Inhoud blog
  • Ferrari wint voor tweede jaar de 24 Uren van Le Mans
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    05-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDOORNE WELLICHT VOLGEND E-SEIZOEN IN EEN MERCEDES E

    Mercedes neemt na dertig jaar deelname aan het DTM een beslissing ten gunste van de steeds populairder wordende Formula E. Daarin rijdt Stoffel Vandoorne nu in een HWA, zonder veel succes overigens. Maar de bigboss-teammanager van het F1 team, Toto Wolff heeft altijd in onze landgenoot geloofd en er is ongetwijfeld een contact om de Rumbekenaar in een Mercedes E te zien. De Formule 1 start op 17 maart met de GP van Australië in Melbourne zonder een Belg. Ferrari wordt door insiders als het topmerk genoemd, dan uiteraard Mercedes, Renault én...Haas. Volgens de ooggetuigen op het terrein is 75% van het hele veld niet echt paraat voor het kampioenschap van andermaal 21 races.

    Op pilotengebied is - met alle respect - de Pool Robert Kubica bij Williams het meest "niet meer passende profiel" in het veld. Voorbijgereden door alle jongeren. Na dit kampioenschap wenken het rentenierschap voor Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Eerstgenoemde zal (in geval hij niet wint dit jaar) moeten wijken voor Mick Schümacher bij Ferrari. De tweede zal er wellicht zelf genoeg van hebben na een jaar "Alfa Romeo" (ex-Sauber) dat tijdens de préseizoenstesten ondermaats bleek. De Finse wereldkampioen 2007 zal met zijn stuurgenius de tekorten van de machine niet kunnen compenseren.(Walter Rombauts)

    05-03-2019 om 12:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - ZET SNELSTE EINDTIJD IN BARECELONA

    Het dooreen krioelen van wisselende chrono's, speculaties allerhande, zijn vandaag in Barcelona op testdag 8 afgerond. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zette in de Ferrari SF90 met 1'16"221 de snelste eindtijd. Precies één tiende van een seconde scherper dan zijn ploegmaat Charles Leclerc. Daarmee kan Vettel met optimisme de eerste GP op 17 maart in Australië tegemoet zien. Niet alleen heeft hij van de Scuderia de belofte gekregen hem minstens in de eerste seizoenshelft prioriteit te geven op de Monegask Leclerc. Daarbovenop heeft ook vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton al gezegd dat de Ferrari's dit jaar beter zijn als machine. Nochtans reed de Brit in de Mercedes W10 de tweede tijd.

    Zéér hoopgevend voor Renault is dat hun Duitse deel van het pilotenkoppel, Nico Hülkenberg met de vierde chrono afsloot. M.a.w. Renault, sinds meer dan 120 jaar bezieler van autosport en industrie vindt aansluiting bij de "groten". Natuurlijk zullen die kolossen uit de F1-geschiedenis prikjes ondervinden een snotneus als Lando Norris die bij Mc Laren door het geld van zijn vader Stoffel Vandoorne kon buitenduwen. Of Mc Laren met deze jongen het historische team opnieuw tot de hoogten van vroeger kan tillen is een penibele vraag. Het management schijnt minder geolied te draaien dan hun motoren. Smeren met geld is moeilijker, althans technisch en Paddy Lowe, topingenieur overgekomen van Mercedes heeft nachtmerries. Het is nu wachten op de eerste GP van Australië binnen veertien dagen. Vrijdag 15 maart al in de vroege uurtjes (02.00 AM onze tijd) de eerste vrije oefeningen. Voer voor uitgeslapen F1-fanaten. (Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                                  1'16"221

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                               1'16"224

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                                1'16"561

    04. Nico Hülkenberg (Renault)                                1'16"843

    05. Daniil Kvyat (Toro Rosso)                                 1'16"898

    01-03-2019 om 22:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOLLEN MET FORMULE 1

    Niki Lauda werd vorige 22ste februari 70 jaar, één van de "beste" Belgische autopiloten, Anthony Kumpen werd in 2016 op het gebruik van amfetamines bertapt, de Brexit stoort de in Engeland gebaseerde teams. Dat zijn ze allemaal op Ferrari na. Theresa May probeert nu een Britse uittap te rekken tot 2021....? En in datzelfde Engeland wordt gefluisterd het Amerikaanse Liberty Media geneigd zou zijn de hele winkel aan Duitsche Bank te verkopen. Net nu die bank betrapt is op het achterhouden van een gigantiche schuldenberg...? Weinig waarschijnlijk, maar gezien de Duitse belangen doorheen de F1 voor- en na WOII, de Duitse- en Oostenrijkse coureurs, de Duitse autoconstructeurs met z'n allen, is dit misschien in een droomsecenario mogelijk.

