Omdat de resultaten van de eerste vrije oefenritten voor iedere GP - nu de tweede dit jaar in Bahrein - volledig onvoorspelbare pronostiek op de wedstrijd geven, wordt het bijna zielig ernaar te kijken. Voor wie het wil weten. Charles Leclerc plaatste de Ferrari in FP1 op de eerste plaats, daarna verbeterde hem dat in de FP2. Voor de rest gaat eigenlijk alle aandacht uit naar wat toekomstgericht en vooral achter de schermen gebeurt in de F1. "Oudje" Patrick Head en voor veertig jaar medestichter van Williams, wordt als "adviseur" teruggehaald naar het ontredderde Williams bij wie een verdienstelijke, sympathieke maar gehandicapte Robert Kubica de F1 bijna ontsiert. Vergeefse moeite van de Pool om zijn come-back waar te maken.
Het is bijna niet te geloven dat de Amerikaanse bezitters van de F1, Liberty Media, mogelijk zullen aankijken tegen een parallel F1-kampioenschap dat volgens geruchten door Bernie Ecclestone (88) en andere zwaargewichten als Luca di Montezemola zou worden georganiseerd. Na het beëindigen van de Concorde Accoorden met de FIA eind 2020. Ecclestone heeft gezien zijn leeftijd alleen de misdadiger "tijd" tegen zich. Anders niets. Want ongeveer achtendertig jaar geleden dreigde hij met eenzelfde truuk de FIA schaakmat te zetten. Beide partijen vonden zich dan in de hogergenoemde akkoorden.
Zeker is dat de Amerikaanse eigenaars sinds maart 2017 zich niet goed voelen bij de vergadering die in het Zwitserse skioord Gstaad plaatsvond. Ze worden beschouwd als de verkrachters van de historische F1. En willen er eigenlijk vanaf. Wordt vervolgd. Morgen ook de nachtrace in Bahrein met de FP3 om 13 uur onze tijd en de kwalificaties om 16 uur. Dan weten we wie er op pole staat. Wie zondag na de start om 17.10 onze tijd de race zal winnen is een open vraag.
Een Mercedes of een Ferrari. Weinig mensen kan het nog schelen. De F1 is versleten. Ook al is de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher, Mick, er aanwezig om met Ferrari te testen. De journalisten hingen smekend aan zijn lippen om iets zinnigs over vader te vernemen. Vergeefs. De F1 blijft baas over de pers omdat deze uit de handen van de betrokken constructeurs eet. En dat is net als in het stierenvechten nooit anders geweest. (Walter Rombauts)
Einde 2020 lopen de Concorde Accoorden bij de FIA af. Nu al wordt het geroersel gewaar in de Formule 1. "Als er niets verandert stappen we mogelijk uit de F1", dixit Mc Laren. Ferrari, toen ceo Marchionne nog leefde, dreigde met hetzelfde. Formula E wenkt en hoe kan Renault nu voor "the Board of Chairman's" (Goshn is uit de gevangenis in Japan en ontslagen door Renault) nog verantwoorden als de F1-technologie compleet in tegenstrijd is met de industriële belangen van de constructeurs die onder druk van "klimaat" moeten buigen voor hybrid (reeds achterhaald) voor reeds bij voorbaat achterhaald elektro.
