Wat Bruno Senna en Renault nalieten in Francorchamps
Er is niets sterieler dan de handdruk van een Formule 1 coureur. Bruno Senna had het geleerd stevig de hand te drukken, van vele onbeduidende VIPs, die gisteren werden vereerd door de World Series by Renault, op het onnavolgbare Mekka van de autosport: Francorchamps. Specialisten zijn het erover eens: Na Le Mans is Francorchamps het bedevaartsoord van ieder die zich puur autosportfanaat noemt. Bruno Sennas demonstratie met de F1 als testpiloot bij Renault bezorgde me kippenvel.
Ooit hingen Julien Mampaey en ikzelf aan de pitmuur en zeverden voluit. This is not a noise, zei Julien dan. This is a sound. In mijn vakanties luisterde ik naar de golven van de zee, alsof Leonard Bernstein ze zelf zou hebben gedirigeerd. Ik dacht Julien Mampaey heeft gelijk: this is a beautiful noise. Neil Diamond vereeuwigde het. De racewereld kan niet zonder wat Senna vandaag en gisteren uit de atmosferische V8 van 2400 cm3 toverde. Tegen 18.000 t/m, de Raidillon op en af. A beautiful noise. Een aangenaam geluid, iets wat alleen door Tschjakowksi aan zijn historische 1812 kan meegegeven worden.
Hetzelfde grote publiek dat gisteren op verzoek van Renault te gast was, beseft niet écht wat Senna daar deed. Neef van ja, de op 1 mei 1994 verongelukte Grote Mijnheer Ayrton Senna, in Imola. In de Tamburello-bocht. Met de neus van de Benetton van Schumacher onder zijn achtervleugel. De essentie van de demonstratie was en is dat Renault nog in de hoogste regionen van de F1 meedraait. Met Sebastien Vettel en Mark Webber's Red Bull 7 maar met een Renault-motor.
Ergens ter wereld keek ene Bernie Ecclestone dan mee. Met of zonder hoorapparaat is niet geweten. Hij dacht aan de sound van de F1, aan zijn "sound" met dewelke hij plusminus in 1980/1981 de armoezaaiers van de F1 op Ferrari na tot miljonairs bracht. Bernie heeft het moeilijk met de nieuwe reglementen van een 1.6 liter turbo, zoals in het mislukte WTCC nu al is toegepast. Bernie mist die sound, dat geluid, dat duizenden uit hun huizen lokt en op bedevaart doen gaan. Ze zullen binnen blijven, ze missen die dronkmakende sfeer.
Maar na het rookverbod, de wurgende snelheidslimieten overal, zal de groene auto die nog niet écht - bestaat de burger de illusie ontnemen zijn emoties nog eens aan te voelen. Waarom weet ik niet, maar in de film van Spielberg ET zei het monstertje op het laatst als hij weer van de aarde vertrok: Be Good. De handdruk van Bruno Senna, hoe kort ook, bracht dat over, en ook zijn blik. Grote Ayrton placht dat ook altijd te zeggen. Een snelle ronde rijd ik met God Prost twijfelt eraan. t Is maar hoe je communiceert, en je beschaafd uitleeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto/Renault)
Renault kan terugblikken op een geslaagde "World Series by Renault". Was het zaterdag al een publiektrekker, zondag werden de verwachtingen nog overtroffen. Alleen Stoffel Vandoorne, vertegenwoordiger van het RACB National Team in de Formula Renault 2.0 liter kende andermaal geen succes.
"Zaterdag, tijdens de eerste kwalificatiesessies, begaf de ophanging het in de tweede snelle ronde. De ronde voordien had ik de tweede snelste ronde neergezet. Normaal verbetert daarna iedereen logischerwijs zijn tijd, maar ik kon slechts in 24ste stelling mijn race aanvatten. Ik nam een goede start en lag al snel in de 15de stelling, toen echter door twee ongevallen de safetycar uitrukte. Op zes ronden van het einde werd de race afgevlagd.
Vandaag zorgde Stoffel voor bomvolle tribunes voor een goede zevende startplaats. Maar ook deze race werd vroegtijdig afgebroken door een rode vlag. "Net op het ogenblik dat ik ging dromen van een tweede plaats achter een voorlopg ongenaakbare Carlos Sainz jr. Bij de herstart zat ik al snel achter Timmy Hansen, maar ik nam nogal breeduit "La Source" en hij deed de deur dicht. Mijn voorkant werd beschadigd, opgave was een feit en mijn hand had een trek gekregen die een radiografie verantwoordde. Hopelijk blijft de zwarte reeks niet duren..." besloot de jonge West-Vlaming.(wr/Foto:Renault)
Vandaag was Bertrand Baguette het feestvarken ten huize van de "Royal Automobile Club de Belgique" nadat hij enkele dagen doorbracht in de ateliers van het Rahal Letterman Lanigan Team. Bertrand kwam zéér onder de indruk en is gemotiveerder dan ooit om de snelste klassieker van de wereld te rijden op 29 mei a.s.(foto:Bertrand Baguette en Bob Rahal)
"Ik was vooral onder de indruk van de afmetingen van de infrastructeur in Hilliard, Ohio", zegde een opgetogen Baguette. "Het voormalige Truesports team is een kleine renstal waardig. Enkel een windtunnel ontbreekt hen nog, maar voor het overige kunnen zij zelf hun chassis' maken. Ze leggen zich dit jaar toe op het BMW-programma en vanzelfsprekend op de IndyCar", vervolgt de man die het op zijn minst ver heeft gebracht.