    Liberty Media kan het niet. Ze willen twee GP's bij in Noord-Amerika, ze hebben angst dat de GP van Mexico wegens wegvallen van subsidies van wege Mexico omwille van de muur de President Trump wil bouwen. F1 wordt een soepje. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel mag zich aan zijn laatste seizoen verwachten bij de Scuderia mocht hij de seizoenstart op 17 maart 2019 in Melbourne missen. Tot dan zal de Scuderia wachten om de Monegask Charles Leclerc om die onbeperkt groen licht te geven. Een plaatsvervanger voor Vettel rijdt al in de F2: Mick Schumacher, Europees F3-kampioen 2018. De Formule E komt meer eb meer onder de aandacht, helemaal gesteund door de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) die in de F1 geen "groen" teken meer ziet. Nochtans was ook Jean Todt in 2013 akkoord om de F1-techniek te bepalen: V6 Turbo-Hybrid. Dus met aangeblazen verbrandingsmotor en elektrische motor.

    Ook die is na vijf jaar gebruik "aftands" en in Le Mans wordt uitgekeken om box 56 snel ter beschikking te stellen voor een LMPH2G. Een Brits project dat een Green-GT elektrisch-waterstofmotor heeft en een brandstofcel met polymeer membramen heeft. Constant wordt er 250 kW geproduceerd door vier elektromotoren, twee voor ieder achterwiel. Het geheel zorgt voor 480 kW (653 pk) tegen 13000 t/m. Er zijn ook twee KERS-systemen (Kinetic Electric Recovery System) die twintig seconden lang nog eens 250 kW afleveren. Die batterijen zijn eigenlijk supercapacitators die kort (plusminus 8") héél veel energie kunnen opnemen en die dan weer afgeven. Als wordt geuurd uit een waterstoftank van 8,6 kg die opgeslagen is met 700 bar, dan geeft de uitlaat alleen waterdamp af. Zoals iedereen droomt. Le Mans zal kortelings de introductie van de LMPH officieel aankondigen. De l'Automobile Club de l'Ouest" houdt zich sinds 1923 aan technische innovering binnen de beroemdste race ter wereld. Ha ja, ook dit jaat start Fernndo Alonso opnieuwe met een Toyota TS050 Hybrid. Tot nu dolt Liberty Media met de historische waarde van de F1 sinds 1950. Zelfs racewagengenius Ross Brawn kan niet verhinderen dat de Yankees dol zijn op kermis, eerder dan op vernuft.(Walter Rombauts)

    25-02-2019 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HÜLKENBERG MAAKT HET WAAR VOOR RENAULT IN LAATSTE TRAINING

    Buiten schuivers van zowat iedereen zette op het laatste nippertje donderdagnamiddag de Duitser Nico Hülkenberg met Renault de snelste tijd in 1'17"393. Daarmee hijst de winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 zijn merk Renault opnieuw naar het hoogste schavotje in de F1. De uitmuntende kwaliteiten van Nico dreigen - andermaal - overschaduwd te worden door ploegmaat Daniël Ricciardo die als nieuwe-bi-Renault toch in een derde chrono slaagde. Maar die Albon in de Toro Rosso zette zich weer tweede. Het wordt een spannend seizoen.(wr)

    01. Nico Hülkenberg (Renault)                                1'17"393

    02. Albon (Toro Rosso)                                          1'17"637

    03. Daniël Ricciardo (Renault)                                 1'17"785

    04. Valtteri Bottas (Mercedes W10)                         1'17"857

    05. Lewis Hamilton (Mercedes W10)                        1'17"977

    21-02-2019 om 23:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALBON - TORO ROSSO - SCHRAAPT OP ZACHTSTE RUBBERS TOPTIJD WEG IN BARCELONA

    Eindelijk reed Daniël Ricciardo in zijn geel-zwarte Renault de beste tijd en naar het er uitzag legde iedereen zich daar bij neer. Tegenstanders reden toch op hardere banden en konden zijn tijd niet meer evenaren. Tot nieuwkomer Albon ook C5's op zijn Toro Rosso liet monteren en zowaar de Australiër onttroonde met een kanontijd van 1'17"637 !!! Ferrariboy Charles Leclerc maakte een uitstap in het grind maar kon de kist in beweging houden en daarmee een rode vlag vermijden.

