Vandaag was Bertrand Baguette het feestvarken ten huize van de "Royal Automobile Club de Belgique" nadat hij enkele dagen doorbracht in de ateliers van het Rahal Letterman Lanigan Team. Bertrand kwam zéér onder de indruk en is gemotiveerder dan ooit om de snelste klassieker van de wereld te rijden op 29 mei a.s.(foto:Bertrand Baguette en Bob Rahal)
"Ik was vooral onder de indruk van de afmetingen van de infrastructeur in Hilliard, Ohio", zegde een opgetogen Baguette. "Het voormalige Truesports team is een kleine renstal waardig. Enkel een windtunnel ontbreekt hen nog, maar voor het overige kunnen zij zelf hun chassis' maken. Ze leggen zich dit jaar toe op het BMW-programma en vanzelfsprekend op de IndyCar", vervolgt de man die het op zijn minst ver heeft gebracht.
"In Amerika gaan ze iets anders te werk dan hier in Europa, want als een piloot van rijder verandert, neemt hij zijn zitje gewoonlijk mee. In de States wordt er geen zitje in schuim gegoten zoals bij ons gebruikelijk is. De procedure wordt afgewerkt met kleine kogeltjes, bolletjes. Eens de vorm daarvan vastligt, volgt het zitje de rijder. Als er wijzigingen moeten worden aangebracht, dan duurt dat slechts enkele minuten. Tijdens mijn bezoek aan het atelier hebben we al aan mijn zitpositie in de auto gewerkt. Tegenover vorig jaar heb ik overigens niets moeten veranderen."
Bertrand Baguette zal de hele maand mei in Indianapolis doorbrengen. "Mijn race-ingenieur en de teammanager hebben me duidelijk gemaakt dat het de komende weken niet aan werk zal ontbreken", vervolgt Bertrand enthousiast zijn verhaal. Hij gaat niet weinig prat op het insigne dat op zijn bolide prijkt als vertegenwoordiger van het RACB National Team. "Dallara laat toe dat enkele onderdelen worden ontwikkeld. Het team van Bobby Rahal zal zich toespitsen op de aerodynamika, de ophanging en de antirolstang die in Indianapolis uitzonderlijk belang heeft. Er zijn met nieuwe onderdelen nogal wat tests af te werken..."
Op 14 mei 2011 begint het dan allemaal. "We mogen die dag twee uur rijden, maar vanaf maandag 16 mei beginnen we de auto af te stellen. Zoals iedere omloop waarop niet zoveel wordt gereden, zal de baan er aanvankelijk glad en vuil bijliggen. In het begin zullen we heel veel downforce nodig hebben. Na verloop van tijd kunnen we die regelingen aanpassen. Die vrije trainingen duren tot vrijdag.
De beroemde "Pole Day" staat op 21 mei geprogrammeerd. "Dat is een heel belangrijke dag", zegt Bertrand. "Het doel is uiteraard om zich op die eerste dag al te kwalificeren. Maar indien dat toch niet zou lukken, dan kunnen we 's anderendaags nog eens proberen een plek op de startgrid te bemachtigen, wanneer de plaatsen 25 tot 33 worden toegekend. Blijkbaar is deze eeuwfeesteditie van een dermate hoog niveau, want er staan niet minder dan 42 rijders op de inschrijvingslijst !!!"(Tekst:Verteld door Bertrand Baguette/Foto:RACB)