"In Amerika gaan ze iets anders te werk dan hier in Europa, want als een piloot van rijder verandert, neemt hij zijn zitje gewoonlijk mee. In de States wordt er geen zitje in schuim gegoten zoals bij ons gebruikelijk is. De procedure wordt afgewerkt met kleine kogeltjes, bolletjes. Eens de vorm daarvan vastligt, volgt het zitje de rijder. Als er wijzigingen moeten worden aangebracht, dan duurt dat slechts enkele minuten. Tijdens mijn bezoek aan het atelier hebben we al aan mijn zitpositie in de auto gewerkt. Tegenover vorig jaar heb ik overigens niets moeten veranderen."
Bertrand Baguette zal de hele maand mei in Indianapolis doorbrengen. "Mijn race-ingenieur en de teammanager hebben me duidelijk gemaakt dat het de komende weken niet aan werk zal ontbreken", vervolgt Bertrand enthousiast zijn verhaal. Hij gaat niet weinig prat op het insigne dat op zijn bolide prijkt als vertegenwoordiger van het RACB National Team. "Dallara laat toe dat enkele onderdelen worden ontwikkeld. Het team van Bobby Rahal zal zich toespitsen op de aerodynamika, de ophanging en de antirolstang die in Indianapolis uitzonderlijk belang heeft. Er zijn met nieuwe onderdelen nogal wat tests af te werken..."
Op 14 mei 2011 begint het dan allemaal. "We mogen die dag twee uur rijden, maar vanaf maandag 16 mei beginnen we de auto af te stellen. Zoals iedere omloop waarop niet zoveel wordt gereden, zal de baan er aanvankelijk glad en vuil bijliggen. In het begin zullen we heel veel downforce nodig hebben. Na verloop van tijd kunnen we die regelingen aanpassen. Die vrije trainingen duren tot vrijdag.
De beroemde "Pole Day" staat op 21 mei geprogrammeerd. "Dat is een heel belangrijke dag", zegt Bertrand. "Het doel is uiteraard om zich op die eerste dag al te kwalificeren. Maar indien dat toch niet zou lukken, dan kunnen we 's anderendaags nog eens proberen een plek op de startgrid te bemachtigen, wanneer de plaatsen 25 tot 33 worden toegekend. Blijkbaar is deze eeuwfeesteditie van een dermate hoog niveau, want er staan niet minder dan 42 rijders op de inschrijvingslijst !!!"(Tekst:Verteld door Bertrand Baguette/Foto:RACB)
Stoffel Vandoorne: De echte start is hier in Francorchamps
De World Series by Renault begeesteren dit weekeinde Francorchamps. De Eurocup Formula 2.0 is één van de hoogtepunten van de meeting en Stoffel Vandoorne hoopt er zich in de kijker te kunnen rijden. Na een goede seizoenstart in Hockenheim liep het half april minder goed op het circuit Motorland Aragon, toevallig bij de eerste races voor de Formula Renault 2.0 Eurocup. "Het werd een weekeinde om snel te vergeten", meende de vertegenwoordiger van het RACB National Team. "Ik kreeg er heel wat technische problemen voorgeschoteld !"
Om de races in Francorchamps zo goed mogelijk voor te bereiden maakte het KTR Team van de collectieve testdagen op het circuit in Navarra gebruik om de problemen van de openingsmanche op te lossen.
"Door de data-analyse kwamen we te weten dat onze bolide in de technische stukken best het hoofd kan bieden aan de concurrentie", legt Stoffel uit. "Maar de topsnelheid op de rechte delen lag wat te laag. Tijdens de testdagen hebben we ons vooral toegelegd om onze topsnelheid hoger te leggen. Dat op zich, zonder echt een heel scherpe totaalronde te rijden." Maar zijn chrono's waren niet slecht: hij zette immers de tweede tijd neer, zo "en passant".
Stoffel Vandoorne trekt met veel moed naar Francorchamps. "Het klopt", zegt hij, "dat ik van deze omloop hou. Vorig jaar wist ik hier ook te winnen", herinnert de West-Vlaming zich. "De voorbije winter heb ik er met KTR ook privé-tests afgewerkt. Heel wat mensen zeggen me dat het hier een "must" is om goed te presteren, maar voor mij is het een race als een andere. Maar ik geef het toe: hier in Francorchamps begint mijn seizoen toch wel echt..."