    Deze namiddag wordt de laatste van vier dagen afgesloten. Er kunnen nog geen conclusies worden getrokken, tenzij dat de kans groot is een dooreengeschud veld aan de start te zien in Australië op 17 maart a.s. Toto Wolff heeft al een onvoorzichtige uitspraak gedaan door te zeggen dat de kommer en kwel rond de brexit wellicht Ferrari voordeel bezorgd... Straks weten we wie vanavond snelst was. De vier dagen zullen dan allicht veel data hebben opgeleverd en veel stof tot speculaties. Met o.a. veel "fake news" zoals de wereld vandaag klimatologisch in elkaar zit.(wr)

    Tijdtabel tot de lunch:

    01. Albon (Toro Rosso)                                1'17"637

    02. Ricciardo (Renault)                                1'17"785

    03. Hamilton (Mercedes W10)                      1'17"977

    04 Leclerc (Ferrari)                                     1'18"046

    05. Giovinazzi (Alfa Romeo)                         1'18"511

    21-02-2019 om 15:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUS KVYAT VERRAST MET TORO ROSSO EN SNELSTE CHRONO IN BARCELONA

    Hoe onvoorspelbaar en dus tegelijk onbetrouwbaar voor het seizoenbegin de pré-seizoenstrainingen zijn bewijst wat heden namiddag in Barcelona is gebeurd. Naar het einde toe zette de Fin Kimi Räikkönen met de Alfa Romeo de snelste chrono neer. De journalisten begonnen hun teksten al te beëindigen. Het zweet sprong hen van de beproefde voorhoofden toen in heus laatste instantie de Rus Daniil Kvyat met 1'17"704 in de Toro Rosso-Honda (!) alles liet "deleten". De pennenlikkers konden hun verhaal opnieuw beginnen. Räikkönen bleef hangen op de tweede plaats 0,06" van de Rus. Wat wel kon blijvern staan in de teksten was het manke begin van de Williams met Russell aan het stuur. Hij toerde 23 ronden en de beste tijd was 1'25"625... Morgen is er de vierde dag, ongetwijfeld weer anders geschakeerd. Opnieuw onvoorspelbaar. (Walter Rombauts)

    01. Daniil Kvyat (Toro Rosso)                              1'17"704

    02. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)                         1'17"762

    03. Daniël Ricciardo (Renault)                              1'18"164

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                               1'18"350

    05. Max Verstappen (Red Bull)                             1'18"787

    20-02-2019 om 18:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL BLIJFT SNELST IN DERDE OCHTENDTRAINING IN BARCELONA

    Vandaag zit viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel weerom aan het stuur van de Ferrari SF190. Weerom op C2-rubbers, de vroegere mediums van Pirelli, zette de Duitser snel 1'18"614 op de wijzerklok. Hij wordt ook gestimuleerd doordat Ferrari openlijk heeft laten weten de openingsraces zeker de voorkeur aan hem te geven t.o.v. zijn ploegmaat Charles Leclerc. Dus zal Vettel het vanaf 17 maart a.s. met de GP van Australië moeten waarmaken.

    Vanochtend om 4 uur is de Williams FW42 gearriveerd op de "Circuit de Catalunya". Direct zijn de mecaniciens de auto beginnen monteren. Het eens zo roemrijke team, net als Mc Laren, hoopt deze namiddag de eerste ronden te kunnen rijden. De pré-seizoenstrainingen geven geen stabiel beeld van het seizoenbegin omdat ieder team verschillende configuraties probeert, met veel of weinig brandstof. Natuurlijk gaan alle ogen uit naar vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die de nieuwe Mercedes naar een zesde titel probeert te loodsen.

    Ploegmaat Valtteri Bottas kreeg vorig jaar teamorders. Die zinden hem helemaal niet. Vraag is of de Fin opnieuw een schaduwrol zal kunnen incasseren. Wat Sir Stirling Moss ooit deed voor Juan Manuel Fangio - ook binnen Mercedes - kan niet iedereen karakterieel opbrengen. Deze namiddag vervolg van de derde oefendag in Spanje. (Walter Rombauts)

    20-02-2019 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECLERC BLEEF HELE DAG SNELSTE MET FERRAI SF190

    Charles Leclerc maakte ook in de namiddag zijn verwachtingen waar in de matrode bolide uit Maranello. Deze tweede dag van de pré-seizoentrainingen werd getekend door een crash van Pierre Gasly in de Red Bull RB15. Ook Daniël Ricciardo verloor een achtervleugel van de Renault en kwam daarmee in de problemen. Leclerc reed maar liefst 157 ronden maar moest in zijn schaduw de jonge tiener Landi Norris in de Mc Laren dulden. Norris vervangt Vandoorne die nu in de Formule E zijn geluk zoekt. Het asfalt in Barcelona - dixit bandenleverancier Pirelli - leent zich nu goed om snelle tijden te zetten.

    Vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton pakte de tiende nietszeggende chrono. Los van deze trainingen wordt het duidelijk dat de in Engeland gebaseerde teams (Renault, Mc Laren, Mercedes en Honda) door de Brexit hinder kunnen ondervinden in het heen en weer brengen van meterieel en manschappen. Ook werd vanavond bekend dat Honda zich als autoconstructeur uit Engeland terugtrekt. Van dit alles zou Ferrari misschien eens voordeel kunnen putten. De matrode en dus verf- en gewichtsparende bolide was al twee dagen snelst in Barcelona. Gisteren Vettel, vandaag Leclerc....Wie morgen ? (Walter Rombauts)

    01. Leclerc (Ferrari)                                        1'18"247

    02. Norris (Mc Laren)                                      1 18"553

    03. Magnussen (Haas)                                    1'19"206

    04. Albon (Toro Rosso)                                   1'19"301

    05. Giovanizzi (Alfa Romeo)                            1'19"312

                  

    19-02-2019 om 22:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST OP TWEEDE TESTDAG IN DE OCHTEND

    De nieuwkomer bij Ferrari, de Monegask Charles Leclerc, heeft deze ochtend tijdens de tweede trainingsdag met 1'20"742 de snelste tijd gezet. Hij ging 1,8" vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton vooraf. Opmerkelijk was dat beiden voor de C2-compound van Pirelli kozen. Vergeleken bij de graduaties van vorig jaar van de bandenreus zou dat overeenkomen met "mediums". Mogelijk leende het asfalt van de "Circuit de Catalunya" nabij Barcelona zich daar vanochtend het beste voor. Deze namiddag wordt opnieuw gereden. Leclerc blijft in de Ferrari terwijl Hamilton aan het stuur van de Mercedes wordt afgelost door Valtteri Bottas.(wr)

    19-02-2019 om 12:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL GISTEREN SNELST, OOK VANDAAG GEEN WILLIAMS IN BARCELONA

    Op dit moment vangt de tweede trainingsdag aan in Barcelona. Die van gisteren werden door Vettel (Ferrari) als snelst afgesloten. Vandaag is Williams nog niet van de partij.(wr)

    19-02-2019 om 12:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEGIN F1 VOORSEIZOENTESTEN ZONDER WILLIAMS

    Deze week beginnen de F1 prézoenstrainigen 2019. De eerste testdagen, vier, worden morgen in Barcelona gereden. Williams zal er pas dinsdagochtend bij zijn. De nieuwe auto is te laat klaar geraakt. Als we de resultante van alle presentaties van de nieuwe bolides mogen samenvatten, acht zowat iedereen zich de beste. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft nooit eerder een betere wagen gereden als deze nieuwe Mercedes en Vettel zegt ten gunste van Ferrari dat er een matrode donderslag op komst is. Zelfs Sauber dat nu Alfa Romeo heet, acht zijn kansen zeer hoog omdat wereldampioen Kimi Räikkönen (2007) aan boord is gehesen... Het oneindige begin is weer begonnen. Vanaf morgen weer drama ten top voor het WK Formule 1 2019.

    Dat "drama" zal overigens duren tot 31 december 2020. Dan lopen de Concorde-accoorden af met de FIA en worden de nu reeds druk besproken nieuwe reglementen voor Liberty Media van kracht. Of die eigenaar het zal volhouden is zeer de vraag. Nu al doen in Engeland geruchten al de ronde als zouden de Amerikanen de F1 alras weer willen verkopen. Sterker nog dan dat is dat daarbij de Deutsche Bank als overnemer wordt geciteerd. Nieuwe Duitse dominatie ? Niet helemaal onrealistisch als men nagaat wat zowel de Duitse autoindustrie én de Duitse piloten hebben bijgedragen in zowel de vooroorlogse- als de na-oorlogse F1 - 1950 - hebben bijgedragen. Volgend jaar wordt overigens Mick Schumacher in de hoogste autosportdiscipline verwacht. Mogelijk kan dat feit de historische context van de F1 herstellen. (Walter Rombauts)

    17-02-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BREDERE VOORVLEUGELS OP F1'S 1919, GEEN INGRIJPENDE TECHNISCHE VERANDERINGEN

    Op 18 februari a.s. beginnen de eerste pré-seizoenen in Barcelona met het oog op het WK Formule 1 2019, het voorlaatste seizoen voordat eind 2020 de Concorde-akkoorden met de FIA in Parijs teneinde lopen (31 december 2020). Daarna mogen de nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, de sport op Ameikaanse leest schoeien. Nu al begint men voor dit seizoen al schoorvoetend één en ander te wijzigen. Enkel aerodynamish, want puur technisch moet iedereen er met zijn handen afblijven tot bovengenoemde datum. Het eindpunt van de historische F1 die op 13 juli 1950 in Silverstone begon en dan na 70 jaar historisch zal ten grave worden gedragen. In maart 2017 heeft de grote Manitou zijn levenswerk voor 31 miljard dollar aan het Amerikaanse Liberty Medie verkocht. Show, Barnum, glitter en clowns zullen hoogstaande ingenieurs vervangen, ontwerpers en constructeurs zullen naar andere discipline's "à la Le Mans" neigen. Waarom ? Omdat in Le Mans, zelfs met ook nieuwe technische regels de internationale confrontatie in de autoindustrie nooit weg is. F1 wordt Scalextric.