Maar in wezen geviseerd zijn op waterstof. De F1 zit in een diepe crisis. Omdat de technologie is achterhaald, maar ook omdat de budgetten van 450 miljoen dollar tegenover de kleine teams 190 miljoen dollar per jaar onrechtvaardig zijn. Dat Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds 2017 alles alleen op show - lees Indycar - zal baseren. Zelfs narcisten als Max Verstappen zullen hun gloriedagen daardoor beleven. Maar nooit en te nimmer de integriteit kunnen waarmaken wat de technische na-oorlogse (en zelfs de voor-oorlogse Alfa, Mercedes en Auto Union) waar de autoindustrie borg voor stond, kunnen invullen. Wereldomvattend. (Walter Rombauts)
BINOTTO HEEFT WK-PUNT VOOR CHARLES LECLERC LATEN LIGGEN
Maurizio Arrivabene is eind vorig seizoen aan de kant gezet bij de Scuderia Ferrari omdat hij mee schuldig was aan het feit dat de Duitser Sebastien Vettel geen vijfde wereldtitel haalde. Maar de nieuwe bigboss Mattia Binotto heeft in Australië een slecht debuut gemaakt. Monegask Charle Leclerc kreeg, na door Vettel van de baan zijn gedrumd in bocht 1, heel de race door bevel achter Sebastien Vettel te blijven, ook al "plakte" die alsmaar korter tegen de achtervleugel van zijn ploegmaat. Daardoor kon deze geen poging wagen om eens een pitstop te maken voor verse banden en een worp te doen naar de snelste ronde om 1 WK-punt te oogsten. Dat is nieuw in het reglement en één punt of mettertijd meerdere kan aan het eind van de nog 20 te rijden races een verschil maken in de eindstand.
Leclerc kon "pitten", want de afstand tussen hem en Kevin Magnussen (Haas) was groot genoeg om geen plaats in de uitslag te verliezen. Hij zou dan steevast de "rode" banden hebben gekozen omdat die de zachtste zijn en de meeste grip geven. De "gele" komen overeen met mediums en de "witte" zijn het hardst en gaan het langst mee. Enfin, de nieuwkomer kreeg die kans niet van Binotto, en dus ging Ferrari door de stilaan versleten afgoderij voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de mist in. Zoals altijd beloven de Italianen het beter te doen. Even leek dat bewaarheid in de préseizoenstesten in Barcelona. Mogelijk hield Mercedes zijn troeven voor het echte racen in Melbourne in Australië geheim. De droge verklaring van Mattia Binotto was "dat hij liever geen risico's nam en de wagens veilig op plaats vier en vijf te zien eindigen om de punten van het constructeurskampioenschap. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - WINT GP VAN AUSTRALIË F1, AFGANG VOOR FERRARI
Op de bandenwissels na heeft de Fin Valtteri Bottas van start tot finish geleid in zijn Mercedes W10 en de GP van Australië in Melbourne gewonnen. De eerste van éénentwintig races om de wereldtitel zag wel een dominantie van Lewis Hamilton in de trainingen en de kwalificaties, maar bij de start was Bottas snelst weg en reed zich buiten schot voor de rest van het veld. Daarin nam Hamilton de tweede plaats waar, Vettel (Ferrari) de derde en vierde...Max Verstappen (Red Bull) en dan Ferrari's nieuwkomer Charles Leclerc. Zogoed als direct verpulverde de motor van Carlos Sainz' Mc Laren, werd Robert Kubica (Williams) op pijnlijke wijze op één ronde gezet en Ricciardo verloor zijn nogal overmoedige pré-seizoensgrijns met de Renault als vroege opgever.
De 31ste ronde, bandenwissels waren voor iedereen achter de rug, plaatste Max Verstappen een reguliere aanval op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Na twee pogingen ging de Nederlander voorbij en liet Vettel met zijn Ferrari ter plaatse. Dan zette de Red Bull-ridder de jacht in op....vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ! Tot de laatste ronde bleef Max deze onder druk zetten.
Hij naderde tot op 1"5 maar maakte in laatste instantie een foutje in Turn 1, waardoor Hamilton weer vrijuit kon ademen. Bottas was voor beiden ver buiten schot. Max sprong mee als derde op het podium. Geheel terecht. Bottas reed ook de snelste ronde waardoor hij volgens het nieuwe reglement van 2019 één WK-punt bovenop de eerste plaats scoort.
