatsvond. Ze worden beschouwd als de verkrachters van de historische F1. En willen er eigenlijk vanaf. Wordt vervolgd. Morgen ook de nachtrace in Bahrein met de FP3 om 13 uur onze tijd en de kwalificaties om 16 uur. Dan weten we wie er op pole staat. Wie zondag na de start om 17.10 onze tijd de race zal winnen is een open vraag.
Een Mercedes of een Ferrari. Weinig mensen kan het nog schelen. De F1 is versleten. Ook al is de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher, Mick, er aanwezig om met Ferrari te testen. De journalisten hingen smekend aan zijn lippen om iets zinnigs over vader te vernemen. Vergeefs. De F1 blijft baas over de pers omdat deze uit de handen van de betrokken constructeurs eet. En dat is net als in het stierenvechten nooit anders geweest. (Walter Rombauts)
Einde 2020 lopen de Concorde Accoorden bij de FIA af. Nu al wordt het geroersel gewaar in de Formule 1. "Als er niets verandert stappen we mogelijk uit de F1", dixit Mc Laren. Ferrari, toen ceo Marchionne nog leefde, dreigde met hetzelfde. Formula E wenkt en hoe kan Renault nu voor "the Board of Chairman's" (Goshn is uit de gevangenis in Japan en ontslagen door Renault) nog verantwoorden als de F1-technologie compleet in tegenstrijd is met de industriële belangen van de constructeurs die onder druk van "klimaat" moeten buigen voor hybrid (reeds achterhaald) voor reeds bij voorbaat achterhaald elektro.
Maar in wezen geviseerd zijn op waterstof. De F1 zit in een diepe crisis. Omdat de technologie is achterhaald, maar ook omdat de budgetten van 450 miljoen dollar tegenover de kleine teams 190 miljoen dollar per jaar onrechtvaardig zijn. Dat Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds 2017 alles alleen op show - lees Indycar - zal baseren. Zelfs narcisten als Max Verstappen zullen hun gloriedagen daardoor beleven. Maar nooit en te nimmer de integriteit kunnen waarmaken wat de technische na-oorlogse (en zelfs de voor-oorlogse Alfa, Mercedes en Auto Union) waar de autoindustrie borg voor stond, kunnen invullen. Wereldomvattend. (Walter Rombauts)