    De voorvleugels gaan van 1800 mm breed nu naar 2000 mm breedte. De vleugels zelf en de twee steunpunten waarop ze zijn bevestigd zijn versterkt voor het geval de stoere jongens in hun duizendsten secondenjacht de kerbs te hard zouden zoenen. De flaps op de vleugels zelf zijn beperkt tot vier. De luchthappers naar de remmen toe mogen geen aparte vleugeltjes meer hebben. Deze waren nochtans belangrijk om de turbulenties rond de voorwielen wat te temperen. Ook zal er een aeroynamisch vernuft te zien zijn rond de plaatsing van de achterruitkijkspiegels. Even is er gedacht ze te vervangen door een scherm, zoals sommige Japanse handelsauto's al hebben. Maar dat is in de F1 voor later.

    Wie technish wel een vette kluif mag uitoefenen is het aero- en technish genie Adrien Newey. Red Bull gaat immers met de V6 turbo-Hybrid rijden. De door Fernando Alonso zo vervloekte krachtbron van de twee voorbije seizoenen. Max Verstappen en Pierre Gasly rijden ermee. Iedereen wacht met spanning dat eerste optreden af. Tot vandaag gold dat alles wat Newey bedacht als in goud veranderde. Voor het overige rijst de vraag op Mick Schumacher al in deze eerste pré-seizoentrainingen eens mag rijden in een Ferrari F1. Hij is lid van de Ferrari Driver Academy en wordt geacht dit jaar Formule 2 kampioen te worden. Maar alleen omwille van het publicitaire gehalte kan ongeduld soms de overhand halen. Afspraak 18 februari 2019 in Barcelona. (Walter Rombauts)

    22-01-2019 om 12:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KALENDER VAN FORD FIESTA SPRINT CUP VOOR 2019

    De organisatoren hebben de kalender van de FFSC bekend gemaakt voor 2019. Het is een dealer-onderonsje van Ford dat in de omlijstingsraces van grote evenementen past. Vaak is er zéér "close-racing", temeer daar de auto's identiek aan elkaar zijn. Het zijn dus de piloten - laat ons het grote woord even vallen - die het verschil maken.(wr)

    31 mei en 1 en 2 juni                          Würth Superprix - Circuit Zolder

    21-22--23 juni                                    Spa Euro Race - Francorchamps

    12-13-14 juli                                      Blanpain GT World Challenge - Circuit Zandvoort

    16-17-18 augustus                              Gamma Racing Day - TT Circuit Assen

    4-5 oktober                                         TCR 500 Spa - Francorchamps

    18-19-20 oktober                                Finaleraces Assen - TT Circuit Assen

    22-01-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MICK SCHUMACHER VERVOEGT DE FERRARI DRIVER ACADEMY !

    De 19-jarige zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher gaat de Ferrari Driver Academy vervoegen. Daar worden jongeren klaargestoomd voor de Formule 1. Formule 3 kampioen in 2018 en nu slagvaardig in de F2 zal Mick ongetwijfeld de kans krijgen om in de eerste pré-seizoentesten in Barcelona een Ferrari F1 te besturen. Prestaties, namen en deuren openen gaan samen. Schumachers' autosportcarrière begon in 2008, het jaar van de wereldwijde bankencrisissen die de klant via belastinggeld heeft moeten betalen. Om grote media-aandacht vanwege zijn overbekende vader te voorkomen, gebruikte hij de naam Mick Betsch, waaraan de geboortenaam van zijn moeder is gekoppeld. Noblesse oblige. (wr)

    19-01-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IN CONCRETO ZIJN THEMA'S OP BRUSSELS VERKOOPSALON DEZELFDE ALS TIEN JAAR GELEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Prins Laurent heeft deze namiddag het Autosalon van Brussel plechtig geopend voor wat het grote publiek heet. Tien jaar geleden was topjournalist Rik Van Cauwelaert hoofdredacteur van het weekblad Knack. In een extranummer van 25 september van 2009 beschreef hij in zijn "Van de redactie" de schaarste van lithium. Het onmisbare metaal met andere als kobalt om de batterijen van elektrische wagens een aanvaardbare levensduur te geven. Tegelijkertijd had hij het ook over de prangende thema's van de auto van de toekomst: hybride, electrische- of waterstofauto's.