De Ferrari-jongens Vettel en Leclerc slikten hierbij. Vooral voor Vettel ziet het er minder optimist uit. Iedereen weet dat Ferrari hem in eerste instantie "number 1" noemt maar als er geen prestaties komen, mag weldra Charles Leclerc ongehinderd voluit gaan. Bovendien weet iedereen dat in 2020 Mick Schumacher, zoon van..., aan de Maranello-poorten klopt. Zelfs niet moet aankloppen omdat ze al open staan en hij maar over de rode loper heeft binnen te wandelen. Volgende GP is die van Bahrein op 31 maart. (Walter Rombauts)
01. Valtteri Bottas (Mercedes) 58 ronden of 307,574 km in 1h25'27"325 (215,95 km/h gemiddeld)
02. Lewis Hamilton (Mercedes) + 20"886
03. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 22'520
04. Sebastien Vettel (Ferrari) + 57"109
05. Charles Leclerc (Ferrari) +58"230
Vanaf de zevende plaats werden Hülkenberg, Räikkönen, Stroll, Kvyat, Gasly en Norris op 1 ronde gereden. Russel kreeg 2 ronden aan zijn broek en Robert Kubica 3 ronden....In feite rijden er dus met Magnussen op plaats 6 eigenlijk maar tien van het hele plateau mee voor punten. Zoals Enzo Ferrari ooit zei "Er zijn dertig F1 piloten op de wereld, slechts vijf van hen zijn in staat wereldkampioen te worden". Laat dit de conclusie zijn van de GP van Australië. Ik reken Max Verstappen bij die vijf.
HAMILTON START ZESDE KEER OP RIJ OP POLE IN GP VAN AUSTRALIË
De derde vrije trainingen voor de GP van Australië werden ook gedomineerd door de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. In de kwalificaties leek ploegmaat Valtteri Bottas de Mercedes naar de pole te rijden. In de laatste vijf minuten zette Lewis Hamilton hem echter op 0,112". Meteen was duidelijk dat de Brit voor de zesde opeenvolgende maal in Melbourne de pole-position binnen had met 1'22"043. De eerste Ferrari vinden we op de derde plaats met Vettel, de vijfde met Leclerc. Max Verstappen wist zich met de Red Bull-Honda knap tussen de "Winnow"-bolides te wringen. De Renault's presteerden niet goed, in weerwil van Ricciardo zijn nieuwe helm, rookie Lando Norris in de Mc Laren pakte de negende tijd en Kimi Räikkönen deed Alfa Romeo alle eer aan door zich achter de grote bonzen te plaatsen. De start van de race is bij ons morgenochtend om 06.15 uur (Walter Rombauts)
HAMILTON KRAAIT OPNIEUW VIKTORIE IN BEIDE OEFENSESSIES IN AUSTRALIË
Om precies 2 uur vorige nacht naar onze tijd begonnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Australië die zondag 17 maart 2019 het WK op gang slingert. Er heerste diepe droevenis omwille van het plots overlijden van koersdirecteur Charlie Whiting. Op 66-jarige leeftijd. Maar de show must go on en al in de eerste sessie spelde vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes de wet. Met 1"23"599 bleef hij Vettel voor die 1'23"637 op de teller zette. De tweede Ferrari-boy, Charles Leclerc, pakte de derde chrono voor Max Verstappen.
In de tweede vrije oefensessie werd Hamilton weer snelste 1'22"600 maar pikte teamgenoot Valtteri Bottas aan op de tweede plaats met 1'22"648. Max Verstappen in de Red Bull met Hondamotor pakte de derde tijd, met in zijn schaduw nieuwkomer Pierre Gasly die maar 0,42" van de Nederlander bleef. Met een vijfde chrono ging viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari al een eerste keer de mist in. De sessies werden getekend door Alex Albon die de Toro Rosso in de muur knalde en Kimi Räikkönen in de Alfa Roemo die vond dat het gras in het Albert Park te hoog stond en dit geregeld ging afmaaaien. De derde vrije oefeningen én kwalificaties vinden volgende nacht onze tijd plaats.(Walter Rombauts)
KONINKLIJKE AUTOCLUB LEOPARD BRENGT BEURS VOOR PURISTEN
Koksijde. Auto- en autosportpuristen schrijven best 17 maart 2019 in dikke letters in hun agenda. 't Is dan wel de GP van Australië, maar die is al gereden als we wakker worden. En die Leopardbeurs is te bezoeken vanaf 10 uur tot 18 uur in de Kerkepannezaal, Strandlaan 128 in St.Idesbald. Buiten een merkwaardige collectie oldtimers van de clubleden, is er alles wat van dicht of van ver met "automobiel" te maken heeft te bewonderen en te verhandelen. De inkom is gratis, een verdienste van voorzitter Francy Rys. Een voorname man binnen de Belgische autosport. Als je echt vrij bent ga er dan naartoe. Je zal verbaast zijn. Daar in St.Idesbald zal men menige beurs - er zijn er vele - overtreffen. Pure autoliefde. (Walter Rombauts/Foto:Leopard)
VANDOORNE WELLICHT VOLGEND E-SEIZOEN IN EEN MERCEDES E
Mercedes neemt na dertig jaar deelname aan het DTM een beslissing ten gunste van de steeds populairder wordende Formula E. Daarin rijdt Stoffel Vandoorne nu in een HWA, zonder veel succes overigens. Maar de bigboss-teammanager van het F1 team, Toto Wolff heeft altijd in onze landgenoot geloofd en er is ongetwijfeld een contact om de Rumbekenaar in een Mercedes E te zien. De Formule 1 start op 17 maart met de GP van Australië in Melbourne zonder een Belg. Ferrari wordt door insiders als het topmerk genoemd, dan uiteraard Mercedes, Renault én...Haas. Volgens de ooggetuigen op het terrein is 75% van het hele veld niet echt paraat voor het kampioenschap van andermaal 21 races.
Op pilotengebied is - met alle respect - de Pool Robert Kubica bij Williams het meest "niet meer passende profiel" in het veld. Voorbijgereden door alle jongeren. Na dit kampioenschap wenken het rentenierschap voor Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Eerstgenoemde zal (in geval hij niet wint dit jaar) moeten wijken voor Mick Schümacher bij Ferrari. De tweede zal er wellicht zelf genoeg van hebben na een jaar "Alfa Romeo" (ex-Sauber) dat tijdens de préseizoenstesten ondermaats bleek. De Finse wereldkampioen 2007 zal met zijn stuurgenius de tekorten van de machine niet kunnen compenseren.(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - ZET SNELSTE EINDTIJD IN BARECELONA
Het dooreen krioelen van wisselende chrono's, speculaties allerhande, zijn vandaag in Barcelona op testdag 8 afgerond. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zette in de Ferrari SF90 met 1'16"221 de snelste eindtijd. Precies één tiende van een seconde scherper dan zijn ploegmaat Charles Leclerc. Daarmee kan Vettel met optimisme de eerste GP op 17 maart in Australië tegemoet zien. Niet alleen heeft hij van de Scuderia de belofte gekregen hem minstens in de eerste seizoenshelft prioriteit te geven op de Monegask Leclerc. Daarbovenop heeft ook vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton al gezegd dat de Ferrari's dit jaar beter zijn als machine. Nochtans reed de Brit in de Mercedes W10 de tweede tijd.
Zéér hoopgevend voor Renault is dat hun Duitse deel van het pilotenkoppel, Nico Hülkenberg met de vierde chrono afsloot. M.a.w. Renault, sinds meer dan 120 jaar bezieler van autosport en industrie vindt aansluiting bij de "groten". Natuurlijk zullen die kolossen uit de F1-geschiedenis prikjes ondervinden een snotneus als Lando Norris die bij Mc Laren door het geld van zijn vader Stoffel Vandoorne kon buitenduwen. Of Mc Laren met deze jongen het historische team opnieuw tot de hoogten van vroeger kan tillen is een penibele vraag. Het management schijnt minder geolied te draaien dan hun motoren. Smeren met geld is moeilijker, althans technisch en Paddy Lowe, topingenieur overgekomen van Mercedes heeft nachtmerries. Het is nu wachten op de eerste GP van Australië binnen veertien dagen. Vrijdag 15 maart al in de vroege uurtjes (02.00 AM onze tijd) de eerste vrije oefeningen. Voer voor uitgeslapen F1-fanaten. (Walter Rombauts)
Niki Lauda werd vorige 22ste februari 70 jaar, één van de "beste" Belgische autopiloten, Anthony Kumpen werd in 2016 op het gebruik van amfetamines bertapt, de Brexit stoort de in Engeland gebaseerde teams. Dat zijn ze allemaal op Ferrari na. Theresa May probeert nu een Britse uittap te rekken tot 2021....? En in datzelfde Engeland wordt gefluisterd het Amerikaanse Liberty Media geneigd zou zijn de hele winkel aan Duitsche Bank te verkopen. Net nu die bank betrapt is op het achterhouden van een gigantiche schuldenberg...? Weinig waarschijnlijk, maar gezien de Duitse belangen doorheen de F1 voor- en na WOII, de Duitse- en Oostenrijkse coureurs, de Duitse autoconstructeurs met z'n allen, is dit misschien in een droomsecenario mogelijk.