    Vandaag heb ik op de persdag van het Belgisch verkoopssalon bij uitstek niet anders dan over dezelfde onderwerpen horen discussiëren. Of er is toch één bijgekomen: het klimaat, of zoals Jean-Marie De Decker het uitdrukt de "klimaatreligie". Uiteraard toegespitst op de gemakkelijke heilige melkkoe: de auto. Dat de as van de aarde al 55 km meer naar het Oosten is gekanteld en de inleiding van een trage maar zekere magnetische polenwisseling is, daar is op het salon niets van geweten. Ook niet dat het nog verder op de wereld zetten van kinderen voor dewelke geen toekomst kan worden geboden de immoraliteit in wezen is. We zijn de vervuiling zelve  door enkel en alleen ons bestaan al. Niemand van onze zogenaamde "human beings" ontsnapt eraan. Nu gaan we terug naar auto's.

    Mazda is met de nieuwe 3 die in Los Angeles in wereldpremière werd voorgesteld zowat de braafste onder de merken die elkaar bekampen met hybride en elektrische voertuigen. Maar mijn gevoel is dat Mazda 2020 afwacht om met een grote verrasing te komen. Dat zou een rotatiemotor kunnen zijn die op waterstof functioneert. Deze "rotary-engine" won in een Mazda 787B in 1991 de 24 Uren van Le Mans - het eerste Japanse merk dat daarin sloeg - en de motor verdween in de handel omdat zijn brandstofverbruik te hoog lag. De dichting tussen de stator en de rotor is nooit honderd procent geweest. Met het gevolg verlies van brandstof.

    Maar Mazda is blijven doorontwikkelen en in Noorwegen hebben RX8-Mazda's miljoenen kilometers gereden op waterstof. Met het oog op 2020 om met waterstof uit te pakken. De stap naar elektrisch dus over te slaan. Zoals Mercedes eerder al een voorbeeld stelde in de B-serie op waterstof. Op dat moment kon je alleen die brandstof tanken in Ruisbroek bij Total, op de aanloop Brussel - Parijs. Niet genoeg dus. Nu wil Total een bevoorradding beginnen voorzien van snelladers die iedere 150 km te vinden moeten zijn. Dat zou een grote stimulans zijn om puur elektrisch te rijden... Maar hoe maken we onze elektriciteit en waterstof aan ?

    Waterstof, op welke manier dan ook geproduceerd geeft aan de uitlaat alleen damp af. Maar als deze energie niet wordt gewonnen door zon-, wind-, stuwdam of golfslagenergie, is ze niet milieuvriendelijk. Dat is en blijft voorlopig de hamvraag. Technisch, politiek, geografisch, fiscaal en milieubezorgd. Daarom zal in weerwil van de glitter in Brussel, de overweging van een groepsaankoop van elektrische wagens met overheidssubsidies (belastingbetaler) de klassieke auto nog lang regeren.

    Op ons hele Belgische wagenpark van 5 miljoen voertuigen rijden er 8.000 puur elektrisch. En niet zonder zorgen. Zelfs de nieuwe "Model 3" van Tesla niet. Dus zal de verbrandingsmotor, de Ottomotor en Dieselmotor nog lang meegaan en worden verfijnd. Ik hoorde "specialisten" zelfs over een "ontploffingsmotor" spreken...Die heeft nooit bestaan. Een ontploffing dient te geschieden sneller dan 1/25.000ste van een seconde. Ter verdediging van de vonkenmakers in de EV's geef ik ootmoedig toe dat de eerste (Lohner-) Porsche een elektrische was. In Brussel toont de nu 70 jaar jonge autobouwer de nieuwe 911 van de achtste generatie. In afwachting van de Mission E, een voormalig concept dat nu officieel onder de naam Taycan is te reserveren. Wereldkampioen Walter Rörhl (72) reed er al test mee maar geeft de geheimen ervan niet echt prijs. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)

    18-01-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN NIEUW AUTOJAAR MET VEEL RARITEITEN, FUN EN FORMULE 1 EN 2 + LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het nakende Brusselse autosalon 2019 dat op 20 januari e.k. opent voor het grote publiek kan niet worden gezien als de aftrap van een nieuw denderend autojaar. Eerder dat ex-Renault directeur en ook die van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi de jaarwisseling in een Japanse gevangeniscel heeft doorgebracht. Een paar dagen geleden is hij - zichtbaar gebroken - geboeid, op plastiek sleffers en een touw rond zijn middel als een topcrimineel de rechtbank in Tokio binnengeleid. "Monsieur" Carlos Ghosn - dat was hij voor héél de wereld - moet boeten omdat hij zijn reëel inkomen voor de fiscus zou hebben verborgen gehouden.