Liberty Media kan het niet. Ze willen twee GP's bij in Noord-Amerika, ze hebben angst dat de GP van Mexico wegens wegvallen van subsidies van wege Mexico omwille van de muur de President Trump wil bouwen. F1 wordt een soepje. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel mag zich aan zijn laatste seizoen verwachten bij de Scuderia mocht hij de seizoenstart op 17 maart 2019 in Melbourne missen. Tot dan zal de Scuderia wachten om de Monegask Charles Leclerc om die onbeperkt groen licht te geven. Een plaatsvervanger voor Vettel rijdt al in de F2: Mick Schumacher, Europees F3-kampioen 2018. De Formule E komt meer eb meer onder de aandacht, helemaal gesteund door de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) die in de F1 geen "groen" teken meer ziet. Nochtans was ook Jean Todt in 2013 akkoord om de F1-techniek te bepalen: V6 Turbo-Hybrid. Dus met aangeblazen verbrandingsmotor en elektrische motor.
Ook die is na vijf jaar gebruik "aftands" en in Le Mans wordt uitgekeken om box 56 snel ter beschikking te stellen voor een LMPH2G. Een Brits project dat een Green-GT elektrisch-waterstofmotor heeft en een brandstofcel met polymeer membramen heeft. Constant wordt er 250 kW geproduceerd door vier elektromotoren, twee voor ieder achterwiel. Het geheel zorgt voor 480 kW (653 pk) tegen 13000 t/m. Er zijn ook twee KERS-systemen (Kinetic Electric Recovery System) die twintig seconden lang nog eens 250 kW afleveren. Die batterijen zijn eigenlijk supercapacitators die kort (plusminus 8") héél veel energie kunnen opnemen en die dan weer afgeven. Als wordt geuurd uit een waterstoftank van 8,6 kg die opgeslagen is met 700 bar, dan geeft de uitlaat alleen waterdamp af. Zoals iedereen droomt. Le Mans zal kortelings de introductie van de LMPH officieel aankondigen. De l'Automobile Club de l'Ouest" houdt zich sinds 1923 aan technische innovering binnen de beroemdste race ter wereld. Ha ja, ook dit jaat start Fernndo Alonso opnieuwe met een Toyota TS050 Hybrid. Tot nu dolt Liberty Media met de historische waarde van de F1 sinds 1950. Zelfs racewagengenius Ross Brawn kan niet verhinderen dat de Yankees dol zijn op kermis, eerder dan op vernuft.(Walter Rombauts)
HÜLKENBERG MAAKT HET WAAR VOOR RENAULT IN LAATSTE TRAINING
Buiten schuivers van zowat iedereen zette op het laatste nippertje donderdagnamiddag de Duitser Nico Hülkenberg met Renault de snelste tijd in 1'17"393. Daarmee hijst de winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 zijn merk Renault opnieuw naar het hoogste schavotje in de F1. De uitmuntende kwaliteiten van Nico dreigen - andermaal - overschaduwd te worden door ploegmaat Daniël Ricciardo die als nieuwe-bi-Renault toch in een derde chrono slaagde. Maar die Albon in de Toro Rosso zette zich weer tweede. Het wordt een spannend seizoen.(wr)
ALBON - TORO ROSSO - SCHRAAPT OP ZACHTSTE RUBBERS TOPTIJD WEG IN BARCELONA
Eindelijk reed Daniël Ricciardo in zijn geel-zwarte Renault de beste tijd en naar het er uitzag legde iedereen zich daar bij neer. Tegenstanders reden toch op hardere banden en konden zijn tijd niet meer evenaren. Tot nieuwkomer Albon ook C5's op zijn Toro Rosso liet monteren en zowaar de Australiër onttroonde met een kanontijd van 1'17"637 !!! Ferrariboy Charles Leclerc maakte een uitstap in het grind maar kon de kist in beweging houden en daarmee een rode vlag vermijden.
Deze namiddag wordt de laatste van vier dagen afgesloten. Er kunnen nog geen conclusies worden getrokken, tenzij dat de kans groot is een dooreengeschud veld aan de start te zien in Australië op 17 maart a.s. Toto Wolff heeft al een onvoorzichtige uitspraak gedaan door te zeggen dat de kommer en kwel rond de brexit wellicht Ferrari voordeel bezorgd... Straks weten we wie vanavond snelst was. De vier dagen zullen dan allicht veel data hebben opgeleverd en veel stof tot speculaties. Met o.a. veel "fake news" zoals de wereld vandaag klimatologisch in elkaar zit.(wr)
RUS KVYAT VERRAST MET TORO ROSSO EN SNELSTE CHRONO IN BARCELONA
Hoe onvoorspelbaar en dus tegelijk onbetrouwbaar voor het seizoenbegin de pré-seizoenstrainingen zijn bewijst wat heden namiddag in Barcelona is gebeurd. Naar het einde toe zette de Fin Kimi Räikkönen met de Alfa Romeo de snelste chrono neer. De journalisten begonnen hun teksten al te beëindigen. Het zweet sprong hen van de beproefde voorhoofden toen in heus laatste instantie de Rus Daniil Kvyat met 1'17"704 in de Toro Rosso-Honda (!) alles liet "deleten". De pennenlikkers konden hun verhaal opnieuw beginnen. Räikkönen bleef hangen op de tweede plaats 0,06" van de Rus. Wat wel kon blijvern staan in de teksten was het manke begin van de Williams met Russell aan het stuur. Hij toerde 23 ronden en de beste tijd was 1'25"625... Morgen is er de vierde dag, ongetwijfeld weer anders geschakeerd. Opnieuw onvoorspelbaar. (Walter Rombauts)
VETTEL BLIJFT SNELST IN DERDE OCHTENDTRAINING IN BARCELONA
Vandaag zit viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel weerom aan het stuur van de Ferrari SF190. Weerom op C2-rubbers, de vroegere mediums van Pirelli, zette de Duitser snel 1'18"614 op de wijzerklok. Hij wordt ook gestimuleerd doordat Ferrari openlijk heeft laten weten de openingsraces zeker de voorkeur aan hem te geven t.o.v. zijn ploegmaat Charles Leclerc. Dus zal Vettel het vanaf 17 maart a.s. met de GP van Australië moeten waarmaken.
Vanochtend om 4 uur is de Williams FW42 gearriveerd op de "Circuit de Catalunya". Direct zijn de mecaniciens de auto beginnen monteren. Het eens zo roemrijke team, net als Mc Laren, hoopt deze namiddag de eerste ronden te kunnen rijden. De pré-seizoenstrainingen geven geen stabiel beeld van het seizoenbegin omdat ieder team verschillende configuraties probeert, met veel of weinig brandstof. Natuurlijk gaan alle ogen uit naar vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die de nieuwe Mercedes naar een zesde titel probeert te loodsen.