    Wat de rechtbank direct vergat is dat hij de redder van een zo goed als failliete Nissan was... Maar sinds Mitsubishi zich bij de weldra al 20 jaar (27 maart 1999) jonge Alliantie  Renault-Nissan heeft gevoegd, vinden de Japanners dat de Fransen (lees:Renault) een te grote vinger in de pap heeft te brokken. Een onderhuidse tegenstelling, niet zichtbaar in de chemie van het hersendenken, tussen Oost en West hebben de 64-jarige man beschadigd en er wordt 10 jaar gevangenisstraf voor hem geëist. Wegens "financieel wangedrag" heet het. Kan ook zijn omwille van jaloersheid ten aanzien van een persoonlijkheid die zich de geneugten van het leven niet ontzegde. Eerder voor de Alliantie was hij ook al door GM gevraagd bij hen te komen werken.

    Michaël Schumacher is op 3 januari j.l. 50 jaar geworden. Hoewel de buitenwereld zogoed als niets weet over zijn skiongeval van 5 jaar geleden is de zevenvoudige Duitse wereldkampioen bij de fans en Ferrari nog niet vergeten. Vele herdenkingen hebben plaats gevonden. De enige band die de familie met de autosportwereld opnieuw heeft is dat zoon Mick Schumacher dit jaar in de Formule 2 rijdt. De "anti-chambre" van de Formule 1. Als hij daarin presteert zoals vorig jaar en hij kampioen zou worden dan zullen de deuren en poorten van Ferrari voor hem openzwaaien. Of hij vader na zal doen is een andere vraag.

    Die "papa" was een streng gedisciplineerd iemand, puur egoïst (zoals autocoureurs moeten zijn), die bij Ferrari in die succesjaren niet altijd geliefd was. Volgens Luca de Montezemolo, die 18 jaar het team succesvol bestuurde, waren er die tot vijfmaal toe de Duitser buiten wilde gooien. Maar omringd door vrienden als Jean Todt en Ross Brawn was dat een illusie voor die tegenstanders van Michaël Schumacher. Statistisch is hij de grootste. Inzake menselijkheid moest hij onderdoen voor een Ayrton Senna en zelfs een Alain Prost.

    Van "papa's" gesproken, Jos Verstappen, vader van de in Hasselt geboren Max Verstappen, is weer vader geworden. Mas "le terrible", zoals zijn vader, krijgt er dus een broertje bij. Max krijgt in dit seizoen dat op 17 maart in Australië begint de Fransman Pierre Gasly als ploegmaat. Frans en Hollands gaan niet écht samen. Bovendien is heel het Red Bull-team ondersteboven van de komst van die fel bekommentarieerde Honda-motor.

    Daniël Ricciardo is naar Renault gegaan en moet zich meten met de - briljante - Duitser Nico Hülkenberg. Renault's topman zit in Tokio in de gevangenis. Renault verliest een beetje zijn identiteit. Net zoals Nissan en Mitsubishi. Maar die laatsten hun deemstering is al enkele jaren geleden ingezet. Nu gaan we naar het Autosalon van Brussel. Een verkoopssalon waarop Porsche zijn in Los Angeles gepreseteerde nieuwe 911 toont alsook de nieuwe Porsche 718 Cayman "T". Mazda pakt als hoofdprijs uit met de nieuwe serie "3". Mogelijk foto's hieronder. Oh ja, de banken ijveren onder elkaar om de gunstigste autolening aan te bieden. Pas op voor banken, pas op ook voor handel met Peugeot. Inzonder dan hun lenings- en verkapte privé-leasings. Ze kunnen misbruik van vertrouwen bevatten. Zoals virussen in een PC. (Walter Rombauts/Foto's: Mazda, Porsche, Mercedes, Renault en wr)

    Bijlagen:
    Nico Hülkenberg ziet de Australiër Ricciardo aan zijn zijde dit jaar bij Renault i13119.jpg (1.3 MB)   

    11-01-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JACKY ICKX WORDT VANDAAG 74 JAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geboren op 1 juni 1945 wordt Jacky Ickx vandaag dus 74 jaar. Hij won zesmaal de 24 Uren van Le Mans. Twee keer werd hij vice-wereldkampioen en won 8 GP's. Jacky Ickx is statistisch onze beste Belgische autocoureur ooit. (WR)

    01-01-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN IS HET VIJF JAAR GELEDEN DAT MICHAËL SCHUMACHER VERONGELUKTE

    Morgen, 29 december, is het vijf jaar geleden dat de zevenvoudige Duitse wereldkampioen F1 Michaël Schumacher zijn verschrikkelijk skiongeval overkwam in Meribel nabij Grenoble. De ware toestand van de Duitser is voor de wereld niet bekend. Doordat de familie momenteel een proces voert tegen het Duitse blad "Bunte" wegens het valselijk berichten hierover, heeft hun advocaat voor deze zaak, Mr. Felix Damm iets van de sluier - moeten - oplichten. Volgens hem is de ware toedracht dat Michaël Schumacher (50 nu) niet zelfstandig kan staan of gaan.