Ploegmaat Valtteri Bottas kreeg vorig jaar teamorders. Die zinden hem helemaal niet. Vraag is of de Fin opnieuw een schaduwrol zal kunnen incasseren. Wat Sir Stirling Moss ooit deed voor Juan Manuel Fangio - ook binnen Mercedes - kan niet iedereen karakterieel opbrengen. Deze namiddag vervolg van de derde oefendag in Spanje. (Walter Rombauts)
Charles Leclerc maakte ook in de namiddag zijn verwachtingen waar in de matrode bolide uit Maranello. Deze tweede dag van de pré-seizoentrainingen werd getekend door een crash van Pierre Gasly in de Red Bull RB15. Ook Daniël Ricciardo verloor een achtervleugel van de Renault en kwam daarmee in de problemen. Leclerc reed maar liefst 157 ronden maar moest in zijn schaduw de jonge tiener Landi Norris in de Mc Laren dulden. Norris vervangt Vandoorne die nu in de Formule E zijn geluk zoekt. Het asfalt in Barcelona - dixit bandenleverancier Pirelli - leent zich nu goed om snelle tijden te zetten.
Vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton pakte de tiende nietszeggende chrono. Los van deze trainingen wordt het duidelijk dat de in Engeland gebaseerde teams (Renault, Mc Laren, Mercedes en Honda) door de Brexit hinder kunnen ondervinden in het heen en weer brengen van meterieel en manschappen. Ook werd vanavond bekend dat Honda zich als autoconstructeur uit Engeland terugtrekt. Van dit alles zou Ferrari misschien eens voordeel kunnen putten. De matrode en dus verf- en gewichtsparende bolide was al twee dagen snelst in Barcelona. Gisteren Vettel, vandaag Leclerc....Wie morgen ? (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST OP TWEEDE TESTDAG IN DE OCHTEND
De nieuwkomer bij Ferrari, de Monegask Charles Leclerc, heeft deze ochtend tijdens de tweede trainingsdag met 1'20"742 de snelste tijd gezet. Hij ging 1,8" vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton vooraf. Opmerkelijk was dat beiden voor de C2-compound van Pirelli kozen. Vergeleken bij de graduaties van vorig jaar van de bandenreus zou dat overeenkomen met "mediums". Mogelijk leende het asfalt van de "Circuit de Catalunya" nabij Barcelona zich daar vanochtend het beste voor. Deze namiddag wordt opnieuw gereden. Leclerc blijft in de Ferrari terwijl Hamilton aan het stuur van de Mercedes wordt afgelost door Valtteri Bottas.(wr)
VETTEL GISTEREN SNELST, OOK VANDAAG GEEN WILLIAMS IN BARCELONA
Op dit moment vangt de tweede trainingsdag aan in Barcelona. Die van gisteren werden door Vettel (Ferrari) als snelst afgesloten. Vandaag is Williams nog niet van de partij.(wr)
Deze week beginnen de F1 prézoenstrainigen 2019. De eerste testdagen, vier, worden morgen in Barcelona gereden. Williams zal er pas dinsdagochtend bij zijn. De nieuwe auto is te laat klaar geraakt. Als we de resultante van alle presentaties van de nieuwe bolides mogen samenvatten, acht zowat iedereen zich de beste. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft nooit eerder een betere wagen gereden als deze nieuwe Mercedes en Vettel zegt ten gunste van Ferrari dat er een matrode donderslag op komst is. Zelfs Sauber dat nu Alfa Romeo heet, acht zijn kansen zeer hoog omdat wereldampioen Kimi Räikkönen (2007) aan boord is gehesen... Het oneindige begin is weer begonnen. Vanaf morgen weer drama ten top voor het WK Formule 1 2019.
Dat "drama" zal overigens duren tot 31 december 2020. Dan lopen de Concorde-accoorden af met de FIA en worden de nu reeds druk besproken nieuwe reglementen voor Liberty Media van kracht. Of die eigenaar het zal volhouden is zeer de vraag. Nu al doen in Engeland geruchten al de ronde als zouden de Amerikanen de F1 alras weer willen verkopen. Sterker nog dan dat is dat daarbij de Deutsche Bank als overnemer wordt geciteerd. Nieuwe Duitse dominatie ? Niet helemaal onrealistisch als men nagaat wat zowel de Duitse autoindustrie én de Duitse piloten hebben bijgedragen in zowel de vooroorlogse- als de na-oorlogse F1 - 1950 - hebben bijgedragen. Volgend jaar wordt overigens Mick Schumacher in de hoogste autosportdiscipline verwacht. Mogelijk kan dat feit de historische context van de F1 herstellen. (Walter Rombauts)
BREDERE VOORVLEUGELS OP F1'S 1919, GEEN INGRIJPENDE TECHNISCHE VERANDERINGEN
Op 18 februari a.s. beginnen de eerste pré-seizoenen in Barcelona met het oog op het WK Formule 1 2019, het voorlaatste seizoen voordat eind 2020 de Concorde-akkoorden met de FIA in Parijs teneinde lopen (31 december 2020). Daarna mogen de nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, de sport op Ameikaanse leest schoeien. Nu al begint men voor dit seizoen al schoorvoetend één en ander te wijzigen. Enkel aerodynamish, want puur technisch moet iedereen er met zijn handen afblijven tot bovengenoemde datum. Het eindpunt van de historische F1 die op 13 juli 1950 in Silverstone begon en dan na 70 jaar historisch zal ten grave worden gedragen. In maart 2017 heeft de grote Manitou zijn levenswerk voor 31 miljard dollar aan het Amerikaanse Liberty Medie verkocht. Show, Barnum, glitter en clowns zullen hoogstaande ingenieurs vervangen, ontwerpers en constructeurs zullen naar andere discipline's "à la Le Mans" neigen. Waarom ? Omdat in Le Mans, zelfs met ook nieuwe technische regels de internationale confrontatie in de autoindustrie nooit weg is. F1 wordt Scalextric.
De voorvleugels gaan van 1800 mm breed nu naar 2000 mm breedte. De vleugels zelf en de twee steunpunten waarop ze zijn bevestigd zijn versterkt voor het geval de stoere jongens in hun duizendsten secondenjacht de kerbs te hard zouden zoenen. De flaps op de vleugels zelf zijn beperkt tot vier. De luchthappers naar de remmen toe mogen geen aparte vleugeltjes meer hebben. Deze waren nochtans belangrijk om de turbulenties rond de voorwielen wat te temperen. Ook zal er een aeroynamisch vernuft te zien zijn rond de plaatsing van de achterruitkijkspiegels. Even is er gedacht ze te vervangen door een scherm, zoals sommige Japanse handelsauto's al hebben. Maar dat is in de F1 voor later.
Wie technish wel een vette kluif mag uitoefenen is het aero- en technish genie Adrien Newey. Red Bull gaat immers met de V6 turbo-Hybrid rijden. De door Fernando Alonso zo vervloekte krachtbron van de twee voorbije seizoenen. Max Verstappen en Pierre Gasly rijden ermee. Iedereen wacht met spanning dat eerste optreden af. Tot vandaag gold dat alles wat Newey bedacht als in goud veranderde. Voor het overige rijst de vraag op Mick Schumacher al in deze eerste pré-seizoentrainingen eens mag rijden in een Ferrari F1. Hij is lid van de Ferrari Driver Academy en wordt geacht dit jaar Formule 2 kampioen te worden. Maar alleen omwille van het publicitaire gehalte kan ongeduld soms de overhand halen. Afspraak 18 februari 2019 in Barcelona. (Walter Rombauts)
De organisatoren hebben de kalender van de FFSC bekend gemaakt voor 2019. Het is een dealer-onderonsje van Ford dat in de omlijstingsraces van grote evenementen past. Vaak is er zéér "close-racing", temeer daar de auto's identiek aan elkaar zijn. Het zijn dus de piloten - laat ons het grote woord even vallen - die het verschil maken.(wr)
31 mei en 1 en 2 juni Würth Superprix - Circuit Zolder
21-22--23 juni Spa Euro Race - Francorchamps
12-13-14 juli Blanpain GT World Challenge - Circuit Zandvoort
16-17-18 augustus Gamma Racing Day - TT Circuit Assen
4-5 oktober TCR 500 Spa - Francorchamps
18-19-20 oktober Finaleraces Assen - TT Circuit Assen