    In eerder berichten had Mevrouw Corinna Schumacher al de hoop uitgedrukt dat Michaël toch weer de "oude" zou worden. Maar de juiste waarheden die buitensijpelen wijzen op een ijdele hoop in die zin. Het is zeker dat niemand van buitenaf wordt toegelaten bij hem. Alleen Jean Todt, voorzitter van de Fédération Internationale de l'Automobile, mag eens op bezoek komen. Dat is zeker. Maar vermoedelijk ook topingenieur en huidig sportdirecteur van de F1, de Brit Ross Brawn zal hem kunnen/mogen bezoeken. Zij waren zijn naaste vrienden in de vijf gloriejaren bij Ferrari.(Walter Rombauts)

    28-12-2018 om 07:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE 70 JAAR MET APOTHEOSE IN AUTOWORLD IN BRUSSEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een Expo "Porsche 70 years" sluit de verjaardag van het legendarische merk af tot 27 januari 2019 in Autoworld in Brussel. De tentoonstelling met indrukwekkende modellen door de jaren heen, werd geopend in aanwezigheid van Dr. Wolfgang Porsche. De expo maakt ook duidelijk dat D'Ieteren Porsche Import en Porsche AG hun samenwerking naar de toekomst verlengen.

    Vijf jaar geleden presenteerde Autoworld het verhaal van Professor Ferdinand Porsche en zijn opvolgers. Vanaf de eerste elektrische Porsche tot de 918 Spyder. Deze keer staat de geschiedenis van het merk zelf in de kijker. Gecreëerd door Ferry Porsche, de tweede zoon van Professor Porsche, begint zijn geschiedenis na WOII wanneer Ferry zich op het construeren van uitzonderlijke sportwagens werpt, bolides die technisch zijn gebaseerd op de Volkswagen.

    De tentoonstelling loopt tot 27 januari 2019 in het Jubelpark 11 in Brussel. De inkom voor volwassenen is €12, senior €10, student €9, minder dan 11 jaar €5, gratis onder de zes. Voor de "kleintjes" zal de Big Brick Lego Porsche 911 Turbo 3.0 héél aantrekkelijk zijn en de vaders - en moeders - van een echte 911 doen dromen. Als decor is er de nagebouwde schuur waarin de eerste 356-ers werden gebouwd en gestald.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)

    Bijlagen:
    De eerste iconische Porsche's, de 356-serie i301218 1.jpg (231.9 KB)   

    19-12-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939

    Ontstond het begrip "GP" dan in 1906 in en rond Le Mans, de eerste wereldoorlog vertroebelde héél die wetenschap. Na WO II hernam de sportieve confrontatie tussen de grote autoconstructeurs en werd het begrip Grote Prijs van... weer in ere hersteld. Naar WO II waren de racewagens van Auto Union - het latere Audi - en Mercedes  krachtbeesten van jewelste. Daarentegen waren de Alfa's met o.a. Tazio Nuvolari maar speeltuigen. Hitler wilde een hakenkruis op de Duitse auto's en zo geschiedde.

    In de huidige musea zijn die hakenkruisen (in India "zonnewielen" genoemd) met fotoshop verwijderd. In mijn miniatuurcollectie heb ik er nog mét het gehate en tegelijk misbegrepen teken. Afhankelijk vanuit welk gezichtspunt het wordt aanschouwt. Hoe dan ook wil ik iets vertellen over de Mercedes 3 liter W154 die een motortype M 163 had. Een drieliter twaalfcilinder met een boring x slag van 67 x 70 mm die bij 7800 t/m (355 kW) 483 pk uitbraakte...De motor was in een V-vorm van 60° gebouwd waardoor de torsiekrachten gedemt werden in de lange zevenmaal gelagerde krukas. Daarmee begint het verhaal.

    Om bovenstaande reden was de ontstekingsvolgorde 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12. De motor lag voorin, dus zat de coureur achter een lange gewichtsvolle neus. Daardoor had de auto een onderstuurneiging die alleen met de wielgeometrie op de wielen voldoende te wijzigen was naar neutraal tot overstuurd. Achter de coureurs vormde een benzinetank met 233 liter inhoud voor het geheel. In die jaren hebben Rudolf Carraciola, Hermann Lang en andere Manfred's von Brauschitz het mooie weer gemaakt met deze opmerkelijke Mercedes. In die tijd was een echte compressor en geen turbo de norm. In de W154 zat er ook een dubbele die vanaf de eerste motoromwenteling via een maximale cilindervulling al het maximale koppel van 50 mkg gaf. In Newtonmeter (Nm) dat nu internationaal wordt gebruikt is dat 490 Nm.(wr)

    29-11-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/06-16/06 2024
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!